Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Simpele tip ter voorkoming van onhandige fout 8)7

Pagina: 1
Acties:

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-11 12:08
Vanmiddag zou ik even een insteekkaartje (parallelle printerpoort t.b.v. hardware-dongle voor vertaalprogramma van mijn werk) toevoegen in mijn (Scythe) Gekkou met ondersteboven geplaatse voeding onderin.
ik draai het schroefje van het betreffende blindplaatje los, dondert dat zo door de fangrille in mijn voeding! |:(
gelukkig heeft mijn Corsair CX500 in het achterste gedeelte onder de 12 cm fan een transparant kunststof plaatje (om de flow te sturen denk ik) en daar bleef het schroefje mooi op liggen..
net voordat ik de hele PC in zijn geheel ondersteboven zou zetten, kreeg ik het schroefje er met een horlogeschroevedraaiertje met een sterke magneet achterop, en een tweede magneet standby, uit langs de weg die het naar binnen had gevonden (langs de uitsparing voor de schroef van de fangrille)
maar voordat ik mijn insteekkaartje vat zou schroeven en van angstbeven juist het schroefje weer in de voeding zou laten vallen, bedacht ik het volgende (iClever!): een CD-rom-doosje over de (fangrille van de) voeding schuiven..
enneh, niet vergeten er weer af te schuiven voor je de PC weer aan zet.. 8)7

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:10
Gewoon de kast ondersteboven houden en flink schudden.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:08
Je word ook geacht de voeding met de fan naar beneden te plaatsen.
Maar dit is mij ook al eens overkomen. Gelukkig heeft OCZ de fangrill zo gemaakt dat schroefjes er niet "doorheen" kunnen vallen, behalve in de hoeken. Driemaal raden.

Gelukkig zijn de kabels lang genoeg dat de voeding eruit kan, om het schroefje eruit te schudden.

• Case-study
@ jeroen: waarom kàn ie dan ook andersom? om de hitte van de videokaart meteen af te voeren, that's why.. and that's exactly what it does in my Case (uhuh :+ )

[ Voor 3% gewijzigd door Case-study op 08-03-2014 21:07 ]

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:00
Ik gooi er altijd een A4tje overheen, werkt perfect. :P

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik laat ze gewoon niet in mijn voeding flikkeren .. werkt veel beter

Wamte stijgt btw .. dus ik zou niet weten waarom je hem onderin zet

[ Voor 34% gewijzigd door Fish op 08-03-2014 21:24 ]

Iperf

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Case-study schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 21:07:
@ jeroen: waarom kàn ie dan ook andersom? om de hitte van de videokaart meteen af te voeren, that's why.. and that's exactly what it does in my Case (uhuh :+ )
De fans van je videokaart en voeding zuigen beiden, nu werken ze elkaar dus eerder tegen.

Meet anders de temperaturen eens met de voeding in beide standen.

Daarnaast vind ik de temperatuur van de voeding belangrijker om laag te houden dan de rest.

[ Voor 17% gewijzigd door mitsumark op 09-03-2014 10:44 ]

• Gijs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-11 23:12
Of je monteert je voeding op zijn kop zodat er helemaal niks in kan vallen:) (kijk eerst even of er gaatjes aan de onderkant zitten^^

• Case-study
@Mitsumark dat mijn videokaart wat warmer zou worden is niet erg, maar het belangrijkste vind ik dat diens warmte niet naar de processor gaat.. en nee, de fan van de graka bláást (met hoge toeren en druk) tegen het koelblok van de videokaart, en die van de voeding voert de warmte die daar vanaf komt rustig zuigend af, in plaats van dat ie ongestoord stijgt, zoals Fish zegt (wat wel zo is als we er niks aan doen) en voor de toevoer zorgt een 12 cm fan in het vooronder..
in feite creëer ik zo twee aparte kanalen: boven 12 cm fan voorin, blaast over de processorkoeler (stock, hoge druk òp cpu en omringende componenten zoals fabrikant adviseert), en weer een 12 cm achter naar buiten..
2e circuit onder 12 cm in, hoge druk op videokaart (die beide kanalen scheidt met zijn oppervlak), afvoer via voeding, die zelf zo efficiënt is dat ie "geen" warmte genereert, dus die van de videokaart makkelijk af kan voeren.. (in plaats van stof van mijn bureau af aan te zuigen, bij gebrek aan filter @GJPW))

ik hoef niet te meten of dit werkt: deze PC is de zwaarste qua TDP's op zowel proc (125) als GraKa (105) die ik ooit gehad heb en het is tegelijkertijd de koelste op die beide onderdelen.. idle (max 30) of load (ca 50) en daarbij de stilste (en nee, ik deed daarvoor al niet aan goedkope led-fannetjes met "sreeve bealings", alleen FDB of "hydraulic")

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik denk dat je je vergist in de hoeveelheid warmte die de voeding nu van je videokaart opzuigt, maar je lijkt zo zeker van je zaak (zonder enig bewijs) dat ik denk dat we het op een meningsverschil moeten houden (ik heb ook geen bewijs).
Verder geef je blijkbaar om de warmte van je cpu (en omliggende delen) maar werk je met een stock koeler, dat klinkt dan (ook) weer tegenstrijdig.
Doorgaans is een voeding het eerste onderdeel van de pc dat er mee stopt (met soms desastreuse gevolgen), temperatuur verkort de levensduur exponentieel dus ik zeg het nogmaals: dat de voeding koel blijft is belangrijker dan alle andere onderdelen.

• Case-study
Ik postte dit topic om anderen te behoeden voor een stom akkefietje met een schroefje dat mij overkwam en het wordt verdraaid naar dat ik mijn voeding om zou moeten draaien. maar ik wil mijn (op)stelling wel verder verklaren:
De AVC stock cooler met koperen voet en 4 heatpipes voor op AMD processors met een TDP vanaf 125 watt ìs geen slechte koeler, helemaal niet als je hem lapt, want terwijl je dat doet zie je dat ie warped, bol of hol is (heb er al 4 gelapped, alle 3 de varianten tegengekomen) Dit lappen en tweaken doe ik juist voor de sport om te kijken hoeveel headroom qua temps ik zònder aftermarket koeler heb:
In combinatie met een goede caseflow (12 cm intake bovenin op 1100 tpm, 12 cm outtake op 1500 tpm (wil ik nog via pwm gaan laten regelen, maar op het moment hoor ik hem toch niet dankzij een dubbele middenoorontsteking, dus boeit dat niet zo..), koelt deze AVC nu mijn Phenom II x4 955 BE en houdt die bij full load met een 70 mm fan @ 2500 tpm, gewoon op 56 graden.. het fannetje kàn naar 3300 tpm dus ik zie hem nog niet oververhit (62 graden) raken..
aangezien deze stock fan op het mobo blaast, koelt ie ook de omringende componenten op het moederbord, wat veel aftermarket "dwarsstroom" koelers NIET doen.. (en in de handleiding van mijn Asrock MoBo wèl wordt aangeraden..) en mòcht de 70 cm fan het niet redden, zet ik hier eerst nog een 80 cm PWM fan op voordat ik naar een Shuriken ga kijken.

Ik ben misschien beschermd, maar hoeveel voedingen hèb jij kapot gehad, MitsuMark? ik nog geen, de oudste nu nog in bezit is volgens mij een van de eerste 80+ voedingen, een CoolerMaster iGreen 430 en draait nu nog. anderen heb ik werkend verkocht of gesloopt voor de stekkers..
En waar draaide die iGreen tot voor kort (en het langste deel van zijn leven? vlak bóven een Athlon 64 3000+..
okee, daar stond in mijn geval een 12 cm outtake fan op ca 1100 tpm àchter, maar hoeveel fabrieks pc's doen het dáár zònder of met een 80 mm fannetje? als een béétje warmte zo slecht voor een voeding zou zijn zouden ze toch al eerder (volledig) zijn overgegaan naar voedingen onderin? maar nee hoor, de nieuwe Lenovo's op mijn werk: gewoon bovenin en een 80 mm outtake achter een i7.. (toegegeven dat ìs niet zo'n heethoofd bij office-toepassingen)

Met de fan van mijn CX500 voeding naar boven geplaatst, blijft mijn videokaart (ASUS EAH5770 CuCore TDP 105 watt) in dit systeem op 30 graden, ook bij voluit rekenen voor WCG of (grafisch licht) gamen, met zijn fan op 1500 tpm.. mijn Sapphire HD5670 (TDP slechts 65 W) werd in een andere kast, voeding boven, geen outtake fan achter of naast videokaart (wel intake vooronder en uitstroomgaatjes opzij), zelfde game, tegen de 50 graden, als niet hoger.. Dus graka 1 met 40 watt hogere TDP, blijft 20 graden koeler dan graka 2 met alu koelertje? zou die CuCore dan koeler zó goed zijn? (en de volgende vraag: hoe krijg ik die fan dan langzamer, want die maakt (overbodig veel) herrie)
en bij gebrek aan een filter (wat snel dichtslibt onderop) weet ik niet of de bergen stof die een voeding van je buro of vloer zuigt, nou bevorderlijk zouden zijn voor de koeling en levensduur van die voeding..
maar dat is inderdaad een mening en die telt bij mij vooralsnog zo sterk dat ik het nog niet anders ga testen.. temeer omdat de warmte die uit de voeding stroomt nogal meevalt (wat weer strookt met jouw aanname dat hij ook niet zoveel warmte van de videokaart afvoert, Mark)
(en al meningsverschillende kom ik dus op het volgende punt, ik wil bij wijze van test mijn outtake fan achter de processorkoeler gelijk danwel langzamer dan de intake ervoor laten draaien, anders voert die alle warmte (van HDD en Videokaart làngs de processor) af..)

wordt (indien gewenst) vervolgd...

• superrock
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:37
Offtopic
Hoeveel heeft het lappen van je stock heatsink geholpen? Heb je ook je cpu gelapped?

• Case-study
superrock schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 22:02:
Offtopic
Hoeveel heeft het lappen van je stock heatsink geholpen? Heb je ook je cpu gelapped?
Ik heb nog geen vergelijking: heb ze altijd meteen gelapt gemonteerd en als je zag hoe krom/bol/warped sommigen waren (nog niet zo erg als de eerste TRUEs, waar het verschil was tussen NIET (slechter dan stock) en wel koelen) moet het wel wat schelen. de proc heb ik niet gelapped, die druk je wel vlak, het gaat mij niet eens om de mirror finisch (wel mooi) maar meer om het vlakken.
binnenkort krijg ik er weer eentje, zal die voor de grap eens ongelapt monteren :+
Pagina: 1