• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-02 08:30
Ik heb
CPU Type Intel Core i5 750 @ 2.67GHz
Motherboard P55-GD65 (MS-7583)
Memory 8GB , OCZ OCZ3P1333LV2G (4x2)
Video Card Radeon HD 6950 2GB
Hard Drive OCZ-VERTEX2 3.5 (120 GB) op intel controller

Daarnaast heb ik nog een 250Gb HD waarop een 2e win7 installatie staat (dualboot). Deze HD zit op de Jmicron IDE-controller (AHCI)
Verder heb ik 2x 320Gb die als "dataschijf" in RAID-0 aan de intel Raidcontroller hangen.

Ik heb de PC al maanden op 147/20 draaien waardoor hij met turbo tot 3,5Ghz komt. De CPU wordt niet warmer dan 40 graden tijdens bijv. Skyrim.

Gisterenavond heb ik nog zonder probleem een paar uur Skyrim (zwaar gemod) gespeeld. Vanmorgen startte ik de PC op, na enige minuten kreeg ik een freeze. Na een harde reset bleef de bios lange tijd hangen op "DETECTING SATA-6".
Pas nadat ik de PC uit zette wilde hij weer booten, maar eenmaal in windows kreeg ik weer na een paar minuten freezes.

Ik moet wel zeggen dat ik het idee had afgelopen week dat Skyrim af en toe iets minder soepel leek te lopen dan eerder, maar dat was een vaag gevoel.

Wat er gebeurt:
- windows start op
- als ik niks doe, dan blijkt na verloop van een paar minuten dat allerlei zaken al vast zijn blijven hangen. Als ik dan bijv. de resourcemonitor aan heb staan is er niks raars te zien. Alleen blijkt een andere tab dan die open staat ineens niet meer te wrken
- als ik wel iets doe, bij op internet browsen, dan na een paar minuten worden pagina's niet meer geladen en blijft chrome hangen.
- er hangt steeds meer vast (andere vensters, verkenner etc)
- HD led gaat onafgebroken lopen
- ctrl-alt-delete geeft soms de taskmanager
- daarna loopt alles vast, soms een spontane reboot of BSOD

In beide windows 7 installs (dualboot) heb ik hetzelfde probleem. Het lijkt dus niet softwarematig te zijn.

Mogelijke hardwareproblemen:
- geheugen
- moederbord
- cpu
- videokaart
(andere)

Geheugen:
De volgorde van geheugenslots is: 2, 1, 4, 3. Volgens de manual moet geheugen in slot 1, 3 of in alle 4 de sloten zitten voor dualchannel. Slot 2 en 4 zijn blauw, slot 1 en 3 zijn zwart.

Het is mij niet duidelijk of de PC zou moeten werken met 1 module in slot 2.

Ik heb al het geheugen (4x 2 GB, modo slot 1 t/m 4) verwijderd en 1 module in slot 1 gestoken. Als ik daarmee opstart hoor ik 3 lange beeps. Volgens Google duidt dat op "geheugenproblemen". Steek ik dezelfde geheugenmodule in slot 2, dan start de PC wel op, maar heb ik dezelfde freezeproblemen na enige minuten.
Haal ik alle geheugen weg en start ik op, dan hoor ik dezelfde 3 beeps. Het lijkt alsof het geheugen in slot 2 helemaal niet gedetecteerd wordt.

In eerste instantie dacht ik dat slot 1 (samen met slot 3?) kapot waren, maar nu ik de manual nog eens goed lees lijkt het alsof de PC met 1 module in slot zowieso niet werkt.

Herstel: volgens de manual werkt booten alleen als minimaal 1 geheugenchip in slot 1 zit (alleen in slot 2 werkt dus niet)

Videokaart
Er zit nu een andere PCI videokaart in (Nvidia 8400GS)

Alle harde schijven zijn losgekoppeld op de SSD en 250Gb na, want daarmee moet ik booten. Ik verwacht niet dat de SSD een probleem is, want als ik boot in de 2e windows zit ik in een omgeving die de SSD helemaal niet gebruikt.
Beide schijven geven SMART ok

Ik heb de mobo-batterij vervangen door die van een andere PC.

Bios is gereset (dmv short)

Ik heb geen mogelijkheid om de CPU (of mobo) uit te wisselen, en ook heb ik geen passende voeding liggen als reserve.

Wat kan ik nu nog doen? (behalve natuurlijk als ik echt niet verder kom kijken voor CPU, mobo of voeding...;) )

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 08-03-2014 19:16 ]

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-02 19:49

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Kan je de smart-statussen van je hdd's uitlezen?

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:09

Onbekend

...

stefijn schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 19:00:
Gisterenavond heb ik nog zonder probleem een paar uur Skyrim (zwaar gemod) gespeeld. Vanmorgen startte ik de PC op, na enige minuten kreeg ik een freeze. Na een harde reset bleef de bios lange tijd hangen op "DETECTING SATA-6".
Dit lijkt sterk op slechte contacten van de sata-kabels. Controleer eens of de power-stekker goed contact maakt met de harde schijf, en niet te ruim zit.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Stefke
Ik heb een Active boot disk, daarmee gaven SSD en 250Gb allebei status OK. Het het net hierboven bijgewerkt,.
Die active bootdisk draait overigens een windows variant en tot nu toe blijft die wel een paar minuten lopen. (1x 2g in slot 1)

Wel is het zo dat de SSD de eerste keer niet wilde scannen (surfacescan zeg maar) maar ik heb nu gereboot, nu doet ie het wel.
edit: nu hangt de scan op "block being verified". Toch iets met de SSD?

Bij dat rebooting kreeg ik weer hetzelfde als straks: hangt op detecteren van HD, alleen was het nu de IDE schijf, toen straks bleef ie hangen op SATA6 (waar niet aan zat)

Misschien even bios bijwerken (laatste versie al aanwezig)

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 08-03-2014 19:27 ]

• Stefke
Heb geloof ik wel een oude voeding liggen die past, even controleren. Mischien niet goed genoeg voor de HD6950 maar die ligt er nu toch al naast.

edit: vermoedelijk was de Active Boot Disk windows - opgestart vanaf USB - zelf vastgelopen, niet zozeer de SSD, leek op soortgelijk probleem al bedenk ik me dat nu pas nu ik heb alweer geherstart heb

edit: die andere voeding past ook, 24 + 4p connectoren (+ SATA voedingen), eens zien of ik mijn dualboot weer aan de praat krijg en of het iets uitmaakt.
Vreemd...met die andere voeding gaat het systeem aan, alle fans gaan behoorlijk draaien maar verder niets. Sluit ik de oorspronkelijke voeding aan: boot. Andere voeding kapot ga ik maar vanuit.

edit: ik heb me vergist: beide windowsen staan op de SSD. Dus als die problemen geeft dan is dat ook voor beide installaties. Ik begin toch de SSD te verdenken. Eens zien of ik ergens nog een schijf heb om windows op te zetten en te kijken of het dan wel goed loopt.

edit: op het moment dat windows echt vast begint te lopen dan gaat het HD lampje aan. De SSD ligt nu buiten de PC, ook op de SSD zelf begint dan een rood lampje te branden, naast een groen powerledje. Als ik vervolgens de PC reboot blijft dat rode lampje onafgebroken branden en hangt de bios nu op SATA1 (SSD). Alleen als ik de stroom af en aan zet zie ik meteen na het aanzetten het rode SSD lampje uitgaan, daarna boot de PC weer.
Sterker, zojuist moest ik de SSD weer opnieuw als boot instellen omdat ie uit de bios was geweest. Ik zou zeggen, klinkt alsdat de SSD blokkeert en pas zonder stroom weer vrijkomt..
Morgen even een ouwe hard schijf gebruiken om windows op te zetten en kijken of de PC daar wel mee blijft draaien

Bedankt voor het meedenken zover :)

edit: Moet naar feestje ;)

[ Voor 119% gewijzigd door Stefke op 08-03-2014 20:44 ]

• Stefke
Definitly de SSD: ik heb de SSD nu samen met een 1TB schijf als externe schijven aan mijn laptop en probeer nu het image van de SSD over te zetten naar de 1TB schijf: dat mislukt al na 2800Mb, daarna heb ik weer hetzelfde probleem: de rode led op de SSD brandt en het kopieerproces hangt vast.

edit: heb al een nieuwe SSD besteld, maar een mogelijke oplossing:
http://www.oczforum.com/f...971&viewfull=1#post711971

[ Voor 24% gewijzigd door Stefke op 09-03-2014 13:22 ]

Pagina: 1