Waarom wordt de voeding van mijn laptop niet meer herkend?

Pagina: 1
Acties:

• aardebewoner
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-01-2018
Ik heb per abuis een andere, verkeerde voedingskabel gestoken in de oplaadpoort van mijn laptop. De voeding die ik er in gestoken had was van een externe harde schijf met een andere spanning, en outputwaarde.

Ik vrees dat dat de oorzaak is. Dat ik mogelijk dat voedingsonderdeel van de laptop heb ‘gefrituurd’. Of in het slechtere geval, het bijbehorend onderdeel van het moederbord.

Want direct na die insteekactie, herkende hij zijn eigen, correcte voeding niet meer. Hi herkent wel de batterij, maar die is leeg, en daardoor kan hij niet daarop opstarten. Want ik zie wel de blauwe lichtjes van de batterij.

Maar het probleem is dus dat ik ook de batterij niet kan opladen doordat de voeding niet meer herkent wordt.

Is mijn laptop helemaal naar de klote, of kan ik het redden met een vervanging van desbetreffende voedingsonderdeel?

En als je mij vertelt, ga maar zoeken op het internet, ik zou niet eens weten waar ik moet beginnen, aangezien ik nogal noob ben in dit soort zaken. Dus alleen serieuze hulp aub.

De enige oplossing voor alle problemen is niet naar één oplossing te zoeken.

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:11
Ligt eraan welke laptop je hebt.

Bij sommige laptops zit het oplaadpunt vast aan het moederbord, dan is de kans groter dat je wat gesloopt hebt.

Als je geluk hebt heb je een losse DC jack (oplaad) aansluiting en is alleen die kapot.

• aardebewoner
Ik heb een gateway e-475 M.

En volgens mij is de oplader toch wel AC (wisselstroom) hoor.

[ Voor 54% gewijzigd door aardebewoner op 08-03-2014 17:48 ]

• aardebewoner
Is dat een losse aansluiting of een vaste? Bij dat eerste, kan ik het onderdeel zelf vervangen of moet ik noodzakelijk naar een 'gekwalificeerde' expert?

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:11
Hij zit helaas vast, grote kans dat er meer gesloopt is.

Enige optie is een ander moederbord. (Ebay)

Of dat rendabel is voor deze laptop is een andere vraag ;)

• aardebewoner
Mr.Joker schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 17:51:
Hij zit helaas vast, grote kans dat er meer gesloopt is.

Enige optie is een ander moederbord. (Ebay)

Of dat rendabel is voor deze laptop is een andere vraag ;)
Maar hoezo start hij wel op de batterij dan? (de batterij is wel leeg) maar als die volgeladen was, dan zou ie opstarten. Dus het kan toch niet aan een defect moederbord liggen?

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Je hebt waarschijnlijk niet de boel 'gefrituurd', aangezien de voeding van de externe HDD naar ik aanneem veel lagere output waarden heeft, maar gewoon de fysieke aansluiting gemold of afgebroken.

• aardebewoner
Polster schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 17:55:
Je hebt waarschijnlijk niet de boel 'gefrituurd', aangezien de voeding van de externe HDD naar ik aanneem veel lagere output waarden heeft, maar gewoon de fysieke aansluiting gemold of afgebroken.
Klopt de outputwaarde van deze externe HDD is inderdaad lager, daarom vroeg ik me ook af hoe dat kon.

Fysiek gesloopt? Maar hoezo, bedoel je dat ik ergens een deel van dat klein koperen stangje heb afgeschuurd door grof geweld?

En welk onderdeel moet ik zien te vervangen (hoe heet hij). > voedingsonderdeel?

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Niet afgeschuurd maar afgebroken van het moederbord. Om daar achter te komen zul je je laptop moeten open maken.

[Longshot] Wat je nog eerst even zou kunnen proberen, aangezien je zegt dat de batterij volledig leeg is, is:
Van de stroom af halen
Batterij er uit
Power knop 10 sec. ingedrukt houden.
Batterij er weer in
Een uur aan de adapter hangen
Proberen te starten.

Mogelijk is er niets kapot maar is je accu rot.

• aardebewoner
Polster schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 18:05:
Niet afgeschuurd maar afgebroken van het moederbord. Om daar achter te komen zul je je laptop moeten open maken.

[Longshot] Wat je nog eerst even zou kunnen proberen, aangezien je zegt dat de batterij volledig leeg is, is:
Van de stroom af halen
Batterij er uit
Power knop 10 sec. ingedrukt houden.
Batterij er weer in
Een uur aan de adapter hangen
Proberen te starten.

Mogelijk is er niets kapot maar is je accu rot.
als de accu rot is, dan moet hij toch opstarten aan de voeding als de accu verwijderd is?

En hoe zou ik iets af laten knappen hebben binnenin, zou ik niet eens een knallend geluid gehoord hebben als dat was gebeurt? Ik stak het verkeerd koord in, en vervolgens herkende hij de stroom niet meer. Niks geluid of zo.

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-02 19:49

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Heb je al geprobeerd met t plugje te wiebelen om te kijken of t niet aan een slecht contact ligt? Enige mogelijkheid om de lader te meten(V)?

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Pagina: 1