Blokverwarming of HR-ketel in mijn apartement?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Toevallig grapte ik laatst nog, toen ik vertelde hoe hoog mijn stookkosten zijn, dat ik bijna zou gaan overwegen om illegaal een eigen ketel aan te sluiten en de radiatoren los te koppelen van de blokverwarming in het gebouw. Krijg ik nu een brief van de woningbouwcorporatie dat ze precies dat van plan zijn. Als 75% van de huurders voor stemt, gaan ze het doen.

Nu is de vraag, wat moet ik stemmen?

Collectief verwarmen bespaart natuurlijk flink op de overhead, maar dat is vrees ik vooral een theoretisch voordeel. Ons complex hangt namelijk aan een massieve ketel uit begin jaren '90, dus heel hoog zal het rendement daarvan niet zijn. Dat streept haast al wel weer weg tegen het voordeel. Daar komt nog eens bij dat de ketel in een ander gebouw staat, de leiding lopen ondergronds en als er sneeuw is kun je zien dat daar ook best veel warmte aan verloren wordt. Plus, dat ding staat in de winter continu te stampen in plaats van alleen wanneer ik warmte nodig heb. Ik denk dus wel dat een moderne HR ketel per joule warmte die in mijn appartement gaat, een hoger rendement biedt. En ik kan dan natuurlijk nog extra besparen met tips en truuks uit Gas besparen door middel van CV tuning, iets waar ik nu relatief weinig mee kan.

Verder faalt het ding op dagen dat het écht koud is (denk -10, zoals vorige winter), dan is het hier niet altijd warm te krijgen. Dit doordat ik relatief ver in het einde van de lus zit en het water dan al te veel is afgekoeld. Dus comfort speelt ook een rol, al is die paar dagen in het jaar een dikkere trui aan doen ook niet echt het einde van de wereld.

Nadeel: de verwarming wordt (middels vrij onnauwkeurige temperatuursverschilmeters in de radiatoren) afgerekend op basis van iets dat op verbruik lijkt. Ik heb daar om allerlei redenen een klein nadeel in t.o.v. andere bewoners. Warm water wordt echter niet individueel afgerekend en valt onder het vaste component van de stookkosten. Ik durf er wel redelijk op te gokken dat mijn warmwaterverbruik bovengemiddeld is en daar zou ik met een eigen ketel dus vermoedelijk meer voor gaan betalen. Hoe veel dat is vind ik alleen moeilijk in te schatten.

De aanschaf- en aanlegkosten zijn voor de corporatie (ik neem aan uit het potje dat nu voor onderhoud van de ketel is) en worden niet op mij verhaald en ook niet in de huur verrekend.

Ik neig ernaar om er mee in te stemmen, maar ik ben benieuwd of ik dingen over het hoofd zie. Wat is mijn beste zet?

al gok ik dat al die oudjes wel tegen zullen zijn want verandering is eng en het dus nooit gaat gebeuren, maar ik wil toch graag een weloverwogen keuze maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:11

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jezus wat is je twijfel. Het enige nadeel is dat je misschien een ketel moet kopen. Blokverwarming is nooit efficienter, mede omdat het voor de eigenaar van het apparaat helemaal geen incentive is om een zuiniger/moderner ding op te hangen. Daarnaast kan je niet van leverancier wisselen (geen concurrentie)... Volgens mij is de overhead alleen maar groter. Ik zou er direct vanaf willen (nog 6 weken, en dan ben ik er vanaf :P).

Daarnaast frauderen veel mensen met die meters, waardoor het voor eerlijke ziele (Moi) verhoudingsgewijs duurder is.

Ik kan nog wel even doorgaan :P.

Bokverwarming (tenzij het met restwarmte van iets in de buurt gaat) is echt zeer k*t.

http://www.trosradar.nl/u...1-12-2009/blokverwarming/

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 08-03-2014 17:35 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online
Nee, de ketel wordt door de woningbouwcorporatie gekocht, er zijn voor mij geen kosten anders dan verbruik. Ik neem aan dat ze de operatie willen financieren vanuit het potje voor de vervanging van de huidige centrale ketel die richting einde economische levensduur loopt.

Maar mijn indruk is ook dat het een tragisch duur en onhandig systeem is en ik dus 'ja' moet gaan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Idd altijd voor een eigen ketel gaan.
Vooral bij stadsverwarming wordt je genaaid waar je bij staat.

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Stadsverwarming of blokverwarming is nog wel een verschil, mits de VVE of corporatie er zorgvuldig mee omspringt bij selectie van de ketels en in de contracten met energieleveranciers. Ik weet niet hoe groot het complex is, maar door de schaal denk ik dat vervanging van de ketels een stuk goedkoper zal uitvallen dan plaatsen van individuele ketels met alle aanpassingen die benodigd zijn voor het leidingwerk in elke woning. En dan moet het snel, dus krijg je overal in je woning lelijke leidingen omdat het nooit zo bedacht is en de aannemer voor een vaste prijs werkt.

Een fatsoenlijke ketel kost je afhankelijk van de schaal inclusief plaatsen, inbedrijfstellen en keuringen misschien 60k en dat loopt niet lineair met de grootte van het complex op. Daar kan je denk ik niet meer dan 25-30 woningen voor aanpakken en dat loopt wel vrijwel hand in hand met de omvang van het complex op.

Mits goede ketels en alles goed ingeregeld zal het in de praktijk wel meevallen hoeveel inefficienter het wordt. Aangenomen dat inderdaad niet 20% van de mensen met hun meters zitten te kloten, weet ik niet of je er op voorhand voor moet kiezen om individueel te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Niet online
Dat is inderdaad wel een goed punt, het wegwerken van de leidingen zal ongetwijfeld niet echt netjes gebeuren maar gelukkig is het een huurwoning wat dat betreft... Desalniettemin wel iets waar ik vooraf een toezegging over ga vragen zodat ik iets heb om mee te schermen als ze er écht een zooitje van maken. Thanks.

Of de hele operatie uitkan vanuit het perspectief van de corporatie zal me wat: dat treft mijn portemonnee niet. Al neem ik aan dat er goed over nagedacht is aan hun kant en het wel degelijk uit kan. Dat de wet recent is aangescherpt op het gebied van de afrekening van blokverwarming zou daar wel eens doorslag in gegeven kunnen hebben. Maar de afgelopen 20+ jaar is er gewoon van alle huurders braaf elke maand een X bedrag in het potje voor de vervanging van de huidige ketel gestopt, ik neem aan dat men het met dat bedrag meent te kunnen financieren. En als dat niet blijkt te lukken is het gelukkig best wel lastig om dat middels huur op de bewoners te verhalen. Financieel gezien is dus voor mij de enige relevante vraag of mijn gasrekening straks lager is dan het bedrag dat ik nu aan de corporatie betaal voor warmte.
Pagina: 1