Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

CPU temperatuur problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs mijn eerste pc zelf gebouwd, maar loop nu tegen een probleem aan. Als ik een CPU stresstest run, loopt de temperatuur van de CPU op naar 100 °C, idle is hij tussen de 40-50 °C. Dit is ook zo als het moederbord niet in de kast zit, dus het ligt niet aan de airflow van de kast zelf.

Als ik een GPU stresstest run, of een game run, gaat de meegeleverde voeding op een rare manier zoemen. Ik weet niet of dit hetzelfde probleem is of dat het hiervan los staat. De temperatuur van de CPU is overigens hetzelfde als ik de videokaart niet in het moederbord heb zitten.

De onderdelen die ik gebruik zijn:
  • Moederbord: MSI Z87I Gaming AC
  • Processor: Intel Core i5 4670
  • Processorkoeler: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B (zijkant ingekort om te passen in de kast)
  • Koelpasta: Cooler Master E1 IC Essential
  • Kast: SilverStone Sugo SST-SG07B 600W
Ik heb zelf al meerdere malen geprobeerd de koelpasta te vervangen, maar dit heeft geen effect.

Ik heb het gevoel dat de processorkoeler niet goed geleidt. De onderkant, die tegen de processor aan zit, wordt wel heet, maar de vinnetjes net onder de ventilator van de processorkoeler worden niet eens warm.

Weet iemand wat er mogelijk mis kan zijn?

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03 17:35
Je zegt dat je al een paar keer de koelpasta hebt vervangen.
Hoe zag het oppervlak van de CPU met koelpasta eruit? Heb je daar toevallig een foto van gemaakt?

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:22
sticker wel verwijderd van de onderkant van de koeler?

Verwijderd

Topicstarter
Robbedem schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 15:09:
Je zegt dat je al een paar keer de koelpasta hebt vervangen.
Hoe zag het oppervlak van de CPU met koelpasta eruit? Heb je daar toevallig een foto van gemaakt?
Het oppervlak zag er hetzelfde uit als toen de processor uit de verpakking kwam, dit geld ook voor de koeler. Er zijn geen zichtbare beschadigingen of opvallende dingen.

Verwijderd

Topicstarter
General_Snuss schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 15:15:
sticker wel verwijderd van de onderkant van de koeler?
Ja, natuurlijk :P

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

wat bedoel je precies met dat je de zijkant ingekort hebt?

People as things, that’s where it starts.

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:22
Staat de koeler er strak op? Zijn de heatpipes nog goed? Doet de fan het? cpu overgeklokt?

Zo ben nu door mijn vragen heen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door General_Snuss op 08-03-2014 15:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
VasZaitsev schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 15:33:
wat bedoel je precies met dat je de zijkant ingekort hebt?
Omdat de koeler over het pci Express slot heen kwam heb ik de koperen uitsteekseltjes afgeknipt met een kniptang en drie van de metalen vinnetjes eraf gehaald.

Verwijderd

Topicstarter
General_Snuss schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 15:36:
[...]

Staat de koeler er strak op? Zijn de heatpipes nog goed? Doet de fan het? cpu overgeklokt?

Zo ben nu door mijn vragen heen ;)
De koeler zit er volgens mij goed op (kan niet strakker), de fan werkt en de processor is niet overgeklokt.

Ik heb geen idee of de heatpipes nog goed zijn, kan het zijn dat ik deze heb beschadigd tijdens het afknippen van de uiteindes?

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:16
[b]Stefan Koppier schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 15:46:

De koeler zit er volgens mij goed op (kan niet strakker), de fan werkt en de processor is niet overgeklokt.

Ik heb geen idee of de heatpipes nog goed zijn, kan het zijn dat ik deze heb beschadigd tijdens het afknippen van de uiteindes?
Kun je een foto van de koeler maken? Zoals hij er nu uit ziet?

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:34
Die koperen uiteindes zijn dichtgeknepen heatpipes. Grote kans dat de warmteafvoer daarom niet werkt.
Het idee van heatpipes is namelijk circulatie van een gas. Knip je ze open, is dat gas weg en werkt het niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
Het is opgelost, iedereen bedankt voor het meedenken.

Het lag inderdaad aan de processorkoeler, ik denk dat ik deze niet had mogen afknippen. Met de stock koeler van intel runt hij nu max op 70 graden.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:03

Eagle Creek

Breathing security

Zonde van zo'n aftermarketkoeler.. Maar zelf gaan verbouwen is niet het meest ideaal..

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Pagina: 1