Toon posts:

Bestuursysteem Lenovo R61

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag allen,

Ik heb via mijn vader een (oude) Lenovo R61 gekregen.
Deze is afkomstig van zijn werk, maar is nu afgedankt.

De pc is helemaal geleegd en heeft dus geen bestuurssysteem. Als ik hem aansteek krijg ik een zwart scherm met een wit flikkerend lijntje.

Mijn eerste vraag is of dit normaal is.
Mijn tweede vraag zou dan zijn welk bestuursysteem ik er best op zou installeren, aangezien ik zelf niet echt een computerkenner ben en deze pc toch al enkele jaartjes oud is, weet ik niet welk systeem ik er best zou opzetten.

En het installeren van zo'n systeem is toch gewoon de disk erin steken en enkele stappen volgen? Of ben ik daar ook mis?

In ieder geval al op voorhand bedankt,
Mvg Jorky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Moet je em ook niet in de fik steken he.

2 gig is niet iets voor windows 7, tenzij je een slome apparaat wilt. Denk dat een linux distro een goede optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@jorky

" De pc is helemaal geleegd en heeft dus geen bestuurssysteem. Als ik hem aansteek krijg ik een zwart scherm met een wit flikkerend lijntje."
Normaal zou je een "no bootable device detected" achtige melding moeten krijgen als de laptop inderdaad opgeschoond is. Maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Met welke besturingssystemen ben je bekend? Indien alleen Windows, neem dan een Linux distro (bijv. Linux Mint) met de XFCE of LXDE desktop omgeving. Dan heb je een vrij licht OS dat prima zou moeten doen op die laptop en de XFCE en LXDE tegenhanger van het startmenu zit op dezelfde plek, lekker makkelijk ;)

"En het installeren van zo'n systeem is toch gewoon de disk erin steken en enkele stappen volgen? Of ben ik daar ook mis?"
Jep, disc erin, laptop er van laten opstarten, instructies volgen en dan wachten tot het klaar is. In het geval van Windows moet je nog de nodige drivers installeren, maar bij Linux is de kans redelijk groot dat alles meteen werkt.

[ Voor 75% gewijzigd door Raven op 08-03-2014 14:48 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben inderdaad alleen bekend met de bestuursystemen van windows. Helemaal geen ervaring met Linux dus.

Bedankt aan beiden voor het snelle antwoord, ik zal even wat research doen voor de Linux distro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat trouwens helemaal handig is, zo'n beetje alle Linux distributies kunnen opgestart worden vanaf de installatieschijf. Dus niet alleen de installatie kun je starten, maar het daadwerkelijke besturingssysteem ook, zodat je die kan proberen zonder te hoeven installeren. Misschien een idee om dat eerst te doen? Als het bevalt, dan staat er op de desktop meestal wel een snelkoppeling om de installatie te starten.

Hier kun je de image van de installatieschijf vinden: http://www.linuxmint.com/edition.php?id=155

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 08-03-2014 14:59 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Erg bedankt!

Even kijken of ik nog ergens de juiste schijfjes heb liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

In dit geval heb je een standaard lege dvd nodig, al zou het ook met een USB stick moeten kunnen, in het geval van een USB stick zou je http://unetbootin.sourceforge.net/ kunnen gebruiken.

[ Voor 31% gewijzigd door Raven op 08-03-2014 16:03 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Dvd gemaakt ( hopelijk juist )

Als ik dit nu zou willen testen op deze pc ( die momenteel op windows 8 draait ) moet ik dan in de bios bij 1st boot device CD&DVD zetten? of ben ik hier mis ?

Ik heb dit namelijk net geprobeerd, maar de pc startte terug op met W8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

W8 is een verhaal apart, die doet het een en ander om het opstarten te versnellen waardoor je volgens mij niet zomaar van een ander medium kan opstarten. Maar die laptop was toch leeggemaakt?

Je hoeft iig niet per se de volgorde te veranderen. De meeste pc's/laptops hebben een bootmenu die afhankelijk van de bios met ESC, F1, F2, F8 of F10 geopend wordt, daar kan je dan aangeven dat de pc van de dvd moet opstarten. Als dat menu niet door W8 overgeslagen wordt...

"Ik heb de Dvd gemaakt ( hopelijk juist )"
Open het schijfje eens met verkenner? Wat zie je daar dan aan bestanden op staan? Een iso moet je namelijk net iets anders branden dan losse bestanden.

[ Voor 27% gewijzigd door Raven op 08-03-2014 18:19 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De laptop is inderdaad leeg, maar ik wou het schijfje eventjes testen op mijn desktop ;)

Zal even een screenshotje nemen van de map.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2cohcsz.png

Dat is'm ^

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2014 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heb even geGoogled, mbt Windows 8 en het opstartproces:
New machines with Windows 8 have a new UEFI BIOS that supports Microsoft secure boot process. (use to prevent certain types of malware)
if you want to boot a non secure boot enabled OS you will have to turn off this feature in your UEFI BIOS before the BIOS will transfer control of the hardware to the OS.
Dat zou het opstarten van Linux kunnen tegenhouden.

Leesvoer: http://tutorialforlinux.c...omcddvdinstallationmedia/
Ik weet overigens niet hoe W8 reageert op het uitschakelen van secure boot.

edit: Dat is wat je zou moeten zien, dus de dvd lijkt op zich goed. Dan is het dus waarschijnlijk het hele secure boot gebeuren dat dwarsligt. Probeer het schijfje maar in die schone laptop, die is van voor het secureboot era dus daar moet het werken.

[ Voor 22% gewijzigd door Raven op 08-03-2014 18:30 ]

Oscar Wilde

Pagina: 1