Toon posts:

Opslag en backup

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi all,

Ik heb het thema topic voor opslag gelezen en heb alle opties voor opslag/backup bestudeerd.
Omdat ik een vraag heb heb ik het niet achter het thema topic gepost omdat daar het de bedoeling is om van gedachten te wisselen.

Nu.. Ik heb momenteel 4x1 TB in Raid 5 staan, dus 3 GB opslag. Echter wil ik sommige folders op deze opslag beter beveiligen tegen data verlies (computer crash, hd crash, controller crash).
Ik ben niet kapot van branden van dvd's, dat is voor mij geen optie.

Waar ik aan zit te denken is externe backup via een NAS.
- De vraag is wat is slim, ook de backup in een parity raid te zetten of niet?
- Welke apps/software is het beste om backups te maken (ik heb begrepen dat netgear NAS hier best goed in is met hun software). Het is de bedoeling dat de NAS continue bekijkt of er aanpassingen zijn in één of meerdere folders op mijn opslag (3Gb Raid5 in mijn server).

De NAS hoeft geen media speler te zijn, alleen echt goed backups maken zonder gedoe.

Nu is in het thema topic ook software zoals crashplan genoemd, is dit iets goeds of is dit één van zoveel pakketjes die rondzweven op het internet?

Als iemand andere tips heeft om een goeie backup te hebben en onderhouden voor Raid5 4x1TB dan hoor ik dat graag. Het is niet de bedoeling dat alles op deze opslag een backup nodig heeft. Het gros is voor video bewerking en is geen eindproduct dat bewaard dient te worden.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Raid is een manier van opslaan van je data met een stukje redundantie tegen uitval. Logisch gezien is het gewoon data echter, dus of je nou in rid of. Met losse schijven draait maakt niks uit voor je backup natuurlijk.

Niet te moeilijk doen en een NAS kopen waar je je data op kwijt kunt. En dan voor de belangrijkste data een sync naar een extra aangesloten USB disk en evt naar cloudopslag.

Echt goede backups maken is dan gewoon een kwestie van kopieren naar een netwerkdisk. Daar zijn tig mogelijkheden voor.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Wel nog een backup maken die niet aangesloten is, want een virus beschadigd ook je backup die online is.(stroom storing, inbraak, etc).
Of je raid gebruikt, maakt niks uit, zonder is in ieder geval gemakkelijker als iets defect gaat, maar daar heb je dus ook je backup voor(als iets defect gaat).

[ Voor 5% gewijzigd door jan99999 op 08-03-2014 11:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Backup die niet aangesloten is, ik zit er ook over te denken om een buddy-server te installeren bij familiy.
Echter blijft dit een online optie. Dit beschermt niet tegen virussen, misschien is het juist gevoeliger voor virussen om dat naast eigen pc ook family pc's op het systeem zitten.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een beetje NAS draait op Linux maar kent wel een antivirus. Daarbij: bestrijding tegen virii begint bij de toegangspoort. Als je eenmaal een virus hebt is niks veilig. Backup terugzetten verwijdert een virus natuurlijk niet. Dus ik denk dat je virusbescherming even buiten beschouwing moet houden, al is het natuurlijk wel een aandachtspunt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Een online backup zou je nog kunnen instellen dat deze alleen tijdens backup gaat verbinden, dus normaal is deze niet verbonden.
Maar dan nog een politie virus zet op al je online files een encryptie en je bent alles kwijt, ook als je maar even een backup maakt.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-01 12:13
[verwijderd]

[ Voor 87% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:51 ]

Verwijderd

jan99999 schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 12:30:
Een online backup zou je nog kunnen instellen dat deze alleen tijdens backup gaat verbinden, dus normaal is deze niet verbonden.
Maar dan nog een politie virus zet op al je online files een encryptie en je bent alles kwijt, ook als je maar even een backup maakt.
Onzin. Met een fatsoenlijke backupmethode heb je retentie. Ga ergens anders mensen bang maken.

Verwijderd

Topicstarter
Opzich ben ik niet zo bang voor virussen, ik doe wat dat aan gaat het normale wat binnen handbereik ligt, router en virus scanner, updaten van OS en software daar waar beschikbaar.

Maar zoals ik het nu zie is het iets van:

1) standaard opslag (met of zonder parity Raid)
2a) externe backup, waarbij een NAS automatisch backups maakt, of via een externe HD dit via de server zelf moet via een applicatie
2b) in een online cloud backups maken of via buddy systeem met family (beste optie ingeval van inbraak en of natuurlijk geweld zoals brand/water etc).

Welke NAS heeft een goeie backup functie die checked of files vernieuwd zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Denkende aan backups maken.. wat kan een NAS beter dan Windows File History?
(ik heb het hier dus niet over multimedia capaciteiten van een NAS, maar puur de backup optie).

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-01 00:48
Ik wil hier ook eens even bij aansluiten.. Ik zit met hetzelfde probleem.
Ik ga deze maand een NAS kopen, het zal van wege financiele redenen verlopig even een 2 bay nas worden.
Opzicht is deze data nog redelijk makkelijk te backuppen. Helaas gaat het naar mijn idee kwa backup en het geld wat je uit wilt geven dubbel op..

Ja kan een 2de NAS er voor gebruiken en daar de backups erop maken (en dan de machine gewoon lekker offline laten) Want als hij online is is de kans veel grotere dat de schijven problemen na een tijd zullen gaan geven)
Je kan een cloud opslag gebruiken (al ben ik hier persoonlijk geen fan van)(je weet uiteindelijk niet wie er met ze handjes aan je data gaat zitten)

Met dubbelop bedoel ik dat je geld kwijt bent aan een NAS en schijven, helaas voor een backup zal je dus 2 keer zoveel financieel kwijt zijn (dus een tweede apparaat en extra schijven). Het lijkt mij nogal stom om een backup te maken op dezelfde NAS.. Want als er wat met je schijven gebeurd ben je dus ook je backup kwijt.. Een backup wil je naar mijn mening liever op een los staand apparaat hebben.

Alleen het probleem is hoe meer schijven / groter de schijven zijn hoe lastiger het gaat worden om dit allemaal te backuppen.. Ik zat zelf te denken om hier een storage computer voor te bouwen met van die hardeschijf sleuven erin..
(dacht dat het van raid sonic was ofzo)
En dit apparaat alleen te gebruiken om hier backups erop weg te schrijven..

Hier moet je wel rekening mee houden dat USB 3.0 niet al te snel voor is, en ik hier persoonlijk liever een Esata aansluiting er voor gebruik. Of eventueel via de netwerk kabel als dat mogelijk is.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:54
Goede ervaing die ik heb met software om een backup te maken, is met SyncBack. Naar twee verschillende externe disk elke 1 en 30/31 dagen. Die van 1 dag is puur een sync, en die zit ook aan het systeem vast. Die van een maand, hang ik er 1x aan en leg em in de kast. Incremental backup.

Daarnaast de echt onmisbare - lees onvervangbare - dingen nog via een buddy-backup weggelegd. Besef dat je een externe disk ook in je bureaula op je werk kunt leggen. Dan hoef je er niemand lastig te vallen en heb je al meer beveiliging dan de disk thuis te hebben liggen bij brand/inbraak.

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-01 00:48
Dus dat programma heb je geinstalleerd op je eigen hoofd computer? En dan sync je zeg maar van de NAS naar je eigen computer? Alleen hoe ga je dan verder als je straks ineens bevoorbeeld 32 TB aan data hebt (of iets minder) Dus de eerste schijf gebruik je voor het syncen? En iedere maand maak je van die sync schijf een backup met die `maand`schijf?

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• Jolke
Een centrale server (met als functie HTPC, NAS, etc...) in huis waarvanaf de data wordt gebackup'ed naar externe disken. Het is niet geheel automatisch, omdat ik maandelijks een disk moet aansluiten, maar het werkt wel. :)

Als ik 32TB aan data heb? Dan ga ik me heel hard achter de oren krabben waarom dat zoveel is en of ik dat echt wel allemaal nodig heb. Veel van mijn muziek/films/serie collectie staat ook op 'internet' - dat is voor mij een goede backup. Ik heb op dit moment zo'n 500GB aan backup, wat wellicht nog aan de hoge kant is. Maar omdat de kleinste backup disk 500GB is maak ik me daarover niet heel druk.

Verwijderd

Topicstarter
32TB is niet echt voor thuis gebruik, dat gaat automatisch in de papieren lopen.
Dan snap ik ook je USB 3 snelheid issue ;)

Ik heb uiteindelijk niet gekozen voor een nas. Veel te duur voor simpele backup. Echter kan ik dit zeggen omdat ik ook andere mogelijkheden heb in mijn netwerk.

Ik heb voor het volgende gekozen (ik ben het nog aan het uitrollen).

Mijn workstation heeft 4 x 1TB in raid 5 staan, dus 3TB aan opslag met parity als safety.
Deze opslag wordt gesplit in werk ruimte voor video en 3D files, en een aparte folder voor belangrijke data inclusief foto's. De parity setup is puur voor de files die niet worden gebackuped in onderstaande.

De folder met belangrijke data wil ik met software backuppen op een netwerk harde schijf.
Hiervoor maak ik gebruik van mijn router (linksys ae6900), deze heeft 2 USB aansluitingen. (Router staat altijd aan dus perfect om netwerk drives aan te hangen (energy zuinig!)).

Daarnaast zal ik gebruik maken online opslag zoals crashplan of carbonite voor de belangrijke data en foto's.

Het kan klinken als dubbelop qua backup externe schijf en online. Maar ik vertrouw het online systeem niet als daar wat mis gaat (klinkt achterdochtig.. maar goed). Na jaren van foto's en documenten is het moment daar om wat materiaal te verzekeren.

• Jolke
Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2014 @ 10:07:
[...]

De parity setup is puur voor de files die niet worden gebackuped in onderstaande.
Dat klinkt alsof je denkt dat de parity setup (RAID5) een vorm van backup is, en dat is niet zo. RAID is puur voor het (voortijdig) uitvallen van hardware.

.
[...]

Het kan klinken als dubbelop qua backup externe schijf en online. Maar ik vertrouw het online systeem niet als daar wat mis gaat (klinkt achterdochtig.. maar goed). Na jaren van foto's en documenten is het moment daar om wat materiaal te verzekeren.
Klinkt als een prima plan, hoe meer backup (verspreiding van data) hoe beter! :P

Verwijderd

Topicstarter
Nee hoor, ik zie parity niet als backup.
Juist niet ;)

• Jolke
Ok, goed dat dat duidelijk is :)
Pagina: 1