Game PC €900 - €950

Pagina: 1
Acties:

• LmLegendary
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Hallo allemaal,

Ik vind de nieuwe genaratie van consoles tegenvallen en wil daarom een dekstop samenstellen die de games de komende paar jaar vloeiend kan spelen. Dan kan ik ermee leven dat ik na verloop van tijd de settings naar beneden moet schroeven om het spel nog vloeiend te kunnen spelen, maar voor nu zou ik toch wel de games op High/Ultra willen spelen op een resolutie van 1080P. Deze beslissing is ook genomen omdat mijn huidige PC toch toe is aan vervanging. Bijna niks werkt meer vloeiend en dat zou ik met dit systeem graag willen veranderen!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Eigenlijk wel van alles, maar ik leg de nadruk op het gamen. Ik neem echter aan wanneer ik een game zoals BF4 vloeiend kan spelen dat een Word document schrijven ook zonder problemen zou moeten gaan. Maar op deze PC wordt ook nog een printer, een scanner, een webcam en microfoon aangesloten. Dit moet allemaal in één keer aan de PC gekoppeld kunnen worden. Zoals u kunt zien is deze PC dus niet alleen voor gamen bedoeld.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag tussen de €900 en €950 kosten. Minder is natuurlijk altijd welkom.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Jazeker dit zijn de scanner, monitor en printer.
#ProductPrijsSubtotaal
1Canon Canoscan 8800F€ 0,-€ 0,-
1Iiyama ProLite E2473HDS-B1 Zilver€ 0,-€ 0,-
1HP Deskjet D2460€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Ik heb verder nog een Asus toetsenbord en een muis. Ook heb ik een 2:1 setje speakers van Logitech en verder nog een webcam. Deze kon ik echter niet terugvinden in de pricewatch of wist ik simpelweg de naam gewoon niet meer van.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb alles nodig om een functionerende PC te krijgen. Dan heb ik het over de hardware en niet over de software. Dus Windows hoort er niet bij.

Ik heb dan het volgende lijste gemaakt.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 167,20€ 167,20
1ASRock Fatal1ty H87 Performance€ 83,51€ 83,51
1MSI Radeon R9 290 Gaming 4G€ 382,51€ 382,51
1BitFenix Ghost€ 82,80€ 82,80
2Corsair AF140 Quiet Edition, 140mm€ 13,78€ 27,56
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,54€ 54,54
1Seasonic M12II 620W€ 64,95€ 64,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 863,07

Update: 21-3-2014 20:50

CPU: Ik ben niet verplan om de CPU over te klokken dus heb daarom maar de I5 4570 gekozen omdat dit toch wel een paar centjes bespaart op een I5 4670. Ook is uit mijn onderzoek gebleken dat de I5 4570 bijna net zo goed als de I5 4670.
Moederbord: Leek gewoon goed voor de prijs en volgens mij heb ik ook niet meer nodig.
Videokaart: Toch wel het belangrijkste deel van een game PC. Heb hier voor een R290 gekozen, een super sterke videokaart tegen een niet al te gek prijsje. Hij kan ook nog eens overgeklokt worden naar een R290X als ik de review mag geloven.
Interne harde schijven: Wat valt hierover te zeggen? Goedkoopste 1TB HDD op 7200RPM. Heb ik al!
Behuizing: Lekker simpele case voor een scherpe prijs. Ik heb geen case nodig met allemaal toeters en bellen eraan, ik ben gelukkig met een lekker simpel design. Deze case werd ook aangeraden in oudere BBG dus volgens mij zit ik hier wel goed.
Processorkoeling: Ondanks dat ik niet ga overklokken toch maar gewoon een processorkoeling genomen omdat ik niet veel vertouwen heb in de stock koeler. Ook gewoon handig om het iets stiller en koeler te houden of niet? Niet nodig want ik ga niet overklokken.
Geheugen intern: Niet veel over te vertellen. Meer een sneller is gewoon niet nodig.
Voedingen: Eerlijk helemaal geen verstand van maar hij wordt overal aangeraden dus laat ik het ook maar opnemen in mijn build.
Solid state drives: 120GB voor het OS en een belangrijke game moet voldoende zijn lijkt mij. Ja ik weet dat de Samsung SSD's sneller zijn maar daar zou je niks van moeten merken en Samsung is toch wel een paar euro's duurder. Heb ik al!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, ik probeer gewoon het beste te krijgen voor zo min mogelijk geld. Of dat nou met een Nvidia videokaart moet of met een AMD videokaart maakt me helemaal niet uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Grootte maakt helemaal niet uit omdat ik toch wel genoeg plek heb om de desktop neer te zetten. Geluidsniveau en energieverbruik is een ander verhaal. Ik weet dat ik daar niet de beste videokaart voor heb gekozen maar ik zou de videokaart toch niet moeten kunnen horen wanneer ik een film of een Word document aan het typen ben. Energieverbruik moet niet te hoog oplopen maar dat gebeurt toch ook niet met de geplande build?

Vragen
Zou ik een andere videokaart moeten overwegen? Een Nvidia 780 is toch wel iets duurder maar deze is dan ook weer iets stiller en verbruikt ook wat minder energie. Ook had ik ergens gehoord dat je bij een 780 games krijgt. Zo ja, voor hoeveel zou ik deze kunnen verkopen?
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 780 Gaming€ 428,-€ 428,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 428,-

Is het moederbord dat ik heb gekozen goed genoeg voor mijn eisen? Ik heb het gevoel dat ik daar iets te veel op heb bezuinigd. Andere opties zou ik dan ook graag horen en dan ook vooral waarom.

Voor een videokaart overklok is toch geen Z87 chipset nodig? Dit is toch voor de CPU bedoeld die ik toch niet van plan ben te overklokken. Welk chipset past het best bij mijn buid? Ik dacht zelf gewoon een B85 of H87 chipset.

Ik vond ook nog wat goedkoper intern geheugen alleen ik zou niet weten waarom deze slechter zou moeten zijn dan die ik nu in me build heb zitten. Kan iemand zeggen waarom het de €2,50 niet waard zou zijn om voor de goedkopere te gaan?
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,-€ 60,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 60,-

Zou ik een CPU overklok toch moeten gaan overwegen? Volgens mij is de prestatiewinst die je ermaa behaalt toch minimaal voor het extra dat neergeteld moet worden.

Is het de paar euro waard vergeleken met de Corsair Carbide 300R?
#ProductPrijsSubtotaal
1BitFenix Shinobi€ 54,50€ 54,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 54,50

Nou ik hoop dat het verhaal duidelijk was en dat ik me aan de richtlijnen heb gehouden. Alvast bedankt voor het lezen en als er iets niet klopt hoor ik dat natuurlijk graag!

Legendary

[ Voor 14% gewijzigd door LmLegendary op 21-03-2014 20:50 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Kijk, dit is nog eens een goede openingspost, dat mag ook wel eens gezegd worden!

Je build ziet er op het eerste gezicht prima uit, alleen heb je een mATX bord in een ATX kast. Het past wel, maar je kan dan net zo goed een ATX bord nemen, geeft je net wat meer aansluitingen en uitbreidingsmogelijkheden. pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 (met optische audio), pricewatch: MSI B85-G41 PC Mate, pricewatch: ASRock B85 Pro4.

Als je niet wil overklokken zijn de chipset (B85) prima. Je noemt ook nog H87, dat kan ook als van plan bent raid te gebruiken.

Processor is goed als je idd niet van plan bent te gaan overklokken. Die koeler die je erbij hebt gekozen is idd stil en koel voor een mooie prijs.

Gekozen HDD is prima, SSD die je gekozen hebt heeft als feature dat die bescherming biedt bij stroomuitval (voor wat dat waard is in NL).

• LmLegendary
  • Niet online
Bedankt voor het reageren br00ky. Ben blij dat ik een goede openingspost heb geschreven en me aan de regels heb weten te houden.

Heb zojuist het moederbord veranderd voor de ASRock B85 Pro4. Het is de goedkoopste van de drie die je had aangeraden maar is mijn ogen niet slechter. Of zijn er toch wel grote verschillen die ik over het hoofd heb gezien? Behalve de fancy kleuren dan op de andere twee moederborden.

Sorry maar wat is raid precies? Heb het proberen op te zoeken maar wat ik kon vinden op het internet snapte ik geen bal van.

Ik ben er eigenlijk nog niet helemaal uit of ik wel of niet overklokken. Maar volgens mij valt er niet veel prestatiewinst te boeken op een CPU overklok. Nou de processorkoeling haal ik dan maar niet uit me build als die alles lekker stil en koel houdt.

Ik heb echter nog een paar andere vragen en als je die zou kunnen beantwoorden zou dat te gek zijn! Zie openingspost voor vragen.

(Heb ook PC build lijst aangepast in de openingspost.)

Legendary.

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Raid gaat over opslag (hdd). Je kunt van twee schijven bijv. virtueel 1 maken voor snelheid. Bestanden dupliceren voor betrouwbaarheid etc. Maar niet erg belangrijk. Een 770 is veel goedkoper en voldoet prima. Een gpu kan op elk mobo overgeklokt worden. Een Z mobo is idd voor de cpu. Ram is in principe hetzelfde, dus ga voor de goedkopere.

Verwijderd

Je zou ook bij mijn topic kunnen kijken, we he hebben ongeveer hetzelfde budget en wensen. Gaming pc [~€800]

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:35
Hele goede openings post! Nice! Ik vind ook je lijstje erg goed. Enkel de aanpassing aan het mobo zoals hier boven voor gesteld zou ik doen. Verder ziet het er goed uit. Ik betwijfel wel of die R290 niet iets overkill is voor een 1080p scherm. Misschien kun je daar iets op besparen en dan eerder een nieuwe kaart halen? Ik zou daarover de comments van anderen even afwachten.

• LmLegendary
  • Niet online
@Chris Smoove
Bedankt voor de antwoorden op me vragen, nu kan ik er temminste een paar wegstrepen. Het verschil tussen de twee RAM sticks was de CAS latency (8 & 9). Nou daar merk je inderdaad helemaal niks van dus heb gewoon de goedkopere genomen. Ben het alleen niet eens met het advies over de GTX 770 in plaats van de R9 290. Ja de videokaart is inderdaad veel goedkoper maar hij presteerd niet beter dan de huidige kaart. Ben naar meerdere GPU benchmark sites gegaan en daar gaan de GTX 770 en de R9 290 nek aan nek bij de performance/price ratio. Dus als ik het geld ervoor over heb voor een sterkere kaart waarom dan gewoon niet doen? Stel het advies wel gewoon op prijs hoor!

@dariobltn
Ga ik zeker dan even een kijkje nemen.

@WWAS
Weer iemand die blij is met mijn opening post :), doe het dus ergens wel goed. In mijn ogen zie ik de R9 290 niet echt als overkill voor 1080P. Nu kan de videokaart (bijna) elk spel met gemak aan op 1080P maar dat zal over paar jaar denk ik wel een ander verhaal zijn denk ik. Voor hetzelfde geld switch ik wel over naar een hogere resolutie en dan ben ik volgens mij wel blij als ik zo een monster in me PC heb zitten.

Heb de build weer een beetje aangepast zie openingspost.
- Het moederbord is veranderd naar de MSI B85-G41 PC Mate, paar centen goedkoper dan me vorige moederbord maar het geeft me door één of andere rede een fijner gevoel. MSI VS Asrock, kies ik toch maar voor de MSI.
- Videokaart veranderd naar de Gigabyte GV-R929OC-4GD. Is wat beter leverbaar en als ik het allemaal zal bestellen zal het ruim 10 euro verschillen met de kaart van MSI. En dat heb ik er wel voor over, de videokaart kwam in ieder geval goed uit de test.
- Intern geheugen ook veranderd, net een paar euro goedkoper zonder drastische verschillen.

Vraag over deze behuizing.
#ProductPrijsSubtotaal
1BitFenix Shinobi€ 54,50€ 54,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 54,50

Een paar euro goedkoper maar is dat het waard? Airflow etc.

Legendary.

• LmLegendary
  • Niet online
Hallo allemaal,

Het is bijna een week geleden dat ik hier iets voor het laatst heb geschreven. Ben wel gewoon door gegaan met reviews lezen etc. Nu wil de PC vanavond gaan bestellen zodat ik de PC deze week in elkaar kan zetten. Heb ook de prijzen in de gaten gehouden en die verschillen echt elke dag. Dus als er nu nog opmerkingen zijn over de build hoor ik dat natuurlijk graag voor vanavond.

Nu is de prijs van de Corsair behuizing opeens duurder geworden. Dus nu lijkt de BitFenix Shinobi opeens een nog mooiere optie. Eerlijk gezegd vind ik de Shinobi ook mooier. Alleen ik wil geen problemen krijgen met de airflow.

Ook heb ik een vraag over de processorkoeling, kan ik die gewoon installeren met de RAM sticks die ik nu heb?

De build nu:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MSI B85-G41 PC Mate€ 61,60€ 61,60
1MSI Radeon R9 290 Gaming 4G€ 384,01€ 384,01
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,86€ 46,86
1Corsair Carbide 300R€ 62,40€ 62,40
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,10€ 25,10
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 59,50€ 59,50
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 57,-€ 57,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 930,42

Andere opmerkingen hoor ik ook graag!

Legendary.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Als je de Shinobi mooier vindt, neem dan die en zet er een extra 120 of 140mm fan bij.
De rest lijkt mij goed.

• LmLegendary
  • Niet online
@Robbedem
Moet er een extra 120 of 140mm fan bij? Of kan het ook zonder?

Legendary.

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-04 20:08
Misschien kun je de overweging nog nemen naar een r9 280x? 1gb minder VRAM maar presteert op 1080p goed genoeg en het scheelt je wel 80-120euro. Want het is beter om later een nieuw model van deze prijsklasse te kopen dan nu een high end model. Er kan ondertussen nog van alles gebeuren in de game industrie en videokaarten markt.
LmLegendary schreef op zondag 16 maart 2014 @ 12:58:
@Robbedem
Moet er een extra 120 of 140mm fan bij? Of kan het ook zonder?

Legendary.
Het zou zonder kunnen maar als je toch bij de R9 290 blijft dan heb je kans dat hij flink gaat blazen, omdat hij toch zijn warmte kwijt moet kunnen wat hij aardig snel en makkelijk kan produceren.

[ Voor 37% gewijzigd door timmie271 op 16-03-2014 13:04 ]

Gamertag: timmie271

• Robbedem
De BitFenix Shinobi wordt geleverd met een fan achteraan als exhaust.
Ik denk dat het meest interessante een extra fan onderaan voorin je kast is. Daar past enkel een 120mm versie, dus zou ik dat nemen.
bvb deze: Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm

• Dani_!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-04 12:35
Je zou ook low-profile RAM kunnen nemen: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU. Dan zit je veilig als je misschien nog grote koelers gaat kopen. De Gelid Tranquillo Rev. 2 lukt nog net wel (ik heb hem zelf) met de gewone Ballistix, maar omdat low-profile maar 1-2 euro scheelt kun je maar beter die kopen.

[ Voor 35% gewijzigd door Dani_! op 16-03-2014 13:21 ]

• timmie271
DaniR98 schreef op zondag 16 maart 2014 @ 13:16:
Als je de Gelid Tranquillo Rev. 2 neemt zou ik wel de pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU nemen omdat de koeler een klein stukje over het geheugen hangt en de Crucial Ballistix Tactical is low-profile, dan ligt hij mooi onder de koeler.

Bron: eigen build.
Ze zijn allebei low profile dus ik zie geen verschil :+

Verwijderd

pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X koelt beter dan de MSI en blijft ook stiller.

• LmLegendary
  • Niet online
Hallo allemaal,

De PC is afgelopen weekend niet besteld. Ik heb die zondag wel een fatsoenlijke HDD's en SSD gekregen van een kennis van me. Die heb ik dan ook niet meer nodig in mijn build. Toen ik mijn build liet zien kwamen er toch een paar opmerkingen van zijn kant, dingen die ik wel interessant vond.
- Ik wil de RAID optie open hebben dus nu heb ik een H87 of Z87 moederbord nodig. Zelf zat ik te denken aan het volgende bordje, ASRock Fatal1ty H87 Performance.
- Zou graag een case willen met een 'HDD Hot Swap Bay', daar zijn er niet veel van op de markt. Maar heb ergens gelezen dat die ook los verkrijgbaar zijn. Zelf ben ik dit tegen gekomen. http://kingwin.com/products/cate/mobile/racks/kf_1000_bk.asp
Kent iemand zoiets wat ik hier in Nederland kan bestellen?
- Processor koeler kon ik uit de build halen omdat toch niet ging overklokken. Heb ik vervolgens even nagekeken op internet en het schijnt niet veel uit te maken. Heb ik er ook uitgehaald dus.

Omdat ik nu wat meer te besteden heb ben ik gegaan voor de Fractal Design Define R4 Pearl Black behuizing, geluid dempend materiaal wat wel handig is met mijn videokaart.

@Robbedem
Bedankt voor het reageren maar de behuizing gaat het denk ik niet meer worden.

@timmie271
Heb het geld nu over voor een R9 290 dus waarom zou ik er dan niet voor gaan. Koop liever nu een sterk systeempje dan dat ik dat over tijdje weer moet gaan aanpassen.

@Honta
Heb een goede ervaring in het verleden gehad met MSI en met Sapphire heb ik geen ervaring. De Sapphire is iets duurder en zoveel koeler en stiller is de kaart denk ik ook weer niet.

De kast nu:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 165,80€ 165,80
1MSI Radeon R9 290 Gaming 4G€ 383,90€ 383,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,04€ 84,04
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 56,03€ 56,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 838,23

Mijn excuses als ik niet erg duidelijk ben deze keer maar ik schrijf dit even snel op werk. :)

Legendary.

• timmie271
als je dit dan daadwerkelijk gaat doen zou ik op z'n minst 1 extra fan als intake doen met de r9 290 erin ;). hoeven die andere fans wat minder hard te draaien.

• LmLegendary
  • Niet online
Hallo allemaal,

Hopelijk deze keer de laatste set vragen.

Zou ik bij de I5 4570 blijven of voor de I5 4670 gaan? Ik vind het eerlijk gezegd de extra ~20 euro niet waard. Misschien is het toch wel handig omdat ik de OC optie niet wil en de snelheid misschien later nog van pas komt? Alleen het verschil is toch zo klein, wanneer de 4570 tegen zijn limieten over een paar jaar loopt denk ik dat hetzelfde verhaal ook geldt voor de 4670.

De CPU's in kwestie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 165,40€ 165,40
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 183,40€ 183,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 348,80

Nu weer even een moederbord vraag. Ik weet dat ik het beste een H87 chipset kan nemen (wil RAID) en dat een Z87 over het algemeen overbodig zijn. Dus ik heb het volgende lijste moederborden gemaakt en daar zou ik graag advies op willen. Ik heb zelf gekozen voor de ASRock Fatal1ty H87 Performance. Maar ik denk eerder dat het door de kleurtjes en de marketing komt dat ik voor de ASRock ben gegaan. Of is het gewoon een goed bord voor mijn systeem. Ik sta ook open voor andere suggesties.

De moederborden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H87-HD3€ 80,90€ 80,90
1MSI H87-G43 GAMING€ 99,59€ 99,59
1MSI Z87-G41 PC Mate€ 79,10€ 79,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 343,10

Ik volgens mij de perfecte case gevonden voor mij. De BitFenix Ghost, heeft als pluspunt voor mij een HDD Hot Swap. Ook geluiddempend materiaal wat ik ook wel mooi meegenomen vind. Nu moet ik denk ik alleen nog maar de airflow verbeteren. Zelf dat ik gewoon aan 1 extra 120mm intake fan, maar sinds ik geen processorkoeler neem kan ik ook nog twee 120mm exhaust fans kopen. Wat denken jullie?

De case:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 82,80

De 120mm fan:
#ProductPrijsSubtotaal
1BitFenix Spectre All Black, 120mm€ 5,19€ 5,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5,19

De build is nu:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 165,40€ 165,40
1MSI Radeon R9 290 Gaming 4G€ 379,-€ 379,-
1BitFenix Spectre All Black, 120mm€ 5,19€ 5,19
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,95€ 54,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 835,80

Geen HDD en SSD nodig want die heb ik al!

Legendary.

• LmLegendary
  • Niet online
Geen op- of aanmerkingen op de post hierboven?

Legendary.

• Robbedem
Als je het zelf die 20€ niet waard vindt, ga dan voor de i5 4570.

Ivm moederbord. De eerste drie hebben een betere audochip en andere kleine dingetjes zoals meer/betere fan-aansluitingen. (check de moederbordspecificaties van de fabrikant)
Als je niet gaat overklokken, zou ik een van die eerste drie nemen.

Over de kast:
http://be.hardware.info/r...le-verschijning-conclusie
http://www.silentpcreview.com/article1318-page7.html
http://www.anandtech.com/...r-the-premium-treatment/7
Als je die HDD swap bay belangrijk vindt, kan je deze kast nemen, maar voorzie je best wel wat meer koeling. (de meegeleverde fans zijn blijkbaar niet zo goed)
bvb (intake front en bottom): 2x Noctua NF-P14 FLX, 140mm, Noctua NF-A14 PWM, 140mm, Fractal Design Silent R2, 140mm of Corsair AF140 Quiet Edition, 140mm, Scythe Slip Stream 140XT PWM, 140mm of Noiseblocker BlackSilentPro PK-3, 140mm
en (exhaust rear): 1x Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm, Noctua NF-S12A PWM, 120mm of be quiet! Silent Wings 2 120mm, 120mm
Het nadeel is dat die extra fans dus al gauw 30€ kosten.
Je kan ook proberen met enkel een extra BitFenix Spectre All Black, 120mm, zoals je zelf in gedachten had en dit zal werken, maar door de beperkte koeling vermoed ik dat je de videokaart dan zeker gaat horen omdat de fans van de GPU harder gaan moeten werken om de GPU koel te houden. (Het is een beetje zonde om een duurdere kast met geluidsdemping te nemen als de componenten intern meer geluid gaan moeten maken om koel te blijven waardoor het uiteindelijk niet stiller is)

• LmLegendary
  • Niet online
Heel erg bedankt voor de uitgebreide post Robbedem!

Ik heb gekeken naar het ASRock en Gigabyte moederbord omdat ik die prijzen toch wel wat interessanter vind. Kan alleen niet vinden hoeveel fans ik er nou op kan aansluiten op de site van de fabrikanten.

Voor de ASRock:
- 2x CPU fan connectors ( 1 x 4-pin, 1 x 3-pin )
- 3x Chassis fan connectors ( 1 x 4-pin, 2 x 3-pin )

Voor de Gigabyte:
- 1x CPU fan header
- 3x system fan headersheaders

Volgens mij zijn dat de aansluitingen toch? Zou ik dan op de ASRock een extra fan kunnen aansluiten op die CPU fan connector?

U zegt dat ik 140mm fans voor intake moet nemen voor de bottom en front. Zijn 140mm fans dan ook wel wat beter dan de 120mm fans? En werkt een bottom intake wel goed? Ook zijn dus kennelijk de Bitfenix fans dus niet aan te raden?
Ik moet zeker wat gaan doen aan de airflow van de behuizing. En dat extra bedrag heb ik er wel voor over. Maar zelf zat ik te denken aan twee 120mm front intake fans en dan een 120mm rear exhaust fan. Maar als uw manier van koelen beter doe ik dat wel gewoon.

Legendary.

• Robbedem
Voor fans geld normaal gezien de regel, hoe groter hoe beter. ;) vandaar dat ik 140mm aanraad als het mogelijk is.
Bij het Gigabyte moederbord kan je idd een fan minder installeren, al is dat snel verholpen met een splitter. (je kan gemakkelijk twee fans van één header laten werken). Het voordeel bij het Gigabyte bord is dat alle fans 4pin zijn. Dat laat toe om PWM fans op basis van PWM te regelen. (let op, niet alle fans zijn PWM regelbaar)

• LmLegendary
  • Niet online
Dan neem ik wel 140mm intake fans. Alleen vraag ik me echt af hoe ik nou lucht naar binnen ga krijgen van een bottom intake fan. Komt dat omdat de behuizing aan de onderkant 'gecurved' is? In een video had ik gezien dat ik de voeding ook lucht van de onderkant kon laten zuigen (dus omgekeerd erin plaatsen). Is dit aan te raden of niet, en als ik er een bottom 140mm intake fan in zou zetten zou die dan niet al de lucht van me voeding opzuigen?

Dit heb ik eigenlijk nu in me hoofd met de fans:
Front: 140mm intake fan
Bottom: 140mm intake fan (Als het logisch is om er daar één te plaatsen.)
Rear: 120mm exhaust fan (De fan die standaard bij de behuizing zit)
Top: 120mm exhaust fan (De fan die standaard de front intake zou zijn bij de behuizing.)

Het moederbord waarop op aangesloten gaat worden is waarschijnlijk de ASRock Fatal1ty H87 Performance. Gaat dit dan werken?

Voor de twee 140mm fans heb ik maximaal 30 euro over. Welke zou ik dan het beste kunnen nemen?

Legendary.

• Robbedem
De fans die ik heb gegeven zijn normaal gezien goed, welke de beste is, weet ik echter niet. Bij hardware.info doen ze wel wat testen, maar die zijn niet altijd even representatief. Zuinige fans zijn daar namelijk in het nadeel omdat ze standaard op 12V en 7V testen waardoor zuinige fans luider lijken in de test.

De kast staat op pootjes, dus er is ruimte onder de kast vrij om lucht aan te trekken.
Je kan je voeding best met de fan onderaan plaatsen.

• LmLegendary
  • Niet online
Denk dat dit dan de fan setup gaat worden:

Front intake: http://tweakers.net/price...-quiet-edition-140mm.html
Bottom intake: http://tweakers.net/price...-quiet-edition-140mm.html
Back exhaust: http://tweakers.net/price...ctre-all-black-120mm.html
Top exhaust 1x: http://tweakers.net/price...ctre-all-black-120mm.html

Verder zal ik ook de voeding zo plaatsen dat die lucht onder de kast vandaan haalt.

Het moederbord heeft de volgende aansluitingen volgens mij voor fans:
- 2 x CPU Fan connectors (1 x 4-pin, 1 x 3-pin)
- 3 x Chassis Fan connectors (1 x 4-pin, 2 x 3-pin)
- 1 x Power Fan connector (3-pin)
Site: http://www.asrock.com/mb/...nl.asp?cat=Specifications

De standaard CPU fan van Intel neemt al de 1 x 4-pin in. Dus dan heb ik er dus nog vijf plekken over om een fan te plaatsen. De http://tweakers.net/price...-quiet-edition-140mm.html heeft maar een 3-pin nodig volgens mij, dus die kan ik ook zonder problemen aansluiten. Ook de http://tweakers.net/price...ctre-all-black-120mm.html heeft een 3-pin nodig, kan dan één op de CPU fan connector en de andere op de 4-pin? Want ik weet niet zeker of de Power Fan connector (3-pin) wel een aansluiting is.

Legendary.

[ Voor 3% gewijzigd door LmLegendary op 21-03-2014 15:24 ]

• Robbedem
De power fan connector is zoals de naam aangeeft voor de voeding.

• LmLegendary
  • Niet online
Dus ik heb genoeg aansluitingen als ik het goed zie? Als ik er één te kort kom lijkt het volgens mij het beste om de top exhaust fan er dan maar niet in te zetten. De warme lucht gaat vanzelf toch al omhoog.

Legendary.

• Robbedem
Idd. Je kan eventueel ook een fan splitter gebruiken.
3pin: Startech.com TX3 Fan Power Splitter Cable
4pin: Akasa PWM fan splitter

• LmLegendary
  • Niet online
Nou ik denk dat ik eruit ben. Dit moet het dan gaan worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 167,20€ 167,20
1MSI Radeon R9 290 Gaming 4G€ 382,51€ 382,51
2Corsair AF140 Quiet Edition, 140mm€ 13,78€ 27,56
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,54€ 54,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 863,07

Nu nog op- of aanmerkingen?

Legendary.

• Robbedem
Lijkt mij goed

• LmLegendary
  • Niet online
Hallo allemaal,

Heb vandaag de kast in elkaar gezet en het is gelukt. Wel na ongeveer vier uur er mee te hebben gespeeld. Maar toen ik op de power button drukte werkte alles ook naar behoren. Zo zijn er altijd dingen die niet hetzelfde zijn op het YouTube als bij jouw build en dan moet je het even zelf uitvogelen. Maar dat vond ik niet erg, moest ik teminste nog wel een beetje zelf nadenken. Hierbij even wat foto's, als er wat valt te zien teminste:

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/w5zs73u5l/IMG_20140328_231530.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/kr3b2hht5/IMG_20140328_231550.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/ftpqhdfu1/IMG_20140328_231620.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/f80rl9krt/IMG_20140328_231634.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/j345nu3xl/IMG_20140328_231844.jpg

Gelukkig had ik maar één 140mm fan gekocht want dan kon ik er toch niks mee, behalve dan er een top exhaust fan van maken. Nu heb ik de BitFenix 120mm fan als bottom intake genomen want die kon ik wel monteren en de Noctua 140mm als front intake genomen. Ook heb ik de twee HDD's en de SSD in de bovenste drie slots geplaats zodat mijn Noctua wat vrijer kan blazen, is dit slim of niet? Hier heb ik best wel veel tijd ingestoken om de fans te monteren etc.

Wat ik ook raar vond was welke power kabels ik in de videokaart moest steken. Uit voeding kwam standaard een kabel met 2x een 4-pin, maar kon die nergens insteken? En ja de CPU heeft spanning. Dus moest ik een 6-pin omzetten naar een 8-pin en 6-pin erin steken maar dat waren aparte kabels. Ik dacht dat de kabels die standaard uit een modular voeding kwamen dat ik die altijd nodig had, dat is niet bij mij het geval of ik doe iets verkeerd. Maar de videokaart draait teminste.

Hoe zit het met het cable management? Volgens mij wel goed.

Als u nog iets ziet dat niet klopt op mijn foto's of nog andere opmerkingen heeft dan hoor ik dat graag!

Last but not least. Ik wil iedereen heel erg bedanken die me heeft geholpen met het kiezen van goede componenten. Ook al is het niet in mijn build beland wil ik je nog steeds bedanken voor het laten zien van andere mogelijkheden die er waren. Ik ben er heel erg blij mee en wat jullie hier op het forum is echt helemaal te gek! Keep up the good work!

Legendary.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:39

Thomg

Aww yiss

Mijn complimenten met de cable management en whatnot, meteen goed.

Die dubbele 4 pin is er voor setups die alleen een enkele 4-pin nodig hebben, vaak terug te vinden bij M-ITX en budgetplanken.
Voorbeeld: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1378369230.jpeg
Waarom ze dubbele 4 & 8 pin hebben is voor super duper high-end moederborden.
Voorbeeld: http://i.haymarket.net.au...37_sZ77X-UP7-Rev1-0-0.png

De M12ii 620 staat er om bekend om nogal belabberde aantal PCI-E kabels te hebben, jammer dat de anderen dit niet opgemerkt hebben. Dat is ook de reden waarom ik die nooit aanraad.
De manier hoe jij het opgelost hebt is prima hoor ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Thomg op 29-03-2014 01:11 ]

• LmLegendary
  • Niet online
Bedankt voor de het duidelijk antwoord en voor de bevestiging dat ik de videokaart goed heb aangesloten Thomg. Ben er alleen vandaag wel achter gekomen toen ik alles aan het checken was voordat ik de side panels van de behuizing er weer op wou zetten, dat ik de verkeerde schroeven heb gebruikt om het moederbord vast te maken. Heb ze er allemaal uitgehaald en nieuwe erin gezet, alleen 1 schroef wil er maar niet goed in. Het moederbord zit vast met 5 schroeven die goed zijn vast gedraait. En 1 schroef wil er niet net zo in als de andere 5. Zit het moederbord zo veilig of niet?

Legendary.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:39

Thomg

Aww yiss

Och, ik schroef zo vaak maar 3 van de 6 vast in het geval ik het weer eens moet demonteren, nooit ergens last van gehad.

• LmLegendary
  • Niet online
Bedankt voor het snelle antwoord Thomg! Kan ik nu gelijk de side panels eropzetten. Nou dit is denk de laatste post in dit forum want alles werkt zoals het hoort. Nogmaals bedankt iedereen die me advies heeft gegeven!

Legendary out.

• Toon Hermans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-01 20:52
Heel goed gedaan! Maar andere zullen er nog wel veel aan hebben voor hun built :) . Veel plezier met je prachtige Game PC!
Pagina: 1