Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 10:32
Ik heb gemerkt dat Arial-achtige lettertypen op schermen, fijner zijn. Bij boeken/papier daarentegen, merk ik dat Times New Roman achtige fonts op papier vele malen fijner zijn. Dit is niet het geval wanneer ze op elektronische displays vertoond worden.

Ik merk hetzelfde constateringen in m'n omgeving.

Blijft de vraag, waardoor dit verschil veroorzaakt wordt. Waarom komen Times New Roman-achtige fonts beter uit op papier, en niet op het scherm. En waarom komen Arial-achtige fonts wel tot hun recht op het scherm, en minder op papier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Hatsieflatsie schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 22:20:
Ik heb gemerkt dat Arial-achtige lettertypen op schermen, fijner zijn. Bij boeken/papier daarentegen, merk ik dat Times New Roman achtige fonts op papier vele malen fijner zijn. Dit is niet het geval wanneer ze op elektronische displays vertoond worden.

Ik merk hetzelfde constateringen in m'n omgeving.

Blijft de vraag, waardoor dit verschil veroorzaakt wordt. Waarom komen Times New Roman-achtige fonts beter uit op papier, en niet op het scherm. En waarom komen Arial-achtige fonts wel tot hun recht op het scherm, en minder op papier?
Tja daar komen zo veel verschillende dingen bij kijken, daar is bijna geen beginnen aan. Zo leven er ideeën (ongefundeerd) dat de schreven (de 'pootjes' van letters) van lettertypes als de Times New Roman je van letter tot letter leiden en zo tot betere en snellere leesbaarheid leiden. In onderzoek is gebleken dat het eigenlijk voor papier niet veel uitmaakt, en de interlinie (afstand tussen regels) en spatiëring (afstand tussen letters) een grotere rol speelt in leessnelheid.

De Arial zal op het scherm niet specifiek veel beter leesbaar zijn (hangt van persoonlijke voorkeur af) maar lettertypes als de Verdana zijn wel gemaakt om beter met de beperkingen van een scherm om te gaan. (hoewel dit tegenwoordig al heel wat minder uitmaakt door hogere resoluties) Door grotere binnenruimtes van de letter, een hogere x-hoogte (hoogte van de letter x en overige onderkastletters) komt er meer ruimte vrij waardoor het scherm minder snel dichtloopt, ook op kleinere formaten.

Er zijn op dit gebied tientallen theorieën, genoeg onderzoeken gedaan en vele lettertypes voor ontworpen, maar eigenlijk geeft geen enkel uitsluitsel. Vooral regelmaat is een vereiste voor goede leesbaarheid, maar dat komt zowel bij schreef (Times) als schreefloze (helaas Arial) letters voor. Speelsheid, en verstoring van het ritme kan daarentegen ook weer werken (zie het letterontwerp van Bram de Does met zijn letter de Trinite, als je tijd hebt en in letters geïnteresseerd bent, kan je deze docu kijken!)

Maar goed, het is eigenlijk een eindeloze discussie die vaak uitkomt op persoonlijke voorkeur. Want goed gezette schreeflozen zijn net zo prettig leesbaar als letters met een schreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Aan de basis van deze discussie liggen, en die termen mis ik nog in dit topic, de verschillen tussen serif en sans-serif. Als je googled op termen als "serif vs. sans-serif" kom je meer dan voldoende tegen. Wat je daarvan wél en niet voor waar aanneemt is een tweede; veel ervan moet je met een korrel zout nemen en het is teveel om 't allemaal in een post of topic te verwerken IMHO maar die twee termen zijn dus wél de kern van je vraag en lijken me dan een goed uitgangspunt om daarvanuit verder te zoeken.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij