Bestanden van de systeemschijf ongewild ook op andere schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gesshoku
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-10 00:41
Beste Tweakers,

Ik loop tegen een voor mij onbekend en raar probleem aan en heb hierover op internet niets kunnen vinden. Misschien is het iets heel stoms of zie ik iets over het hoofd.

Ik heb laatst een scan gedaan op mijn computer die een aantal 'potentially unsafe applications' gevonden heeft. Tot mijn verbazing kwamen een aantal van deze bestanden dubbel voor in de lijst. Zowel op mijn ssd (C:) als mijn harde schijf (E:). Deze bestanden komen voor op C:\Users\Laurens\AppData\Local\Temp\ en op E:\Documents and Settings\Laurens\AppData\Local\Temp. Alle bestanden in Documents and Settings zijn van dezelfde grootte. Maar als ik via 'Computer' station E: open zie ik de map 'Documents and Settings' helemaal niet staan (verborgen mappen en bestanden zijn zichtbaar). Sterker nog: er staan maar 3 bestanden, waaronder een map met onderliggende bibliotheken die ik van de ssd naar de harde schijf heb verwezen. Maar als ik in de navigatiebalk typ: 'E:\Documents and Settings' dan wordt er ook daadwerkelijk naar genavigeerd. Volgens mij zou je uit de scan dan ook kunnen opmaken dat ze daadwerkelijk op beide stations staan en dus geen soortement van verwijzingen zijn.

Hier volgt nog wat informatie waar u wellicht iets aan heeft. Ik heb recentelijk een ssd gekocht waar ik Windows 7 op heb geïnstalleerd. Vervolgens heb ik, wegens gebrek aan opslag (ik kon dus helaas niet formatteren), getracht Program Files, Windows etc. van de harde schijf te verwijderen. Dit bleek echter nog een hels karwei te zijn. Ik ben twee dagen bezig geweest machtigingen juist in te stellen! Uiteindelijk is het wel 'gelukt'. Gelukt tussen aanhalingstekens omdat ik dus nu niet meer zeker ben of dit er iets mee te maken heeft.

Ben ik nou dom en zie ik iets over het hoofd?

Bij voorbaat dank.

Mvg,
Laurens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:42
Bibliotheken maken aliassen aan voor bepaalde mappen. Ik heb bijvoorbeeld een map F:\Films. Dit is de daadwerkelijke map, maar ik heb mijn windows video map (favoriet onder users\username) de locatie veranderd naar E:\Films. Op de E zie ik dan geen "Films" meer staan, maar "My Videos". Omdat ik die locatie heb gewijzigd.

Ik heb het vermoeden dat dit bij jou ook gebeurd. Maak eens een bestandje aan in de ene map en controleer dan in de ander.

Je zou ook kunnen proberen om met een ubuntu live cd een en ander te onderzoeken.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gesshoku
Bedankt voor je reactie.

Ik had de locaties van de bibliotheken: Bureaublad, Downloads, Afbeeldingen, Muziek en Video's veranderd. Deze mappen staan dan inderdaad ook niet meer in C:\Users\Laurens waar ze normaal zouden staan maar in E:\Users\Laurens. Dat zou dus moeten kloppen dus ik snap niet wat er dan mis is gegaan.

Ik heb, zoals je zei, geprobeerd een bestandje aan te maken in C:\Users\Laurens en deze verscheen inderdaad ook in E:\Users\Laurens (en andersom). Het lijkt wel alsof de mappen gesynchroniseerd worden met elkaar. Als het fout zou zijn gegaan bij het veranderen van de locaties dan zouden de mappen toch sowieso niet meer moeten bestaan op een van de twee stations? Bovendien weet ik niet eens hoe je de locaties van andere mappen dan de bibliotheken moet veranderen. En dan is er ook nog het rare dat Documents and Settings op E: onzichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-10 23:53
Er is niets misgegaan , "documents and settings" was van XP en sinds windows vista lijkt het alsof de map "documents and settings" is opgegeven. Toch wordt deze map nog steeds door het OS gemaakt, maar hidden en ontoegankelijk trouwens, enkel documents and settings\username\ is toegankelijk.

(een soort redirect voor oudere programma's?)

[ Voor 7% gewijzigd door ajouin op 07-03-2014 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ipv door met de verkenner te kijken, kijk eens met de command prompt. Die laat als het goed is namelijk de echte mapnaam zien. In het voorbeeld van storeman is het dus E:\films, ipv E:\My Videos.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 09:49
Documents and Settings is een symbolic link naar je user folder.
Dit om ervoor te zorgen dat oudere (veelal slecht gecode) applicaties (waarbij men dus geen variables voor de standaard folders gebruikt) blijven werken. Er zitten wel meer symbolic links naar bepaalde folders standaard in Windows.
Zelf kan je ze ook maken met het mklink commando (erg handig als je een bv een programma vanuit je program files verplaatst naar een ander volume, symbolic link op de oude lokatie aanmaken welke verwijst naar de nieuwe lokatie en alles blijft gewoon werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Killah, dat is naar C:\Documents and Settings, niet naar die map op een compleet andere schijf. Sowieso moeten programma's die hardcoded paden gebruiken dood. Ooit eens Windows XP gehad die door een USB card reader niet op C:\ stond, maar G:\. Een of ander fotoalbum programma (van de Hema geloof ik) knalde er keihard uit omdat 't naar C:\temp aan het uitpakken was. :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gesshoku
Ik heb zoals je zei geprobeerd met de command prompt te navigeren naar: E:\Documents and Settings\Laurens\Appdata enzovoorts. Er komt gewoon 'Documents and Settings' te staan en niet een andere mapnaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, dat is leuk en ook precies de bedoeling van zo'n link. Mijn punt was dat je vanuit de command prompt met dir ging kijken hoe de map werkelijk heet. Eventuele hernoemingen ten gevolge van desktop.ini worden genegeerd. Zo kan je 10 mappen hebben met dezelfde naam (Mijn Documenten bijvoorbeeld) maar eigenlijk een andere naam hebben, zoals Piet, Henk, Klaas, Marie, etc. Wat het dan eigenlijk is, is de persoonlijke documenten map van die personen. Zie je met verkenner niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gesshoku
Ik ging er automatisch vanuit dat de command prompt gelijk de echte naam zou geven. Je zal daaruit begrijpen dat ik niet zoveel verstand heb van cmd. Neem me niet kwalijk als ik hier niet zo snel in ben.

Ik heb dir gebruikt in E:\Documents and Settings en kreeg het volgende: "Het volume in station E heeft geen naam." en "Het volumenummer is AE93-7936" Verder werd er aangegeven dat er 4 mappen in staan. Wanneer ik dir gebruik in E:\ wordt hetzelfde aangegeven alleen dan met daaronder de bestanden die ook zichtbaar zijn in de Windows verkenner (namelijk twee bestanden en de map 'Users')

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Gesshoku op 09-03-2014 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-10 23:53
doe maar eens
dir /a
geeft bij mij (win7)
...
<KOPPELING> Documents and Settings [C:\Users]
<DIR> Users
<DIR> Windows

[ Voor 17% gewijzigd door ajouin op 09-03-2014 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gesshoku
Ik krijg daarmee op E inderdaad ook <KOPPELING> Documents and Settings [C:\Users] te zien. Maar dat zou dus betekenen dat de bestanden van C:\Users dus niet daadwerkelijk op E staan. Dit dacht ik namelijk omdat de virusscan de bestanden op C én E vond (iets wat, als ik het goed begrijp, niet hoort te gebeuren bij koppelingen).

Documents and Settings is dus kennelijk aangemaakt toen ik deze harde schijf nog als systeemschijf gebruikte. En, omdat ik dus niet de mogelijkheid had om te formatteren, deze gebleven is.

Er staan ook nog andere 'onzichtbare' bestanden als: <DIR> $Recycle.Bin, <DIR> Boot, bootmgr, BOOTSECT.BAK etc. Nu weet ik niet of deze bestanden bij Windows horen of dat sommige bestanden altijd, ongeacht of Windows op het station geïnstalleerd staat, op een harde schijf staan. Als dat niet zo is is het dan verstandig deze te verwijderen? Of nemen ze toch geen ruimte in?

[ Voor 4% gewijzigd door Gesshoku op 09-03-2014 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

$Recycle.Bin is de prullenbak, die kan je dus niet verwijderen ;). Die andere is je bootmanager/bootloader. Je kan kijken of je ze veilig kan verwijderen door de E: schijf af te koppelen en dan de computer opstarten. Werkt dit niet, dan is de E: schijf je bootschijf en moet je ze houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gesshoku
Ik heb inderdaad de E: schijf afgekoppeld en de pc opgestart. Vervolgens heb ik afgesloten, de E: schijf weer aangesloten en gekeken of de bestanden weg waren. Dit was niet het geval. Ik had op C: ook even gekeken of die bestanden daar ook stonden, maar dat was niet zo. Maar wat zijn dan de functies van deze bestanden aangezien je prima op kunt starten zonder?

Is het wel slim om Documents and Settings van E: te verwijderen? (om verwarring in de toekomst te voorkomen)
Pagina: 1