Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaverion
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-09 22:57
Mijn laptop heeft het vandaag begeven dus heb ik snel iets nieuws nodig voor mijn HBO studie informatica welke nog iets meer dan een jaar duurt. Na mijn studie wil ik graag aan het werk en dan zal ik mijn werkzaamheden natuurlijk verrichten op een laptop of pc. Nu vraag ik me af wat gebruikelijk is als software ontwikkelaar op dat gebied, als het namelijk erg gebruikelijk is om een laptop van de zaak te krijgen en prive ook gewoon te mogen gebruiken koop ik nu niet veel bijzonders. Zou het zonde vinden als ik over een jaar 2 dure laptops heb die ik allebei prive kan gebruiken. Of als BYOD erg gebruikelijk is en ik moet over een jaar iets nieuws kopen omdat de laptop die ik gekocht heb niet geschikt is voor mijn toekomstige werkzaamheden is dat natuurlijk ook zonde. Ik kan er natuurlijk niet vanuit gaan dat iets echt gebeurd maar ik wil het wel meenemen in mijn beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
Je moet niet zover vooruit kijken.

Eigen apparatuur is bijna onontkoombaar. Er er is werk dat je in beginsel niet doet op een werklaptop (belastingaangifte, prive foto collectie) of niet zou mogen (nsfw, illegale software).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ben het eens met Rukapul. Kijk wat je er nu en het komende jaar mee wilt doen en koop iets wat dat kan. Er zijn bedrijven die geen laptops uitdelen, er zijn bedrijven waar je niets van thuis mee mag nemen, er zijn bedrijven die wel laptops uitdelen... er is geen standaard voor.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:15

Bolletje

Moderator Harde Waren
Glazen bollen hebben we inderdaad niet.

Persoonlijk zou mijn voorkeur altijd uitgaan naar een persoonlijk systeem waarbij je niet beperkt wordt in je werkzaamheden.

Koop nu een laptop waarmee je uit de voeten kan en die over een tijdje ook nog bruikbaar is, al is het maar voor office-werkzaamheden, foto's, de belastingaangifte en je persoonlijke mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaverion
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-09 22:57
Dat er dingen zijn die je niet op dezelfde laptop wilt doen als waar je op werkt klinkt inderdaad erg logisch, zo had ik er nog niet over nagedacht. Ik begon hierover na te denken omdat een goede vriend van mij zijn zakelijke laptop overal voor mag gebruiken en dat ook doet en als dat heel gebruikelijk was zou ik daar nu rekening mee houden. Maar ik denk dat ik mijn antwoord al wel heb, bedankt voor de reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het ligt natuurlijk ook aan je bedrijf. Als je een laptop van een groot bedrijf krijgt met een standaard image dat volkomen is dichtgespijkerd, kun je dr zelf echt geen torrentclient op zetten ;)
Om maar te zwijgen van het feitd at dat soort dingen ook gemonitord wordt.
Soms heb je de vrijheid, vaak ook niet.
Als je dingen prive wilt doen wil je de vrijheid. Die krijg je met een eigen machine.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 23:32
Ik denk niet dat een werkgever het leuk zal vinden als er games op je laptop geinstalleerd zijn.
Daarbij zal de grafische rekenkracht zeker niet voldoende zijn.

Daarbij: gebruikt je toekomstige werkgever wel laptops.
Misschien gebruiken ze wel desktops, of meer waarschijnlijk: thin clients
Daar kun je helemaal niets op.

Dus nee, ik zou er geen rekening mee houden.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik heb de eerste jaren bij mijn huidige werkgever m'n privé notebook gebruikt. Momenteel heb ik geen privé computer; nu gebruik ik een notebook van m'n werk voor alles. Het belangrijkste voor mij is dat ik zelf m'n machine uit kan kiezen en dat ik er maar één heb. Van wie hij precies is, is van ondergeschikt belang. Maar aangezien je op zo'n ding al gauw een dikke 60 euro per maand afschrijft en er altijd het risico bestaat dat hij eens kapot gaat, gestolen wordt of om een andere reden vroegtijdig vervangen moet worden heeft het op zich wel m'n voorkeur dat m'n werkgever hem betaalt :)

Zulke wensen beperken natuurlijk wel het aantal werkgevers dat geschikt is, dus wellicht niet altijd wenselijk om vol te houden.

Maar werkgevers schiften op de mogelijkheden die ze hum medewerkers bieden om hun eigen gereedschap uit te zoeken danwel mee te nemen lijkt me een goede eerste stap als je toch nog niet weet waar je wilt gaan werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Je kan niet alles op een laptop van het werk doen.

Besef ook dat als je daar zaken op gaat maken het later ook nog lastig kan worden rond eigendomsrecht enzo.
Een nevenprojectje of een appje of ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 12:03
Laptops die je van een bedrijf krijgt hebben vaak een image met afhankelijk van je rol en soort bedrijf een aantal beperkingen. Daarnaast zijn die dingen remote over te nemen door de helpdesk of administrator. Vaak is er niet echt een policy over gebruik van zoon laptop maar of je het moet willen.

Ik had hiervoor een laptop van de baas met een XP image, dat wil je privé niet eens gebruiken. Nu een mac gekregen, wat een uitzondering is wat ook in houd dat ie niet ondersteund wordt door helpdesk bij ons, helemaal prima die gebruik ik privé al wat meer maar blijft bij browsen etc. Heb daarnaast nog een flinke desktop staan voor games, hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Twee oplossingen die voor jou goed uitpakken:

1) Zet Linux op een usb-stick en start de laptop van de zaak van de usb-stick op. Persoonlijke dingen sla je op de usb-stick op. Je hebt nu een laptop waarmee je office hebt en tegelijkertijd volledig gescheiden bent van de zakelijke kant van de pc. Ook heb je alle admin-rechten die je nodig hebt.

2) Koop toch de persoonlijke laptop en schrijf deze af van de belasting. Stel laptop kost 1000 euro, welke je in drie jaar mag afschrijven. Twee van de drie jaar studeer je daadwerkelijk, dus twee jaar mag je 1/3 30% van de kosten afschrijven. Effect: in 2014 en 2015 schrijf je 300 euro af, totaal 600 euro. Waarschijnlijk val je in het 38% tarief van de belasting, dus krijg je 38% van 600 euro = 228 euro terug. Toch weer 23% korting ;).

Optie 1 is natuurlijk goedkoper, maar kun je geen windows software installeren. Als je dat toch nodig hebt, dan is optie 2 beter.

[ Voor 18% gewijzigd door dr snuggles op 10-03-2014 19:59 . Reden: Niet 1/3, maar 30% ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Ik gebruik mijn privé laptop op de zaak, en krijg daarvoor een maandelijkse vergoeding. Ik doe al mijn werk op een enkele machine, en heb nog een desktop als back-up. Deze is nu vooral in gebruik als muziek-studio.

Remote over laten nemen door de administrator / helpdesk is in mijn geval geen issue omdat ik deze rollen dus zelf uitvoer. Waar ik wel op let, is dat er geen obscure achtergrondafbeeldingen te vinden zijn, omdat ik nog wel eens wat presentaties met mijn machine geef.

Het echte privé surfen doe ik trouwens met mijn iPad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 13:36

4bit

Onward, to futility!

Denk er ook aan dat er genoeg bedrijven zijn waar je als je je ontslag krijgt (of geeft), je laptop onmiddelijk dient af te geven. Dus goodbye aan alle persoonlijke bestanden waarvan je geen backup hebt.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Wachten op de perfecte laptop... :D

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:42
Tegen de tijd dat je wat meer verdient is een laptop van de zaak ook wat minder boeiend. Althans, zo voel ik dat wel met een telefoon van de zaak die ik echt niet hoef. Laat mij maar zelf 'in control' over mijn spullen.

En anders een relatief goedkope laptop kopen van 4-500 euro. Als je echt een zwaar apparaat nodig hebt (qua specs), dan ga je denk ik ook niet met een laptop aan de gang.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
dr snuggles schreef op zondag 09 maart 2014 @ 18:52:
Twee oplossingen die voor jou goed uitpakken:

1) Zet Linux op een usb-stick en start de laptop van de zaak van de usb-stick op. Persoonlijke dingen sla je op de usb-stick op. Je hebt nu een laptop waarmee je office hebt en tegelijkertijd volledig gescheiden bent van de zakelijke kant van de pc. Ook heb je alle admin-rechten die je nodig hebt.

2) Koop toch de persoonlijke laptop en schrijf deze af van de belasting. Stel laptop kost 1000 euro, welke je in drie jaar mag afschrijven. Twee van de drie jaar studeer je daadwerkelijk, dus twee jaar mag je 1/3 van de kosten afschrijven. Effect: in 2014 en 2015 schrijf je 334 (afronden in eigen voordeel) euro af, totaal 668 euro. Waarschijnlijk val je in het 38% tarief van de belasting, dus krijg je 38% van 668 euro = 254 euro terug. Toch weer 25% korting ;).

Optie 1 is natuurlijk goedkoper, maar kun je geen windows software installeren. Als je dat toch nodig hebt, dan is optie 2 beter.
Laptop is niet meer aftrekbaar als zijnde studiekosten ;)

http://financieel.infonu....osten-2012-2013-2014.html

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heb je je eigen link niet goed gelezen:
Welke studiekosten mag ik aftrekken in 2012 en 2013?
U mag in 2012 als studiekosten aftrekken:

Het betaalde lesgeld, collegegeld of indien van toepassing het instellingscollegegeld;
De kosten voor boeken en vakliteratuur;
Goederen voor die u voor uw studie hebt gekocht en die wat langer meegaan, zoals een computer of laptop.

U mag in 2013 en 2014 alleen als studiekosten aftrekken de verplicht gestelde en de noodzakelijke kosten van de opleiding en studie.

Niet aftrekbaar als studiekosten of scholingsuitgaven zijn dus uw reiskosten. Voor de pc en andere duurzame goederen geldt bovendien dat u drie jaren achter elkaar 30% mag aftrekken. Dus 10% niet. Bovendien moet de pc wel aantoonbaar gebruikt worden voor de studie:

niet aftrekbare studiekosten in 2012 en 2013:

Reiskosten en kosten van levensonderhoud;
Rente op studieschulden;
Verblijfskosten, studiereizen of excursies;
Kosten studieruimte.
De laptop/pc is dus nog steeds aftrekbaar (30% per jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

Shaverion schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 21:10:
Nu vraag ik me af wat gebruikelijk is als software ontwikkelaar op dat gebied, als het namelijk erg gebruikelijk is om een laptop van de zaak te krijgen en prive ook gewoon te mogen gebruiken koop ik nu niet veel bijzonders.
Ik heb nu bij diverse bedrijven gezeten (gedetacheerd) de afgelopen jaren en ben verschillende dingen tegen gekomen.

In-house ontwikkelaars is het een beetje 50/50. Sommige krijgen een laptop, sommige krijgen een desktop (of think client) en sommige mogen kiezen. De meeste detacheerders geven wel een laptop omdat je er niet altijd vanuit kan gaan dat de klant wel een computer levert. Deze zijn wel vaak met een eigen image geladen die meestal redelijk dicht zit. En de specs van de laptops wil ook nogal veel verschillen. Van laptops die nauwelijks voldoende zijn tot laptops die veel meer dan voldoende zijn (gelukkig is mijn 3 jaar oude werk laptop van die laatste categorie, waardoor hij nu nog steeds meer dan voldoende is :P)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
SPee schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 22:23:
Ik denk niet dat een werkgever het leuk zal vinden als er games op je laptop geinstalleerd zijn.
Mwoa. Heb mijn vorige laptop wel voor games gebruikt. Als ik weer 'es naar 't buitenland moest was 't wel leuk om wat te doen te hebben.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:00
Verwijderd schreef op maandag 10 maart 2014 @ 08:23:
[...]

Dan heb je je eigen link niet goed gelezen:

[...]

De laptop/pc is dus nog steeds aftrekbaar (30% per jaar)
De volgende kosten mag u aftrekken:
  • ...
  • leermiddelen die door de onderwijsinstelling verplicht zijn gesteld
    Bijvoorbeeld boeken, readers, cd-roms en software. Hieronder
    vallen ook leermiddelen zoals een kappersschaar, een hamer,
    een beitel of schildersbenodigdheden. Let op: niet aftrekbaar
    zijn computerapparatuur (waaronder ook tablets, notebooks,
    internetabonnementen en randapparatuur)
  • ...
http://download.belasting...aven_2014_ib2751t41fd.pdf

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker1234
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-07-2022
Moet je dus inderdaad de vrijheid hebben om op die laptop prive zaken te mogen installeren.
En dat is mede afhankelijk van de functie. Heb je een laptop voor een technische functie, dan kun je de meeste zaken gewoon installeren. Zolang het legale software is.
In het geval dat je Windows Enterprise versie mag gebruiken, kun je een WOTG (Windows On The Go) USB stick/schijf maken en daarvan booten.

Wat je voor nu kan meenemen in je beslissing, is een laptop waarvan je de DVD bay kan vervangen voor een SSD/HDD bay. Een bay is veel praktischer als een losse usb stick/schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
Bananenplant schreef op maandag 10 maart 2014 @ 10:14:
[...]

De volgende kosten mag u aftrekken:
  • ...
  • leermiddelen die door de onderwijsinstelling verplicht zijn gesteld
    Bijvoorbeeld boeken, readers, cd-roms en software. Hieronder
    vallen ook leermiddelen zoals een kappersschaar, een hamer,
    een beitel of schildersbenodigdheden. Let op: niet aftrekbaar
    zijn computerapparatuur (waaronder ook tablets, notebooks,
    internetabonnementen en randapparatuur)
  • ...
http://download.belasting...aven_2014_ib2751t41fd.pdf
Dank u :)

Had de verkeerde link op de telefoon geplakt. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:21
Gevoelsmatig denk ik dat je in algemene zin kunt zeggen hoe groter je werkgever, hoe meer/stricter de regels zullen zijn/ hoe meer er geautomatiseerd is, puur vanuit efficiency-oogpunt.

Hier op m'n werk, ca. 100 mensen, meeste collega's hebben een laptop van 't werk, ICT-afdeling ca. 8 man, systeembeheer en programmeren, hebben we best wel veel vrijheid wat we er mee mogen. Maar de laptops zijn niet aangekocht om mee te gamen, maar om mee te werken, dus de specs zijn daar ook naar. Heb op de fin. administratie wel een collega zitten waar op haar verzoek en kosten extra RAM is bijgeplaatst en die er recente shooters op speelt en dat is ook geen probleem.

Maar dat hangt dus heel erg van je werkgever af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik zou het niet doen. Doorgaans wordt je profiel (dwz. Documents etc.) naar een share gestuurd. Dus je privé zaken staan dan al op het bedrijfsnetwerk. En al plaats je zaken op je harde schijf, dan bij problemen wil de servicedesk vaak de machine opnieuw installeren. Dus je foto's en documenten zijn dan weg.

Doorgaans hoort bij een laptop van de zaak ook een document met daarin de "spelregels" en vaak is mijn ervaring wordt privé gebruik uitgesloten.

Kijk anders in de Best Buy Guide voor een passende laptop bij je wensen een budget. Persoonlijk hou ik werk en privé liever gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyxl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-11-2024
Puur afhankelijk van de omgeving. Ik speel zonder problemen WoW, League of Legends, Marvel Heroes en verschillende andere games in mn Steam library. Ik moet af en toe voor performance kiezen in de opties, maar hij komt grafisch toch redelijk mee. Wel 8Gig RAM.

Maar je kunt er niet op plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
CMD-Snake schreef op maandag 10 maart 2014 @ 11:51:
Doorgaans hoort bij een laptop van de zaak ook een document met daarin de "spelregels" en vaak is mijn ervaring wordt privé gebruik uitgesloten.
Nogal afhankelijk van in wat voor soort baan je zit. Als je als developer aan de slag gaat wordt een laptop vaak gezien als secundaire arbeidsvoorwaarde (zie ook het "Wat verdient" topic): dat betekent dus dat je 'em ook privé mag gebruiken. Dan zou het nogal raar zijn als daar nogal strikte regels aan zouden zitten; want dan is het gewoon een nutteloos ding voor privé.

Dus nee, mijn ervaring is absoluut niet dat privé gebruik uitgesloten wordt.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Prive gebruik mag inderdaad meestal wel - heb toch nooit anders geweten.

Maar illegaal spul erop installeren is weer een ander verhaal, dit omdat de werkgever dan ook aansprakelijk gehouden kan worden mocht een bedrijf onderworpen worden aan een controle van de licenties.
Pagina: 1