Problemen met internet Ziggo, regelmatig zeer traag

Pagina: 1
Acties:

• Endevour
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-10 21:12
(jarig!)
Hallo,

Wij zijn een half jaar geleden overgestapt op Ziggo waarbij wij de Cisco EPC 3925 hebben gekregen, deze is aangesloten door de monteur maar we hebben eigenlijk al vanaf het begin problemen met deze modem. Situatie is als volgt: We hebben een modem, hierachter staat een Sitecom router waarop 2 pc's zijn aangesloten en een Playstation 4. Draadloos internet gaat ook via de modem en hier zijn 3 telefoons en 1 tablet op aangesloten.

Nu hebben we regelmatig dat de verbinding ontzettend traag is, wanneer ik een speedtest doe krijg ik zeer verschillende waardes, we hebben een 60mbit abonnement maar komen dan maar aan de 3-6 mbit waarbij de ping ook zeer hoog is, deze fluctueerd tussen de 100-1600 en met enkele timeouts, het lijkt zich met name af te spelen wanneer ik of download of wanneer we films kijken via Netflix, het lijkt erop dat wanneer er veel gebruik van de bandbreedte word gemaakt de verbinding zeer onstabiel word waarbij een herstart van de modem de enige oplossing is tot herstel.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hd0XKon.jpg

Iemand een idee waar dit aan kan liggen en hoe we dit eventueel kunnen oplossen ?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:58

Umbrah

The Incredible MapMan

Als ik het zo lees heb je dus twee routers? Staat de modem in bridge mode of zit je dubble-NAT/DHCP?

Wat gebeurt er als de modem in bridge-mode staat en je zet er een PC rechtstreeks aan?

• Endevour
(jarig!)
Bedankt voor de snelle reactie, ik zie inderdaad dat zowel op de modem als de router DHCP enabled is. Kan alleen niet zo snel zien waar ik de modem in bridge mode kan zetten of waar ik de NAT optie kan vinden. Overigens staat de NAT wel aan op de router.

[ Voor 18% gewijzigd door Endevour op 07-03-2014 17:22 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:58

Umbrah

The Incredible MapMan

Je hebt dus gewoon twee routers. Simpel. Gebruik je ziggo router, >OF< je andere router. Mijn advies is om zelf een router te nemen, en de modem te laten doen wat de modem goed doet: een modem zijn. (Het liefst zal ik een losse DHCP server, losse NAT, losse firewall ook aanraden maar goed, consumer stuff, heh?)

Gewoon even Ziggo bellen, en vragen of ze je modem voor je in bridge modus willen zetten.

De vervolgstap zou dan om een veilige PC (dus niet zomaar een XP of oud un-updated linux bakkie) even echt rechtstreeks extern op het internet aan te sluiten, en kijken: hoe snel gaat het op de bron. Gaat dat lekker, ga dan je eigen router er weer tussen zetten, en test dan via ethernet. Werkt dat, ga dan via wifi testen (wetend dat wifi het liefst vermeden wordt, onafhankelijk van wat voor vorm je hebt).

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:38

lier

MikroTik nerd

Bedenk wel dat als je voor een bridged modem kiest, wireless op je modem ook niet meer werkt. Alternatief zou kunnen zijn om je Sitecom router als AccessPoint te configureren (er is op GoT een complete howto hiervoor).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Ik heb precies hetzelfde modem bij Ziggo en een soortgelijk probleem gehad. Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat dit veroorzaakt werd door mijn BitTorrent-client, meer specifiek door het grote aantal poorten dat tegelijk geopend is. Dit werd door de Cisco gezien als een IP Flood Attack, waarop de firewall ingreep.

Mocht dit probleem bij jou ook te herleiden zijn naar dezelfde oorzaak: inloggen op de Cisco, ga naar 'Security', tabblad 'Firewall' en schakel 'IP Flood Detection' uit. Klik op 'Save Settings' en voilá, opgelost :)

edit: Mocht je de IP Flood Detection niet uit willen schakelen om één of andere reden, dan is het alternatief om het maximum aantal connecties in je torrent-client te beperken. Ik meen dat circa 100 connecties nog wel goed ging met IP Flood Detection ingeschakeld. Uiteraard komt dit je downloadsnelheid niet ten goede.

[ Voor 31% gewijzigd door real[B]art op 07-03-2014 23:32 ]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even los van NAT-achter-NAT-verhaal, wat die ping mij vertelt is dat de upload platgetrokken wordt door iets (torrents ofzo).

Edit:
Spuit 11 :P

Overigens denk ik niet dat IP flood detection uitzetten (sowieso goed idee) dit gaat oplossen, gewoon een max upload instellen in je BT client die max 1/2 van je uploadsnelheid is. Dus als je 5Mbps upload hebt, max 2.5Mbps (320kBps) in je BT client.

[ Voor 52% gewijzigd door dion_b op 07-03-2014 23:33 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Endevour
(jarig!)
Ik maak alleen gebruik van Spotnet, maar niet heel vaak, maar het is ook ineens traag wanneer ik een spel download uit de Playstation Store via de Playstation 4, dit lijkt me niet ergens aan te passen.

@realBart, ik zal datgene wat jij aangeeft even proberen en kijken of het verschil maakt.

Ik heb net even nagekeken en de IP Flood Detection staat al uitgevinkt.

Maar ik lees overigens dat meer mensen last hebben van de CISCO modem die ik ook heb.

[ Voor 21% gewijzigd door Endevour op 07-03-2014 23:57 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

*Jij* maakt alleen gebruik van Spotnet, maar hoe zit het met rest van huishouden?

Cisco kabelmodems zijn overpriced bagger, maar dan nog wil dat niet zeggen dat jij daar "last" van hebt. Dit ziet er echt typisch uit als saturated upload. Als het niet van torrents komt, komt het allicht ergens anders vandaan. Een voor een devices loskoppelen (ook draadloos) tot het probleem ophoudt, dan weet je wat de schuldige is.

Oslik blyat! Oslik!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:06
Zorg nou eerst maar dat je de routerfunctionaliteit op je Cisco uitschakeld. Als dat gedaan is en je nog steeds shit hebt, dan zou ik als eerst kijken naar je Sitecom router. Merk/type? Kan die het aantal connecties van je torrent-client wel aan bijv?

Ik heb zelf al een jaar of 5 Ziggo, inmiddels ook 60/6. Eerst had ik ook een Cisco modem maar sinds een tijdje met een Ubee modem, bij allebei routerfunctionaliteit uit laten schakelen en aangesloten op een Linksys WRT610n en ik heb geen enkel probleem met downloaden of streamen. Je zou natuurlijk ook kunnen kijken of Ziggo je een Ubee wilt sturen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oneens.

Hoezeer ik m'n twijfels heb over zowel de Cisco als de Sitecom router, dit zijn niet de symptomen die je ziet bij een overbelaste router. Die valt in de regel helemaal uit en/of gaat rebooten. Dit is daarentegen exact het symptoom wat je verwacht bij overvolle upload. Een andere router gaat daar niets aan veranderen. Het stukje software wat dat veroorzaakt opsporen en inteugelen. Scheelt onnodig geld uitgeven of helpdesks lastigvallen.

Oslik blyat! Oslik!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:03
Wat zei de ziggo monteur na het onderzoek? ;-)

Als je dit probleem voorlegt aan ziggo, komen ze langs en als de modem het probleem is krijg je een nieuwe. Direct bellen dus!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wederom: wat heb je daaraan als het probleem niet bij de modem blijkt te liggen? 8)7

Oslik blyat! Oslik!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Jongens, begin eens met uitsluiten van probleempunten in plaats van direct oplossingen te gaan bieden. Begin eens met het verwijderen van de Sitecom uit het netwerk. Als het probleem dan nog steeds speelt kan je het modem in bridge mode laten zetten en de Sitecom terugplaatsen. Wanneer het dan nog terugkomt kan je de Sitecom eens vervangen voor een andere router (TP-Link heeft prima en betaalbare routers).

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1