Firefox 27.0.1: moeilijk leesbare tekst op sommige plekken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Sinds kort valt mij op dat de nieuwe berichtenteller, chatberichtenteller en vriendenteller op Facebook heel raar en onduidelijk werden weergegeven in Facebook.

Aangezien die tellers niet altijd in beeld staan ben ik op zoek gegaan naar een ander voorbeeld en vandaag zag ik het op de website van de collega's van Androidworld ook gebeuren.
Normaal is hun menu prima leesbaar, maar als je een submenu opent dan ziet zowel het hoofdmenu als het submenu er raar uit.

Ik dacht dat het misschien iets te maken heeft met cleartype, maar ik kom er niet uit met de instellingen in Firefox. Ik heb de bovenste 2 regels bij cleartype op true en false geprobeerd (zie screenshot hier onder), maar beide instellingen helpen niets.

Heeft iemand anders nog ideeën wat er aan de hand kan zijn en hoe het te verhelpen is?

Firefox 27.0.1 probleem: slecht leesbare tekst op sommige plaatsen

Firefox 27.0.1: cleartype instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-06 14:42
Ik draai ook 27.0.1. Bij mij staat de bovenste van dat lijstje settings op false, maar ongeacht waar ik hem op zet, ik zie geen verschil op de site van androidworld. Hier staan nog een aantal oplossingen voor vergelijkbare problemen in FF24, geen idee of dat nog relevant is.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Ja, bij mij stond de bovenste van dat lijstje ook op false hoor. Screenshot was van na de aanpassing. :P

Ik heb de suggesties op de pagina van je link en waar naar toe gelinkt wordt geprobeerd:
browser.zoom.full: In- en uitzoomen veranderd niets aan de rare weergave zowel voor als na aanpassing.
CTRL+0: precies het zelfde. Zoom resetten veranderd niets.
Extension: is om lettertypes en lettergroottes aan te passen, maar gaat niet over de vreemde weergave.
Dat het aan de bouwers van de website ligt: zou best kunnen, maar wat zou het kunnen zijn dat dit veroorzaakt?
Hardware acceleratie uitschakelen: maakt geen verschil. Blijft vreemd weergegeven worden.
layout.css.devPixelsPerPx: Dit aanpassen zorgt er voor dat alle letters van zowel Firefox als de pagina's in- of uitgezoomd worden, maar veranderd niets aan de lelijke weergave van de teksten.

Het blijft dus een compleet raadsel waarom Firefox sommige teksten zo vreemd blijft weergeven. :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Inmiddels kom ik dankzij de releasenotes van Firefox 28 achter de oorzaak.
Zie https://www.mozilla.org/en-US/firefox/28.0/releasenotes bij de "known issues":
Text Rendering Issues on Windows 7 with Platform Update KB2670838 (MSIE 10 Prerequisite) or on Windows 8.1 has a workaround (see 812695)
Op bnugzilla staan ook precies de zelfde voorbeelden als dat ik tegen kom: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=812695
Jammer dat er nog geen oplossing voor is.

-edit-

In Firefox 28 is het wel iets beter geworden. Het menu van de collega's van Androidworld is bijvoorbeeld weer normaal leesbaar:
Firefox text render probleem: Androidworld

Maar helaas de teller van Facebook nog niet:
Firefox text render probleem: Facebook

Ook niet na het uitvoeren van deze workaround:
To enable the workaround for this bug:
1) Make sure you're running Firefox 26 or higher
2) Go to about:config
3) Right click anywhere in the content area, create a new Boolean called "layout.paint_rects_separately" (without the quotes) and set it to true
4) Restart the browser

This setting is expected to become the default at some point, but right now it causes some performance regressions.

[ Voor 49% gewijzigd door Joen op 19-03-2014 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misell
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:21
Probeer hardware acceleration eens uit te zetten. Dit loste het toen op voor mij.

https://support.mozilla.org/nl/questions/977581

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Had ik al geprobeerd zoals ik een paar posts hier boven beschreef.
Na de laatste update is het al een stuk beter geworden en kan ik er beter mee leven. Ik wacht geduldig op de volgende update. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
In Firefox 29 lijkt het probleem helemaal opgelost te zijn. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Met de nadruk op "lijkt" want opgelost is het niet aldus de officiële changelog (deze bug staat namelijk nog steeds onder het kopje "known issues" vermeld!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Nee. ik heb te vroeg gejuigd.... Ik heb alweer allerlei tekst voorbij zien komen die vreselijk leesbaar is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

Even een crosspost bedoel je dit?
Joen schreef op woensdag 30 april 2014 @ 17:47:
Bedoel je dit effect ChicaneBT?: Firefox 27.0.1: moeilijk leesbare tekst op sommige plekken
Hdet is met FF 29 wel een stuk beter geworden, maar bij facebook twijfel ik nog over de kwaliteit van de tellers bovenin (dunne witte tekst op rode achtergrond).
Ik ga zo even in dat topic kijken. Ik heb er eigenlijk nooit last van gehad tot deze versie van FF. Ik gebruik vaker verschillende browsers, maar het is me nooit opgevallen.

Zie de verschillen. Bij de eerste onder Pownews zie je duidelijk verschil, de woorden Zoek en Tip de redeactie rechtsboven. Ook is de tekst in de artikelen iets opgerekt dat zie je heel duidelijk in de laatste screenshot.:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hAQLPtb.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/h7Me9h7.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8LUeiCG.png

Edit: Tekst bij Facebook ook een pak lelijker. Voor de duidelijkheid ik gebruik Windows Vista.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 30-04-2014 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Van mij dat ook even een quote uit het andere topic:
Joen schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 00:17:
Ja het gaat om het zelfde effect als dat ik in het topic waar ik naar verwees noem.
Alleen je laatste screenshot is wel heel erg. Dat laatste ervaar ik gelukkig nu niet. :P
Hier FF op Windows 7. Het schijnt dus te maken te hebben met een bepaalde IE11 update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien moet ik het even verduidelijken. De laatste screenshot is een FF en Opera screenshot overelkaar heen gelegd. Zo zie ik het dus niet :P. Maar zo zie je goed het verschil met FF en de iets opgerekte tekst. Het is ook echt zo en niet enkel voor het oog.

Net even een verse installatie gedaan van FF 28 en het helpt niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Oh gelukkig voor je! :P :)
Was wel ff handig geweest om het er vooraf bij te vermelden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik dacht wel dat het duidelijk was :D.

Hoe is bij jou de kwaliteit van de icoontjes in de favorieten balk? Bij mij is bijvoorbeeld het AH logo van een stuk lagere kwaliteit dan bij Opera. Ook is de kwaliteit van het icoontje in het tabblad zelf volgens mij hoger.

[ Voor 75% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 01-05-2014 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
De meeste websites die ik bezoek tik ik in. Ik gebruik de bladwijzers maar heel weinig en een bladwijzerbalk heb ik niet in beeld staan. Favorieten en bladwijzers in andere browsers gebruik ik helemaal niet.
De icoontjes in het bladwijzermenu van FF 29 lijken er wel ok uit te zien.
Pagina: 1