versterker kiezen (bomen bos)

Pagina: 1
Acties:

• jwakie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-11 23:00
Ik heb mijn oude denon pma-1315 stereo versterker verkocht en moet nu een nieuwe uitzoeken.

Door de vele keuzemogelijkheden kan ik maar niet kiezen en heb ik raad nodig om tot een verstandige keuze te komen. Op dit moment zal ik de versterker alleen gebruiken voor muziek. Maar als een av receiver tot een slimmere keus leidt dan ga ik daarvoor. Ik zie het alleen nog niet voor me dat ik mijn woonkamer vol speakers bouw.

Mijn eisen aan een nieuwe versterker zijn:

- streamen vanaf synology nas
- stabiele android app
- dnla en airplay
- goed geluid :)
- eenvoud is een pré

Tot nu toe heb ik twee versterkers gezien die mij wel aanstaan.

yamaha R-N500 (stereo versterker) 386 euro
http://www.coolsound.nl/p...aha-r-n500-receiver-zwart

Denon (av receiver) 325 euro
http://tweakers.net/pricewatch/313000/denon-avr-1713.html

Wie weet mij van goed raad te voorzien?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:22

M2M

medicijnman

Is een onkyo misschien een toevoeging aan de lijst?

-_-

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:25

TMV

Ik heb zelf de Denon AVR-1713 thuis staan, deze doet exact wat je wilt. Het is onderhand alleen een ouder model, misschien is de opvolger dan een betere optie: http://tweakers.net/pricewatch/331993/denon-avr-x1000.html

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

AUD > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:28

ewf

Marantz is ook prima!

• TMV

TMV

Zeker, helemaal mee eens, alleen prijstechnisch wellicht wat minder interessant :)

• jwakie
Nou die Denon avr x1000 lijkt mij wel wat. Hij kost 300 euro en dat is precies het bedrag waarvoor ik mijn oude denon uit 1995 heb weg gedaan.

Ik zie bij impedance staan 6-8 Ohm. Betekent dit dat ik mijn 4 Ohm speakers er niet op aan kan sluiten?

• TMV

TMV

Bij 4 Ohm moet hij meer vermogen in de speaker sturen om de zelfde geluidsdruk op te bouwen. Volgens mij zou het moeten werken, alleen moet je de combinatie niet te hard laten blazen, dan heb je kans dat je iets opblaast..

Heb zelf geen ervaring met 4 Ohmers aan een 6-8 Ohm amp trouwens..

• jwakie
Maar 4 ohm is toch minder weerstand dan 6 tot 8? Zou de versterker dan niet juist minder vermogen moeten sturen?

Verwijderd

Dat is naar mijn weten inderdaad precies andersom. Hoe meer ohm, hoe meer vermogen je versterker moet hebben, toch? Overigens, volgens mij kan je wel je speakers erop aansluiten. Het betekent alleen dat je ze niet te hard moet zetten ( dat ze gaan kraken zeg maar) want dan blaas je ze op.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2014 16:42 ]

• TMV

TMV

Volgens mij -ben geen expert- gaat het hier om de spanning die je in je speaker opbouwt, en dus is het IxR, dus stroom x weerstand.. Dus om dezelfde spanning op te bouwen bij een lagere weerstand heb je een hogere stroom nodig..
Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 16:41:
Dat is naar mijn weten inderdaad precies andersom. Hoe meer ohm, hoe meer vermogen je versterker moet hebben, toch? Overigens, volgens mij kan je wel je speakers erop aansluiten. Het betekent alleen dat je ze niet te hard moet zetten ( dat ze gaan kraken zeg maar) want dan blaas je ze op.
Ik zat ook inderdaad in deze denkrichting.. P = I2xR dus bij een lagere weerstand gaat je stroom omhoog bij gelijkblijvend vermogen..

[ Voor 55% gewijzigd door TMV op 07-03-2014 16:45 ]

• Riczun
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:39
Ik heb nu een klein half jaar de Denon AVR-X1000 die ook een Denon uit 1996 heeft vervangen.
Ik ben erg zeker tevreden over!

- Streamen doet die perfect van mijn Synology NAS, speelt ook alle formaten muziek af, geen enkele gehad die niet afgespeeld werrd.
- Android app is even wennen om mee om te gaan (zeker met meerdere apparaten), maar werkt wel goed.
- dlna werkt goed, airplay geen ervaring mee
- Geluid is zeker perfect, wel anders als de oudere denon.

Qua stabiliteit was de X1000 nog niet alles. Ik heb sinds een grote update van enkele week geleden geen last meer gehad, maar daarvoor stond de Denon soms vast als je 'm aan wilde zetten (zo om de 2 weken kwam dat voor). Even de voedingskabel erin en eruit en alles werkte weer.

• jwakie
Als ik dit zo hoor dan zou ik erg graag die Denon AVR-X1000 willen kopen. Alleen dat ohm verhaal houdt mij nog tegen. Ik word zo teruggebeld door een medewerker van eshop.nl. Hij zou aan zijn meer ervaren collega's vragen of het verstandig is of niet.

update:
Ik heb een medewerker van hificorner.nl gesproken. Hij zei dat als je de versterker instelt op 6 ohm dat je dan geen problemen zal krijgen. Een verschil van 2 Ohm is daar te minimaal voor.

Is er hier een hifi electro meneer die dit kan bevestigen? :*)

[ Voor 34% gewijzigd door jwakie op 07-03-2014 17:15 ]

• TMV

TMV

Puur op gevoel denk ik dat het inderdaad geen probleem is. Als je een beetje voorzichtig bent met het volume. ;)

• jwakie
haha en daar ben ik juist bang voor. Zomer, feestje in tuin, iedereen met zijn klauwen aan mijn versterker en dan *pats*.

Maarja hoe doe je voorzichtig aan..

• TMV

TMV

Nou ik denk dat feestjes niveau nog wel moet lukken :)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

jwakie schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 18:47:
haha en daar ben ik juist bang voor. Zomer, feestje in tuin, iedereen met zijn klauwen aan mijn versterker en dan *pats*.
Voor feestjes is HiFi sowieso niet bedoelt, koop dan lekker een PA-setje.

Betreffende de weerstand van je speakers is het lastig te zeggen, puur omdat een term als 4 Ohm niet op zichzelf staat. In theorie is 4 Ohm minder makkelijk aan te sturen dan 8 Ohm, maar je moet meer weten. Je hebt het namelijk over de nominale impedantie terwijl de speaker zal fluctueren over het gehele bereik, van onder de 3 Ohm tot ver boven de 16 of zelfs 32 Ohm. Als jouw speaker redelijk rond die 4 Ohm blijft kan het zijn dat de Denon er minder moeite mee heeft dan met mijn 8 Ohm-speakers. De mijne kakken namelijk in tot 2,9 Ohm opgegeven en zelfs 2.6 Ohm gemeten. En dan heb je nog de gevoeligheid en rendement. 4 Ohm is dus lastiger aan te sturen dan 8 Ohm, maar wat als je speaker een rendement hebben van 95 dB dan zijn ze al weer makkelijker aan te sturen dan 8 Ohm met 85 dB. Puur fictieve waardes maar het punt moge duidelijk zijn. Al met al is die 6 - 8 Ohm een veilige waarde die veel fabrikanten op hun apparatuur zetten. Antwoord van HiFi Corner vind ik wel erg kortzichtig aangezien het een combinatie van factoren is.

Punt is dat het antwoord op je vraag saai is: zolang je de volumeknop in toom houdt zal het allemaal geen probleem zijn. Ik heb op GoT één keer iemand gezien die 4 Ohm speakers had die zelfs een SR7008 in protectie kon laten springen, verder heb ik nooit klachten gehoord. En je sloopt de receiver niet: die springt in de beveiliging.

• jwakie
Oh dus de receiver kan niet door de 4 Ohm speakers gesloopt worden. Dan is er geen probleem. De speakers worden toch vervangen binnen twee jaar. Moet mijn vriendin eerst nog overtuigen van vloerstaanders :F

Ik heb de x1000 snel nog voor 20.00 besteld zodat ik ze morgen thuis heb. Nog heel even over de x2000 getwijfeld, door de betere elco's, maar volgens mij merk ik daar geen donder van :D

• TMV

TMV

Gefeli :) Ga je plezier van hebben! En dan nog het genot van nieuwe speakers uitzoeken ;)

[ Voor 81% gewijzigd door TMV op 07-03-2014 19:48 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

jwakie schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 19:44:
Oh dus de receiver kan niet door de 4 Ohm speakers gesloopt worden. Dan is er geen probleem. De speakers worden toch vervangen binnen twee jaar. Moet mijn vriendin eerst nog overtuigen van vloerstaanders :F
De receiver zal inderdaad in de protectie springen als deze te warm wordt. Maar voordat dit gebeurt zal deze gaan clippen en dat kan je speakers slopen. Maar als je je speaker echt kapot wilt hebben zijn er ook andere methodes >:)

• jwakie
Hehe dat is misschien wel een idee. Speakers slopen :)

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:55
FeaR schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 19:59:
[...]

De receiver zal inderdaad in de protectie springen als deze te warm wordt. Maar voordat dit gebeurt zal deze gaan clippen en dat kan je speakers slopen. Maar als je je speaker echt kapot wilt hebben zijn er ook andere methodes >:)
jwakie schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 20:48:
Hehe dat is misschien wel een idee. Speakers slopen :)
Gewoon een deftig paar kinderen aanschaffen - die krijgen alles kapot. Heb vorig jaar nog mijn subwoofer moeten openschroeven omdat ze er vanalles in geduwd hadden. Het begon op te vallen toen de pollepel van het keukentje er nog uit stak... :+

• jwakie
Ontvangen, maar geheel tevreden, dat niet.

De denon remote app (android) crasht regelmatig. zoekfunctie van de media server doet niks.
Door de gebruikte materialen vind ik hem wat goedkoop ogen. Dit was bij mijn oude denon wel anders.

Ik gebruik hem een paar dagen en dan beslis ik of ik hem houd of toch de yamaha r-n500 ga halen.
Het vervelende is dat ik ze nergens kan vergelijken. Geen enkel winkel heeft ze staan hier in Zwolle. En of de app daadwerkelijk stabiel, mooi en intuïtief is kan je alleen na de aankoop achter komen.

Internetradio doet het prima en mocht ik het apparaat houden dan zal ik voor het eerst in mijn leven gebruik maken van de radio.

• TMV

TMV

Hmmm, apart. Kan me niet vinden in je ervaringen. De remote app werkt hier gewoon goed en streamen vanaf mijn synology werkt ook prima..

• jwakie
Na een avondje testen, ben ik er toch redelijk tevreden over. De app werkt nu goed, alleen werkt de zoekfunctie nog steeds niet. Kan jij zoeken via het zoekvenster op je mediaserver?

Ik denk dat het indexeren van mijn ds213+ de goede werking in de weg zat.

• Roderiktweaker
  • Laatst online: 20:34
Ik wil de feest vreugde hier niet bederven maar je moet geen illusies hebben dat een instap surround receiver met 5/7 kanalen de kwaliteit van die Denon gaat halen. Zijn meer mensen die van een koude kermis thuis komen.

Als je veelal naar muziek luistert heb je veel meer aan een stereo versterker. Gewoon meer budget voor 2 kanalen i.p.v 5/7 kanalen HDMI board's/wifi/osd/enz/enz.

Er zijn ook stereo versterkers met digitale ingangen zodat ze perfect in je home cinema passen. Alles via HDMI naar de TV, en optisch van de TV naar de versterker. (DTS HD heb je toch niet nodig)

Ik zie dat je hem al in huis hebt gehaald om te testen, Als jij tevreden bent heb ik helemaal niets gezegd alleen ik zal hem wel 1 op 1 vergelijken met een nieuwe of jong gebruikte stereo versterker. Dan gaat het natuurlijk om de geluidskwaliteit, want kwa opties is het een klein wonder wat die chinezen allemaal flikken.

Zie nu dat je ook wilt streamen dus dan zou je wel een apparaat erbij hebben natuurlijk. (en 50 a 100e uitgeven)

Zoals je zelf aangaf zijn er nu ook stereo versterkers die al deze opties hebben.

http://www.kieskeurig.nl/...n/bezorgen/964711#prijzen

Ook een heel leuk ding wat mij betreft meer geschikt dan die Denon. Wat voorn speakers wil je erop gaan gebruiken ?

[ Voor 24% gewijzigd door Roderiktweaker op 09-03-2014 23:14 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Roderiktweaker schreef op zondag 09 maart 2014 @ 23:07:
Als je veelal naar muziek luistert heb je veel meer aan een stereo versterker. Gewoon meer budget voor 2 kanalen i.p.v 5/7 kanalen HDMI board's/wifi/osd/enz/enz.
Daar zijn de meningen nog steeds over verdeeld. Het is eigenlijk net zo als met kabels, of je hoort verschil of je hoort het niet. Velen zeggen verschillen te horen, maar als er dan blind getest moet worden dan wordt het opeens een stuk lastiger. Als beide versterkers gelijk af zijn gesteld qua volume dan is het allemaal zo makkelijk niet meer.

Voor mijn stereosetje op de slaapkamer ben ik juist gegaan voor een surround receiver. Dit voor onder andere de digitale ingangen (al heb je die inderdaad ook op stereoversterkers, maar het is vaker niet dan wel) en juist omdat de voeding in de surroundreceiver groter was. Komt bij dat op een stand als Pure Direct (of hoe het per merk mag heten) een surround receiver geen processing meer doet waardoor deze overeen moet komen met een stereoversterker.

• Roderiktweaker
  • Laatst online: 20:34
Een goede surround versterker kan inderdaad ook goed in stereo klinken. Alleen je gebruikt geen eens de helft van de ''infrastructuur'' Ik heb hier o.a een Sony DB940 die in stereo ook prima klinkt. Had jij een budget receiver gebruikt ?

Nu de ts toch al die versterker heeft om uit te testen zou ik hem gewoon vergelijken met een van de stereo versterkers met digitale ingangen.

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:17

jeka

Support your local club.

Stereo is toch ook vaak zonder hdmi?

FCG

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
jeka schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 16:10:
Stereo is toch ook vaak zonder hdmi?
Je kan net zo goed zeggen in alle gevallen. :+

• jwakie
Roderiktweaker schreef op zondag 09 maart 2014 @ 23:07:

Ook een heel leuk ding wat mij betreft meer geschikt dan die Denon. Wat voorn speakers wil je erop gaan gebruiken ?
Ik heb nu tijdelijk speakers van een microsetje. Het zijn redelijk compacte 3 weg speakers.
http://www.philips.nl/c/m...e-audio-mcd908_12/prd/nl/

In de toekomst zit ik te denken aan de monitor audio bronze bx5. Wat dan nog wat later in de toekomst uitgebreid kan worden met een sub.
http://www.whathifi.com/Review/Monitor-Audio-Bronze-BX5/

Het vervelende is dat ik een heel nieuw tvmeubel moet gaan kopen om ruimte te creëren voor vloerstaanders. Mijn vriendin vindt dat allemaal maar overbodig enzo.

[ Voor 25% gewijzigd door jwakie op 12-03-2014 16:50 ]

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:17

jeka

Support your local club.

S1NN3D schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 16:26:
[...]

Je kan net zo goed zeggen in alle gevallen. :+
:+
Daarom koop ik dus geen stereo versterker.

FCG

Pagina: 1