[ziggo] Modem in woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvad
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-10 13:13
Ik heb binnenkort in mijn 1-kamer appartement een internet & tv aansluiting van Ziggo. Het AOP zit in de gedeelde meterkast. Tot mijn verbazing zat er in het installatiepakket een splitter die op het AOP moet om het signaal te verdelen in TV/R en Data. Dit was ik niet gewend met mijn vorige kabelaar UPC.

Het modem/router wil ik eigenlijk niet in de meterkast want
1. Het is een gedeelde meterkast
2. Wil in de toekomst naast mijn HTPC nog een RaspberryPi bedraad aansluiten
3. Wifi is slechter als deze vanuit de meterkast komt

Vanuit de meterkast loopt er 1 coax kabel naar de woonkamer. Daarna moet het langs de plint naar de andere kant van de kamer waar de TV staat. Het liefst wil ik alle apparaten in het kastje onder mijn tv hebben.

Ziggo raad echter aan het modem zo dicht mogelijk bij het AOP te zetten. Dat wil ik dus liever niet. Zou ik zonder problemen het modem kunnen aansluiten op de zelfgetrokken kabel vanuit de woonkamer langs de plint naar de TV? In het TV kastje moet het signaal dan gesplit worden voor TV/R en Data. Hoe zou ik dat het beste/mooiste kunnen doen? In de TV kast een opzet coax-aansluiting waar ik die splitter op doe? Of raak ik hiermee teveel signaal kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 21:41
Wat is de totale afstand tussen AOP en plaatsing van je modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvad
Ik gok zo'n ± 15 meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 12:51
Met juiste kabels, connectoren, etc. Zou dit moeten lukken. Inpricipe maakt afstand niet uit maar de kwaliteit van de materialen en het signaal over de afstand. Als je er weinig kennis van hebt volg dan liever het advies van Ziggo op en trek een UTP kabel naar de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 21:41
15 meter is wel krap hoor. Als je na die 15 meter nog gaat splitten (minus 3.5dB per aansluiting) kan je modem gaan klapperen. Dit is bij een ''minder'' goed signaal. In optimale omstandigheden zou het in jouw situatie kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-10 19:21
Dat gaat denk ik niet goed. Ik heb laatst ook een coax vanaf de groene kabel tussen het ziggo modem gezet, een hirschmann kabel met goede connectors etc, kabel van 3 meter. Het ziggomodem had er moeite mee, hij klapperde continue, WAN viel telkens weg en ging om de 2 minuten op zoek naar het IP van het modem. Modem direct op groen kabel aangesloten probleem opgelost. Monteur van Ziggo is geweest en die heeft al gemeten dat de groene kabel en net genoeg signaal had door lange/slechte kabel naar de centrale.

Dus... tip 1: kijk of je het signaal op de groene kabel kan (laten) meten.

als die waarde extreem hoog/goed is (wat goede waardes weet ik eerlijk gezegd niet), dan zou een zeer goede kwaliteit coax kunnen gebruiken om te verlengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-10 13:04

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Is het eventueel mogelijk het signaal te versterken? Sommige versterker zijn geloof ik wel retourgeschikt (dat er ook weer signalen terug gestuurd kunnen worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 12:51
Mocht je voor een versterker gaan dan zijn de volgende versterkers geschikt met retour versterking:
Technetix / Tratec FRA752/N
Hirschmann GHV41M en GHV41MX

15 meter zou geen probleem mogen opleveren. Mits gebruik van juiste materialen, montage en voldoende signaal overhoud zowel downstream als upstream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
Je kan als alternatief het ziggomodem in de meterkast laten. Dan een UTP naar je kamer trekken en een eigen routertje of switch op aansluiten. De Coax voor je TV is goed genoeg.Dat heb ik gedaan voor een betere wifi in huis. Het ziggomodem ligt bij mijn in de kruipruimte waar de groene kabel net 10 cm uit de muur steekt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je ook een signaalversterker ontvangen van Ziggo?

Bij ons lukte het zonder versterking niet, maar met de meegeleverde Tratec FRA-752/N versterker lukte het prima. AOP in de meterkast (Hirschmann TRAS1000/B) -> versterker (Tratec FRA-752/N) -> 15m interne coax naar kamer -> kabelmodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-10 15:36
Ik heb er ook een hirschman tussen gezet en alles werkt prima. De kabel is ruim 10 meter lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 15:44:
Heb je ook een signaalversterker ontvangen van Ziggo?

Bij ons lukte het zonder versterking niet, maar met de meegeleverde Tratec FRA-752/N versterker lukte het prima. AOP in de meterkast (Hirschmann TRAS1000/B) -> versterker (Tratec FRA-752/N) -> 15m interne coax naar kamer -> kabelmodem.
Nee, bij mij was het met de meegeleverde versterker ook k met p. Nu was volgens de monteur het binnenkomend signaal echt heeeel slecht, net iets boven minimum. Medio 2014 gaan ze de wijkcentrale upgraden en dan zou het signaal wat geboost/versterkt moet zijn worden... ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Raar, want normaal kunnen ze de versterking op jouw aansluiting wel verhogen in de eindversterker. Dat kon in dit geval niet?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
Glashelder schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 15:53:
Raar, want normaal kunnen ze de versterking op jouw aansluiting wel verhogen in de eindversterker. Dat kon in dit geval niet?
Helaas niet. De monteur was een super goede en behulpzame gast maar hij kon er echt niks meer van maken. Hij kon een aparte serviceaanvraag indienen om "mijn" kabel te laten checken en eventueel signaal te versterken vanuit de centrale maar door de aankomende geplande upgrade gaan ze dat waarschijnlijk niet meer doen. Maar dat maakt niet uit, mijn oplossing met een extra router werkt perfect. Service van Ziggo is top.

Yvad, misschien kan je vragen aan Ziggo of ze eens monteur kunnen langs sturen om de zaak te bekijken en/of eventueel door te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een goede coax kabel, zoals c12 (12dB verlies op 100 meter) of c9 (kabelkeur) zou je over een meter of 15 maximaal 2dB verlies moeten hebben in het ergste geval. Een splitter zou dan nog eens een extra 3,5dB veroorzaken. Zet voor het gemak een verlies van 6dB neer. Dan zou je bij een perfecte aansluiting dus op -6dB uitkomen. Een versterker zou dan wel handig zijn om te hebben, ervan uitgaande dat bij Ziggo -8dB de ondergrens is voor de CM RX. Als er dan al eens een dip zou zijn waardoor het binnenkomende signaal 2dB omlaag zou gaan kan je zonder versterker dus een wegvallend modem verwachten.

Belangrijkste bij langere afstanden is om knikken in de kabels, oprolling van kabel en trekken in hoeken of te nauw wegwerken te voorkomen. Hoe langer de kabel, hoe meer mogelijke problemen je zou kunnen ondervinden met connectoren, problemen met mantel etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-10 12:58
Kabel vanaf de data aansluiting kun je gerust verlengen, ik heb deze in het verleden tot 20meter verlengd en gaf geen problemen

Doe dit wel met koka 799 van hirschmann, en propere F connectors

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

TL;DR: kabel verlengen KAN dus werken, maar niet gegarandeerd.
Makkelijkste manier is denk ik ding aansluiten in je meterkast, ziggo bellen dat ze het wireless gedeelte uitschakelen (zo goed is het nou ook weer niet) en een UTP kabel naar je kamer trekken. Hang je daar een eigen WLAN router met een afwijkend subnetje op. Kun je wirelesen thuis wat je wilt, en ook alles bedraad aansluiten wat je wilt. Als ziggo het wireless gedeelte niet wil uitschakelen, vraag dan of ze het op een bepaaald kanaal vast willen zetten, heb je het minste last van storing. Zolang dat niet het kanaal is van je eigen wlan router ben je de man :)

Als coax kabel trekken geen probleem is (en dat moest je denk ik toch al ivm TV) dan is UTP trekken dat ook niet :)

Lijkt mij de makkelijkste en best werkende oplossing.
Overigens ook even met je huisgenoten overleggen; kan zijn dat dankzij het kabelmodem het signaal dat zij voor TV krijgen minder wordt, en dan krijg je daar weer gezeik over.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvad
Ik ga het proberen met een 20 meter koka799 (c9) kabel. Kabel gaat er sowieso in voor de tv, en dan weet ik meteen zeker dat er goede kabels in de muur liggen. Mocht het modem dan gaan klapperen zet ik hem in de meterkast neer en trek ik er een ftp kabel naast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:53
Is geen probleem en zal modem ook niet van gaan klapperen. Wel moeten de connectoren op juiste wijze worden gemonteerd zoals reeds aangegeven. Gebruik ook een juist WCD indien van toepassing. (GUT14D bijv.)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAWYER
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 22:59
Bij genoeg ziggo klanten meegemaakt dat een dergelijke constructie (na verloop van tijd) storingen oplevert op internet/telefonie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Yvad schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 13:53:
Ik ga het proberen met een 20 meter koka799 (c9) kabel. Kabel gaat er sowieso in voor de tv, en dan weet ik meteen zeker dat er goede kabels in de muur liggen. Mocht het modem dan gaan klapperen zet ik hem in de meterkast neer en trek ik er een ftp kabel naast :)
As ik jou was zou ik die FTP kabel meteen trekken. Sowieso nooit weg om zoiets naar de meterkast te hebben lopen namelijk. Kan ook analoge telefonie over als je wilt namelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:53
SAWYER schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 19:16:
Bij genoeg ziggo klanten meegemaakt dat een dergelijke constructie (na verloop van tijd) storingen oplevert op internet/telefonie.
Dan zijn de connectoren niet juist aangesloten (of slecht spul) of de kabel is niet van voldoende kwaliteit. Vaak het eerste, zie soms spul nog stabiel draaien op wat prutbouwmarkt kabel.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1