Leuk, een scam!?

Pagina: 1
Acties:
  • 817 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-10 10:11
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een camera (Canon 650D) te koop staan op marktplaats. Vervolgens een bod gekregen van 400E, goed gelovig als ik ben stuur ik de beste meneer/mevrouw een email of hij deze wil op halen of dat hij hem verzonden wil hebben.

Met als reactie deze email:
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik kom uit België, ik 45 jaar oud,
Ik wil weten of de huidige toestand van het object zoals beschreven zoals ben te kopen als een geschenk voor mijn zoon.Ik zal u betalen door middel van Bank tot Bank overdracht. Ik wil u direct betalen voor het item vandaag zodat het pakket zo snel mogelijk kan worden verzonden.
Ik wil dat je om te helpen me dit object via Post.nl verzenden, wil ik u te halen weerom voor mij met de totale kosten met inbegrip van de scheepvaart en de details van uw bankrekening.
Ik kan te kunnen verwerken met de betaling als ik moeten u van mijn International Bank account Citi Bank betalen zal, hopen van u te horen binnenkort.

hier is mijn Zoon zending adres

Name:Mr Abdullahi Yusuf
Adress: No.25 Alekuwodo street
City ; Oshogbo
State :osun state
Zip code:234036
Country:Nigeria

Mvg,Vera van ****.,

P.S:voor een snelle reactie kunt u contact met mij op mijn persoonlijke e-mailadres *****@hotmail.com
Ondanks dat ik verkouden ben, kan ik ruiken dat dit een scam is (mocht ik fout zitten, verbeter me dan graag ;) )! Echter wil ik deze beste meneer/mevrouw hier niet makkelijk mee weg laten komen >:)

Nu ben ik normaliter redelijk creatief, maar ik heb hier nog geen ervaring mee. En kan dus ook geen kunstige reactie verzinnen waarmee ik de beste meneer/mevrouw kan plagen :).

Een allereerste gedachte is om het spelletje mee te spelen en te kijken hoever we komen voordat ik moet duidelijk maken dat de meneer/mevrouw geen schijn van kans heeft bij mij.

Mocht er iemand een beter idee hebben, dan hoor ik dit graag!

P.S.: Ik heb het email adres en achternaam van Vera weggehaald, aangezien Vera een bestaand persoon is volgens Facebook.

P.P.S.: Aan de Modjes: Als ik dit topic verkeerd plaats, of eigenlijk niet de bedoeling is op Tweakers, dan mag dit topic zonder pardon verplaatst/verwijderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Niet op ingaan, je bent je camera kwijt zodra je het aflevert bij het postkantoor. Geld kan je naar fluiten.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:58
Overduidelijk, zoals je zelf aangeeft, een scam. Vanwaar het topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Lezen mensen. Hij wilt deze oplichter zelf oplichten.

En dat is precies de reden dat ik er niet aan zou beginnen want straks krijg jij zelf het gezeik. Het zijn geen oplichters totdat ze je hebben opgelicht helaas.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:36
Scam 419 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
redfoxert schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 11:03:
Niet op ingaan, je bent je camera kwijt zodra je het aflevert bij het postkantoor. Geld kan je naar fluiten.
Dat weet ik ook wel :) Ik ben ook absoluut niet van plan ook maar iets op te sturen! Ik heb meer zin om een 'spelletje' te spelen met deze Nigeriaan :)

@ posts hierboven: Jullie raden me aan dit te laten varen? Kan ik er zelf eventueel gezeur mee krijgen? Ik ben namelijk absoluut er niet op uit iemand een poot uit te draaien/ op te lichten :)

[ Voor 20% gewijzigd door Kypo op 07-03-2014 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stuur een doos op met een steen en afwachten tot je geld binnen krijgt, zo ja? Camera opsturen :P

Nee, Ik denk dat je het beter zo kan laten.. Ik denk dat het een nep bank account is en een nep locatie waardoor jij het geld wel/misschien binnen krijgt maar hun nooit de camera zeg maar, en dan krijg je dus een probleem dat je het geld terug gaat storten en dan heb je geen camera en geen geld..

Laten zoals het is, een zwakke scam.

EDIT:
Wel handig voor aankomende verkopers om te weten dat "Vera" een twijfelachtige scammer is. Dankuwel!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2014 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Enige wat ik zou adviseren is gewoon negeren. De moeite die je erin stopt, gaat je absoluut geen bevrediging geven.

Vroeger was het nog leuk: dan kon je ze foto's laten maken in allerlei rare standjes, maar daarvoor kan je beter gewoon op Google zoeken ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Okidokie, dan laten we het erbij :)

Topic mag eventueel dicht gegooid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:40

tijmeng

Panasonic 7J

of gewoon een kartonnen doos volkakken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-10 18:58
Kypo schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 11:04:
[...]

Dat weet ik ook wel :) Ik ben ook absoluut niet van plan ook maar iets op te sturen! Ik heb meer zin om een 'spelletje' te spelen met deze Nigeriaan :)

@ posts hierboven: Jullie raden me aan dit te laten varen? Kan ik er zelf eventueel gezeur mee krijgen? Ik ben namelijk absoluut er niet op uit iemand een poot uit te draaien/ op te lichten :)
Zelf ook een keer het spelletje meegespeeld.
Ik heb toen, op het scam bod, aangegeven dat ik het apparaat op zou sturen, als ik eerst een bewijs van betaling zou krijgen.

Dit kreeg ik relatief vlot toegestuurd. Een "vakkundig" opgesteld mailtje, zelfs met een foto erbij van de directeur van Western Union. De directeur van Western Union stuurde zelfs nog een "persoonlijk" mailtje erachteraan met de opmerking dat het bedrag binnen enkele dagen op mijn rekening zou staan en dat ik het apparaat zonder problemen kon opsturen. De betaling was gegarandeerd.

Ik heb daarop een UPS shipment label van internet gedownload en deze vakkundig met Photoshop bewerkt. Daarop het adres van de scammer geplaatst. Echter als een prank had ik in de barcode van het label op de achtergrond een trollface verwerkt. Als je snel het label bekeek, zag je deze niet staan. Als je echter beter keek, zag je de trollface wel goed staan.

Daarna deze afbeelding uitgeprint, ingescand en via email naar de scammer toegestuurd. Daarbij gezegd dat het pakket binnen een aantal dagen wel zou worden afgeleverd.

Echter kreeg ik vrij snel een bericht dat het UPS track-en-trace nummer niet te volgen was. Hierbij gaf ik aan dat het pakket toch echt verstuurd was en dat het misschien even zou duren voor het pakket zou zijn te traceren.

Uiteindelijk kreeg ik na een week een relatief boze email terug met NL / EN door elkaar heen dat hij was bedrogen en dat ik het pakket toch echt niet verstuurd had... Daarop een email teruggestuurd met een screenshot van zijn "betalingsemail" met de opmerking: "wie is er begonnen met oplichten ??"

Never nooit meer niks van gehoord.. Maar wel voldoende plezier gehad. Met name om het UPS-label :+
De tijd die ik erin heb gestoken (al met al een klein uurtje) was de moeite van het lachen waard. Met name om de boze email die ik terugkreeg.

Needless to say dat ik het geld uiteraard nooit heb gezien..

[ Voor 5% gewijzigd door nextware op 07-03-2014 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-09 12:37
hier nog snel een keer kijken, die met de macbook is echt grappig :
http://oddorama.com/2008/...lliant-419-reverse-scams/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Kypo schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 11:01:
Goedemorgen allemaal,

P.S.: Ik heb het email adres en achternaam van Vera weggehaald, aangezien Vera een bestaand persoon is volgens Facebook.
Wordt haar mailadres hier ook voor gebruikt? Anders kun je haar dat misschien laten weten? Identiteitsfraude is niet zo leuk... Ik zou het zelf graag willen weten als mijn naam voor dit soort gescam gebruikt zou worden in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
MrAcid schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 11:14:
[...]

Wordt haar mailadres hier ook voor gebruikt? Anders kun je haar dat misschien laten weten? Identiteitsfraude is niet zo leuk... Ik zou het zelf graag willen weten als mijn naam voor dit soort gescam gebruikt zou worden in elk geval.
Wellicht dat ik de de zin wat verkeerd geformuleerd heb. Email adres is een raar hotmail adres, ik zal hier wel een mailtje naar toe sturen om te checken, maar ik denk niet dat die van Vera is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Ik heb ook een soortgelijke mail gehad op marktplaats en ik heb die pipo een paar dagen aan het lijntje gehouden. Zo vroeg ik om bewijs van geldoverderacht (was fake natuurlijk). Ik mailde terug dat ik het pakket op de post had gedaan en het bewijs zou mailen. Paar dagen later beijs gemaild. Beetje Photoshoppen natuurlijk : )
Toen die eikel het door had dat ik met hem zat te sollen begon hij te vloeken. Mooi teruggevloekt uiteraard.

Ik heb het wel vanaf het begin gelijk aan MP doorgegeven met als gevolg dat zijn account werd geblokkeerd. Een nieuwe account is zo aangemaakt maar goed.

[ Voor 14% gewijzigd door Mandrake466 op 07-03-2014 11:19 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Is het dan wel verstandig mijn bankgegevens aan zo'n figuur te geven? Ik weet dan ook niet wat hier meer mee gedaan kan worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Kypo schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 11:15:
[...]

Wellicht dat ik de de zin wat verkeerd geformuleerd heb. Email adres is een raar hotmail adres, ik zal hier wel een mailtje naar toe sturen om te checken, maar ik denk niet dat die van Vera is.
Ah ok, just checkin'. :) Verder kun je hier natuurlijk wel wat lol mee hebben, maar het zou me persoonlijk de moeite niet waard zijn.

Wel even bij Marktplaats melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Kypo schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 11:18:
Is het dan wel verstandig mijn bankgegevens aan zo'n figuur te geven? Ik weet dan ook niet wat hier meer mee gedaan kan worden...
Nee, niet verstandig. Doorgeven (gegevens oplichter) aan marktplaats en verder vergeten.

[ Voor 3% gewijzigd door Mandrake466 op 07-03-2014 11:20 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-10 07:56
nextware schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 11:13:
[...]

Zelf ook een keer het spelletje meegespeeld.
Ik heb toen, op het scam bod, aangegeven dat ik het apparaat op zou sturen, als ik eerst een bewijs van betaling zou krijgen.

Dit kreeg ik relatief vlot toegestuurd. Een "vakkundig" opgesteld mailtje, zelfs met een foto erbij van de directeur van Western Union. De directeur van Western Union stuurde zelfs nog een "persoonlijk" mailtje erachteraan met de opmerking dat het bedrag binnen enkele dagen op mijn rekening zou staan en dat ik het apparaat zonder problemen kon opsturen. De betaling was gegarandeerd.

Ik heb daarop een UPS shipment label van internet gedownload en deze vakkundig met Photoshop bewerkt. Daarop het adres van de scammer geplaatst. Echter als een prank had ik in de barcode van het label op de achtergrond een trollface verwerkt. Als je snel het label bekeek, zag je deze niet staan. Als je echter beter keek, zag je de trollface wel goed staan.

Daarna deze afbeelding uitgeprint, ingescand en via email naar de scammer toegestuurd. Daarbij gezegd dat het pakket binnen een aantal dagen wel zou worden afgeleverd.

Echter kreeg ik vrij snel een bericht dat het UPS track-en-trace nummer niet te volgen was. Hierbij gaf ik aan dat het pakket toch echt verstuurd was en dat het misschien even zou duren voor het pakket zou zijn te traceren.

Uiteindelijk kreeg ik na een week een relatief boze email terug met NL / EN door elkaar heen dat hij was bedrogen en dat ik het pakket toch echt niet verstuurd had... Daarop een email teruggestuurd met een screenshot van zijn "betalingsemail" met de opmerking: "wie is er begonnen met oplichten ??"

Never nooit meer niks van gehoord.. Maar wel voldoende plezier gehad. Met name om het UPS-label :+
De tijd die ik erin heb gestoken (al met al een klein uurtje) was de moeite van het lachen waard. Met name om de boze email die ik terugkreeg.

Needless to say dat ik het geld uiteraard nooit heb gezien..
Ja, doe zoiets :)
Poepie van eigen deeg :)

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Kypo schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 11:18:
Zou ik persoonlijk niet doen als je al weet dat hij het toch nooit over gaat maken.

Gewoon zeggen dat het 133713371337 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrAcid schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 11:20:
[...]

Zou ik persoonlijk niet doen als je al weet dat hij het toch nooit over gaat maken.

Gewoon zeggen dat het 133713371337 is.
Inderdaad want straks krijg je een andere scam over je heen dat er een random bedrag word overgemaakt terwijl jij niks verkoopt en dan begint er serieus geld te rollen en hoofden als volgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
Terug gemaild dat ze het zelf op kunnen komen halen, of dat ik het naar belgie stuur. Dit zodat ze een persoonlijk tintje kunnen geven aan het pakketje, aangezien het een cadeau is :)

Terug gemaild naar het email adres dat ik gekregen heb, zodat ik gelijk weet of het Vera niet is:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:58

Standeman

Prutser 1e klasse

Dit is misschien leuk voor de Huiskamer, maar niet voor SF. Iets wat je aanbied heeft sowieso weinig te maken met shopping, dat is de andere kant.

Aangezien de TS geen HK-XS heeft, gaat dit topic dicht.

[ Voor 12% gewijzigd door Standeman op 07-03-2014 11:25 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Voor dit soort topics hebben we de HK, maar daar heeft de TS geen toegang toe. Ook is er wel meer mis met dit topic en de opzet, vandaar een mooi, gratis slotje dat ook scamproof is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:58

Standeman

Prutser 1e klasse

2 great minds :+

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.