Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

HTPC / Mediaspeler / ?

Pagina: 1
Acties:

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-10 08:48
Alweer een topic, waarvoor direct mijn excuses. Er zijn veel (soortgelijke) topics te vinden waar ik onder normale omstandigheden prima terecht zou kunnen, echter heb ik een aantal specifieke eisen / wensen waar ik niet helemaal aan uit kom.

Sinds kort ben ik in het bezit van de pricewatch: Sony KDL-50W829B Zwart waarna het toch echt tijd wordt om een fatsoenlijke htpc / mediaspeler aan te schaffen.

Huidige situatie
  • Sony 50W829B
  • Synology DS 211j
Intentie HTPC / Mediaspeler
  • XBMC
  • Film / serie kijken op 1080P
  • Mogelijkheid tot afspelen van 3D
  • Aansturing middels CEC is een must, zonder moeilijk gedoe verder, moet WAF proof zijn
  • Aanwezigheid van Blu-Ray speler is een grote wens
  • Opslag van content zal de Syno voor zijn rekening nemen
  • Eventueel enkele emulatorgames of eenvoudige steamgames spelen
  • Een stil systeem
  • Wanneer de HTPC / mediaspeler in het zicht komt te staan heeft een zwarte kleur de nadrukkelijke voorkeur. Voorlopig zal ik (nog) niet naar andere kleuren kijken.
Persoonlijke situatie

En nu komt de case waarop mijn situatie afwijkt van die van ieder ander. Mijn gedachte was op basis van mijn intenties redelijk vanzelfsprekend: Dan kom ik al snel uit bij een zelfbouw HTPC, ik pak de BBG van november erbij en ik kom er wel uit. Totdat bleek dat ons tv-meubel (wat echt op en top aan de WAF voldoet) enorme beperkingen heeft qua formaat van de kast! Zodoende zijn de volgende aanvullende eisen van toepassing:Afwegingen

De aanvullende eisen vanwege het TV-meubel maakt het geheel niet zo gemakkelijk voor me. Een aantal afwegingen:

Situatie 1
De eis van een blu-ray player / brander laat ik vallen, net als de wens van een mooie device in het zicht en ik kies voor een RPI.

Voordelen: Klein en compact, CEC werkt gegarandeerd , stil, zuinig, goedkoop.
Nadelen: Geen blu-ray, matig / net voldoende voor XBMC.
Aandachtspunten: OS niet te kiezen, niet / nauwelijks op te gamen, geen mooie device in het zicht.

Situatie 2
De eis van een blu-ray player / brander laat ik vallen, net als de wens van een mooie device in het zicht en ik kies voor een Zotac / iets anders.

Voordelen: Klein en compact, krachtig genoeg voor XBMC.
Nadelen: Geen blu-ray.
Aandachtspunten: OS niet te kiezen, niet / nauwelijks op te gamen, geen mooie device in het zicht, CEC?

Situatie 3
De wens van een mooie device in het zicht laat ik vallen en ik kies voor een behuizing uit het zicht. Voorbeelden:Voordelen: Krachtiger geheel, XBMC zal vloeiend werken, geluid is minder kritisch omdat het geheel in een kastje staat, OS vrije keuze, blu-ray drive toepasbaar
Aandachtspunten: CEC middels adapter, geen mooie device in het zicht.

Situatie 4
Een kleine behuizing selecteren welke in het zicht komt. Voorbeelden van behuizingen zijn dan:Voordelen: Relatief mooi design (al vind ik ze eigenlijk te smal), OS vrije keuze, blu-ray drive toepasbaar
Aandachtspunten: CEC middels adapter, device heeft niet de breedte van "normale htpc's", wat voor hardware past hier überhaupt in? Hoeveel geluid productie heb je?

Situatie 5
Een kleine behuizing selecteren welke in het zicht komt, met een breder aanzicht. Voorbeelden van behuizingen zijn dan:Voordelen: Relatief mooi design, OS vrije keuze, blu-ray drive toepasbaar (al twijfel ik daar bij sommige aan i.c.m. een 2,5" SSD)
Aandachtspunten: CEC middels adapter, wat voor hardware past er überhaupt in? Hoeveel geluid productie heb je?

Voorlopige conclusie

Die is sowieso dat ik even vast zit :D Ik merk dat ik het liefst alles heb en had dan ook het liefst gewoon voor de setup zoals in de BBG gekozen. Mooi design, in het zicht, fatsoenlijke hardware toe te passen, etc. Dit gaat echter niet dus ik zal ergens concessies moeten doen. En ik vraag me duchtig af waarop ik die moet doen....

Om maar een voorzet setup te doen, mede dankzij input van de user kroegtijger:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130T Boxed€ 108,40€ 108,40
1Asus Q87T€ 127,-€ 127,-
1Pulse-Eight USB CEC adapter€ 0,-€ 0,-
1Silverstone SST-PT12B€ 76,50€ 76,50
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 28,62€ 28,62
1Crucial CT2KIT12864BF160B€ 29,51€ 29,51
1Samsung SN-506AB Zwart€ 55,89€ 55,89
1Kingston mS200 30GB€ 31,57€ 31,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 457,49

Ik hoop dat iemand mij een (behoorlijk) zetje in de goede richting kan doen!

• Joster
Op basis van een zeer mooie productreview: Silverstone Milo ML05B review door Foritain heb ik zijn bestellijst gekaapt en uitgebreid met een geschikte optische drive en toetsenbord. Tevens heb ik zijn advies om voor de zwarte Be Quiet! SFX voeding te gaan hierin opgenomen.

Daar komt dan uiteindelijk dit exemplaar uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 49,73€ 49,73
1ASRock B85M-ITX€ 66,-€ 66,-
1Silverstone Milo ML05B€ 37,90€ 37,90
1Silverstone NT07 (SST-NT07-115X)€ 21,10€ 21,10
1Corsair Vengeance LP CML4GX3M2A1600C9€ 43,98€ 43,98
1Streacom OB3 Blu-Ray Drive Zwart€ 119,-€ 119,-
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 48,50€ 48,50
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 56,70€ 56,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 471,53

Dit komt toch wel heel dicht bij het ideale plaatje, de prijs is dan opeens het enige nadeel :D

Is dit systeem nog voor verbetering vatbaar bij mijn beoogde gebruik?

[ Voor 5% gewijzigd door Joster op 07-03-2014 12:38 ]

• Iacobus
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-11 14:23
Ik maak gebruik van een soortgelijk systeem maar dan op basis van de Intel Pentium G3420 (iets sneller) in een Silverstone ML04 case en ben tot nu toe nog niets tegen gekomen wat niet vloeiend afspeelt. Als OS maak ik gebruik van Windows 8 (Media Center) dus over XBMC kan ik niet zoveel zeggen.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:55

JT

VETAK y0

Kun je niet die BR brander vervangen voor een slimline BR reader?
Edit: of gewoon goedkopere brander :P http://www.redcoon.nl/B44...OiIkurFgL0CFQUcwwodoE8AUg

[ Voor 10% gewijzigd door JT op 07-03-2014 14:39 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Joster
Ik denk dat ik BR voorlopig even laat varen, scheelt me € 100,- http://nl.hardware.info/p...l-8atsh#tab:specificaties

Verder heeft die van jou geen slim slot loading dus die gaat niet op volgens mij :)

Wanneer ik voor de ML06B kies zou het dan als volgt worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 49,73€ 49,73
1Lite-On DL-8ATSH Zwart€ 0,-€ 0,-
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 56,49€ 56,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 314,42

Plus de volgende bedragen:Kom ik op een totaal uit van € 440,- met een minderprijs van € 20,- wanneer ik voor de ML05B kies.

Kan ik niet beter proberen een AMD A6 toe te voegen en e.e.a. daar op aan te passen voor meer power? Met andere woorden, kan ik niet beter voor zoiets gaan? (of kan dit helemaal niet :D ):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 50,05€ 50,05
1ASRock FM2A85X-ITX€ 75,78€ 75,78
1Lite-On DL-8ATSH Zwart€ 17,57€ 17,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 342,09

[ Voor 146% gewijzigd door Joster op 07-03-2014 16:39 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:55

JT

VETAK y0

Volgens mij heeft de A6 wel meer GPU power maar minder CPU. Dus dat is een afweging die je zelf moet maken.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Joster
Hmm, in dat geval laat ik me graag adviseren door de kenners hier (kijkend naar mijn eisen en een stabiel vlot gebruik, liefst op Windows) want ik heb daar echt de ballen verstand van.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Ik draaide op die G3220 W7 Pro met XBMC, en dat speelde alles t/m 1080p Bluray gewoon prima af. Ik kan je helaas niet vertellen of 3D gaat lukken (Ben nog niet genoeg overtuigd om een 3d tv te kopen), maar daar moet volgens mij wel eea over te googlen zijn. Het prijsverschil met de G3440 is momenteel iets kleiner geworden, dus je zou dat inderdaad kunnen overwegen. Hou bij AMD aub rekening dat ze warmer worden, en de koelers dan meer geluid moeten maken (die SST-115x past overigens niet op de AMD ;) ), dus als dat toch een overweging is, hou er goed rekening mee . Verder kan je (zeker bij intel) prima met een iets goedkoper geheugenreepje uit de voeten, ik had die Corsair in mn lijstje staan omdat ik die zelf nog over had.

Verschil tussen de ML05 en 06 is enkel het frontje, aan jou om te zeggen wat je mooier vindt natuurlijk. Intern zijn ze gelijk, maar het prijskaartje is wel net even anders. Het zijn zoals je zegt wel zeldzaam ondiepe kastjes wat vaak een voordeel is tov alternatieven. Als je de Seasonic PSU goedkoper kan krijgen past ie gewoon wel hoor, tis net even meer.. overtuigingskracht gebruiken dan gebruikelijk met een case bouwen.

Bluray speler zou ik goed over nadenken of je het daadwerkelijk gaat gebruiken. Het blijft natuurlijk een hoop geld als je bij die slim-slot loading kastjes blijft. Maar als je er gebruik van gaat maken zou ik persoonlijk kijken of je niet gewoon even die paar euro extra moet investeren om te krijgen wat je echt wilt. Budget stellen is niet onbelangrijk, maar als je iets vindt wat aan je eisen voldoet en het is iets duurder...tja ;)

• Joster
Blij om te horen dat hij voor W7 + XBMC prima voldeed. Ik zal dan eens kijken naar de G3440. Verder, kijkend naar mijn eisenpakket, zou je dus feitelijk adviseren om Intel te kiezen boven een AMD welke meer koeling nodig heeft aangezien de Intel prima voldoet?

Voor wat betreft het geheugenreepje had ik al zo'n vermoeden, daar kies ik dan inderdaad wel een andere voor uit. De voeding scheelt niet veel in prijs en de Seasonic is moeilijk leverbaar momenteel. Dan heb ik met die pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt de juiste geselecteerd toch?

Bluray speler laat ik even hangen. Als ik die 20 euro voor de DVD speler moet weggooien is dat ook niet erg :)

Keuze voor het kastje gaat waarschijnlijk wel de 06 worden.

En dan zou dit hem moeten worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 53,-€ 53,-
1Scythe Scythe Slim-Line SATA Cable 45cm incl. power€ 6,80€ 6,80
1Crucial CT51264BA160BJ€ 30,-€ 30,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 328,08

Plus de Silverstone Milo ML06B en de prijs van de CEC adapter maakt € 430,-

[ Voor 69% gewijzigd door Joster op 07-03-2014 23:09 ]

• Joster
Zijn er nog mensen met opmerkingen / aanbevelingen (zoals AMD vs. Intel of 1 x 4GB vs. 2 x 2GB bij mijn uitgangspunten) / besparingen (zonder prestatie verlies bij mijn uitgangspunten)?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Intel leunt niet zo zwaar op geheugen bandbreedte dus 1x4GB gaat ook prima zijn.
AMD heeft sterkere onboard graphics dus 3D en gamen etc gaat beter. De Intel voldoet voor alles t/m 3D SBS. Dat is dus puur de vraag of je het nodig hebt of niet.
Ik zou de koeler wel vervangen door een stillere, zo te zien is de Silverstone niet gek veel stiller dan de boxed koeler. Volgens de website kan er ook wel een 70mm koeler in maar dat hangt van de rest van de config af neem ik aan? Heb het nog niet nagelezen.

pricewatch: Noctua NH-L9i

edit: Ah, 50mm in jouw geval dus.
Cooler limitation
Component installed
Bracket removed 70mm
2.5”HDD,9.5mm thick 55mm
Slim optical drive 50mm
3.5”HDD/12025 fan 37mm

Dan kan deze ook nog, wat goedkoper. En de boxed koeler gaat ook wel passen trouwens.
pricewatch: Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile

[ Voor 26% gewijzigd door wagenveld op 09-03-2014 00:09 ]

• Joster
Dan ben ik toch iets zekerder van mijn zaak, en als dat een paar euro meer kost moet ik dat ook niet laten denk ik.

Welke koeler zou je in dat geval (meer warmteproductie zoals hierboven vermeld) adviseren bij een AMD config? Hoe zoek je uit wat daarop past? Bijvoorbeeld met de pricewatch: ASRock FM2A78M-ITX+ en pricewatch: AMD A6-6400K Boxed

En AMD is dus wel 2 x 2GB right?

Edit: omtrent je edit, het gaat toch puur om de CPU koeling? En wat bedoel je met boxed? Volgens de review Foritain hoeft er verder naast de CPU koeler niet perse nog een aparte koeler bij dus ik ben een beetje in de war (of is dit voor AMD wel te adviseren?).. productreview: Silverstone Milo ML05B review door Foritain

[ Voor 27% gewijzigd door Joster op 09-03-2014 00:16 ]

• wagenveld
  • Niet online
Bij voorkeur ja, aangezien de GPU sterker is en zwaarder op geheugen leunt. De Noctua is er ook in FM2 versie en de Scythe is ook compatible met FM2 :)

edit: op edit. Boxed koeler is degene die bij de CPU zit. Dus je hoeft niet per se een extra CPU koeler aan te schaffen. Omdat bovenstaande een stuk stiller zijn dan de meegeleverde zet ik ze er meestal even bij als het budget het toelaat. Vooral bij AMD aangezien die meer koeling nodig hebben en de bijgeleverde koeler minimaal is.

[ Voor 52% gewijzigd door wagenveld op 09-03-2014 00:19 ]

• Joster
Dus dan zou je met AMD een stille FM2 koeler zoals de Scythe of de Nocuta adviseren met nog een losse fan in de kast onder de optische drive? Of zit ik er nu weer helemaal naast?

• san.okk
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Is zo'n Intel NUC geen interessant alternatief?

• Joster
Mwah, geen DVD speler zou ik toch wel echt een gemis vinden voor het afspelen van CD's en DVD's voor de kinderen.

• wagenveld
  • Niet online
Joster schreef op zondag 09 maart 2014 @ 00:22:
Dus dan zou je met AMD een stille FM2 koeler zoals de Scythe of de Nocuta adviseren met nog een losse fan in de kast onder de optische drive? Of zit ik er nu weer helemaal naast?
Dat zou ik wel doen ja, maar als de handleiding lees dan is het of een fan of een dvd speler! Maar er kunnen dan wel weer 80mm fans naast. Zou op zich niet nodig moeten zijn.

edit: heb ik nog een leuke voor je ;) Als je deze haalt en de fan eraf trekt dan is die 52mm hoog. Zet er dan een hele stille 80mm fan naast en volgens mij heb je dan de meeste koeling bij het minste geluid. Ook omdat je er een dvd speler inzet kan de koeler nauwelijks lucht aantrekken van boven zou dit efficienter moeten werken.

pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B
pricewatch: be quiet! Shadow Wings Low-Speed, 80mm

[ Voor 39% gewijzigd door wagenveld op 09-03-2014 00:44 ]

• san.okk
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Ja eens. Hoewel dat ook op te lossen is dmv een USB dvd drive.

Ik had zelf zo'n be quite 300 voeding en vond het geluidsniveau toch erg tegenvallen. Ben toen overgestapt naar een Mac mini als mediacenter (erg stil/zuinig). Maargoed je hebt al een aardige richting bepaald. Succes met de configuratie

• Joster
wagenveld schreef op zondag 09 maart 2014 @ 00:33:
[...]

Dat zou ik wel doen ja, maar als de handleiding lees dan is het of een fan of een dvd speler! Maar er kunnen dan wel weer 80mm fans naast. Zou op zich niet nodig moeten zijn.
Ik snap er geen hout meer van :D
productreview: Silverstone Milo ML05B review door Foritain

Koeling

Standaard krijg je geen ventilatoren bij de ML05. Optionele koeling bestaat uit de 2x 80mm plekken aan de rechter zijkant naast het moederbord, en indien je geen optical bay of 3.5” HDD wilt plaatsen kan je dus nog 1x 120mm boven je cpu kwijt. Best nog redelijke opties dus voor zo’n klein kastje.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Qm0Ewf1Y9IxHGcKVBiOJvqvJ/full.jpg

De grote vraag is natuurlijk of je die optionele koeling nodig hebt. Mocht je een zwaarder APU systeem willen plaatsen kan het wellicht wel nuttig zijn, maar mijn setup met een Pentium G3220 kwam tijdens het afspelen van 1080p content niet eens boven de 35 graden uit met enkel de CPU koeler (Welke overigens wel prima z’n werk lijkt te doen). Zelfs met Prime95 kwam ik niet boven de 55 graden uit, wat natuurlijk ruim binnen de marges zit.

De ventilatieroosters zullen in veel HTPC setups dus gewoon voldoende zijn, mits je de case natuurlijk niet langs alle kanten afsluit. Maar mocht je zwaardere systemen willen draaien heb je dus nog altijd flink wat mogelijkheden om de koeling te verbeteren. M.i. prima koelopties voor een dergelijk kleine case.
Uit een reactie van de schrijver op zijn review haal ik:
Foritain
@cannonpie • 10 februari 2014 13:15
De ruimte is inderdaad afhankelijk van wat je in het bracket plaatst. Onderschat het super-kleine formaat niet, het is echt mini mini. 37mm heb je altijd, en 70mm heb je wanneer je er niets in zet. Die koelers gaan dus wel passen, maar met een 120mm ventilator denk ik dat je het kan vergeten, ik heb die koelers hier nu helaas niet liggen om het precies te testen voor je. Wellicht met een beetje mazzel dat je nog een 2.5" HDDtje boven de Big shuriken zal doen passen, maar verwacht niet meer dan dat.

Als je laat weten wat je precies zou willen plaatsen in het bracket kan ik later nog wel even meten voor je!
Dat zou dus betekenen dat ik samen met een DVD speler minimaal 37 mm over heb waardoor ik de pricewatch: Noctua NH-L9a zou kunnen plaatsen. Als dat voldoende is voor een AMD setup hoef ik de 80 mm plaatsen niet te benutten. Die zou ik altijd nog kunnen gaan gebruiken als ik tijdens gebruik de temperaturen uit lees. Zo zit ik juist toch? 8)7

• wagenveld
  • Niet online
Hah! Nee nog niet helemaal :) Pak de handleiding er anders nog even bij:
http://www.silverstonetek...ase/Multi-ML06-Manual.pdf

Dus met een dvd speler heb je 55mm over. Met een 3,5" schijf of een 120mm fan erboven(!) 37mm. Lees ook nog even mijn edit hierboven, is nog een interessante optie.

• Joster
Dank voor je input hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik snap er maar weinig van dan :P Er staat toch 50?

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/156yeip.png

Wanneer ik de pricewatch: Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile plaats met de AMD config. Ben ik dan niet gewoon simpeler klaar? Dat slopen is leuk bedacht maar niets voor mij ;) Ik kan de temperaturen tijdens bedrijf gewoon een paar keer in de gaten houden en altijd nog die 80mm bij plaatsen toch..

• wagenveld
  • Niet online
Sorry, 50mm idd, verkeerde copy-paste van mij! Die Scythe is een prima keuze.

• Joster
Vandaag nog eens flink lopen piekeren tijdens quality time met het gezin haha. Ik vraag me af of zo'n grote investering en ons gebruik wel een beetje in verhouding zijn. Met de komst van Netflix e.d. plus de tijd die we over houden voor onszelf vraag ik mij af hoeveel gebruik ik nog ga maken van 'zwaar' eigen werk. Ik merk dat veel mensen sinds ze Netflix gebruiken amper nog downloaden en merk - nu ik erover nadenk - dat ik zelf ook amper meer content binnen slurp. Volgens mij is XBMC dan ook het meeste gebruikt voor het afspelen van muziek en kinder spul.

Zodoende; kan ik wellicht niet beter een RPI met XBMC aanschaffen en een kleine € 400,- in mijn zak houden? Ik heb namelijk het idee dat het gebruik dat voor het merendeel gaat plaatsvinden op de mediaspeler best gedaan kan worden door de RPI. Zijn er mensen met RPI ervaring die dit kunnen bevestigen? Zijn er wellicht ook meer mensen die zich in de situatie herkennen en pleiten voor het een of juist het ander?

Wat betreft het afspelen van dvd's / cd's / blu-ray's heb ik ook al wel een oplossing voor ogen. Ik ben namelijk ook op zoek naar een hifi set en had me voorgenomen voor losse componenten te gaan. Zie ook: Eerste Hifi Set. Echter vraag ik me ook hier af of ik daar wel zo'n investering tegenaan moet gooien zoals ik in mijn topic ook al een beetje uit sprak. Als audio leek is een 'fatsoenlijke setje' uiteraard al een hele verbetering t.o.v. het geluid dat uit een tv komt. Als ik dan voor iets als onderstaande ga is het blu-ray's verhaal meteen opgelost:

pricewatch: Harman Kardon BDS 300
pricewatch: Yamaha PianoCraft MCR-755 (Zwart)
pricewatch: Harman Kardon BDS 477 Zwart

Of eventueel nog echt budget, maar wel van hetzelfde merk als mijn pricewatch: Sony KDL-50W829B Zwart :

pricewatch: Sony BDV-EF1100

Of is hetgeen ik nu allemaal opper pure geldverspilling?

• wagenveld
  • Niet online
Als je de schijfjes niet nodig hebt dan zou ik voor het stream gedeelte toch een NUC neerzetten. Netflix app op W8. Scheelt de helft zowat.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit DN2820FYK€ 116,50€ 116,50
1Crucial CT2KIT25664BF160B€ 36,-€ 36,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 208,99

• Joster
Oh ja, die kunnen natuurlijk W8 draaien. Zijn er eigenlijk nog meer barebones die dat kunnen? En cec ondersteuning hebben ze van zichzelf niet ga ik vanuit, dus er moet sowieso een adapter en toetsenbord bij. Ga ik ook alweer richting de 300..

Is een RPI voor streamen zo pauper ja?

• AmRuLeZ
  • Laatst online: 31-07 17:52
De RPI voldoet prima als mediaspeler i.c.m. XBMC. Must daarbij is natuurlijk een NAS, maar ik zie dat je die al hebt staan.

Streamen van content op RPI is toch wel z'n zwakste punt. Bijvoorbeeld, IceFilms is niet vooruit te branden, in mijn ervaring. Ik gebruik geen streaming services, dus geen probleem voor mij...

Let op dat er ook geen netflix client is voor de RPI i.c.m. XBMC. Zover ik weet gaat NetFlix hem niet worden.

Verder even opletten dat je DTS / AC-3 audio alleen via HDMI gaat werken. Externe geluidskaart met digital out (spdif) is een optie. Echter heb ik dit (nog) niet aan de praat gekregen i.c.m. XBMC.
Mocht je iets van een los speaker setje aanschaffen, houdt hier dan rekening mee. Uiteraard is een losse receiver met HDMI aansluiting het ideale plaatje :)

• Joster
Dat laatste vind ik inderdaad ook, maar dan loop ik toch een beetje te hannesen met wat ik nu eigenlijk wil van zowel mijn mediaspeler als de audio. Maar HDMI naar de input van een receiver gaat dus altijd werken.

Streamen vanaf een RPI zal niet nodig zijn aangezien ik gewoon een recente TV met Netflix heb.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:05
wagenveld schreef op zondag 09 maart 2014 @ 11:28:
Sorry, 50mm idd, verkeerde copy-paste van mij! Die Scythe is een prima keuze.
De Noctua NH-L9i geeft een wat prettiger geluid volgens silentpcreview: http://www.silentpcreview.com/article1317-page4.html
De Scythe Kozuti kan dan weer op lager toerental draaien (waarbij die stiller is dan de NH-L9i).

• Joster
Oké, ik ben er wel uit denk ik. Ik laat de eis van een DVD / blu-ray speler vallen. De paar die ik heb kan ik wel rippen naar. iso of. mp4 zodat ik ze gewoon af kan spelen middels XBMC.

Ik zoek dus een mediaspeler met XBMC, HDMI CEC ondersteuning, afspelen van iso's e.d. is een must. Het dient out of the box gewoon goed, makkelijk en stabiel te werken. Voldoen de RPI en TLBB hieraan?

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
De RPI voldoet hier alvast niet aan, daar ga je afaik altijd wel gedoe mee hebben. Over TLBB kan ik me niet uitspreken, maar je bent wel afhankelijk van een niet standaard XBMC versie vziw.

Waarom niet een systeem gebaseerd op het Bay-Trail-D platform?

Dan krijg je iets als:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-J1800N-D2H€ 55,99€ 55,99
1Epsilon EC-HTPC-1€ 48,90€ 48,90
1Crucial CT51264BF160BJ€ 29,50€ 29,50
1Mini-box picoPSU 80€ 32,-€ 32,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 166,39

Hier moet wel nog een adapter bij voor de PicoPSU, of je koopt een set met adapter&PicoPSU die iets duurder is.
Opslag is ook achterwegen gelaten, je kan bv. OpenELEC prima vanaf USB 3.0 laten werken, of je investeert een kleine 60 euro extra voor een Crucial M500 120GB.
  • XBMC: check
  • Film / serie kijken op 1080P: check
  • Mogelijkheid tot afspelen van 3D: check
  • Aansturing middels CEC is een must, zonder moeilijk gedoe verder, moet WAF proof zijn: AB bij de behuizing kan met LIRC om, dat is niet voldoende?
  • Eventueel enkele emulatorgames of eenvoudige steamgames spelen: check
  • Een stil systeem: check, volledig passief
  • Wanneer de HTPC / mediaspeler in het zicht komt te staan heeft een zwarte kleur de nadrukkelijke voorkeur. Voorlopig zal ik (nog) niet naar andere kleuren kijken: check

[ Voor 4% gewijzigd door sloth op 23-03-2014 00:36 ]

• Joster
Dank voor het meedenken. Past niet in de ML 06 zeker? Ik heb in ieder geval te weinig ruimte voor de door jou genoemde kast.

Wat is verder het Bay-Trail-D platform? Nooit van gehoord.

Wellicht zou een goedkope HTPC inderdaad een optie zijn, maar als ik dat doe wil ik de optie van een DVD speler eigenlijk niet laten vallen, dat zou ik zonde vinden. Ook draai ik dan liever op Windows (denk ik...).

Misschien moet ik door de komst van netflix nog simpeler gaan en gewoon de eis van XBMC laten vallen. Zodoende een mediaspeler aanschaffen van een ander platform die out of the box álles afspeelt. HDMI cec is ook daar een must want ik wil in ieder geval pogen alles te bedienen met de ab van mijn net nieuwe tv.

[ Voor 28% gewijzigd door Joster op 23-03-2014 08:22 ]

• sloth
  • Niet online
Past prima, beide Mini-ITX.
Geen probleem, dan moet je er nog even een (slimline) dvd lezer bijvoegen, en nakijken dat die in de behuizing past. Zelfde voor windows, dan doe je er een Crucial M500 120GB of andere SSD bij.

Netflix is erg leuk maar om er volledig afhankelijk van te zijn.. (o.a. series/afleveringen die plots verdwijnen, incomplete series met missende seizoenen) maar dat is een persoonlijke keuze.

Wat HDMI cec betreft kan ik je niet verder helpen, daar heb ik geen ervaring mee.

• Joster
Dan is het dus eigenlijk gewoon een besparing op mijn vorige configuratie, Waarmee ik dan bespaar op de processor (onboard), koeling (niet nodig?) en de voeding (is 80 watt genoeg?):
Joster schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 22:24:
[knip]

En dan zou dit hem moeten worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 53,-€ 53,-
1Scythe Scythe Slim-Line SATA Cable 45cm incl. power€ 6,80€ 6,80
1Crucial CT51264BA160BJ€ 30,-€ 30,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 328,08

Plus de Silverstone Milo ML06B en de prijs van de CEC adapter maakt € 430,-
€ 420,-
Kom ik met de adapter erbij uit op € 320,-. Is dat die € 110,- € 100,- besparing waard t.o.v. het systeem hierboven?

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-J1800N-D2H€ 55,99€ 55,99
1Silverstone Milo ML06€ 56,22€ 56,22
1Scythe Scythe Slim-Line SATA Cable 45cm incl. power€ 6,50€ 6,50
1Crucial CT51264BF160BJ€ 29,50€ 29,50
1Lite-On DL-8ATSH Zwart€ 18,91€ 18,91
1Mini-box picoPSU 80€ 32,-€ 32,-
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 56,70€ 56,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 284,44

Wat Netflix betreft, wij zijn een gezin met 2 kinderen. Dus leuk dat we allemaal iets kunnen kijken en dergelijke, maar ik zit niet met spanning te wachten om de dag na een uitzending direct die aflevering te kijken. Met Netflix kan ik voorlopig wel vooruit dus vandaar de twijfels of ik voor wat kinder meuk, muziek en allerhande films en series wel een high end systeem moet aanschaffen ;)

• sloth
  • Niet online
Tja, en ik bedoel dit helemaal niet verkeerd dus NOFI, maar wellicht is het beter dat je even voor jezelf gaat uitmaken wat je precies wil.
Als je enkel Netflix wil gaan afspelen voor weinig geld, koop dan een Chromecast voor 35 euro en je bent klaar ermee.
De HTPC in bovenstaande configuratie kan je daar helemaal niet mee vergelijken, en vanuit een economisch standpunt ook niet. Netflix kost je 8 euro per maand en is OPEX (valt niets van te recupereren), terwijl je een HTPC altijd kan verkopen en CAPEX is.

• Joster
En dat is nu juist het hele eiereten ;) Netflix en Youtube kan ik al afspelen vanaf mijn TV uit 2014. Eigenlijk zou een mediaspeler alleen zijn om de content van mijn NAS af te spelen (dus: kinder meuk, muziek, foto's en allerhande films en series - incidenteel voor als we iets écht willen zien zeg maar..) met de eventuele aanvulling dat er CD's - DVD's mee kunnen worden afgespeeld..

En voor datgene zou ik in eerste instantie graag XBMC willen gebruiken, maar wellicht is dat helemaal geen must. Zodoende zijn er dus verschillende opties, variërend in kostprijs en mogelijkheden:Dit topic is nu geëvolueerd tot een zoektocht om erachter te komen wat het beste voor me is denk ik ;)
Pagina: 1