Alweer een topic, waarvoor direct mijn excuses. Er zijn veel (soortgelijke) topics te vinden waar ik onder normale omstandigheden prima terecht zou kunnen, echter heb ik een aantal specifieke eisen / wensen waar ik niet helemaal aan uit kom.
Sinds kort ben ik in het bezit van de pricewatch: Sony KDL-50W829B Zwart waarna het toch echt tijd wordt om een fatsoenlijke htpc / mediaspeler aan te schaffen.
Huidige situatie
En nu komt de case waarop mijn situatie afwijkt van die van ieder ander. Mijn gedachte was op basis van mijn intenties redelijk vanzelfsprekend: Dan kom ik al snel uit bij een zelfbouw HTPC, ik pak de BBG van november erbij en ik kom er wel uit. Totdat bleek dat ons tv-meubel (wat echt op en top aan de WAF voldoet) enorme beperkingen heeft qua formaat van de kast! Zodoende zijn de volgende aanvullende eisen van toepassing:
De aanvullende eisen vanwege het TV-meubel maakt het geheel niet zo gemakkelijk voor me. Een aantal afwegingen:
Situatie 1
De eis van een blu-ray player / brander laat ik vallen, net als de wens van een mooie device in het zicht en ik kies voor een RPI.
Voordelen: Klein en compact, CEC werkt gegarandeerd , stil, zuinig, goedkoop.
Nadelen: Geen blu-ray, matig / net voldoende voor XBMC.
Aandachtspunten: OS niet te kiezen, niet / nauwelijks op te gamen, geen mooie device in het zicht.
Situatie 2
De eis van een blu-ray player / brander laat ik vallen, net als de wens van een mooie device in het zicht en ik kies voor een Zotac / iets anders.
Voordelen: Klein en compact, krachtig genoeg voor XBMC.
Nadelen: Geen blu-ray.
Aandachtspunten: OS niet te kiezen, niet / nauwelijks op te gamen, geen mooie device in het zicht, CEC?
Situatie 3
De wens van een mooie device in het zicht laat ik vallen en ik kies voor een behuizing uit het zicht. Voorbeelden:Voordelen: Krachtiger geheel, XBMC zal vloeiend werken, geluid is minder kritisch omdat het geheel in een kastje staat, OS vrije keuze, blu-ray drive toepasbaar
Aandachtspunten: CEC middels adapter, geen mooie device in het zicht.
Situatie 4
Een kleine behuizing selecteren welke in het zicht komt. Voorbeelden van behuizingen zijn dan:Voordelen: Relatief mooi design (al vind ik ze eigenlijk te smal), OS vrije keuze, blu-ray drive toepasbaar
Aandachtspunten: CEC middels adapter, device heeft niet de breedte van "normale htpc's", wat voor hardware past hier überhaupt in? Hoeveel geluid productie heb je?
Situatie 5
Een kleine behuizing selecteren welke in het zicht komt, met een breder aanzicht. Voorbeelden van behuizingen zijn dan:
Aandachtspunten: CEC middels adapter, wat voor hardware past er überhaupt in? Hoeveel geluid productie heb je?
Voorlopige conclusie
Die is sowieso dat ik even vast zit
Ik merk dat ik het liefst alles heb en had dan ook het liefst gewoon voor de setup zoals in de BBG gekozen. Mooi design, in het zicht, fatsoenlijke hardware toe te passen, etc. Dit gaat echter niet dus ik zal ergens concessies moeten doen. En ik vraag me duchtig af waarop ik die moet doen....
Om maar een voorzet setup te doen, mede dankzij input van de user kroegtijger:
Ik hoop dat iemand mij een (behoorlijk) zetje in de goede richting kan doen!
Sinds kort ben ik in het bezit van de pricewatch: Sony KDL-50W829B Zwart waarna het toch echt tijd wordt om een fatsoenlijke htpc / mediaspeler aan te schaffen.
Huidige situatie
- Sony 50W829B
- Synology DS 211j
- XBMC
- Film / serie kijken op 1080P
- Mogelijkheid tot afspelen van 3D
- Aansturing middels CEC is een must, zonder moeilijk gedoe verder, moet WAF proof zijn
- Aanwezigheid van Blu-Ray speler is een grote wens
- Opslag van content zal de Syno voor zijn rekening nemen
- Eventueel enkele emulatorgames of eenvoudige steamgames spelen
- Een stil systeem
- Wanneer de HTPC / mediaspeler in het zicht komt te staan heeft een zwarte kleur de nadrukkelijke voorkeur. Voorlopig zal ik (nog) niet naar andere kleuren kijken.
En nu komt de case waarop mijn situatie afwijkt van die van ieder ander. Mijn gedachte was op basis van mijn intenties redelijk vanzelfsprekend: Dan kom ik al snel uit bij een zelfbouw HTPC, ik pak de BBG van november erbij en ik kom er wel uit. Totdat bleek dat ons tv-meubel (wat echt op en top aan de WAF voldoet) enorme beperkingen heeft qua formaat van de kast! Zodoende zijn de volgende aanvullende eisen van toepassing:
- HTPC / Mediaspeler in het zicht, gewenst! ( = mooi uiterlijk zoals de pricewatch: Epsilon EC-HTPC-1 / pricewatch: Silverstone Milo ML04 ), beschikbare ruimte: 560(b) x 320(d) x 200(h). Dit is in verhouding tot de genoemde kasten, erg ondiep!
- HTPC / Mediaspeler uit het zicht ( = uiterlijk van ondergeschikt belang zoals de pricewatch: Silverstone Sugo SG05-Lite Zwart ), beschikbare ruimte: 310 (b) x 300 (d) x 410 (h).
De aanvullende eisen vanwege het TV-meubel maakt het geheel niet zo gemakkelijk voor me. Een aantal afwegingen:
Situatie 1
De eis van een blu-ray player / brander laat ik vallen, net als de wens van een mooie device in het zicht en ik kies voor een RPI.
Voordelen: Klein en compact, CEC werkt gegarandeerd , stil, zuinig, goedkoop.
Nadelen: Geen blu-ray, matig / net voldoende voor XBMC.
Aandachtspunten: OS niet te kiezen, niet / nauwelijks op te gamen, geen mooie device in het zicht.
Situatie 2
De eis van een blu-ray player / brander laat ik vallen, net als de wens van een mooie device in het zicht en ik kies voor een Zotac / iets anders.
Voordelen: Klein en compact, krachtig genoeg voor XBMC.
Nadelen: Geen blu-ray.
Aandachtspunten: OS niet te kiezen, niet / nauwelijks op te gamen, geen mooie device in het zicht, CEC?
Situatie 3
De wens van een mooie device in het zicht laat ik vallen en ik kies voor een behuizing uit het zicht. Voorbeelden:Voordelen: Krachtiger geheel, XBMC zal vloeiend werken, geluid is minder kritisch omdat het geheel in een kastje staat, OS vrije keuze, blu-ray drive toepasbaar
Aandachtspunten: CEC middels adapter, geen mooie device in het zicht.
Situatie 4
Een kleine behuizing selecteren welke in het zicht komt. Voorbeelden van behuizingen zijn dan:Voordelen: Relatief mooi design (al vind ik ze eigenlijk te smal), OS vrije keuze, blu-ray drive toepasbaar
Aandachtspunten: CEC middels adapter, device heeft niet de breedte van "normale htpc's", wat voor hardware past hier überhaupt in? Hoeveel geluid productie heb je?
Situatie 5
Een kleine behuizing selecteren welke in het zicht komt, met een breder aanzicht. Voorbeelden van behuizingen zijn dan:
- pricewatch: Silverstone Milo ML05B Of deze: http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=457 (er kan in beide een slimline optische schijf)
- pricewatch: Nox IT'x Fantastic (Zwart)
- pricewatch: Silverstone SST-PT12B
- pricewatch: Lian Li PC-Q09FNB (waar zijn de aansluitingen?)
- pricewatch: Jetway JC-110-B (er kan wel een Slim ODD Drive Bay in, i.t.t. wat de specificaties op Tweakers zeggen)
Aandachtspunten: CEC middels adapter, wat voor hardware past er überhaupt in? Hoeveel geluid productie heb je?
Voorlopige conclusie
Die is sowieso dat ik even vast zit
Om maar een voorzet setup te doen, mede dankzij input van de user kroegtijger:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i3 4130T Boxed | € 108,40 | € 108,40 |
| 1 | Asus Q87T | € 127,- | € 127,- |
| 1 | Pulse-Eight USB CEC adapter | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Silverstone SST-PT12B | € 76,50 | € 76,50 |
| 1 | Logitech K400 Wireless Touch Keyboard | € 28,62 | € 28,62 |
| 1 | Crucial CT2KIT12864BF160B | € 29,51 | € 29,51 |
| 1 | Samsung SN-506AB Zwart | € 55,89 | € 55,89 |
| 1 | Kingston mS200 30GB | € 31,57 | € 31,57 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 457,49 | |
Ik hoop dat iemand mij een (behoorlijk) zetje in de goede richting kan doen!