Windows 8 start niet op (het register is beschadigd)

Pagina: 1
Acties:

• davino88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-10-2023
Beste Tweakers,

Ik heb recentelijk een nieuwe desktop computer gebouwd (zonder enige problemen).

Op deze computer (64 bit) heb ik windows 8 pro geinstaleerd (werkte ook zonder problemen). Nu stond er op mijn externe hardeschijf nog een herstelschijf voor mijn laptop (32 bit, windows 7). Afgelopen week zat deze hardeschijf in mijn desktop pc en ging de computer automatisch over tot systeemhestel van windows 7, wat uiteraard helemaal niet de bedoeling was.

Na de computer opnieuw opgestart te hebben, geeft de computer aan dat er een fout is opgetreden en dat er wordt overgegaan op systeemherstel. Echter krijg ik vervolgens de melding dat dat het systeemherstel mislukt is. Hierbij krijg ik de volgende melding: C:\Windows\System32\LogFiles\Srt\srttrial.txt. In deze file staat weergegeven dat het register beschadigd is.

Ik denk zelf dat de computer op de een of andere manier wil opstarten als 32 bit, terwijl het een 64 bit pc is. Kan dit of zeg ik nu iets totaal onmogelijks?

Vanaf het moment dat de computer aangeeft dat het systeemherstel mislukt is, kan ik aangeven dat hij op moet starten zonder drivercontrolle (optie 7 in het herstel menu). Windows 8 start dan op zonder problemen. Ik krijg het zelf echter niet voor elkaar om windows 8 weer normaal op te laten starten zonder dit 5 minuten durende tafareel.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

Indien er verdere uitleg nodig is hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-01 09:44
Nee je pc probeert niet op te starten als 32 bit. C:\windows\System32 is een folder waar een hoop belangrijke dingen zitten die je pc nodig heeft.

Wat staat er precies in de logfile?

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:19
Hoe bekend ben je met de command line?

Je kunt kijken of je met een Windows 8 boot-cd naar de recovery console komt en dan C:\Windows\System32\config bekijken. In de map 'RegBack' staat een vorige versie van je registry, die bestanden kun je kopiëren naar de 'config'-map en kijken of het weer werkt. Wel eerst een kopie maken van de bestanden in 'config' voor het geval het terugzetten van regback niet werkt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• davino88
Quadradial schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 09:48:
Nee je pc probeert niet op te starten als 32 bit. C:\windows\System32 is een folder waar een hoop belangrijke dingen zitten die je pc nodig heeft.

Wat staat er precies in de logfile?
Het volgende staat op het einde van de gevoerde tests:

Naam: Test van hive's in register
Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0
Tijdsduur = 78 ms

Gevonden hoofdoorzaak:
---------------------------
Het register is beschadigd.

Herstelbewerking: Register terugzetten
Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0
Tijdsduur = 3125 ms

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben bang dat naast het register er misschien win7 dll bestanden over zijn windows 8 system32 folder gezet zijn.
Het terugzetten van het register zal op dat moment niet heel veel oplossen denk ik.

• davino88
Paul schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 10:15:
Hoe bekend ben je met de command line?

Je kunt kijken of je met een Windows 8 boot-cd naar de recovery console komt en dan C:\Windows\System32\config bekijken. In de map 'RegBack' staat een vorige versie van je registry, die bestanden kun je kopiëren naar de 'config'-map en kijken of het weer werkt. Wel eerst een kopie maken van de bestanden in 'config' voor het geval het terugzetten van regback niet werkt.
Bedankt voor je reactie. Daar ben ik dus niet zo heel bekend mee :P. Maar als dat de oplossing kan bieden ga ik het zeker (voorzichtig ;) ) proberen.

• davino88
Viper® schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 11:15:
Ik ben bang dat naast het register er misschien win7 dll bestanden over zijn windows 8 system32 folder gezet zijn.
Het terugzetten van het register zal op dat moment niet heel veel oplossen denk ik.
Heb je misschien een andere mogelijke oplossing?

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Als hij net geïnstalleerd is waarom installeer je hem dan gewoon niet 'clean' opnieuw?

Kopieer de drivers (die je eventueel al gedownload had) even naar een usb stick of harde schijf en doe gewoon een clean install.

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:19
Recentelijk hoeft niet 'net' te zijn natuurlijk, twee of drie maanden zou daar wat mij betreft ook nog (net) onder vallen :P

Qua command line: http://www.bleepingcomput...32configsystem/?p=3128850 legt het aardig uit.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• davino88
Sc0rPi0N schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 12:35:
Als hij net geïnstalleerd is waarom installeer je hem dan gewoon niet 'clean' opnieuw?

Kopieer de drivers (die je eventueel al gedownload had) even naar een usb stick of harde schijf en doe gewoon een clean install.
Recentelijk was zoals Paul al zegt een maand of 3 geleden. Als ik geen andere oplossing vind gaat windows er ook opnieuw op. Dan beni k alleen ook weer een hele dag bezig met het installeren van alle programma's die ik nodig heb :).
Pagina: 1