Ik ben in het bezit van een set Magnat Zero 6 luidsprekers. Nu kwam ik via de site magnatmuseum.nl er achter dat het mogelijk is om het filter te updaten met betere/nieuwe condensatoren. Hier een quote van de site waarom dit een goed idee zou zijn.

Wordt er bedoeld met in serie staande caps dat deze in het verlengde van de spoel liggen? (oa grote blauwe)
Wellicht dat iemand mij hier kan adviseren.
Klink in mijn oren vrij aannemelijk.Om met het filter te beginnen,hier zitten vaak condensatoren in van mindere kwaliteit. De toen veel gebruikte bipolaire condensatoren waren gevuld met electroliet. Het nadeel van dit dielectricum(isolatie)is dat het verloopt. De cap loopt als het ware leeg,en zo is een cap van 3,9 uf na ongeveer 10 jaar nog maar 2,2 uf en dus kloppen de berekeningen van het filter niet meer.
Daarentegen het gebruik van MKP/MKT caps geeft een hele verbetering omdat het dielectricum van een kunststof is gemaakt en(dus niet verloopt).
Een ander voordeel is dat een MKP/MKT minder weerstand heeft en minder vervormt. Overigens de beste cap is een MKP gevolgd door de MKT.
Dit wil ik dus gaan doen. Hieronder een foto van het filter.Hoe deze caps toe te passen.
Vervang alleen de in serie staande caps van het mid en het hoog voor MKP/MKT. De waardes liggen vaak tussen de 8,6 uf voor mid en 3,9 uf voor het hoog. Het heeft geen/weinig zin om de parallelle caps te vervangen voor de duurdere MKP, MKT,wel kan men de parallelle caps vervangen voor nieuwe bipolaire caps(zodat ze weer 10 jaar meegaan).

Wordt er bedoeld met in serie staande caps dat deze in het verlengde van de spoel liggen? (oa grote blauwe)
Wellicht dat iemand mij hier kan adviseren.