Problemen met SSD in oude laptop

Pagina: 1
Acties:

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-01 22:40
Net een SSD (Crucial M500 120GB) in een oude laptop gezet, en deze een upgrade gegeven naar Windows 8.

Ergens gaat het na de BIOS fout. Soms (~40-50%) gaat het goed, start de laptop door en ben ik binnen 10 seconden op het bureaublad. Maar anders blijft de laptop heel lang op het splash-screen van de BIOS hangen of krijg ik een knipperende cursor (met na een paar minuten een melding "OS not found").

Eerst de SSD gekloond op een andere SSD van hetzelfde type. Tijdens het klonen even de SMART-status gecheckt, en die zag er niet al te best uit.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ebNXFhx.png

Na het plaatsen van de nieuwe SSD ging het even goed, maar al na de tweede herstart bleef 'ie hangen. Nu precies hetzelfde, schijf lijkt het prima te doen zodra de laptop doorstart. SMART geeft hier nu geen communication errors aan maar wel 16 bij "Reallocated Event Count".

Laptop is een Fujitsu Esprimo V5535 (pauper) en ik zie na een korte zoekopdracht op Google al meer mensen met problemen na het vervangen van HDD's in dit type.

Het lijkt me alleen erg jammer om deze SSD weer te moeten vervangen omdat de laptop kennelijk alleen met schijven in SATA-150 draait. Een oud beestje als dit heeft een kleine 'boost' nodig om met Windows 8 te draaien en die mist dan net, maar XP is ook geen optie.

BIOS biedt bijna geen opties. Ik kan SATA aan- of uitzetten, en bovendien de boot order veranderen, maar daar heb ik natuurlijk geen drol aan. Updaten van BIOS helpt ook niet.

Ik vraag me af of er een oplossing is? Ik ben zelf na een paar uur klooien door mijn opties heen, maar wellicht weet hier iemand nog iets?

Verwijderd

Misschien dat een S-Ata300 van wat oudere generatie wel goed werkt?
Heb zelf een oude Kingston V100+ al in verschillende oudere laptops gebruikt.
Ook de eerste generatie Intels zijn zeer betrouwbaar en compatibel met veel chipsets.

Waarschijnlijk heeft laptop mobo geen AHCI en draait SSD in IDE mode.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2014 03:15 ]

Verwijderd

Je SMART geeft kabelproblemen aan (UDMA CRC Error Count) dus dat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn van je problemen.

• DiedB
Lastig, want het is een laptop, en de SATA-aansluiting zit op het moederbord gesoldeerd.
de oude harde schijf (320GB 5400RPM SATA-1) werkte wel goed.

Zou goed kunnen dat het mobo geen AHCI heeft, betekent dat dat ik het idee van een SSD door kan strepen?

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 12:54
Niet heel irrelevant, maar waarom wil je eigenlijk een SSD in een (te) oude laptop? Is de disk wel de (enige) bottleneck in je laptop?

• DiedB
Jolke schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 10:40:
Niet heel irrelevant, maar waarom wil je eigenlijk een SSD in een (te) oude laptop? Is de disk wel de (enige) bottleneck in je laptop?
Die hele laptop is een bottleneck, maar er is geen geld voor een nieuwe. SSD erin en naar 2GB RAM is dan mijns inziens de enige optie om er nog redelijk op te kunnen werken met Windows 8 (Windows XP moet eraf).

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Misschien voor de compatibiliteit een 2eHands Intel X-25M of Intel 320 SSD van 80GB erin zetten?

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• Jolke
DiedB schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 14:52:
[...]

Die hele laptop is een bottleneck, maar er is geen geld voor een nieuwe. SSD erin en naar 2GB RAM is dan mijns inziens de enige optie om er nog redelijk op te kunnen werken met Windows 8 (Windows XP moet eraf).
Waarom werk je niet met Windows 7 - wellicht dat net een tikkie beter draait.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:26
Is het toevallig dat het aantal "Unexpected powerloss events" ongeveer gelijk is aan "sector replacement operations"?

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:47

silverball

De wagen voor moderne mensen

Jolke schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 19:51:
[...]

Waarom werk je niet met Windows 7 - wellicht dat net een tikkie beter draait.
Denk dat dat aardig tegenvalt. Ook kan je tegenwoordig moeilijker aan een windows 7 licentie komen O-)

Link: http://www.askvg.com/comp...memory-management-system/

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Verwijderd

Zou die te snel afsluiten waardoor de ssd niet genoeg tijd heeft om alles weg te schrijven , een soort miscomunicatie met afsluiten door iets veroorzaakt , probeer het eens met cache-writing uit geschakeld :)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:26
silverball schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 20:05:
[...]

Denk dat dat aardig tegenvalt. Ook kan je tegenwoordig moeilijker aan een windows 7 licentie komen O-)

Link: http://www.askvg.com/comp...memory-management-system/
Ja echt nuttig, geheugenbrandbreedte en processortijd verspillen aan deduplication.
Straks hebben we een hele core nodig voor kerneltaken.

Terugkomend op je SSD. Het kan haast geen toeval zijn dat "unexpected powerloss" en "reallocated sectors" gelijk zijn. Ik vermoed dat Windows 8 de ssd niet netjes uitzet voor over acpi te vertellen dat de pc uit kan.
Of dat de SSD nog druk is met buffer wegschrijven als Windows er al lang klaar mee is.
Kijk of je het schijfbuffer van de SSD kan uitschaken in apparaatbeheer.

*edit: nog iets, zit er standaard hardware versleuteling op het moederbord? Daar kunnen SSD's namelijk ook niet zo goed tegen.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 08-03-2014 00:21 ]

• DiedB
Heb het verder bekeken en het schijnt niet alleen met SSD's te gebeuren maar ook met HDD's, behalve een aantal specifieke types van 160 en 320GB:

Afbeeldingslocatie: https://forum.ts.fujitsu.com/forum/download/file.php?id=1043&sid=f30d6cdf2429295670454933b9954a41

Overal waar ik naar deze laptop zoek zijn mensen met problemen met andere harde schijven, het zal dus iets zijn in het moederbord/SATA-controller. Heel raar in ieder geval, had het nog nooit gezien.

Heb maar besloten dat het alle moeite niet waard was gezien het feit dat het een SATA-1 poort betreft, en met de HDD die er al in zat draait 'ie nu prima (kan nog iets sneller natuurlijk, maar ach).

Een andere SSD van hetzelfde type kreeg overigens geen SMART warnings, dus dat is ook vreemd. Gaf overigens wel dezelfde problemen.

• Jolke
Vreemd idd, maar het is dus niet de combinatie laptop/SSD. d:)b
Pagina: 1