Toon posts:

Verkoper registreert domein op eigen naam

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo IH-bezoekers,

Onlangs werd m'n werkgever door een Nederlands bedrijf benaderd dat aanbood om enkele varianten op onze .be-domeinnamen te registreren. Helaas is de zaakvoerder toen op dit aanbod ingegaan. Concreet werd er telefonisch gekocht:
  • Onze huidige url, maar dan in de TLD's: .net .com en .eu voor tien jaar vooruitbetaald.
  • URL-forwarding, voor tien jaar vooruitbetaald.
Toen dit me ter ore kwam, voelde ik al nattigheid. En dat bleek helaas terecht. Het bedrijf heeft deze drie domeinnamen meteen geregistreerd na het telefoongesprek, maar dan op hun naam. De URL-forwarding werkt wel netjes.

Als ik wat verdere info opzoek over dit bedrijfje, blijken ze vier maand te bestaan. Wat ik vermoed dat er nu gaat gebeuren is dat zij na een rondje geld ophalen, met de noorderzon verdwijnen. Ze hebben alvast de domeinnamen maar voor één jaar vastgelegd. Het zou me sterk verwonderen als ze er volgend jaar nog zijn om de verlenging te regelen.

Aangezien het dossiertje op dat punt bij mij is aanbeland, neem ik met hen contact op om te protesteren tegen deze gang van zaken, krijg ik als antwoord dat domeinnamen niet getransfereerd kunnen worden binnen de eerste zestig dagen. Ik vind hier echter niets van terug in de faq van Eurid en twijfel dan ook aan deze stelling. Iemand die dat kan bevestigen of ontkennen?

Ik had nog het idee om bij Eurid te klagen over deze handelswijze, maar zij hebben met hen geen enkele band. Ze registreren de domeinnamen immers niet zelf, maar kopen ze bij een erkende registrar. (die op zijn beurt natuurlijk niets fout doet).

Ziet iemand nog mogelijkheden om deze domeinnamen alsnog op eigen naam te krijgen? Het is niet het eind van de wereld als het niet lukt (onze .be is de belangrijkste aangezien we een lokale dienstverlener zijn), maar het zou rechtvaardiger voelen als het alsnog lukt. :) Alle input wordt alvast gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:32
Dat klopt voor gTLDs (generieke top level domeinen: .com, .net). Binnen 60 dagen na registratie kan een .com domein niet verhuisd worden. Het wijzigen van de houdergegevens kan volgens mij wel. In principe kosteloos, maar als er wat partijen tussen zitten kan het natuurlijk dat daar iemand geld voor gaat vragen.

En vertel je baas dat als ie genaaid wil worden, vooral telefonisch contracten aan moet gaan.
Ook wel benieuwd naar een richtprijs die het betreffende bedrijf vraagt voor deze 'diensten'.

Zie ook: ICANN: Policy on Transfer of Registrations between Registrars

[ Voor 12% gewijzigd door Miyamoto op 06-03-2014 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

Maar je hebt een geregistreerd bedrijf toch? Kun je dan niet iets van protest tegin brengen aangezien het je handelsnaam is.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
ShadowAS1 schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 22:19:
Maar je hebt een geregistreerd bedrijf toch? Kun je dan niet iets van protest tegin brengen aangezien het je handelsnaam is.
Nee. Bovendien is er gewoon een contract aangegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt beiden voor jullie input.

De geregistreerde naam van de vennootschap is een afkorting van drie karakters. Voluit is dat te lang voor een domeinnaam, dus werd het ingekort. Recht laten gelden op de handelsnaam wordt dan ook redelijk lastig vrees ik.

Ik zal de zaakvoerder adviseren om het verlies te nemen. We hebben het al die jaren ook met één domeinnaam gedaan, zonder .com .net en .eu varianten. De factuur wil ik nog wel protesteren aangezien ze hun deel van de (mondelinge...) overeenkomst ook niet na zijn gekomen. We zien wel hoever ze willen gaan in het innen van die vordering.

Om op de vraag van de prijs te antwoorden: 450 euro voor de drie domeinnamen en url-forwarding voor tien jaar vooruit betaald. Een domeinnaam met url-forwarding komt dan op 15 euro per jaar. Voor die prijs weet ik het ook te vinden bij betaling één jaar vooruit. De prijs is dus zeker niet spectaculair. Terzijde: ik kon via whois terugvinden dat zij intussen ruim 420 domeinnamen hebben geregistreerd. Als die allemaal aan dezelfde voorwaarden zijn verkocht, toch geen slechte inkomstenbron (op vijf maand tijd). En eens die bron opdroogt, is het naar mijn verwachting snel uit met deze vennootschap om onder een andere naam terug te keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
Dan valt de schade gelukkig mee. Ik had extremere bedragen verwacht. Bedenk verder inderdaad of je het .com, .net en .eu adres wel nodig hebt. Zo niet, laat het rusten inderdaad. Google-technisch is meerdere domeinen (naar dezelfde content) ook helemaal niet interessant, integendeel.

Ik zou nog wel even een balletje opgooien voor een wijziging van de houdergegevens, je hebt dan straks iig meer rechten over je domeinnaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIBRK
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-10 18:48
IP Management Group toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Miyamoto schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 11:47:
Ik zou nog wel even een balletje opgooien voor een wijziging van de houdergegevens, je hebt dan straks iig meer rechten over je domeinnaam.
Doe ik.
MIBRK schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 11:48:
IP Management Group toevallig?
Het bedrijf is http://mediacentereurope.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:41

Compizfox

Bait for wenchmarks

Miyamoto schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 11:47:
Google-technisch is meerdere domeinen (naar dezelfde content) ook helemaal niet interessant, integendeel.
Meerdere domeinnamen is SEO-technische gezien helemaal niet slecht hoor, zolang je het maar juist aanpakt.

Dezelfde content serveren op meerdere domeinnamen is de verkeerde aanpak, omdat Google een aparte domeinnaam als een aparte site ziet, en het dus als duplicate content classificeert.

De juist manier staat ook in de link die jij gaf: een 301-redirect. Dit zorgt ervoor dat als je naar bedrijf.eu gaat, je bijvoorbeeld wordt doorverwezen naar bedrijf.nl. Op die manier gaat het helemaal goed :)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1