Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop university college/ informatica studie

Pagina: 1
Acties:

• daaf89
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-12-2023
Beste (mede-)Tweakers,

Net als de meeste mensen in dit topic ben ook ik op zoek naar een flitsende nieuwe laptop, en ik ben ook niet de enige als ik zeg dat ik hem voor mijn studie ga gebruiken. ;) Desalniettemin heb ik in de topics tot nu toe niet echt het gevoel gehad mijn 'droom advies' gezien te hebben, dus heb ik nu toch maar besloten om zelf ook een Topic te openen. Zonder er verder nog al te veel woorden aan vuil te maken, let's get started.

Zoals net al naar voren kwam ben ik op zoek naar een nieuwe laptop voor mijn studie. Ik volg een studie aan het Amsterdam University College. Simpel gezegd betekent dit dat ik wannabe in Amerika studeer (brede opleiding, elke zestien weken nieuwe vakken kiezen etc.), maar we gewoon in onze hoofdstad. Voor meer info klik hier. Hier volg ik echter met name het informatica programma, en wil ik aan de VU of UvA wat extra informatica vakken gaan nemen, en dat is voor de keuze van een laptop wel relevant.

Ik ga hem dus vooral gebruiken voor de volgende dingen:
- Het schrijven van verslagen
- Literatuuronderzoek (meerdere tabs tegelijk open, muziekje, tekstverwerken, best standaard)
- Thuis een filmpje kijken
- VM's (Virtual Box)
- Programmeren in Python
- Browsen (wie niet?)

En daarnaast rommel ik af en toe met dingen die ik interessant vind, en komen hier in de toekomst nog andere dingen bij (vakken als in de richting van machine learning, data mining, etc, maar uiteindelijk maakt het niet meer uit hoe snel je laptop is, dan draait het ook op een i7 niet snel genoeg meer).

Tot nu toe heb ik nog niet echt een budget vastgesteld, maar ik vind 2000 euro wel erg veel (Macbook Pro 15' Retina ;) ) Ik denk dat mijn maximum wel rond de 1500 euro ligt.

Ook al woon ik vlak bij de universiteit en gebruik ik naast m'n laptop een hoop andere gadgets, wordt de machine elke dag gebruikt, mee nemen moet kunnen. Zeventien inch is daarom uit den boze. Zelf denk ik dat vijftien inch aan de grote kant is, ik heb zelf nu een 15,6 inch machine, maar die past nét wel/niet (ligt er aan of je optimist of pessimist bent) in mijn tas. Als andere mensen hier meer ervaring mee hebben met recentere laptops, dan hoor ik het graag, misschien valt het wel mee naarmate de machine wat dunner wordt. Voorlopige conclusie: 13,3 / 14 inch lijkt me wel een mooi maatje. :*) Qua accuduur is er verder ook één hele simpele eis: Op dit moment houdt mijn laptop het een college vol, dus ongeveer 2 uur, afhankelijk van de intensiviteit, en dat is te kort. Ik wil eigenlijk toch wel twee keer zo lang kunnen werken, liever meer natuurlijk, aangezien de batterijduur uiteindelijk terug loopt en ik er ook over een paar jaar nog mee wil kunnen werken. ;)

Merkvoorkeuren heb ik niet specifiek, hoewel mijn ASUS me tot nu toe nog niet in de steek gelaten heeft, dus zeker een pluim die kant op! Daarentegen heb ik ook weinig slechte dingen over Lenovo en Sony gelezen, en heel veel slechts over Acer (hoewel dat vaak ook weerlegt wordt..) dus een hele specifieke voorkeur heb ik niet.

Misschien nog wel interessant: Mijn leraar informatica adviseerde me een Macbook (Pro), vanwege de duurzaamheid (ook in behoudt van waarde), goede accuduur, en omdat het "makkelijk is om onder de motorkap te komen, waar het weer lijkt op een Linux omgeving, en het is goed daar aan te wennen"
Wat vindt de Tweakers-community daar van?

Goed, dan nu nog even wat suggesties van mij uit:
Ik ga voor minimaal een HD-scherm, vanwege de extra ruimte en het extra detail (Touch is een leuke extra, maar niet nodig). Verder denk ik dat een i7 voor mij overkill is, dus wil ik eigenlijk een i5 (Haswell, in verband met de accuduur). Gamen gaat niet gebeuren, dus een extra grafische kaart lijkt me niet nodig. Een SSD vind ik zelf langzamerhand wel haast een must, en ik denk dat 256 GB genoeg is, 128 lijkt me eerlijk gezegd wel erg krap. 8 GB werkgeheugen lijkt me wel praktisch in verband met de VM's, dus toen kwam ik al snel deze tegen:

Sony Vaio Pro (13,3 inch) (inclusief studentenkorting €1.115,08)
Intel® CoreTM i7-4500U, 1.8GHz
Windows 8.1
256 GB SATA Flash SSD
8 GB 1600 MT/s DDR3L-SDRAM
33,7 cm LED, 1920x1080
Batterij werkt maximaal 8uur

Macbook Pro (13,3 inch) (inclusief studentenkorting € 1.437,48)
2,4-GHz dual-core Intel Core i5
Turbo Boost tot 2,9 GHz
8 GB 1600-MHz geheugen
256 GB PCIe-flashopslag1
Intel Iris Graphics
Ingebouwde batterij (9 uur)

Mijn vraag ik dus: zie ik dingen over het hoofd, of ben ik zelf al erg goed bezig geweest en zijn dit de beste keuzes? En ik hoor wel eens over custom build laptops, is dat iets? Hoe verhouden die zich qua performance? Graag advies, want zo langzamerhand zak ik weg in de Pricewatch en andere vergelijkingssites etc.

Alvast bedankt en eeuwige dankbaarheid voor hen die goed advies geven! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-11 22:55
Is deze iets? pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54208G50aii
Enige punt van kritiek: 15.6"
Dit formaat pas echter makkelijk in mijn tas (backpack), dus ik ben een optimist in dit verhaal ;)

Het fijne van deze laptop:
1920*1080 MAT scherm (heel wat fijner dan een spiegelende MacBook, Sony weet ik niet)
Standaard 8GB geheugen, wat uitbreidbaar is tot 12 GB
Verlicht toetsenbord
Geen SSD, maar aangezien je sterk onder je budget zit, kan je deze zelf nog halen
pricewatch: Samsung 840 EVO 500GB
of
pricewatch: Crucial 2.5" M500 480GB
53 Wh batterij .. dus euh .. lang :)

Er zit een dedicated video kaart in .. maar voor de prijs hoef je het niet te laten ..

imo is dit meer bang-for-buck.

Wat betreft de custom builds. Er zijn wisselende verhalen. Ik zou persoonlijk voor een retail laptop gaan. Dan weet je zeker dat alles goed is.

Mocht de Aspire niks zijn, dan raad ik je een Dell aan. Er loopt hier een topic wat ik niet zo snel vind, waar erg goed advies wordt gegeven. Ik meen de Inspiron en de XPS-series.
o.a. deze: http://www.dell.com/nl/p/...9302&model_id=xps-13-9333
Vaak wordt er ook nog korting gegeven door Dell zelf op bepaalde modellen (Dell korting actie meen ik) ;)

[ Voor 6% gewijzigd door CuBras op 06-03-2014 19:34 ]

• daaf89
Als eerste: thanks voor het advies! De eeuwige dankbaarheid is met je ;)

De Acer ziet er mooi uit, dat geef ik zeker toe. Ik ben zelf eigenlijk wel fan van m'n 15,6 inch scherm, maar gaf in de Topic Start toch kleiner aan in verband met gewicht en formaat, dus heel erg is het niet als hij wat groter is zoals deze.

Qua SSD zelf plaatsen: Ik heb totaal geen ervaring met het knoeien aan laptops, hoe tricky is dat? Ik heb geen zin om mijn net nieuwe apparaatje te slopen bij het inbouwen van een andere schijf. En qua processor, het is een U-variant, ga ik daar de snelheid uit halen die ik nodig heb denk je?

• 3j3ct
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:09
Ik ben zelf nu toevallig de keuze aan het maken tussen de twee systemen welke je zelf al had gevonden, beide hele mooi systemen. Met beide ga je prima uit de voeten kunnen, denk dat de keuze meer ligt aan je persoonlijke voorkeur m.b.t. uiterlijk en OS.

De Macbook Pro is trouwens voor 1330 te vinden bij Studywise.nl ;)

• RienkK
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-11 08:47
Ik zit hier zelf met de sony vaio pro 13.3 inch op mijn schoot. Wat een top machine! Je blijft je verbazen over het gewicht wanneer je hem even moet verplaatsen van je schoot naar de tafel. Erg snel, touchscreen werkt fijn, start in 3/6 seconden op, heerlijk toetsenboord en een gigantisch mooi scherm met ips & goede kleurweergave. Ben dus vol lof over de sony vaio pro 13.3 :). Hij is bijna perfect, 3 kleine nadeeltjes zijn dat de poorten allemaal nogal strak zijn en dat hij snel vies wordt en kwetsbaar aanvoelt. Als is die niet kwetsbaar en zorgt het carbon fiber er voor dat die een stoot kan opvangen.

In jouw situatie zou ik 100 % voor de sony vaio pro gaan.

• CuBras
daaf89 schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 19:47:
Als eerste: thanks voor het advies! De eeuwige dankbaarheid is met je ;)

De Acer ziet er mooi uit, dat geef ik zeker toe. Ik ben zelf eigenlijk wel fan van m'n 15,6 inch scherm, maar gaf in de Topic Start toch kleiner aan in verband met gewicht en formaat, dus heel erg is het niet als hij wat groter is zoals deze.

Qua SSD zelf plaatsen: Ik heb totaal geen ervaring met het knoeien aan laptops, hoe tricky is dat? Ik heb geen zin om mijn net nieuwe apparaatje te slopen bij het inbouwen van een andere schijf. En qua processor, het is een U-variant, ga ik daar de snelheid uit halen die ik nodig heb denk je?
Graag gedaan. Daarom zijn we er ook ;)

Het plaatsen van een SSD is goed te doen door iedereen die om kan gaan met een schroevendraaier.
De hardeschijf zit meestal onder een schuifklepje wat vast zit met één schroef.
Zodra deze los is, zie je al gelijk je HDD zitten, welke vast zit met 2 tot 4 schroefjes.
Dan is het het stekkertje los halen, en je SSD in omgekeerde volgorde weer terug plaatsen.

Als je voor die optie gaat, kijk dan wel dat je de Data Migration Kit koopt (staat vaak aangegeven of de verkoper weet hier wat over)
Dan maak je d.m.v. een usb kabel <-> SSD een complete kloon van je Windows. Dan hoef je je daar geen zorgen over te maken ;)

Wat betreft de U-versie;
De U- versie staat zo uit m'n hoofd voor Undervoltaged (maar daar kan ik naast zitten qua terminologie),
Wat ik wel weet is dat hij minder energie verbruikt en een tikkie zuiniger is dan de normale versie.
Volgens mij lever je wel iets in qua prestatie, maar dat is hetzelfde als 1333mhz geheugen kopen t.o.v. 1666mhz. In de praktijk zal je het niet merken.

• daaf89
Ook nu geldt natuurlijk weer dat jullie allen eeuwige dankbaarheid verdienen! _/-\o_ O+ Het blijft super hoe de tweakers community reageert op vragen, en ik vind het nog altijd even vet dat ik in die groep ook een account mag dragen ;) Chapeau!
3j3ct schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 21:55:
Ik ben zelf nu toevallig de keuze aan het maken tussen de twee systemen welke je zelf al had gevonden, beide hele mooi systemen. Met beide ga je prima uit de voeten kunnen, denk dat de keuze meer ligt aan je persoonlijke voorkeur m.b.t. uiterlijk en OS.

De Macbook Pro is trouwens voor 1330 te vinden bij Studywise.nl ;)
Dat maakt het natuurlijk niet makkelijker voor mij, Het had voor mijn keuze beter geweest als ik had geweten waar je keuze uiteindelijk op viel ;) Wel tof om te zien dat de Macbook goedkoper kan, dat scheelt toch weer een hoop. :)
RienkK schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 22:01:
Ik zit hier zelf met de sony vaio pro 13.3 inch op mijn schoot. Wat een top machine! Je blijft je verbazen over het gewicht wanneer je hem even moet verplaatsen van je schoot naar de tafel. Erg snel, touchscreen werkt fijn, start in 3/6 seconden op, heerlijk toetsenboord en een gigantisch mooi scherm met ips & goede kleurweergave. Ben dus vol lof over de sony vaio pro 13.3 :). Hij is bijna perfect, 3 kleine nadeeltjes zijn dat de poorten allemaal nogal strak zijn en dat hij snel vies wordt en kwetsbaar aanvoelt. Als is die niet kwetsbaar en zorgt het carbon fiber er voor dat die een stoot kan opvangen.

In jouw situatie zou ik 100 % voor de sony vaio pro gaan.
Kijk, dat is tof om te horen. Moet zeggen dat ik van dat vies worden nu ook al last heb op mijn oude machine, dus op zich is dat niet meteen een ramp. ;) Ik heb hem al eens in mijn handen gehad bij de MediaMarkt o.i.d. en het gewicht was inderdaad bijna eng, mijn Asus Transformer Pad + toetsenbord is vergelijkbaar, maar voelt zwaarder vanwege het kleinere maatje, heel raar gevoel. :P

Een stem voor de Vaio dus!
CuBras schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 22:07:
[...]

Graag gedaan. Daarom zijn we er ook ;)

Het plaatsen van een SSD is goed te doen door iedereen die om kan gaan met een schroevendraaier.
De hardeschijf zit meestal onder een schuifklepje wat vast zit met één schroef.
Zodra deze los is, zie je al gelijk je HDD zitten, welke vast zit met 2 tot 4 schroefjes.
Dan is het het stekkertje los halen, en je SSD in omgekeerde volgorde weer terug plaatsen.

Als je voor die optie gaat, kijk dan wel dat je de Data Migration Kit koopt (staat vaak aangegeven of de verkoper weet hier wat over)
Dan maak je d.m.v. een usb kabel <-> SSD een complete kloon van je Windows. Dan hoef je je daar geen zorgen over te maken ;)

Wat betreft de U-versie;
De U- versie staat zo uit m'n hoofd voor Undervoltaged (maar daar kan ik naast zitten qua terminologie),
Wat ik wel weet is dat hij minder energie verbruikt en een tikkie zuiniger is dan de normale versie.
Volgens mij lever je wel iets in qua prestatie, maar dat is hetzelfde als 1333mhz geheugen kopen t.o.v. 1666mhz. In de praktijk zal je het niet merken.
Nogmaals, awesome dat je (zo snel) met een degelijke reactie komt! :) :*) Ik had al eerder iets over de U-versies gehoord, maar wist niet precies wat het effect op de prestaties is/zou zijn. Voor de terminologie even de Intel site erbij genomen (heel informatief, kunnen veel bedrijven iets van leren, echt tof om af en toe rond te struinen! :9 ), maar daar staat het volgende: "Mobile ultra high energy efficient with TDP less than or equal to 11.9W." Zie overigens ook hier.

Veel verschillende adviezen dus tot nu toe, en ik heb eerlijk gezegd nog geen eenduidig oordeel geveld. Maar niet getreurd, ik hengel nog even door naar extra advies O-)

Nogmaals bedankt!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-11 15:44
Aangezien je redelijk gefocust blijkt te zijn op een ultrabook, zij de twee laptops die jezelf al gevonden hebt zeer aantrekkelijk.

Macbook pro: verschrikkelijk snel, stevig en een prachtig scherm.

Sony vaio Pro 13": Ik heb hem nu zelf iets meer dan een week in gebruik. Ik heb de versie met een i5, 8Gb, 256GB PCI-e ssd en nog glare. Ik moet zeggen dat dit zeker een goede lichte snelle laptop is. Echter heeft deze laptop zoals eerder gezegd; een U variant processor. Voor mijn gebruik is dit geen probleem, ik programmeer er op, draai zo nu en dan een virtuele machine en speel er een spelletje op (geen zware shooters of whatever, een potje Command and Conquer en dergelijken). Dus wat snelheid betreft geen tekort aan, echter is hij nog steeds undervolted en merk je wel degelijk met de 'volledige' i5 die in de Macbook zit en is zeker sneller dat een i7 U.

Biede apparaten zijn voor jouw gebruik een perfecte keuze, de vraag is alleen of je vollegig kunt werken met osx (ja je kunt ook Windows draaien, maar dan kan je in mijn ogen net zo goed een Windows laptop kopen(wil geen Apple vs Microsoft gevecht starten, dit zijn just my two cents)) en je de extra snelheid echt nodig hebt.

Zo denk ik hierover.

• CuBras
Marco1994 schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 01:23:
...echter is hij nog steeds undervolted en merk je wel degelijk met de 'volledige' i5 die in de Macbook zit en is zeker sneller dat een i7 U.
Echter heeft de Macbook ook weer andere minpunten ;)

Als ik naar de eisen kijk van de TS dan denk ik, zoals eerder aangegeven, dan een U-variant niet merkbaar zal zijn in de praktijk.

• stervis
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-11 08:22
Ik heb zelf een Sony Vaio Pro 13 gekocht met studentenkorting en gratis CPU upgrade twee weken geleden. Tot nu toe prima ervaring!

Ik heb de i7, 8GB, PCIe 128 SSD en zonder touch (ik ben geen fan van touch, vingervlekken etc).

Macbook pro, zeer mooi product! Maar met ongeveer zelfde configuratie ben je 330 - 430 euro (~1410 voor MBP, 980 voor SVP) duurder uit en is ie iets zwaarder.

En ja... de batterij is iets beter.. Maar ik haal makkelijk 7 uur uit m'n Vaio met normaal gebruik (browsen), gamen/film kijken ongeveer 4-5 uur. Natuurlijk wijkt dit wat af.. maar vandaag bijvoorbeeld twee uur gereisd waarvan 40 minuten een serie gekeken, 6 uur lang college gevolgd en actief laptop gebruikt (browsen, documentatie). Op de terug reis nog 20 minuten stukje film gekeken en toen viel ie uit.

Dit is trouwens in 'Power Saver' mode en met Battery Care programma aan op 80%.

Hoewel mijn ervaring tot nu toe prima is, moet ik wel zeggen dat de ventilator een aandachtspunt blijft na de refresh van het product. Deze ga je gewoon horen bij zwaardere taken, maar het blijft een U-processor.

Ik ben van mening dat de SVP13 gewoon beste bang voor je buck is ondanks de ietwat betere cpu/batterij in MBP.

[ Voor 45% gewijzigd door stervis op 07-03-2014 21:41 ]

Moo, I say.

• RienkK
@Svorstenberg

Ik heb mijn laptop nu 3 dagen met precies dezelfde configuratie als jouw. Helemaal geen last van de ventilator gehad, ik heb hem maar 2 keer gehoord, één keer tijdens het updaten van windows en een keer bij het opstarten van GTA 4. Dus dat is geen bottleneck.

• stervis
RienkK schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 21:34:
@Svorstenberg

Ik heb mijn laptop nu 3 dagen met precies dezelfde configuratie als jouw. Helemaal geen last van de ventilator gehad, ik heb hem maar 2 keer gehoord, één keer tijdens het updaten van windows en een keer bij het opstarten van GTA 4. Dus dat is geen bottleneck.
Ik zeg ook niet dat het een bottleneck is. Meer een aandachtspunt, de laptop zal sneller het gevoel hebben dat hij meer werk moet verzetten door de U-variant processor en dus sneller op hoge toeren gaan werken. Echter met de 'silent' functie aan blijft dit heel erg beperkt EN wanneer hij wel op hoge toeren draait, hoor je hem wel, maar vind ik het niet storend.

Moo, I say.

• daaf89
Nogmaals bedankt iedereen, je bent een dag met school bezig en huppa, nog meer reacties! You guys sure are helping out a great deal! _/-\o_ Dit levert iedereen natuurlijk weer mijn eeuwige dankbaarheid op. ;) :)
Marco1994 schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 01:23:
Aangezien je redelijk gefocust blijkt te zijn op een ultrabook, zij de twee laptops die jezelf al gevonden hebt zeer aantrekkelijk.
Dat is zeker waar, ik ben toch wel enigzins tot de conclusie gekomen dat die de beste accuduur en mobiliteit geven, zonder al te veel power in te leveren (al komt dat dus met een prijskaartje), en dat heb ik wel nodig.
svorstenberg schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 21:21:
Ik heb zelf een Sony Vaio Pro 13 gekocht met studentenkorting en gratis CPU upgrade twee weken geleden. Tot nu toe prima ervaring!

Ik heb de i7, 8GB, PCIe 128 SSD en zonder touch (ik ben geen fan van touch, vingervlekken etc).

Macbook pro, zeer mooi product! Maar met ongeveer zelfde configuratie ben je 330 - 430 euro (~1410 voor MBP, 980 voor SVP) duurder uit en is ie iets zwaarder.

En ja... de batterij is iets beter.. Maar ik haal makkelijk 7 uur uit m'n Vaio met normaal gebruik (browsen), gamen/film kijken ongeveer 4-5 uur. Natuurlijk wijkt dit wat af.. maar vandaag bijvoorbeeld twee uur gereisd waarvan 40 minuten een serie gekeken, 6 uur lang college gevolgd en actief laptop gebruikt (browsen, documentatie). Op de terug reis nog 20 minuten stukje film gekeken en toen viel ie uit.

Dit is trouwens in 'Power Saver' mode en met Battery Care programma aan op 80%.

Hoewel mijn ervaring tot nu toe prima is, moet ik wel zeggen dat de ventilator een aandachtspunt blijft na de refresh van het product. Deze ga je gewoon horen bij zwaardere taken, maar het blijft een U-processor.

Ik ben van mening dat de SVP13 gewoon beste bang voor je buck is ondanks de ietwat betere cpu/batterij in MBP.
Nog zo'n top reactie! :*) Laat zien dat de accu toch wel doet wat ik er van hoop/verwacht, ik word langzamerhand toch wel moe van het continu zoeken naar stopcontacten ;)

Ook al gaan er een hoop stemmen op voor de Vaio Pro, twijfel ik nog steeds een beetje, deels vanwege het keyboard. Ik heb gehoord/gelezen dat die wel mee kan veren tijdens het typen, en dat lijkt mij persoonlijk niet zo praktisch tijdens het typen van grotere stukken. Kan iemand me hier nog iets over vertellen?

Daarnaast is het prijs verschil helemaal niet zo groot (ik zag de MPB voor 1330, zoals eerder al gemeld) natuurlijk hebben we het dan nog wel over 200 euro, maar aangezien een Mac vaak meer waarde vast houdt, kan ik dat er waarschijnlijk deels nog wel uit halen.

Het wisselen van OS zie ik zelf helemaal niet tegen op, OS X wordt zeer goed ondersteund bij ons op de universiteit, en het lijkt me leuk om wat meer ervaring op te doen met Apple's OS. Moet alleen wel bekennen dat ik ( misschien wel de enige ben die) Windows 8(.1) helemaal niet zo vervelend vind, sterker nog, erg lekker vind werken, waardoor ik het nog wel eens zou kunnen gaan missen. ;)

Ik ga er voorlopig van uit dat die processor geen issue gaat zijn, in The Tweakers we trust. :P Van de Vaio werd eerst gezegd dat hij wel echt fan problemen had en continu op volle bak draaide, zouden jullie het zo omschrijven? Of is hij gewoon af en toe aan het koelen en stoort het verder niemand? Dit lijkt me namelijk wel storend tijdens het werken...

Morgen in de loop van de middag toch maar even langs de lokale dealer, eens even testje draaien met beide machientjes.

Nogmaals bedankt mensen!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-11 15:44
Wat betreft het keboard; hier heb ik geen last van, sterker nog ik vind hem juist erg lekker typen. Als ik echt heel hard op de toetsen ga drukken veert hij een stukje door. Echter is dit veel anders bij andere laptops.

Qua fan geluid; ja hij is iets luider als je een filmpje aan het kijken bent. Echter kun je dit weer voorkomen door in het Vaio Care Center het fan geluid op 'silent' te zetten hij is dan nagenoeg niet te horen.

Ook ik ben van mening dat de VAIO Pro een uistekende keuze zal zijn

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Om even te zeggen. Je hebt een i7-4500u, 8gb en 256gb ssd voor 1200 euro. Dan heb ik het over de sony vaio 13.

Met een kortingscode van 6% kom je dan op 1130 uit.

[ Voor 20% gewijzigd door Chris Smoove op 08-03-2014 08:42 ]

• RienkK
Ook hier absoluut geen last van een toetsenboord die veert, hij typt juist erg lekker! Macbook Pro is ook een mooie computer en is inderdaad een veilige keuze. Alleen als je Sony Vaio Pro 13 met touchscreen neemt dan weet ik niet zeker of je over 4 jaar meer voor de macbook krijgt.

• stervis
Marco1994 schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 00:58:
Wat betreft het keboard; hier heb ik geen last van, sterker nog ik vind hem juist erg lekker typen. Als ik echt heel hard op de toetsen ga drukken veert hij een stukje door. Echter is dit veel anders bij andere laptops.

Qua fan geluid; ja hij is iets luider als je een filmpje aan het kijken bent. Echter kun je dit weer voorkomen door in het Vaio Care Center het fan geluid op 'silent' te zetten hij is dan nagenoeg niet te horen.

Ook ik ben van mening dat de VAIO Pro een uistekende keuze zal zijn
Sluit me hier volledig bij aan. Het is juist een heel goed toetsenbord en wat de fan betreft had ik al het zelfde gezegd.

Moo, I say.

• stervis
Chris Smoove schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 08:37:
Om even te zeggen. Je hebt een i7-4500u, 8gb en 256gb ssd voor 1200 euro. Dan heb ik het over de sony vaio 13.

Met een kortingscode van 6% kom je dan op 1130 uit.
Studenten krijgen 10% korting. En je hebt een gratis CPU upgrade van i5 naar i7.

Moo, I say.

• daaf89
Thank you all again guys! :D

Voor de Sony Vaio Pro, over die prijs: ik weet vrij zeker dat het geen 1140 was, maar 1115, ik kwam er op via de Sony website. CPU upgrade is idd gratis.

Ik ga zelf nog even na denken, en dit weekend waarschijnlijk bij de MediaMarkt o.i.d. nog een keer snuffelen aan beide apparaten, en dan m'n keuze maken. Ik laat nog wel wat horen als het eenmaal zover is, maar tot die tijd: Bedankt voor alle advies, het is een stuk makkelijker om na te denken over zo'n keuze als andere mensen je een beetje helpen ;)

Thanks, en ik hoop dat ik af en toe iets terug kan doen voor de tweakers community! (Waarschijnlijk schrijf ik wel even een review als de laptop er eenmaal is) ;)

• peakrever
  • Laatst online: 02-05 15:00
ULV=Ultra Low Voltage, dat betekent dat hij heel zuinig is en dat heeft een positieve invloed op je accuzuur.

Ik typ dit zelf op een MacBook Pro en ik zou geen andere machine willen. Het besturingssysteem werkt gewoon erg fijn en soepel. Ook de restwaarde van een Mac is een groot voordeel, en het scherm is echt ontzettend mooi en goed evenals het trackpad, een betere ga je echt niet krijgen, dat ding werkt zo goed!

Ik heb zelf ook gekeken in de Mediamarkt naar de Sony Vaio Pro, maar ik vond hem echt te fragiel, ik had echt het gevoel dat hij ieder moment uit elkaar kon vallen. Wel is hij erg licht en het scherm is ook mooi.

• stervis
Kwestie van gewenning denk ik zelf.

Beide mooie producten.

Moo, I say.

• Oilman
  • Laatst online: 09:57
Ik snap het argument van restwaarde echt niet bij de aanschaf van dit soort eletronica. Een schilderij of een huis kan je kopen als investering, in de hoop dat 't meer waard wordt. Maar een laptop is gewoon een gebruik object wat over een paar jaar weer hopeloos verouderd is.

• daaf89
Maakt voor mij wel degelijk uit. Aangezien een laptop voor het duurste is dat ik aanschaf, is de restwaarde wel degelijk belangrijk. Als ik de Macbook over 4 jaar door kan verkopen voor 600 euro, en de Sony Vaio Pro voor 50 eurocent, dan is dat een aardig verschil in afschrijvingen. Dit is overigens iets waar bedrijven ook op letten, en aangezien het voor mij als arme consument nog veel meer geld is, waarom zou ik er dan gewoon maar overheen kijken?

• stervis
Tjah, maar dat maakt de investering ook groter.

Ik heb mijn oude laptop voor 444 euro gekocht en verkocht voor 200 en heb er 2.5 jaar gebruik van gemaakt.

Dus ik bedoel te zeggen... die 100-200 euro die je extra voor de naam krijgt betaal je ook. Kwestie van goed onderhouden, handelen etc.

Moo, I say.

• job89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 09:07
Je zou ook nog een Lenovo T440s kunnen overwegen of een X240 (al is die 12,5")
Zowel de T440s als de X240 komen bij notebookcheck.net er goed uit.
Als je als student contact opneemt met Lenovo kun je kortingen rond de 10% regelen. Wat zorgt voor een vergelijkbare prijs als boven genoemde modellen.

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 13:22
Arthur-M. schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 22:27:
ULV=Ultra Low Voltage, dat betekent dat hij heel zuinig is en dat heeft een positieve invloed op je accuzuur.
:')
sorry voor de off-topic maar het is gewoon een mooie typo

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

• daaf89
Streup schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 22:20:
[...]
:')
sorry voor de off-topic maar het is gewoon een mooie typo
Agreed, hier zou een 'like' button best handig geweest zijn ;)

Verder: bij die Lenovo t440 ben ik, zelfs met 10% korting, duurder uit. Bij de x240 niet, maar dan ben je alsnog niet goedkoper dan de Vaio Pro. Overigens zag ik dat die een HDMI ingang mist, wat ik wel belangrijk vind in verband met films kijken op m'n televisie.

Wel weer bedankt voor het advies, I appreciate it a lot! _/-\o_

• stervis
En al een keuze gemaakt?

Moo, I say.

• daaf89
Uiteindelijk wel! Gisteren de Macbook Pro besteld. Ik heb de Vaio Pro in m'n handen gehad, en ik moet zeggen dat ik uiteindelijk toch wel een beetje bang werd, zo licht is de laptop. Ik werd een beetje bang dat ik hem kapot zou maken in m'n tas of iets dergelijks. ;)

Nogmaals bedankt voor al jullie hulp, ik heb gisteren al aan iemand anders beloofd om te helpen met de aanschaf van een laptop, in order to spread the love :9

See you guys around!
Pagina: 1