Onboard geluid werkt totaal niet meer, H87pro ASUS

Pagina: 1
Acties:

• Ekstergroen
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-01 21:32
Goedenavond,

Nadat mijn geluidskaart (soundblaster Z) kuren begon te vertonen en nu eigenlijk geen geluid meer voortbrengt heb ik deze gedesïnstalleerd (zowel drivers verwijderd met driver fusion als uit de kast gehaald) in de veronderstelling dat ik wel verder kon gaan met het onboard geluid op mijn moederbord.

Ik herinner mij dat ik hier vroeger (vóór de geluidskaart) ook gebruik van maakte, zonder problemen (realtek). Wat blijkt: geen geluid, niks. Hij vindt alleen de AMD High definition audio van de displaydriver, waar ik niks aan heb.

Ik heb:

- onboard geluid via bios weer aangezet
- realtek drivers die er nog opstonden had ik er maanden geleden vanaf gegooid ivm geluidskaart
- de realtek driver die op de moederbord CD stond ook geprobeerd, niks, geen spoor van te vinden
- de laatste realtek driver geïnstalleerd, hij vind alleen niks. Geen realtek icoon, en niks in apparaatbeheer (via configuratiescherm). Hij vind zelfs geen realtek map of whatsoever. De driver installeert hij zonder problemen, maar na het opstarten is er geen spoor te vinden van realtek
- 0,0 foutmeldingen gehad
- windows 8.1 (64bits)
- google doorgeploegd op dit nogal onbekende probleem

Ik ben bang dat er iets mis is met het moederbord ;(
Ik hoop dat er iemand is die een soortgelijk probleem heeft gehad en advies kan geven, want dit is erg balen.

• WouterT13
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-12-2025
Heb je wel de goede output geselecteerd? Dat kun je aanpassen als je op het speakericoontje rechtsonder klikt (met rechtermuisknop) en dan 'playback-devices'.
Als dat niet werkt kun je nog kijken of de onboard soundcard misschien uitstaat in de BIOS?
Hoop dat een van deze oplossingen werkt. :)

• Ekstergroen
WouterT13 schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 18:56:
Heb je wel de goede output geselecteerd? Dat kun je aanpassen als je op het speakericoontje rechtsonder klikt (met rechtermuisknop) en dan 'playback-devices'.
Als dat niet werkt kun je nog kijken of de onboard soundcard misschien uitstaat in de BIOS?
Hoop dat een van deze oplossingen werkt. :)
Speakericoontje heeft een rood kruis, hij vindt enkel 6x AMD High definition audio device. Niks van realtek, helaas.
Bios staat onboard geluid aan.
Laatste biosversie voor moederbord staat er ook op btw.

• The-Eagle_2007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:52
Probeer een met een (Linux) live cd je PC op te starten en kijk dan of je geluid hebt?
Zo kan je uitsluiten of het probleem zich in je windows installatie ligt of dat er hardware matige problemen zijn.

Bla Bla Bla

• Ekstergroen
The-Eagle_2007 schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 19:23:
Probeer een met een (Linux) live cd je PC op te starten en kijk dan of je geluid hebt?
Zo kan je uitsluiten of het probleem zich in je windows installatie ligt of dat er hardware matige problemen zijn.
Huh? Wat bedoel je daar mee? Live CD :?

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:30

TommieW

Numa numa.

Ekstergroen schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 19:47:
[...]

Huh? Wat bedoel je daar mee? Live CD :?
Vrij makkelijk zelf te vinden... Bijvoorbeeld Ubuntu. Je kan het eventueel ook en een USB stick zetten met behulp van tooltjes als dit.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Ekstergroen
TommieW schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 19:51:
[...]

Vrij makkelijk zelf te vinden... Bijvoorbeeld Ubuntu. Je kan het eventueel ook en een USB stick zetten met behulp van tooltjes als dit.
Nog nooit eerder gedaan, maar koop morgen een USB stick met voldoende geheugen.

Volgens msinfo32, bij onderdelen > probleemapparaten zegt ie wel onder high definition audio (niet van AMD) onder foutcode 'this device is disabled'.

Edit:
Ok, onder apparaatbeheer, systeemapparaten de high definition audiobesturing ingeschakeld. Ik vind nu weer realtek onder apparaatbeheer, besturing voor audio, spelletjes, e.d.
Zal weer editen als ik meer aan de praat krijg.

2e Edit: Realtrek driver weer geïnstalleerd, heb weer goed geluid, ligt gelukkig niet aan het moederbord. Geluidskaart gaat terug. En Creative was nog zo'n goed merk :(

Toch bedankt voor de live-CD tip! Weer wat geleerd _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door Ekstergroen op 06-03-2014 21:27 ]

Pagina: 1