msi; GTX 760 of GTX 770/r9 280x?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thelightningnl
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-03-2023
Ik zit een paar weken te twijfelen over mijn toekomstige video kaart,
zelf heb ik voorkeur voor deze kaarten: - msi gtx 760, msi gtx 770 en - msi r9 280x.
maar een keuze tussen deze kaarten heb ik niet kunnen maken.
mijn bugdet is op dit moment 240,-, dus nu is de vraag zal ik een een gtx 760 kopen voor ong 220,-
of door sparen voor een r9 280x/gtx 770 beide ong 275,-.

mijn pc specs op did moment:

-i5 4670k 3.4ghz met 3.8 boost
-msi Z87-G45
-corsair vengeance 8gb 1600mhz
-1tb WD blue

Alvast bedankt voor je advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:24
Beest van een kaart voor het geld:

pricewatch: Gigabyte GV-N680SO-2GD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

maar wel maar 2GB en 256bits....

Zelf zou ik voor een R9 280x gaan, maar het ligt ook aan de games die je gaat spelen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:14
Ook wel fijn ja met die kleine kutfans erop: http://cdn.eteknix.com/wp...2/08/GTX-680_SOC_Fans.jpg

Als je dan echt zo goedkoop wilt gaan moet je tweedehands kijken. Dan betaal je voor een 680 iets als 250 euro, afgezien van enkele afzetters die rondwaren op Tweakers. Tijd terug waren de 680 ook voor goedkoper, geen idee waarom het nu opeens weer >250 is. En op de rest van de nieuwe kaarten 20-25% minder tov nieuwprijs.

Ik heb dan toevallig wel AMD kaarten op dit moment, maar zonder het minen was ik zeker bij NVIDIA gebleven denk ik. Ik denk dan ook dat het op zich weinig voor elkaar onder doet, dus de GTX770 vs de R9-280X en dat je je keuze kunt baseren op specifieke benchmarkresultaten of je voorkeur voor een bepaald kamp.

Sommige spellen en sommige resoluties maken dat de ene keer de GTX770 iets sneller is, de andere keer de 280X. Kijk maar als voorbeeld: http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/R9_280X_Gaming/7.html

Op hogere resoluties ga je voordeel merken van meer VRAM en een grotere geheugenbus, zoals de gelijkgeprijsde 280X dat bijvoorbeeld heeft. Dat is eigenlijk wat VasZaitsev bedoelde te zeggen. Mja ga je het gebruiken, dat is dan de vraag natuurlijk.

[ Voor 29% gewijzigd door Aardwolf op 06-03-2014 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

VasZaitsev schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 19:02:
maar wel maar 2GB en 256bits....

Zelf zou ik voor een R9 280x gaan, maar het ligt ook aan de games die je gaat spelen.
T gaat uiteindelijk om de prestaties? De reden dat jij een GTX770 afschrijft omdat ie maar 2gb heeft (680 is niet veel langzamer?) Ik zie t vaker van je.. Een 770 is vaak sneller of even snel als een 280x.. Dat de geheugenbus 256bits is is meer dan prima voor 2gb geheugen..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

als je kijkt naar prestaties doet een GTX770 niet onder voor een R9 280x en andersom. Ja, er zijn games waar een 280x sneller zal zijn, en er zijn games waar een GTX770 sneller zal zijn. Dit is iets wat natuurlijk altijd zo is.

De reden waarom ik zo makkelijk de GTX770 afschrijf, is idd het geheugen. 2GB is nu heel leuk en genoeg, maar over een jaar, of twee jaar op zijn hoogst denk ik, zal het toch bottlenecken.

Iets van 2 jaar geleden was een 1GB kaart kopen nog prima te rechtvaardigen, en een HD6870 had dat ook gewoon nog, nu is zo'n beetje alles boven de 120 euro 2GB, puur omdat games dat nodig hebben. Kijk ook naar het sneue lot van de HD5870: een GPU die vergelijkbaar is met wat er op de HD6950 zit qua snelheid, maar omdat alleen de Eyefinity versie 2GB VRAM heeft, nu hopeloos verouderd en een flinke bottleneck, terwijl de HD6950 nog een prima mediumkaartje is.

Dus ik ben bang dat de GTX770 over een jaar of twee datzelfde lot krijgt: ja, een hele goede GPU, maar door het beperkte geheugen gaat de 280x hem flink voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Mja je relateert het nu ook wel gigantisch aan de hoeveelheid GB's die erop zijn geplakt. Of dat wel zo fair is betwijfel ik. Een GTX770 met 4GB gaat ook niet waarmaken waar jij op doelt, gewoon omdat ie dan een te smalle bus heeft om er optimaal van te profiteren.

In die zin ben ik dan wel met millman eens, dat het hoeveelheid GB's die erop zijn geplakt in balans is met de rest. Natuurlijk een verdubbeling zal vast wat helpen, maar wegens de smalle bus pakt ie niet alles wat er te pakken zou zijn geweest als de bus groter zou zijn. In dat geval kom je al uit op een GTX780 als je NVIDIA prefereert.

Mja ik weet niet zo goed of het wel zo is wat jij zegt. In de tijd van de HD5870 waren er ook kaarten te vinden die even mainstream waren en wel meer RAM hadden... uiteraard niet bij AMD. Je kan nu wel over bottlenecks praten, maar hoe fucking oud zijn die kaarten al wel niet als je in hardwaretermen praat?!?! Zelfs de opvolger, de HD6870 is van eind 2010, 3,5 jaar oud dus. Als die nu niet meer meekomt is dat dan erg? Ik zou het erger vinden als je al een bottleneck hebt over 1 jaar. Dat zie ik dan niet zo vlot gebeuren, behalve op hoge reso's dan (multi full HD of groter).

In principe koop je altijd wat je nu nodig hebt, anders kan je beter gelijk gaan voor 3x GTXTitan Black Edition met allerlei fijne frutsels eraan om er vervolgens 5 jaar te mee moeten doen. haha :z ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

de HD6870 is niet de opvolger van de HD5870, De HD6970 is de opvolger, en was nauwelijks sneller, nu pas, nu 2GB nodig is, merk je pas echt verschil tussen de idd ondertussen stok-oude HD5870 en de HD6970, die ook al niet meer de jongste is, maar nog wel goed meekomt op mid-end door zijn 2GB geheugen.

Voor mid-end [R9 270 en omstreken] vind ik 2GB ook een veel minder groot probleem, die kaart koop je niet om alles nu en de komende jaren op ultra te kopen, daarom zijn die dingen ook 100 euro goedkoper, maar, als ik nu bijna 300 ballen neerleg voor een kaart, wil ik graag dat ie 2-3-4 jaar behoorlijk mee komt. En tja, de hoeveelheid RAM en de bus is dan gewoon belangrijk.

Maar, dat is dus ook een stuk mijn mening, daarom zeg ik ook "zelf zou ik...."

Overigens, als een R9 280x 2gb + 256bits had en de GTX770 3GB en 384bits had, had ik gewoon de GTX770 aangeraden, maar, Nvidia lijkt niet zo te geloven in grote bussen en veel geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thelightningnl
als eerste bedankt voor alle adviezen tot nu toe. ik denk dat de GTX 770 wordt, na wat research
bleek dat de hoeveelheid geheugen alleen effect heeft op resolutie en multi monitoren.
zelf speel ik op een 1080p 60hz scherm met 5ms, dus heeft het geen effect op prestaties.
En als belangrijkste is dat de meeste games die ik speel Nvidia voorkeuren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-04 20:06
dat vind ik nu mooi he, ze lopen beetje een discussie te maken over de geheugen bus en het geheugen maar vergeten toch wel dat je eigenlijk tot 1440p niet echt nodig hebt.. en 1080p al helemaal niet.

gametag: estruqiarixs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ik mis hier iets... ruiken jullie het ook?

pricewatch: XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation

Precies wat je nodig hebt. Prijs, prestatie, 3gb etc. Beste deal van het moment.

[ Voor 18% gewijzigd door Frozen op 06-03-2014 23:20 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:15
Harm30 schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 22:34:
dat vind ik nu mooi he, ze lopen beetje een discussie te maken over de geheugen bus en het geheugen maar vergeten toch wel dat je eigenlijk tot 1440p niet echt nodig hebt.. en 1080p al helemaal niet.
Gevaarlijke opmerking die je hier maakt, 2gb Vram heeft het in zware spellen nu al moeilijk op 1440p. Zeker voor de toekomst is dit dan geen slimme keuze.

Op 1080p is het nog wel gewoon voldoende, hoe lang nog(en of de gpu ook kan gebruiken)kun je van te voren niet weten

@Frozen
Als ik de reviews van die xfx kaart zoo lees, zou ik(ook al is het goedkoper) er vanaf blijven :F

[ Voor 8% gewijzigd door !mark op 06-03-2014 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
VasZaitsev schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 19:45:
*KNIP*
Maar, dat is dus ook een stuk mijn mening, daarom zeg ik ook "zelf zou ik...."
Overigens, als een R9 280x 2gb + 256bits had en de GTX770 3GB en 384bits had, had ik gewoon de GTX770 aangeraden, maar, Nvidia lijkt niet zo te geloven in grote bussen en veel geheugen.
Klopt, heb je ook wel gelijk in met wat je schrijft.
Harm30 schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 22:34:
En waar precies zeiden we dat niet dan? Misschien eens beter lezen voordat je commentaar geeft. Verder ben ik echt helemaal in mn noppies dat je het mooi vindt. dat dan wel :>
Frozen schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 23:20:
Ik ruik wel wat, maar dat is niet die kaart. Stukkie kip piri piri, lekker man om deze tijd! oeeeh yummie 8) :*)

Mja anyways... die kaart kan, mits je hem niet wilt overklokken en koele temps onbelangrijk vindt, aldus de reviews inderdaad. Vergeet ook niet dat het geen GHz editie is, dus is ie sowieso alweer langzamer dan een gemiddelde 280X. Kijk, je levert daar dus alweer in op snelheid en in zekere zin ook kwaliteit. Verklaard wellicht een deel de prijs, naast dat ie natuurlijk ook al EOL is.

Serieus, als je goedkoop wilt gaan kan je echt beter tweedehands kijken naar een fatsoenlijke kaart rond deze prijs. Ook genoeg keus en soms nog met behoorlijke garantie, zorg in elk geval dat je bij een gewaardeerde tweaker koopt (dus met goede beoordelingen), dan zit het wel goed meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197141

Frozen schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 23:20:

pricewatch: XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation

Precies wat je nodig hebt. Prijs, prestatie, 3gb etc. Beste deal van het moment.
Er is een reden waarom dat nog de enige leverbare 7970 is.

Nog een tip voor 2e hands, een GTX 670 OC met 680 PCB en goede koeling is soms wel voor leuke prijs te vinden.

En op 1440P heb je echt een GTX 780 nodig, 280X is krap en rebrand, 290 is dan de beste AMD optie

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 197141 op 07-03-2014 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:24
marcel87 schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 19:06:
[...]

Ook wel fijn ja met die kleine kutfans erop: http://cdn.eteknix.com/wp...2/08/GTX-680_SOC_Fans.jpg

Als je dan echt zo goedkoop wilt gaan moet je tweedehands kijken. Dan betaal je voor een 680 iets als 250 euro, afgezien van enkele afzetters die rondwaren op Tweakers. Tijd terug waren de 680 ook voor goedkoper, geen idee waarom het nu opeens weer >250 is. En op de rest van de nieuwe kaarten 20-25% minder tov nieuwprijs.

Ik heb dan toevallig wel AMD kaarten op dit moment, maar zonder het minen was ik zeker bij NVIDIA gebleven denk ik. Ik denk dan ook dat het op zich weinig voor elkaar onder doet, dus de GTX770 vs de R9-280X en dat je je keuze kunt baseren op specifieke benchmarkresultaten of je voorkeur voor een bepaald kamp.

Sommige spellen en sommige resoluties maken dat de ene keer de GTX770 iets sneller is, de andere keer de 280X. Kijk maar als voorbeeld: http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/R9_280X_Gaming/7.html

Op hogere resoluties ga je voordeel merken van meer VRAM en een grotere geheugenbus, zoals de gelijkgeprijsde 280X dat bijvoorbeeld heeft. Dat is eigenlijk wat VasZaitsev bedoelde te zeggen. Mja ga je het gebruiken, dat is dan de vraag natuurlijk.
toon volledige bericht
Heb je je eigenlijk wel een beetje ingelezen wat voor een kaart dit is?

Geselecteerde chips, overclock mogelijkheden en prima! koelers die goed hun werk doen, maar
wel met wat geluid,maar wat wil je met een high-end kaart...

En dan het vram gezemel, doe mij 1 review waar een tekort aan vram op 1080p zorgt voor minder frames...

Het valt mij wel op, dat er steeds meer mensen zijn op Tweakers die hier en daar wat lezen en meteen met allerlei adviezen komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Firedre schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 23:19:
[...]

Geselecteerde chips, overclock mogelijkheden en prima! koelers die goed hun werk doen, maar

En dan het vram gezemel, doe mij 1 review waar een tekort aan vram op 1080p zorgt voor minder frames...

Het valt mij wel op, dat er steeds meer mensen zijn op Tweakers die hier en daar wat lezen en meteen met allerlei adviezen komen...
Je moet niet vergeten dat goede koeling niet luid hoeft te zijn. Over het algemeen zijn de asus direct cuII koelers zeer stil en koelen ze heel erg goed. (behalve bij de 290(x), aangezien ze daar een cheap-ass oplossing hebben gebruikt: De koeler van de 780 gerukt en gewoon op de 290 gezet)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Firedre schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 23:19:
[...]

Die kaart die jij linkt dumpt sowieso alle warmte al in je case. 1.) dat wil je liever niet. 2.) dan het lawaai met die kleine fans, ja een highend maakt herrie... maar denk je serieus dat er 0,0 verschil zit in 5x40mm koelers tov 2x90mm koelers? :+
Ik vind namelijk een verschil van 10dB(A) nogal aanzienlijk eerlijk gezegd (tov een 680 Lightning, ook niet echt de minste kaart ofzo): http://cdn.eteknix.com/wp...ads/2012/08/Acoustics.png

Of als je dit leest:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Hi0Hzvy.png
bron

En nee, ik had me niet ingelezen in die kaart, maar zo'n halve zool ben ik ook niet die niet kan inschatten wat voor kaart jij daar linkt. Super OverClock, zit net als EVGA's zijne SC kaarten rond het niveau van een MSI PE/HAWK mss ook wel Lightning. 1 pot nat. Dus ja dat ding zal behoorlijk presteren, maar van die koeler ga je gewoon huilen. Er zijn toch zat andere alternatieven ipv iemand (mij) eerst afzeiken en dan wel deze kaart aan raden, onder het mom "highend kaarten maken altijd lawaai". Dat snap ik niet. :>

Jeetje, had jij ook al moeite met lezen? lol :+
Ik begin me af te vragen of je niet gewoon een troll bent. :X

Ik heb gezegd in mijn allereerste post (die je overigens zelf ook nog eens gequoted hebt):
Even later zeiden we nog:
Ik zou het erger vinden als je al een bottleneck hebt over 1 jaar. Dat zie ik dan niet zo vlot gebeuren, behalve op hoge reso's dan (multifull HD of groter).
Met groter bedoelde ik groter dan full HD. Bijv. 1440p.

TS zei daarna dat ie full HD ging gamen. Nou prima, dat gaat met de lawaaiige 680 van jou, maar even goed met de alternatieven. Punt blijft gewoon dat je ervan baalt over een tijd als blijkt dat ie door te weinig mem niet meer mee kan komen.
Echter vind ik alles beter dan zo'n ouwe 680 met huilende fans, zelfs onder idle als je die reviews mag geloven. Wellicht dat jij of iemand anders tevreden er mee kan zijn, dat weet ik verder niet... dat is altijd persoonsafhankelijk welk geluid nog acceptabel is. Ik neem wel aan dat die reviewers meer 680 kaarten in hun handen hebben gehad om te beoordelen hoe hij klinkt t.o.v. de rest om er dan vervolgens zo'n tekst neer te zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Aardwolf op 08-03-2014 04:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thelightningnl
op dit moment is de msi hawk 230, dus maar 10 euro meer dan een gtx 760 twin frozer.
En heeft ong 10% betere performance overall, wat mij wel aanspreekt met mijn budget.
Is dit een slimme keuze? De gtx 770 is wel leuk en aardig en heeft overall 10/20 fps (20% beter dan de gtx 760) meer in de meeste gpu zuchtende games (bf4, crisis 3, tomb raider, metro last light, etc), maar de gtx 770 is voor mij nog wel een maand wachten totdat ik weer loon krijg. Dus is het het wel waard? Dan lijkt mij tijd voor een echte gaming headset waar soundhoren werkt (zelf raad ik de logitech g430 aan). En wat nog
belangrijker is voor de meeste gamers, is dat ik een hele maand nog op mijn hd 4600 moet gamen :/.
Toch bedankt,uiteindelijk is het een eigen voorkeur en moet ik het bepalen met mijn budget.

hier is een overzicht van alle kaarten (hawk edition is getest met een beta driver, dus de performance ligt wel wat hoger nu): http://nl.hardware.info/v...ingstabel-08-03-2014-1615

[ Voor 13% gewijzigd door Thelightningnl op 08-03-2014 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Dat die MSI Hawk beter presteert zal vooral aan de fabrieksoverklok liggen. Hij wordt namelijk met ±10% OC verkocht, reference is namelijk 1GHz coreklok, de Hawk doet 1,1GHz. Als je zelf met een gem. andere 760 met MSI Afterburner dezelfde kloks instelt, kom je waarschijnlijk op hetzelfde uit qua performance. De reden voor een HAWK moet meer zijn dat je wilt overklokken denk ik, vooral wegens de features die deze kaart daarvoor heeft (voltage meetpunten, backplate, dual BIOS, meer fasen, etc). Mja, voor een tientje meer... tja opzich is dat ook het geld niet meer.

Wat voor games wil je gaan spelen dan? das ook wel noemenswaardig voor ons om te weten.
Een 660Ti doet het namelijk nog heel aardig bij BF3, bij Crysis 3 is dat dan alweer om te huilen. Een beetje fatsoenlijke 770 met OC zal bij Crysis 3 mss wel 20% meer frames eruit persen. Dat kan net het verschil zijn tussen speelbaar of niet speelbaar. Welke games speel je of wil je gaan spelen is dus een belangrijke vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thelightningnl
Op dit moment speel ik vooral AAA titels zoals, crysis 3, AC4, metro last light, Thief, etc en binnenkort bf4, dus heb ik een videokaart nodig die over een jaar of 1/2 nog te gebruiken is, maar dan ben ik wel van plan te sli'en of een betere kaart te gaan kopen. Ik snap dat de 770 het geld waard is, maar het is een flink bedrag 275 euro, daarom zit ik te twijfelen of ik echt alles uit mijn inverstering haal.
Pagina: 1