Waar een fan plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:05
Hallo Tweakers,

Het is eigenlijk maar een kleine vraag, maar ik kon geen topic vinden waar ik hem in kon posten. Ik heb even snel deze tekening gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fRJ0Fhzl.png

De nummers 1,2 en 3 stellen de fans voor die ik ingebouwd heb. Deze fans draaien allemaal de RPM die de CPU-header aangeeft. De groene en oranje fan die ik getekend heb is een vraag voor mij. Ik heb hier nog 1 fan over. De vraag is of ik deze naast mijn voeding moet plaatsen, of deze voor mijn harddisks moet blazen.

Op dit moment heb ik nog geen intake van lucht, dus het lijkt mij logisch om in ieder geval op één van de 2 plaatsen een intake fan te zetten?! Wat lijkt jullie het verstandigst? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 16:12
Persoonlijk zou ik gaan voor de oranje plek.
je harddisks worden dan direct gekoeld, nadeel is wel dat je intake lucht hierdoor iets warmer word dan de groene optie.

Meet je temperaturen eens, en plaats om beurten de fan op groen en oranje dan weet je direct wat het doet. Meten = Weten

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Zoals Axewi al aangaf, voor de HDD's plaatsen. Je krijgt koele lucht in je systeem en je HDD's worden hiermee gelijk gekoeld. (Koelere schijven = langere levensduur)
Ik heb thuis twee fans voor mijn HDD's draaien. Hierdoor hebben mijn HDD's een temp van omstreeks 32 graden.

Mocht je nog budget over hebben, dan kan als extra nog een fan in de "groene" zone plaatsen.
B.v. de pricewatch: Noiseblocker MultiFrame M12-1, 120mm
(Ervan uitgaande dat er een 120mm fan inpast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
LnC schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 12:51:
Zoals Axewi al aangaf, voor de HDD's plaatsen. Je krijgt koele lucht in je systeem en je HDD's worden hiermee gelijk gekoeld. (Koelere schijven = langere levensduur)
Ik heb thuis twee fans voor mijn HDD's draaien. Hierdoor hebben mijn HDD's een temp van omstreeks 32 graden.

Mocht je nog budget over hebben, dan kan als extra nog een fan in de "groene" zone plaatsen.
B.v. de pricewatch: Noiseblocker MultiFrame M12-1, 120mm
(Ervan uitgaande dat er een 120mm fan inpast)
Meten is inderdaad weten, maar het even aansluiten van een fan op de voorkant is niet erg makkelijk. Ik heb nog een 3e optie, een fan aan de bovenkant als intake werkt ook erg goed en scheelt al zo'n 3 graden.

De fan voor de hdd's laten draaien scheen niet erg veel uit te maken voor de levensduur. Tenminste als ik het onderzoek van Google mag geloven was er weinig verband tussen temperatuur en levensduur. Zie ook: nieuws: Google: hoge temperatuur geen oorzaak van harddiskfouten

Bedankt voor de reacties in ieder geval, binnenkort is even nauwkeurig kijken wat het verschil is! :)

[ Voor 7% gewijzigd door -Bas op 07-03-2014 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Hoeveel kost een Fan vandaag de dag ?

Prop er zoveel mogelijk in, waar mogelijk en laat ze met een lager RPM tegelijk draaien.
Dat is beter voor de airflow, geluidsproductie, etc.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
GoT schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 11:32:
Hoeveel kost een Fan vandaag de dag ?

Prop er zoveel mogelijk in, waar mogelijk en laat ze met een lager RPM tegelijk draaien.
Dat is beter voor de airflow, geluidsproductie, etc.
Een goede fan zit je zo aan zo'n 15-20€ inclusief verzendkosten. In het gat Zutphen hebben we 2 computerboeren die geen van beide fans verkopen die ook maar een beetje stil zijn.

Ik heb op dit moment 3 fans draaien op de snelheid die de CPU_header doorgeeft, daar kan ik nog 1 pwm fan op aansluiten, deze ga ik ergens kopen wanneer het wat warmer wordt op mijn kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

-Bas schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 12:01:
[...]

Een goede fan zit je zo aan zo'n 15-20€ inclusief verzendkosten. In het gat Zutphen hebben we 2 computerboeren die geen van beide fans verkopen die ook maar een beetje stil zijn.

Ik heb op dit moment 3 fans draaien op de snelheid die de CPU_header doorgeeft, daar kan ik nog 1 pwm fan op aansluiten, deze ga ik ergens kopen wanneer het wat warmer wordt op mijn kamer.
Onzin, een goede fan hoeft niet duur te zijn.
Sowieso is een casefan vrij goedkoop.

Ik zou doen:
Fan nummer 2 weghalen en boven de mugen plaatsen (zodat hij lucht er verticaal uit zuigt.)
Vervolgens plaats je een pricewatch: Scythe Slip Stream 140XT - 800RPM, 140mm voorin en je bent klaar

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
Frozen schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 12:27:
[...]

Onzin, een goede fan hoeft niet duur te zijn.
Sowieso is een casefan vrij goedkoop.

Ik zou doen:
Fan nummer 2 weghalen en boven de mugen plaatsen (zodat hij lucht er verticaal uit zuigt.)
Vervolgens plaats je een pricewatch: Scythe Slip Stream 140XT - 800RPM, 140mm voorin en je bent klaar
Als ik nummer 2 weg haal en deze boven mijn mugen zet haal ik nagenoeg dezelfde temperaturen merk ik nu. Dit is als ik hem op outtake monteer.

Als ik een andere fan monteer aan de bovenkant boven nummer 1, laat deze op intake draaien, dan ga ik ineens 2-3 graden naar beneden. Ook heb ik nog even de oranje gemonteerd, dit zorgt ervoor dat de temperatuur 0-1 graden daalt, terwijl als ik hem op de groene plaats de temperatuur met ruim 2 graden daalt.

Wat betreft de fan die jij noemde, ik wist niet dat er ook 140rpm oplossingen waren voor rond de 800RPM. Ik heb mij daarover dus nog niet genoeg geïnformeerd. Ik zal er eens naar kijken, ik weet namelijk ook niet zeker of een 140mm fan past aan de voorkant. Een 140mm fan past in ieder geval wel aan de bovenkant.

Conclusie: het lijkt erop dat ik te weinig intake fans heb, een fan plaatsen boven nummer 1 (intake), lijkt er voor te zorgen dat de temperatuur het meest daalt.

Edit:
Als ik over een tijdje weer wat nieuwe fans ga kopen dan komt het er ongeveer zo uit te zien:
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/19pe28.jpg

Het enige wat er dan bij mij anders zou zijn, is dat ik geen fan op mijn sidepanel heb.

[ Voor 7% gewijzigd door -Bas op 08-03-2014 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:55
Dat laatste plaatje ziet er voor mij onlogisch uit hoor - je dient een luchtstroom te creeren, niet een draaikolk ;)

Ik deel het altijd als volgt in:
- 2x voorkant - in
- 1x achterkant - uit
- 2x bovenkant - uit (eventueel voor de 240 of 280 radiator)
- eventueel 1x sidepanel in (voor de GPU)

Vanaf de onderkant een intake plaatsen zou ik nooit doen..en de bovenkant 1x in / 1x uit lijkt nogal apart.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheK1ng
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-01-2022
Kiwi waarom zou jij nooit een intake vanaf de onderkant plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
1. Ik maak wel eens wat pc's open - en vaak ligt daar een lekker stofnest. Met een fan zou je dat door je systeem verplaatsen en komt het in alle heatsinks terecht. Een goed systeem hoort vrijwel stofvrij te zijn - maar in de praktijk zie je die zelden ;)

2. Daarnaast is de airflow van 2x 120 of 2x140 een ideale combinatie tussen je HDD's koelen + intake luchtstroom langs de andere componenten.

3. Het zit direct naast de voeding. Zeker bij niet-modulaire systemen, lopen daar zo'n 1216 kabels langs. Kans dat er 1 in zakt en dus gaat ratelen - en daarnaast blokkeert het de luchtstroom.

Punten 1 en 3 kun je voorkomen door netjes het systeem te bouwen met kabelmanagement en stoffilters.
Punt 2 is het belangrijkste naar mijn idee..want als 2x 120 of 2x 140 aan front intake niet voldoende is, is er iets anders mis met je systeem ;)
Het is dus geen totale no-go, maar ik zie geen voordelen van de keuze.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheK1ng
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-01-2022
Ah top, weer wat geleerd :D. 1 en 3 zullen inderdaad bij mijn volgende built geen probleem zijn. Alleen als je 3 intake fans neemt en 3 outtake neemt zou het dus eigenlijk wel kunnen? Zeker als je bijvoorbeeld 2 r9 290 straalkacheltjes en een overgeclockte processor hebt lijkt het me dat je beter 3x120/140 (op lagere rpm minder herrie is altijd goed) kunt nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
X-Kiwi schreef op maandag 10 maart 2014 @ 16:05:
1. Ik maak wel eens wat pc's open - en vaak ligt daar een lekker stofnest. Met een fan zou je dat door je systeem verplaatsen en komt het in alle heatsinks terecht. Een goed systeem hoort vrijwel stofvrij te zijn - maar in de praktijk zie je die zelden ;)

2. Daarnaast is de airflow van 2x 120 of 2x140 een ideale combinatie tussen je HDD's koelen + intake luchtstroom langs de andere componenten.

3. Het zit direct naast de voeding. Zeker bij niet-modulaire systemen, lopen daar zo'n 1216 kabels langs. Kans dat er 1 in zakt en dus gaat ratelen - en daarnaast blokkeert het de luchtstroom.

Punten 1 en 3 kun je voorkomen door netjes het systeem te bouwen met kabelmanagement en stoffilters.
Punt 2 is het belangrijkste naar mijn idee..want als 2x 120 of 2x 140 aan front intake niet voldoende is, is er iets anders mis met je systeem ;)
Het is dus geen totale no-go, maar ik zie geen voordelen van de keuze.
Bij mij blijft de warme lucht vooral hangen waar de blauwe pijl staat in het plaatje. Ik heb 2x een 140mm fan gekocht die moeten morgen binnen komen. Ik zal ze eerst eens allebei aan de bovenkant monteren (outtake). Daarna ga ik eens kijken wat het doet als ik de luchtstroom is anders laat lopen binnen mijn kast.

Jullie gaan hier meer van horen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:37
Ik zou Fan2 verplaatsen naar de oranje Fan-positie. Push-pull configuraties kunnen erg goed werken, maar je hebt hier eigenlijk een push-push-pull situatie. Ik heb gemerkt dat in sommige gevallen de fans elkaar dan gaan tegenwerken, dit geeft minder airflow en juist meer geluid. Op de tekening zitten Fan2 en Fan3 namelijk akelig dicht bij elkaar. Gewoon een kwestie van even testen en uitproberen :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel Rpm wil je de in-take en out-take hebben? 700 ? 1.700 ? wat is een goede optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
Dat is heel persoonlijk..het moet namelijk (naar mijn idee) de ideale mix tussen koeling en geluid zijn.
Bij de 1 staat de pc in een kast (stil) - de ander heeft hem op het bureau staan (minder stil).

Gelukkig zijn er genoeg methoden om dit af te stellen. De meeste nieuwe kwaliteits-fans komen tegenwoordig met een voltage-reductie-kabeltje. Hiermee draait de fan op 7v in plaats van 12v, scheelt bijna de helft in RPM en dus geluid. Ik zelf sluit alles aan op een sterke fancontroller.

Om toch een RPM te noemen: =< 1500 RPM op een GOEDE fan, noem ik stil.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
X-Kiwi schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 16:45:
Dat is heel persoonlijk..het moet namelijk (naar mijn idee) de ideale mix tussen koeling en geluid zijn.
Bij de 1 staat de pc in een kast (stil) - de ander heeft hem op het bureau staan (minder stil).

Gelukkig zijn er genoeg methoden om dit af te stellen. De meeste nieuwe kwaliteits-fans komen tegenwoordig met een voltage-reductie-kabeltje. Hiermee draait de fan op 7v in plaats van 12v, scheelt bijna de helft in RPM en dus geluid. Ik zelf sluit alles aan op een sterke fancontroller.

Om toch een RPM te noemen: =< 1500 RPM op een GOEDE fan, noem ik stil.
Dat is echter ook weer heel persoonlijk. Een 800RPM 140mm van scythe die ook in dit topic staat noem ik nou niet echt stil. Ze zijn wel zo goed als stil, maar maken nog steeds geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf de Corsair Carbide 330R kan nergens vinden hoeveel rpm de vens zijn die er in zitten maar wat denken jullie hier van.

120: out-take
140: front-in-take

#ProductPrijsSubtotaal
2Noiseblocker BlackSilent XK-2, 140mm€ 11,76€ 23,52
1Noiseblocker Multiframe S-Series MF12-S2, 120mm€ 12,-€ 12,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 35,52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

nee, outtake is belangrijker dan intake.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-04 10:19
Daar kan over getwist worden, als je een overdruk creëert (met intake dus) in je kast, vindt die warme lucht vanzelf zijn weg wel naar buiten. Daarnaast heb je dan ook meer controle over de hoeveelheid stof die binnenkomt, met stoffilters op je intakes.
De flow naar buiten gaat dan alleen wat langzamer dan wanneer je het actief afzuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou ik aan de voorkant geen presure fan (Corsair SP) moeten zetten ivm met de 330R kast die ik heb?
En als out-take achter en boven Corsair AF?

Of gewoon voor de Noctua gaan

*Edit

Corsair Carbide 330R.

Zijn in totaal 5 fan plaatsen:

Achter: Out-Take
Boven: Out-Take
Voor: In-take

Na wat reviews wordt er aangeraden om voor je HDD een presure fan te zetten.
Fan`s in combinatie met pricewatch: BitFenix Recon Black

Setup die ik in gedachten heb:

Voor:
1 X Corsair SP (presure fan) 120mm (is er niet in 140mm)
1 X Corsair AF 140mm

Achter & Boven:
1 x Corsair AF 120mm
2x Corsair AF 140mm

Of gewoon voor de Noctua gaan?

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2014 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

Bij een geïsoleerde kast is het idd zaak dat je de warmte zo snel mogelijk afvoert. Onderdruk kan dan handig zijn.

Wellicht nog een idee.

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/4vp5zkb7h/image.jpg

Push-Pull op je HDD cage!

[ Voor 7% gewijzigd door bbblije op 13-03-2014 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thnx voor de reactie en tips dus ipv de onderdruk fan zet je er 1 extra achter de hdds, levert dit een beter resultaat op?

Onder druk ook als out-take?
Heb jij alleen maar onder druk fans?

Wel kost dit een extra fan, ik zal dan een fancontroller moeten nemen voor 6 fans?

En dan zou de setup die ik boven weergeef goed zijn? En de fans zou je me ook aanraden?.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2014 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 20:06:
Thnx voor de reactie en tips dus ipv de onderdruk fan zet je er 1 extra achter de hdds, levert dit een beter resultaat op?

Onder druk ook als out-take?
Heb jij alleen maar onder druk fans?

Wel kost dit een extra fan, ik zal dan een fancontroller moeten nemen voor 6 fans?

En dan zou de setup die ik boven weergeef goed zijn? En de fans zou je me ook aanraden?.
Ik zou eerder voor deze gaan, handig om hiermee alles gelijk te laten draaien.

pricewatch: Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter

pricewatch: Gelid Solutions PWM Y-Cable Splitter

Ik heb voor 3 SP120 fans en achter op m'n h60 2 SP120 fans, maar ik heb open variant van jouw kast zoals je hier boven in de foto kan zien. Die op de HDD cage trekt de lucht hier doorheen, echter zou ik dit in jouw situatie als extra zien. In jouw geïsoleerde kast moet je de warmte zo snel mogelijk lozen!

[ Voor 7% gewijzigd door bbblije op 13-03-2014 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thnx, ik zou dus voor de af fans moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 21:02:
Thnx, ik zou dus voor de af fans moeten gaan?
SP voor, eventueel AF achter/boven. Maar overal SP is ook prima. Noctua is ook een optie hoor, maar heel veel verschil ga je niet merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dan wordt het voor de SP`s (omdat er ook een luchtfilter zit, right?) en dan voor de rest overal de AF`s om zo veel mogenlijk de heat weg te sluizen.

Nou las ik ook dat voor de HDD je een zo laag mogenlijk SP rpm moet hebben?

Jij hebt gewoon full SP ?

Thnx voor de tips en reactie`s ga er van de week even mee aan de slag :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2014 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 11:46:

Nou las ik ook dat voor de HDD je een zo laag mogenlijk SP rpm moet hebben?

Jij hebt gewoon full SP ?

Thnx voor de tips en reactie`s ga er van de week even mee aan de slag :)
Ik snap je vraag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:D

Jij gebruikt alleen maar de SP fans?
In een video werdt verteld dat je voor de fan die je voor de HDD case zet een zolaag mogenlijk rpm moet hebben? (wel de SP variant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Goed, de vraag van TS is inmiddels wel beantwoord denk ik zo. Het is niet de bedoeling het topic te kapen met je eigen vraag. Je zou voor meer informatie eens in [Geluid] Het stille PC topic deel IV kunnen kijken.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1