PC stiller maken. (Luchtkoeling)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:19
Hallo,

Een aantal jaren terug heb ik een gamesysteem gekocht. Omdat ik tegenwoordig niet meer game en de pc ook door mijn moeder en jongere broer gebruikt wordt zijn de eisen wat veranderd. Qua hardware kan hij prima mee! Daar ligt het niet aan maar omdat de pc op het bureau staat (niet op de vloerbedekking) en er lang niet altijd geluid aan staat liggen de eisen wat meer op comfort.

Met comfort bedoel ik dan o.a. geluidsproductie die ik te hoog vindt. Nu wil ik gaan kijken voor nieuwe ventilatoren. Ik heb wat rondgekeken maar zou graag nog even het laatste beetje advies/ een bevestiging willen.

Wat ik nu heb:
Creative Sound Blaster X-Fi Titanium
CoolerMaster Real Power M700 Modular PSU
Intel Core i7 i7-920 / 2.66 GHz
Antec Performance One P182
OCZ Vertex 2 120 GB
Gigabyte GA-EX58-UD4P (Socket 1366)
Samsung Super-WriteMaster SH-S223Q (2x)
Western digital 500gb black (opslag drive)
XFX GeForce GTX 285 XXX
Kingston ValueRAM ( 3 x 2 GB ) - DDR3

In mijn case zitten de standaard fans. Helaas zijn deze destijds niet juist geplaatst door Azerty

Huidige situatie
Volgens de beschrijving van de kast moeten er in de bovenste kamer twee uitlaatfans zijn en in de onderste kamer een fan tussen de hardeschijven en de koeling. Helaas zit er in de onderste kamer geen ventilator (dit heeft me al wat hardeschijven gekost) Wel is er in de bovenste kamer een inlaatfan geplaatst.

Dus...
Omdat het nu dus wat veel geluid maakt wil ik het systeem stiller maken. Ik ben niet van plan te gaan overklokken ofzo. De pc presteert prima zo. Wel gebruik ik hem nog om in SolidWorks te werken en te renderen, dit programma maakt volledig gebruik van de CPU. Qua budget wil ik het graag reeel houden. Hij moet stiller worden maar ik blijf een student.

Wat ik nu in gedachten heb:
CPU:
Wanneer een passieve koeling een optie is heeft dat mijn voorkeur.
Passieve koelers:
1: Thermalright HR-02 Deze leek mij wel wat alleen weet ik niet zeker of hij met zijn 160mm hoogte in de kast gaat passen. De rest van de koelers is wat mij betreft boven mijn budget.
2: Streacom HT4 Lijkt mij niet toereikend.
Actieve koelers:
1: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B Als ik het zo begrijp is dit een goede en stille koeler.
2: Scythe Shuriken Rev. B Zijn kleinere broertje Leek mij ook wel wat. Deze zal ook toereikend zijn en is een paar euro goedkoper.
3: Scythe Samurai ZZ Rev.B Deze staat voor mij op nummer één. Dit omdat deze als zeer stil wordt ervaren.

Casefans:
1: Scythe Gentle Typhoon D1225C12B1AP-11 (500 rpm), 120mm Deze staat als stil aangegeven. Echter heeft deze maar één rotatiesnelheid (500rpm). Ik vraag mij dan ook af of dit genoeg gaat zijn. Dit is met name doordat deze fan een luchtstroom hebben van 18cf/m (31m³/h). De huidige fans hebben een luchtstroom van 39cf/m *66m3/h).
2: Noctua NF-S12A ULN, 120mm Deze wordt ook als stil gezien, maar heeft een betere luchtverplaatsing. 74,3m³/h.
3: Enermax Cluster Advance, 120mm Deze geeft ook aan stil te zijn en heeft een goede luchtverplaatsing (147,29m³/h) Nu vraag ik mij af of deze luchtverplaatsing is gemeten wanneer hij op max rpm staat.

Voor de onderkamer waar de voeding en de hardeschijven zitten moet even een provisorische oplossing gevonden worden. Omdat er uit de voeding erg veel kabels komen is er geen ruimte om de ventilator tussen de voeding en de schijven te plaatsen. Echter moet er wel een ventilator komen. Deze kan eventueel geplaatst worden vóór de schijven. Nu is dat officieel géén plaats voor een ventilator. Ik heb hiervoor naar een kleine ventilator gekeken.
1: Enermax UCEV8 Everest, 80mm
2: Noctua NF-R8-1800, 80mm Het voordeel is dat deze verschillende standen heeft. Ik zou hem dus mooi op low zetten en hij kan stilletjes zijn werk doen.

Conclusie:
1x CPU-koeler: Scythe Samurai ZZ Rev.B
3x 120mm fan voor de bovenkamer: Noctua NF-S12A ULN, 120mm
1x kleinere fan voor de onderkamer: Noctua NF-R8-1800, 80mm

Mijn AZERTY Winkelmandje.

Ik hoop dat ik goed bezig ben geweest en dat het ongeveer klopt. Tips en adviezen zijn uiteraard welkom.

gr,
stevens20

Edit = linkjes toegevoegd + typo's

[ Voor 14% gewijzigd door stevens20 op 06-03-2014 19:11 ]

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CPU:

Met een TPD van 130W lijkt het mij niet erg verstandig als je dit passief wilt gaan koelen, zeker wanneer je met Solidworks bezig zult zijn, Je kan een Actieve koeler pakken, eventueel met een andere fan gemonteerd

Case fan:
Aangezien je erg afhankelijk bent van je budget zou ik voor een scythe slip stream kijken, deze zijn een stuk goedkoper t.o.v. Noctua.

scythe-slip-stream-sy1225sl12l

Scheelt 9€ per fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

Aangezien je de pc niet intensief gebruikt zou ik eerst is kijken of je via je bios of software de fans op een lager toerental kan laten draaien. Waarschijnlijk draaien ze nu volle wap. Als Azerty de fans niet goed heeft geplaatst, wat let je om deze zelf te herplaatsen?

Koop voor je CPU een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 of pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

Verplaats je casefans (koop er eventueel eentje bij pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm, 80mm pricewatch: Cooler Master Blade Master PWM, 80mm). Noctua is leuk maar in dit geval niet nodig. De slipstreams produceren maar 10dB aan geluid en hebben een prima luchtdruk.

Het lijkt me in dit geval het meest efficiënt als je de stock CPU koeler vervangt.

[ Voor 69% gewijzigd door bbblije op 07-03-2014 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Bedankt voor jullie reactie!

CPU:
De bios tip van bbblije heeft me één ding opgeleverd. Er gaat iets mis met de koeling van de CPU (lijkt me)
Ik heb in de bios gekeken naar de temp en RPM en dit betekend niet veel goed.

CPU temp: 56 C
CPUfan RPM: 1784

Dit lijkt me beide wat aan de hoge kant. Ik heb hierop de koeler er vanaf gehaalt en ontdaan van stof. Helaas leverde dit geen verbetering op.

Voor de alternatieven die jullie me aanrijken is vrees ik geen ruimte. Vanaf waar moet ik dit meten? Rolmaat op het moederbord zetten? Of op de CPU?
Gelid is 153mm
CM is 159mm

Dit is ook de rede dat ik voor de Scythe Samurai ZZ Rev.B ging.

CASEfans
Bedankt voor de tip. scheelt aanzienlijk in prijs en ze zullen eigenlijk alleen op low draaien.
Ik ga de standaard fans wel vervangen. Ze zijn 5 jaar oud en hebben destijds fulltime (vrijwel) fulltime aan gestaan.

Wat ik nu heb (door jullie aanwijzingen):
1x Scythe Kaze Jyu Slim 1000 rpm, 100mm Deze past omdat hij zo dun is. Ik heb dan wel een vraagje: Kan ik er voor zorgen dat hij op een lagere rpm draait?
3x Scythe Slip Stream SY1225SL12L Deze doet ook stil en goed zijn werk. (De huidige fans hebben op low 23dB)
1x Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 Hij past als ik het zo zie bij verschillende plaatjes op google. Wel ben ik benieuwd of het kan i.c.m. het geheugen en ''dat blauwe Gigabyte ding'' wat er naast zit.

Azerty directe link

Dit komt in totaal op €69,- (incl. verz.kosten) wat toch weer een kleine €40,- scheelt. Het enige weer we het nog niet over eens zijn is de CPU koeler....

Dank voor de hulp tot dusver _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 45% gewijzigd door stevens20 op 07-03-2014 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Check je moederbord op het aantal PWM headers (aansluitngen voor je fan) PWM headers hebben 4 pinnetjes. Via deze headers kan je het voltage voor een fan aanpassen en dus het aantal RPM. Hier heb je niet perse een PWM fan voor nodig. (Dit werkt in ieder geval icm mijn z77 en de sp120 fans). Mocht je niet genoeg PWM headers hebben haal dan een splitter zodat je meerdere fans op 1 header kan aansluiten, deze zijn 3€.

pricewatch: Gelid Solutions PWM Y-Cable Splitter

of

pricewatch: Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter

De tranquillo moet passen, mocht dit op de een of andere manier niet lukken dan kan hij op grond van de koop op afstand wet zonder vragen terug gestuurd worden.

[ Voor 36% gewijzigd door bbblije op 07-03-2014 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Ik heb even gekeken en ik heb het volgende:
4 pins: 2x (één helemaal bovenaan het moederbord en één helemaal onderaan) Sys_fan2, CPU_fan
3 pins: 3x (twee bovenaan en één aan de zijkant) Sys_fan1, PWR_fan (<--Voeding???), Sys_fan3

Dit betekend dat er dus minimaal één splitter moet komen. (voor de koeler bij de hardeschijven).

Het aparte is dat alleen de CPU_fan is aangesloten. Dit komt omdat de huidige fans op een andere manier zijn aangesloten.

Nu zit is wel te twijfelen of ik bovenaan nog twee fans moet laten zitten. Ik heb in paint even een plaatje gemaakt van de nieuwe situatie. Hier is het volgende op te zien:
Rood: De airflow van de twee uitlaat ventilatoren.
Blauw: De nieuwe CPU koeler met een pijl in de richting naar waar de lucht naar toe gaat.
Groen: Zelfde als blauw maar dan een kwartslag gedraaid.
Nu is er nog een ventilator gericht op het uiteinde van de grafische kaart, deze blaast over de hele kaart heen. (in dezelfde richting als groen maar dan ter hoogte van de grafische kaart)

Nu zat ik er aan te denken om maar één van de twee te plaatsen, in het verlengde van de CPU koeler uiteraard. Is dit een goede keuze? Welke kan ik dan het beste gebruiken, de groene of de blauw richting?

PS:Ik ben vandaag wat gaan renderen (alle 8 de cores), mijn CPU wordt aardig warm 86oC (Kern 1: 97, Kern2: 97, Kern 3: 92, Kern 4: 100) Ik was met SolidWorks aan het renderen en hij deed er ongeveer 25/30 minuten over. Op een gegeven moment was de maximale frequentie schommelend tussen de 85% en 94% terwijl hij startte met 104%. De CPU ventilator draaide op 2052 RPM.

Ik heb de CPU nu een tijd rust gegeven en de temperatuur is nu:
CPU: 50 oC
Kern 1: 53 oC
Kern 2: 54 oC
Kern 3: 52 oC
Kern 4: 55 oC
CPU ventilator: 1600 RPM (+/-)

Dit moet dus echt vervangen worden, of zijn dit geen gekke gegevens (met name in load)?

[ Voor 20% gewijzigd door stevens20 op 08-03-2014 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

De fan bovenin de kast is eigenlijk extra. Normaliter heb je een of twee fans voor en eentje achter.

Laatst heb ik een systeem gebouwd als volgt.

Afbeeldingslocatie: http://static.afbeeldinguploaden.nl/1403/61538/6Pe9.JPG

Dit lijkt me voor jou ook de ideale opstelling. (groen) Warmte lucht wordt via de normale airflow afgevoerd en de fan bovenin helpt bij de warmte afvoer van je cpu koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Ok, dank je.

Ik ga nu het volgende bij Azerty bestellen:
1x Scythe Kaze Jyu Slim 1000 rpm, 100mm Intake voor de onderste kamer met HDD's en voeding.

2x Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm Één intake en één outtake(?) voor de bovenste kamer. Ik laat de bovenste ventilator dan vervallen. Mocht het toch nodig zijn dan kan ik alsnog de huidige fan terugplaatsen.

1x Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 Deze moet wel passen. Voor het eerst laat ik de standaard fan zitten.

Azerty mandje

Super bedankt voor de accurate en vriendelijk hulp. Het heeft mij erg geholpen. :) _/-\o_ :*).

Ik laat nog even weten hoe het allemaal bevalt.

Update: ik heb het besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

De airflow moet als volgt gaan lopen. Intake voor, outtake achter. Bovenste outtake vervalt dan in jouw situatie.

Afbeeldingslocatie: http://www.endpcnoise.com/e/images/silent_pc_airflow.jpg

Ik verwacht dat je systeem al een stuk stiller zal zijn als je de CPU koeler installeert.

[ Voor 14% gewijzigd door bbblije op 08-03-2014 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Ik verwacht het ook. Donderdag middag/avond hoop ik alles er in te kunnen zetten. Lekker een middagje sleutelen en in de avond testen. :) Heb er nu al zin in O-) .

Nogmaals, dank en als ik nog vragen heb zet ik ze gewoon hier in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Zo,

Ik ben er een uur of 3 mee bezig geweest maar alles zit er nu in!
Het was de eerste keer dat ik een pc uit elkaar heb gehaald en weer in elkaar dus het was wel even goed kijken hoe alles zat. Uiteindelijk is het allemaal vlekkeloos gegaan.

De koeler is erg makkelijk te installeren! Het staat duidelijk aangegeven op de plaatjes met een korte tekst ter begeleiding. Het installeren van de ventilatoren was ook niet al te lastig ook al heb ik de onderste fan op een provisorische manier geplaatst. Officieel is het geen plaats voor een ventilator, en dan zit er ook nog eens een stoffilter met haakjes die in de ventilator zouden komen. Uiteindelijk met de rubberen ringen van de hardeschijven en twee stukken ijzerdraad het ding vast gemaakt (je ziet het ten slotte toch niet)

Verder geen complicaties gehad. Gewoon goed kijken en nadenken dan kom je er wel.

Wat de resultaten betreft:
Het systeem is een stuk stiller, ook al is het niet helemaal wat ik ervan had gehoopt. Dit is nog te verbeteren door de ventilator van de CPU te vervangen voor een stiller exemplaar of de gaten aan de bovenkant dicht maken om valse lucht te voorkomen (hier zat een ventilator, nu niet meer). De systeemventilatoren zijn zo goed als niet te horen!

Wat het meest vooruit is gegaan zijn de temperaturen.

CPU iddle: van 55C naar 30C
CPU load: van 99C (met 50% throttle) naar 46C (Kern1: 59, Kern2: 60, Kern3: 60, Kern4: 61)
CPU fan:iddle: 935 (<-- volgens mij kan dit nog lager) Load: 1293rpm

GPU: Geen verandering, hier is ook niks op veranderd.

HDD: van 43C naar 32C

Ik ga eens kijken hoe ik de ventilatoren op een lager rpm kan laten draaien.

bbblije: Super bedankt! :D:D:D:D _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Mooi werk! Via de bios moet je het geheel een stuk stiller krijgen, de temperaturen zijn nu zo laag dat de rpm's een stukje omlaag kunnen. Het wordt echter in iedere bios weer anders weergegeven of geregeld. In mijn situatie, MSI moederbord, heb ik een streef temp 50c en zolang hij daar niet overheen gaat blijft mijn CPU fan op 50% draaien.

Ik ben wel benieuwd naar je ghetto mod :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
haha Ghetto mod :)

Hier zit het stoffilter er nog voor. Het klepje is al wel open. (De deur van de kast dus ook)
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/5a5qgi.jpg

Hier zie je hoe ik de rubbers op de hoeken heb geplaatst tussen de fan en het rooster om afstand te creëren. Via twee beugeltjes (ik vermoed om hem aan een HDD te maken) heb ik het ijzerdraad om het rooster gedraaid. Zo bleef het zitten. Dus een dikke prima.
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2vj53jk.jpg

Mijn moeder (complete computer leek) was wel bang dat de rubbertjes zouden smelten... Nadat ik het haar heb laten zien was ze er wel gerust op.

Ik heb net ook even lopen spelen met easytune 6. Met een overclock naar 3.2 Ghz kom ik niet boven de 54C uit. (30 minuten stresstest)

Helaas lukt het niet om de ventilatoren op een lager rpm te laten draaien. De CPU kan wel, die kan zelfs helemaal uit. Jammer maar helaas. er zit in ieder geval een duidelijk verschil in dB tussen het nieuwe en oude systeem.

[ Voor 8% gewijzigd door stevens20 op 14-03-2014 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:16

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Mijn moederbord laat de fans altijd op 100% draaien welke setting ook, als ik jou was had ik een goedkope fancontroller gekocht zodat je dit zelf kunt bepalen ;)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de behuizing fans wel goed aangesloten op het moederbord? In de BIOS moeten er opties zitten voor fanspeed control. Als het een PWM (4-pin) fan is kun je die optie gebruiken en anders kun je het voltage instellen. Zie daarover uitgebreid de handleiding: http://www.gigabyte.com/p...page.aspx?pid=2986#manual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Als ik in de bios kijk kan ik niks aanpassen. Daarom heb ik Easytune geïnstalleerd. Hiermee kan ik in ieder geval mijn CPU fan instellen. SpeefFan (zoals overal aangeboden wordt) heeft geen zin. Ik heb er even mee lopen stoeien maar dat doet het niet.

Op een of andere vage rede geeft Easytune nu aan dat een van de systeemventilatoren op 500rpm draait ipv 800rpm. Misschien is dat omdat ik een 3pins fan op een 4pins connector heb aangesloten.

Wanneer ik een splitter gebruik, gaat dan de rpm ook naar beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

stevens20 schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 13:30:
Als ik in de bios kijk kan ik niks aanpassen. Daarom heb ik Easytune geïnstalleerd. Hiermee kan ik in ieder geval mijn CPU fan instellen. SpeefFan (zoals overal aangeboden wordt) heeft geen zin. Ik heb er even mee lopen stoeien maar dat doet het niet.

Op een of andere vage rede geeft Easytune nu aan dat een van de systeemventilatoren op 500rpm draait ipv 800rpm. Misschien is dat omdat ik een 3pins fan op een 4pins connector heb aangesloten.

Wanneer ik een splitter gebruik, gaat dan de rpm ook naar beneden?
Nee, je past het voltage via je moederbord aan waardoor je fan op lager RPM gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Ok, dat kan ik dus niet vinden. Of ik ben niet goed genoeg met pc's, die kans is misschien nog wel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije

bbblije

Riiiiight

stevens20 schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 13:47:
Ok, dat kan ik dus niet vinden. Of ik ben niet goed genoeg met pc's, die kans is misschien nog wel groter.
Is er in je bios een tab "PC HEALTH STATUS" of iets dergelijks? Daar zou je toch echt iets moeten kunnen regelen. Wellicht dat je de Bios even moet updaten.

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/mtts1e.jpg

In de nieuwere bios zijn deze opties ingebouwd. Lees wel even goed een handleiding als je de bios gaat flashen!! Laatste bios staat gewoon op de Gigabyte site van je mobo.

Bron. http://forums.tweaktown.c...tings-bios-ex58-ud4p.html

[ Voor 49% gewijzigd door bbblije op 15-03-2014 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Dit had ik al gevonden. Ik heb de laatste versie van mijn bios (F13) Hierna zijn er nog twee beta's maar die kunnen alleen op 32 bit.

Even een quote uit het topic waar je aan refereert:
"Yes, I am sure speed ratios are set within the BIOS, but hidden. Next time I speak with Gigabyte I will ask if the BIOS Engineers could possibly enable this for users sometime soon.

Nothing you can modify though, sorry. I will ask though, in the meantime please try the voltage setting instead of PWM and see if that feels any better for you."

Dit is een post uit 2010. Hierna is er niks meer gebeurd helaas.

Ik ga maar eens kijken hoe ik die voltage kan fixen. Gaat dit ook mijn CPUfan beïnvloeden? Die staat nu nagenoeg de hele tijd uit namelijk. Of hij draait op 450 rpm (37C) en dan hoor je hem niet. Dus dat staat goed.

Ik wil alleen nog de casefan (achter, uitlaat) aanpassen, misschien komt het ook wel door het rooster wat er achter zit, dit kan natuurlijk wat valste lucht geven. Je kan aan de voorkant ook een duidelijk geluidsverschil horen tussen met en zonder stoffilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat misschien nog wel het makkelijkste is als je verschillende fans wilt regelen. Je kunt dit handmatig doen via een fancontroller. Voor 4 fans front: pricewatch: Scythe Kaze Q Black Voor 3 fans PCI slot: pricewatch: Lian Li PT-FN03 Voor 1 fan: pricewatch: Gelid Solutions Fan Speed Control of pricewatch: Zalman Fan Mate 2
Pagina: 1