Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-09 20:05

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
:( :( :(

Laat ik daar maar eens mee beginnen...

Bij iBood heb ik een Samsung NX2000 smart camera besteld. Die is gisteren aangekomen en deed het in eerste instantie goed, maar vanmorgen wilde hij niet meer aan.

Ik neem dus contact op met iBood, en die verwijzen me door naar Samsung voor reparatie. WTF? De camera is net nieuw, waarom zou ik een reparatie accepteren? Ik heb een NIEUWE camera besteld, geen refurbished. Bovendien is de wet heel duidelijk: de verkoper is verantwoordelijk voor het leveren van een deugdelijk product.

Het blijkt trouwens ook dat de camera grijze import vanuit Italië is. Niet dat dat verder veel uitmaakt - een NX2000 is een NX2000 - maar deze was dus eigenlijk bedoeld om in Italië verkocht te worden, wat door iBood niet vermeld was.

(Mijn andere ervaringen met iBood zijn overigens heel positief, maar dit is toch wel een flinke domper...)

[ Voor 6% gewijzigd door Mx. Alba op 06-03-2014 10:32 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:57
Wat verwacht je dan? Ik zeg: Wet koop op afstand gebruiken en ding retour sturen en afzien van de koop, geld terug en naar een winkel gaan waar wél service gegeven wordt?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Bockelaar schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 10:35:
Wat verwacht je dan? Ik zeg: Wet koop op afstand gebruiken en ding retour sturen en afzien van de koop, geld terug en naar een winkel gaan waar wél service gegeven wordt?
Maar dan betaal ik 33% meer...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-09 09:38
Bockelaar schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 10:35:
...geld terug en naar een winkel gaan waar wél service gegeven wordt?
Dit ja. Die site en garantie/support/aftersales gaan niet samen in één zin. Imho, uiteraard.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:37
Je hoeft m.i. inderdaad geen reparatie te accepteren voor een artikel dat zogenoemd een DOA is. Dat moet gewoon vervangen worden voor een deugdelijk, nieuw exemplaar.
Daarnaast heb je zoals je zelf al aangeeft een contract met de verkoper en niet met Samsung.

Retourneren onder koop op afstand lijkt mij erg lastig. Je hebt het product al uitgepakt en gebruikt. Waardoor ik de kans klein acht dat je onder koop op afstand de camera nog kan retourneren.

Niet om iBood zwart te maken, maar al die 'dagdeal' sites zijn vaak import uit andere landen om het zo goedkoop mogelijk te maken. Als jij een iPhone bij een niet te noemen webwinkel koopt uit groningen (die vaak de goedkoopste is) krijg jij ook een Poolse of een Engelse iPhone in plaats van een Nederlandse die je bij de Apple Store koopt. Zo idem dito met andere elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeLuXo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-01-2024
Draakje5 schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 10:39:

Retourneren onder koop op afstand lijkt mij erg lastig. Je hebt het product al uitgepakt en gebruikt. Waardoor ik de kans klein acht dat je onder koop op afstand de camera nog kan retourneren.
Hoe moet je anders weten of hij wel of niet werkt?

Heb precies dit domme gezeik gehad in Hilversum bij "De Computerwinkel". Moederbord gekocht waarvan een aantal pinnetjes verbogen waren, verkoper hield vol; "Je hebt dat zelf gedaan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-09 15:23
Bij de wet "Koop op Afstand" mag je het product uitpakken, gebruiken en zonder opgaaf van reden retourneren.

De winkel moet je inderdaad een deugdelijk product leveren en jij moet ze daarvoor ook gelegenheid geven (binnen een redelijke termijn).
Dit deugdelijke product leveren kan zijn:
- reparatie
- omwisselen voor een nieuw exemplaar

Ik begrijp dat jij graag voor die tweede optie kiest, maar iBood zal het via een reparatie laten gaan (waarschijnlijk omdat ze geen nieuwe exemplaren uit Italië willen laten komen).

Je zult dus geduld moeten hebben, want je moet niet verwachten dat je voor een prikkie op de eerste rij kunt zitten.

[ Voor 61% gewijzigd door CappieL op 06-03-2014 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Dat is inderdaad een optie maar een die ik als laatste redmiddel beschouw.

Ik heb immers voor die camera ook al een 64GB class 10 microSD-kaartje gekocht en een tas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
CappieL schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 10:47:
Bij de wet "Koop op Afstand" mag je het product uitpakken, gebruiken en zonder opgaaf van reden retourneren.
Met als voorwaarden: in originele staat en verpakking (zo ongeveer) zodat de verkoper het opnieuw kan verkopen.
De kans dat iBood dit ding accepteert onder de zichttermijn acht ik klein, daar het inmiddels kapot is.

Nooit geschoten is altijd mis, dus probeer het zou ik zeggen. Maar wees voorbereid dat je het ding terug krijgt met als reden: niet voldaan aan voorwaarden binnen de zichttermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Waar social media al niet goed voor zijn...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d1Q23oWHDMaeLdAJ51N6O17r/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draakje5 schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 10:51:
[...]

Met als voorwaarden: in originele staat en verpakking (zo ongeveer) zodat de verkoper het opnieuw kan verkopen.
De kans dat iBood dit ding accepteert onder de zichttermijn acht ik klein, daar het inmiddels kapot is.

Nooit geschoten is altijd mis, dus probeer het zou ik zeggen. Maar wees voorbereid dat je het ding terug krijgt met als reden: niet voldaan aan voorwaarden binnen de zichttermijn.
Dat er hier op T.net nog steeds mensen zijn die onzin uitkramen over dit onderwerp is echt ongelooflijk. Houd hier nu eens mee op. Je eigen mening over wat wel en niet reëel is doet niet ter zake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Mx. Alba schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 10:55:
Waar social media al niet goed voor zijn...
Ik zie geen nieuws? Je mag hem retourneren via WKOA of laten repareren. Dat was toch al bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathijsR
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-08 16:55
Als ik jou was zou ik eigenlijk de camera inderdaad laten repareren via Samsung, waarschijnlijk wordt hij niet eens gerepareerd maar krijg je gewoon een nieuwe (of refurb?). In ieder geval bij een DOA krijg je meestal je geld terug bij ibood, ze hebben immers geen voorraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Brad Pitt schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 10:58:
[...]

Ik zie geen nieuws? Je mag hem retourneren via WKOA of laten repareren. Dat was toch al bekend?
Defect bij aankomst annuleren. Ga er van uit dat ze hier mee bedoelen ontbinding van de overeenkomst bij een defect artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Dat zal wel de letterlijke vertaling van DOA Deathd On Arrival zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Mrjraider op 06-03-2014 11:05 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 24-09 14:36
Voor zover ik weet is DOA ook geen begrip in de nederlandse wet en mag een verkoper ervoor kiezen om een reparatie traject in de gaan als je voor reparatie kiest in plaats van ontbinding via WKOA. Dat veel winkeliers de service bieden om een product dat DOA is direct om te ruilen voor een nieuwe is erg netjes, maar zoals ik al zei voor zover mijn kennis gaat geen verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
mrjraider schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 11:03:
Dat zal wel de letterlijke vertaling van DOA Death On Arrival zijn.
Ik hoop persoonlijk op dead, maar ymmv ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Haha oeps.. Haal ik ze weer door mekaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mammon
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 03:04
Lees ook dit stukje even van Arnoud Engelfriet: http://blog.iusmentis.com...ijn-en-geen-zichttermijn/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
De WKA bepaalt dat je geen reden hoeft op te geven. Als je wél een reden opgeeft, en wel “hij is stuk” dan kan de winkel het opvatten als een beroep op de wettelijke garantie en niet op de WKA. En bij wettelijke garantie geldt géén annuleringsrecht, althans niet meteen. De winkel moet/mag eerst herstellen of vervangen en pas als hij dat niet doet, krijg je je geld terug. Blijkt verder dat het product niet stuk is of het defect buiten wettelijke garantie valt, dan krijg je het product dus terug én is je recht van retour ondertussen vervallen.

Ik zou dus altijd bij een retour binnen die zeven werkdagen gewoon geen reden opgeven en verwijzen naar de WKA. Enige lastige dan is dat als de winkel dan constateert dat het product stuk is, hij de retour zou kunnen weigeren. Dat mag niet maar het levert discussie op. Je kunt dan bij de retour zeggen “ik beroep me op de WKA en oh ja hij was DOA toen ik hem kreeg” om die discussie de pas af te snijden.
http://blog.iusmentis.com...tour-niet-geaccepteerd-2/

Gewoon geld terug en een nieuwe in de winkel kopen voor 33% meer, om gezeik te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
DOA is inderdaad Dead On Arrival. Dat is inderdaad geen term uit het Nederlands wetboek maar een manier waarop dat door veel fabrikanten en leveranciers is geïmplementeerd. Het komt erop neer dat de klant een nieuw product koopt. Als het product dus binnen x dagen defect is, was het kennelijk al defect bij levering, en dient de klant dus onder redelijkheid en billijkheid ook een nieuw vervangend product te krijgen. Anders heeft de klant immers uiteindelijk een gerepareerd / refurbished product gekregen voor zijn geld in plaats van een nieuw product en is de leverancier in gebreke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Mx. Alba schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 11:23:
DOA is inderdaad Dead On Arrival. Dat is inderdaad geen term uit het Nederlands wetboek maar een manier waarop dat door veel fabrikanten en leveranciers is geïmplementeerd. Het komt erop neer dat de klant een nieuw product koopt. Als het product dus binnen x dagen defect is, was het kennelijk al defect bij levering, en dient de klant dus onder redelijkheid en billijkheid ook een nieuw vervangend product te krijgen. Anders heeft de klant immers uiteindelijk een gerepareerd / refurbished product gekregen voor zijn geld in plaats van een nieuw product en is de leverancier in gebreke.
Je moet echt geen nieuwe exemplaar krijgen hoor, eigenlijk heb je enkel recht op een reparatie.

Dat fabrikanten vaak een nieuw of refurbished toestel terug naar een klant sturen is gewoon omdat het goedkoper voor hen is. Defecte toestellen worden gebundeld en in bulk naar een buitenlands reparatiecentrym gestuurd.

Dat je door die reparatie je toestel mogelijk enkele weken moet missen is jammer.
Dan had je maar 33% meer moeten betalen aan een lokale zaak met betere service (lees: uitlenen vervangtoestel of gewoon direct een nieuw toestel geven uit eigen voorraad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
chime schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 12:36:
Je moet echt geen nieuwe exemplaar krijgen hoor, eigenlijk heb je enkel recht op een reparatie.
Dus je koopt een nieuw product, de winkel levert een defect product, en daarna krijg je dus als vervanging een refurbished product? De winkel moet gewoon een deugdelijk product leveren dat aan de verwachtingen voldoet - en de verwachting is logischerwijs dat je een nieuw product krijgt, geen refurbished...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-12-2024
Je hebt zover ik weet inderdaad geen recht op een nieuw product, net zoals je normaal geen scherm vanwege 1 dode pixel kan laten vervangen. Je hebt gewoon pech.

Nu kan je normaal bij een internetwinkel altijd vanwege de wet verkoop op afstand je geld terug eisen, en bij dezelfde winkel een nieuwe kopen. Om je deze moeite te besparen, kan je bij de meeste winkels wel een nieuwe krijgen. Behalve als het een tijdelijke aanbieding is, zoals bij iBood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Niet Henk schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 12:52:
Je hebt zover ik weet inderdaad geen recht op een nieuw product, net zoals je normaal geen scherm vanwege 1 dode pixel kan laten vervangen. Je hebt gewoon pech.
1 dode pixel is iets heel anders. Ik heb zelf een aantal jaren bij Philips garantie van monitoren afgehandeld dus ik weet alles van DOA's en dode pixels. Het is niet te garanderen dat een LCD-paneel 0 dode pixels heeft. Ja, dat zou wel kunnen, maar dan zouden LCD-schermen minstens 2x zo duur worden en dat wil de consument ook niet.
Nu kan je normaal bij een internetwinkel altijd vanwege de wet verkoop op afstand je geld terug eisen, en bij dezelfde winkel een nieuwe kopen. Om je deze moeite te besparen, kan je bij de meeste winkels wel een nieuwe krijgen. Behalve als het een tijdelijke aanbieding is, zoals bij iBood.
Daar zit inderdaad een kern van waarheid in. Maar ik blijf er toch bij dat ik voor €300 een NIEUWE camera heb gekocht. Als ik een refurb of een gebruikte wilde dan had ik dat wel gekocht - en dan was ik nog goedkoper uit geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:31
Ik ben inderdaad bang dat je geen recht hebt op een nieuwe camera. Zoals hiervoor al eerder is aangehaald is het begrip 'DOA' geen begrip die het Burgerlijk Wetboek kent. Derhalve heb je inderdaad de keuzen om het artikel terug te sturen (op grond van de WKoA), of dat je het reparatietraject ingaat (het klopt dat je je inderdaad moet melden bij de verkoper, iBood in dit geval. Het is alleen wel erg waarschijnlijk dat zij de camera alsnog opsturen richting Samsung). Er is hier namelijk gewoon sprake van non-conformiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Mx. Alba schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 14:00:
[...]

1 dode pixel is iets heel anders. Ik heb zelf een aantal jaren bij Philips garantie van monitoren afgehandeld dus ik weet alles van DOA's en dode pixels. Het is niet te garanderen dat een LCD-paneel 0 dode pixels heeft. Ja, dat zou wel kunnen, maar dan zouden LCD-schermen minstens 2x zo duur worden en dat wil de consument ook niet.

[...]

Daar zit inderdaad een kern van waarheid in. Maar ik blijf er toch bij dat ik voor €300 een NIEUWE camera heb gekocht. Als ik een refurb of een gebruikte wilde dan had ik dat wel gekocht - en dan was ik nog goedkoper uit geweest.
Ik heb een tijd terug een dell monitor gehad. Was niet 100%.
Via Dell zou ik een refurbished krijgen. Via de webwinkel een nieuwe.

Simpelweg omdat de webwinkel de defecte monitor waarschijnlijk gewoon naar Dell opstuurt en een creditnota ontvangt. Die gaat niet moeilijk doen met reparaties. Kost hem veel te veel.

Ik snap dan ook niet waarom iBood zo moeilijk doet. Gewoon de defecte camera opsturen naar de leverancier en jou een nieuwe geven.
Maar aan de andere kant snap ik dat wel: iBood koopt een italiaanse partij en heeft waarschijnlijk deze mogelijkheid niet. En dat is het gevolg van kopen bij een dergelijke site als iBood en Groupon. Je kunt de problemen al zien aankomen voordat je er iets hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
De analyse van Draakje5 lijkt me inderdaad de goede. :)

Zoals gezegd heb ik bij Philips gewerkt en daar was het inderdaad ook zo dat alleen dealers DOA's konden aanmelden. Eindklanten (of dealers buiten de DOA-periode) kregen on-site vervanging waarbij een refurb werd ingezet als die beschikbaar was en indien geen refurb beschikbaar, dan een nieuwe.

Dat Samsung dus alleen reparatie kan aanbieden begrijp ik volkomen. Het siert ze juist dat ze dat wel doen voor eindklanten aangezien ze dat eigenlijk alleen verplicht zijn naar hun dealers (oftewel, klant brengt defect apparaat naar zijn winkel, winkel stuurt het op naar de dealer, dealer regelt reparatie bij Samsung).

Dat iBood zo moeilijk doet is op zich wel te verwachten maar blijft eigenlijk onbegrijpelijk omdat de wetgever duidelijk stelt dat de winkel verantwoordelijk is voor de deugdelijkheid van het product en ook dat moet leveren wat er besteld is. En dan komen we weer terug op mijn punt: omdat de camera binnen 1 dag stuk was is het aannemelijk dat hij al defect was toen hij werd geleverd. iBood heeft dus nog niet aan zijn leveringsplicht voldaan want ze hebben me nog geen deugdelijke nieuwe camera geleverd. Als ik deze terugstuur, verwacht ik dus ook een deugdelijke nieuwe camera - geen refurb.

Stel dat een verkeerd product wordt geleverd (dus je bestelt bijvoorbeeld een 500GB SSD maar je krijgt een 400GB SSD), dan neem je er toch ook geen genoegen mee dat ze die 400GB terugnemen en je een refurbished 500GB sturen? Waarom zou dat in dit geval anders zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
Mx. Alba schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 14:28:

Dat iBood zo moeilijk doet is op zich wel te verwachten maar blijft eigenlijk onbegrijpelijk omdat de wetgever duidelijk stelt dat de winkel verantwoordelijk is voor de deugdelijkheid van het product en ook dat moet leveren wat er besteld is. En dan komen we weer terug op mijn punt: omdat de camera binnen 1 dag stuk was is het aannemelijk dat hij al defect was toen hij werd geleverd. iBood heeft dus nog niet aan zijn leveringsplicht voldaan want ze hebben me nog geen deugdelijke nieuwe camera geleverd. Als ik deze terugstuur, verwacht ik dus ook een deugdelijke nieuwe camera - geen refurb.
Dit stuk is onjuist :). iBood heeft wel degelijk voldaan aan haar leveringsplicht. Jij hebt een overeenkomst gesloten met iBood, er is betaald voor de camera en iBood heeft ook de bestelde camera geleverd. Het feit dat de camera bij aankomst defect blijkt te zijn doet daar niets aan af.
Hier is simpelweg gewoon sprake van non-conformiteit van de camera (artikel 7: 17 BW). De afgeleverde zaak beantwoordt simpelweg niet aan de overeenkomst. Het bezit immers niet de eigenschappen die je mag verwachten voor normaal gebruik.

Als eenmaal is vastgesteld dat er sprake is van non-conformiteit (dat lijkt hier toch wel als een paal boven water te staan), dan kan de koper de volgende dingen eisen (art. 7:21 BW):
> Aflevering van het ontbrekende (hier niet van toepassing, de camera is immers geleverd)
> Herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hier aan kan voldoen
> Vervanging van de afgeleverde zaak

Over het algemeen wordt in deze aangenomen dat je de verkoper in de gelegenheid moet stellen om de zaak te repareren. Je zult iBood dus eerst de kans moeten geven om het probleem op te lossen. Waarschijnlijk komt dit er dus op neer dat zij de camera naar Samsung zullen sturen. Wat Samsung er vervolgens mee doet, doet er verder niet toe. Het enige waar jij recht op hebt is een werkende camera :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem even contact op met Consuwijzer daar zitten mensen met echt verstand van zaken.

Dankzij hun kreeg ik mijn beloofde 50 Euro van de Samsung cash back actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:00:
Neem even contact op met Consuwijzer daar zitten mensen met echt verstand van zaken.

Dankzij hun kreeg ik mijn beloofde 50 Euro van de Samsung cash back actie.
Kan je dat verder uitleggen? Want die camera gekocht via iBood komt niet in aanmerking voor de cashback omdat het een Italiaanse camera is - hoewel hij wel in Nederland is gekocht.

Als die cashback werkt heb ik al een stuk minder moeite met het feit dat het waarschijnlijk een refurb wordt... :)

[ Voor 10% gewijzigd door Mx. Alba op 06-03-2014 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
Ik geloof dat de cashback waar Bierbraker het over heeft betrekking heeft op een ander product van Samsung. Dit was meer om aan te geven dat je misschien daar zou kunnen kijken voor verdere informatie, al vermoed ik dat zij het zelfde zullen zeggen als wat ik hierboven heb getypt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Nog even:
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:

a

aflevering van het ontbrekende;

b

herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;

c

vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
Nou weet ik niet of deze opties of,of,of is of dat het aan de verkopende partij is uit deze opties te kiezen. Wellicht is er jurisprudentie over.

Anders kun jij natuurlijk optie C eisen, vervanging van de zaak. De afwijking lijkt me redelijk groot, dus dit is een redelijke eis.
Echter zou de verkopende partij dus (wat ze doen) optie B kunnen hanteren, reparatie. En dan moet je daar genoegen mee nemen wanneer zij deze vrijheid hebben.

De wet stelt sowieso niets met reparatie/vervanging en een termijn. Dus of het artikel nu na 1 dag of na 30 dagen kapot ging, doet er nauwelijks toe. Dit maakt geen onderscheid in herstel of vervanging.

Dat er geen cashback op zit, kon je wellicht verwachten omdat dit niet door de verkopende partij vermeld was of dat je niet goed geinformeerd hebt. Dit kun je mi niet eisen van iBood.

Je kan dan wellicht beter kiezen voor een nieuw exemplaar uit een winkel + cashback. Beperkt het 33% prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
Daar is wel degelijk jurisprudentie over. Aangenomen wordt dat over het algemeen je de verkoper in de gelegenheid moet stellen om de zaak te repareren. Is vervolgens het probleem na 3 maal repareren nog steeds niet verholpen? Pas dan komt vervanging van de zaak in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Ik had er ook niet op gerekend dat die cashback zou werken - maar een tweaker zou geen tweaker zijn als hij niet zou controleren of het ook echt niet werkt. ;)

Anyway, het is allemaal duidelijk. Een coulante winkel zou het toestel natuurlijk gewoon vervangen door een nieuwe, maar van een winkel als iBood hoef je geen coulance te verwachten. Ik ga ze echter wel aan hun wettelijke verplichting houden en stuur het toestel dus naar iBood terug, niet naar Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
Mx. Alba schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 15:45:
Ik had er ook niet op gerekend dat die cashback zou werken - maar een tweaker zou geen tweaker zijn als hij niet zou controleren of het ook echt niet werkt. ;)

Anyway, het is allemaal duidelijk. Een coulante winkel zou het toestel natuurlijk gewoon vervangen door een nieuwe, maar van een winkel als iBood hoef je geen coulance te verwachten. Ik ga ze echter wel aan hun wettelijke verplichting houden en stuur het toestel dus naar iBood terug, niet naar Samsung.
Een normale winkel heeft vaak stock in huis en kan daar gewoon even het toestel inwisselen.

Maar iBood koopt overal partijen op voor een goede prijs om die dan hier terug aan te bieden.
De kans is veel kleiner dat die een stock hebben, dus die kunnen je niet direct een nieuw toestel aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even kort mobiel vanuit het buitenland;

DOA is geen term die in de wet gekend wordt.

Een conform product hoeft niet te betekenen vervanging voor een fabrieksnieuwe. Het is simpelweg conform wat verwacht mag worden inclusief garanties en dergelijke. Als een fabrikant of leverancier instaat voor de reparatie, dan heb je niet recht op meer.

Er is geen aantal reparaties bepaald voor vervanging redelijk is. De wet zegt enkel dat het probleem binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast verholpen moet worden. Vervolgens is het dus redelijkheid en billijkheid ten aanzien van het algehele traject om te bepalen of het niet meer redelijk is nogmaals reparatie af te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:27
Draakje5 schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 10:39:
Je hoeft m.i. inderdaad geen reparatie te accepteren voor een artikel dat zogenoemd een DOA is. Dat moet gewoon vervangen worden voor een deugdelijk, nieuw exemplaar.
Heb je ook een bron hiervan? Wettelijk bestaat namelijk een DOA niet. Dit stukje gaat dus helemaal niet op.,
Ook hier zit je verkeerd.
Dit is juist de snelste methode, nadeel je krijgt je geld terug, en niet een een nieuw artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@floppus,

"Conform wat verwacht mag worden" daar sla je eigenlijk al de belangrijkste spijker op zijn kop.
TS kan wel degelijk een refurbished apparaat weigeren in deze situatie. Het apparaat mag alleen ingeruild worden voor een gelijkwaardig of beter apparaat. Een refurbished is gebruikt en opgeknapt dit is dus minder dan zijn apparaat van 1 dag oud.

En een refurbished apparaat van 1 dag oud lijkt me erg knap. Dat zijn dan alleen vaak de reparatie modellen. Refurbished zijn apparaten die al enige tijd hebben gewerkt.

En dat is dus niet conform wat hij mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 00:32:
En een refurbished apparaat van 1 dag oud lijkt me erg knap.
Dat valt wel mee. Op Ebay wordt er bij refurbished vaak bij gezet "unwanted customer returns", dwz vaak zat alleen de doos open geweest.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

@albantar
Ik snap het probleem niet.
Koop een andere camera en stop daar je kaartje in en gebruik je hoesje ervoor.

Wil je dezelfde camera houden, dan stuur je hem terug naar Ibood.
Zij zorgen voor vervanging, of dit een refurb is of een nieuwe maakt niet uit. Je krijgt een product met 2 jaar garantie.
Als je slim bent en je ook je verzendkosten terug wil (incl. verzendkosten om hem terug te sturen) moet je aangeven dat je hem terug wil sturen aangezien het grijze import betreft en je om deze reden geen korting bij samsung kan krijgen, en dat ze dit er niet bij vermeld hebben.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
@floppus,

"Conform wat verwacht mag worden" daar sla je eigenlijk al de belangrijkste spijker op zijn kop.
TS kan wel degelijk een refurbished apparaat weigeren in deze situatie. Het apparaat mag alleen ingeruild worden voor een gelijkwaardig of beter apparaat. Een refurbished is gebruikt en opgeknapt dit is dus minder dan zijn apparaat van 1 dag oud.

En een refurbished apparaat van 1 dag oud lijkt me erg knap. Dat zijn dan alleen vaak de reparatie modellen. Refurbished zijn apparaten die al enige tijd hebben gewerkt.

Nergens in de wet staat dat je recht hebt op een gelijkwaardig of beter apparaat. Het enige waar TS recht op heeft is een werkende camera, refurbished of gerepareerd doet er niet toe:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Camera is geleverd door IBood en die zijn verantwoordelijk voor de garantie.
Dat het rechtstreeks bij de fabrikant kan, is service en handig voor vertrouwen in hun product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
@floppus,

Eigenlijk is een apparaat dat DOA is en hersteld wordt ook refurbished.
Hell, als de TS zijn eigen toestel terugkrijgt is het ook refurbished.

Anderzijds, refurbished wordt door een fabrikant qua kwaliteitscontrole gelijk gesteld aan een nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
chime schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 08:59:
Anderzijds, refurbished wordt door een fabrikant qua kwaliteitscontrole gelijk gesteld aan een nieuw.
Dat kan wel wezen maar geregeld worden ook refurbished apparaten te koop aangeboden voor flink onder de nieuwprijs - de marktwaarde is dus wel degelijk lager.

Anyway, alle mogelijke discussie is er ondertussen wel over gevoerd denk ik. Het toestel gaat vandaag met de post mee terug naar iBood. Ik zal een update plaatsen als er verder nieuws is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Vergeet niet aangetekend met handtekening + verzekering te verzenden ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Draakje5 op 07-03-2014 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt recht op een conform product. Als dat met reparatie bereikt wordt, dan is het klaar. Wat mensen refurbished noemen is ook gewoon gerepareerd. Ik zit nog steeds mobiel, maar de wetsartikelen in de sticky / diverse topics zijn duidelijk genoeg.

Vervanging kan slechts gevraagd worden als reparatie niet wil, of geweigerd wordt, of het te lang laat duren, etc. Uit het hoofd is het artikel 21 wb7. Let vooral op de andere paragrafen en ook artikel 22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 23:24:
Je hebt recht op een conform product. Als dat met reparatie bereikt wordt, dan is het klaar. Wat mensen refurbished noemen is ook gewoon gerepareerd. Ik zit nog steeds mobiel, maar de wetsartikelen in de sticky / diverse topics zijn duidelijk genoeg.

Vervanging kan slechts gevraagd worden als reparatie niet wil, of geweigerd wordt, of het te lang laat duren, etc. Uit het hoofd is het artikel 21 wb7. Let vooral op de andere paragrafen en ook artikel 22.
Enigszins krom. Want zoals hier ook wordt aangegeven: refurbished (gerepareerde) producten zijn goedkoper.

Dus eigenlijk, doordat jij de dupe bent van een defect product, moet je genoegen nemen met een 'refurbished' product waarvan de marktwaarde lager ligt. ( refereert aan div. sites die refurbished producten verkopen ). Ik zou dan haast zeggen dat ook buiten de zichttermijn je recht hebt op geld terug adv 'overeenkomst voldoet niet aan verwachting.'Of je retourneert natuurlijk adhv de wet koop op afstand, maar of je daar altijd op zit te wachten..

Gelukkig zijn er genoeg winkels met degelijke service en degelijke contracten bij hun leveranciers waardoor je geen genoegen hoeft te nemen met een refurbished product, maar gewoon een nieuwe krijgt en de verkoper het verder afhandelt met zijn leverancier.

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 08-03-2014 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Draakje5 schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 08:40:
[...]

Enigszins krom. Want zoals hier ook wordt aangegeven: refurbished (gerepareerde) producten zijn goedkoper.

Dus eigenlijk, doordat jij de dupe bent van een defect product, moet je genoegen nemen met een 'refurbished' product waarvan de marktwaarde lager ligt. ( refereert aan div. sites die refurbished producten verkopen ). Ik zou dan haast zeggen dat ook buiten de zichttermijn je recht hebt op geld terug adv 'overeenkomst voldoet niet aan verwachting.'Of je retourneert natuurlijk adhv de wet koop op afstand, maar of je daar altijd op zit te wachten..

Gelukkig zijn er genoeg winkels met degelijke service en degelijke contracten bij hun leveranciers waardoor je geen genoegen hoeft te nemen met een refurbished product, maar gewoon een nieuwe krijgt en de verkoper het verder afhandelt met zijn leverancier.
Ik snap het niet helemaal, misschien kun jij het me uitleggen. Product X komt uit een fabriek waarop hij in elkaar gezet is. Vrijwel meteen na levering blijkt één onderdeel het niet te doen. Het product haar terug naar de fabrikant en die vervangt het onderdeel voor eb onderdeel dat van dezelfde fabriek komt. Twee weken later heb je het product weer in huis.
Als ze met na de fabricage tijdens een QC check achter de fout gekomen waren, werd hetzelfde traject doorlopen, met het enige verschil dat nu jij er tussen zit.
Als je het ding weer terug hebt, wat voor nadeel heb je dan geleden, afgezien het feit dat je het een tijdje later weer kan gebruiken?
Hij is niet tweedehands, hij was immers al van jou, je hebt dan weer een goed werkend apparaat.
De reden dat refurbished producten goedkoper zijn, ligt, naar mijn mening, aan het feit dat je niet de eerste eigenaar bent, iets wat nu niet echt speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:09
Ik zou ook geen problemen met refurbs hebben. Vaak is het nog beter gecontroleerd dan producten die helemaal niet door een quality check gaan.
Alleen kunnen wij ook weer niet inzien of het echt een "nieuwe refurb" is of een product dat na 7 maanden kapot is gegaan en toen gedeeltelijk is vervangen.

Voor een lagere prijs zou ik het zeker accepteren, alleen is iBood nou niet de instantie waar je een beetje kan afdingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-09 19:12
(jarig!)
Er zit een verschil tussen reparatie van je eigen camera en een refurbisched toestel terugkrijgen. Je moet wel aan kunnen tonen dat het
Product niet conform is (als het apparaat bijvoorbeeld zichtbaar 7 maanden gebruikt is), maar in alle andere gevallen dien je gewoon het gerepareerde exemplaar te accepteren, al moet ik wel zeggen dat ik nergens jurisprudentie kan vinden wat betreft refurbisched, dus je kan alleen uitgaan van de wetsartikelen en jurisprudentie die er nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Hmmm, ik krijg een mail van iBood dat ik mijn geld krijg teruggestort.

Wettelijk zeker een correcte oplossing maar ik ben er toch niet helemaal blij mee. Aan de andere kant - dan koop ik hem maar wat duurder bij een echte shop. ;)

(Pricewatch, here I come!)

[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 10-03-2014 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Duh.

Kreeg ik dus gisteren die mail dat ik het geld zou krijgen teruggestort en heb ik bij CoolBlue een camera besteld. Die kwam vanmorgen aan. Krijg ik daarna een mail van iBood dat ze de camera kunnen vervangen. Dus ik stuur een mail terug dat dat ik gisteren een mail had gekregen dat ik mijn geld terug zou krijgen en dat ik dus daarom ergens anders een camera had besteld en inmiddels zelfs al had ontvangen. Geen reactie op gekregen. Krijg ik vanmiddag een mail van iBood "uw bestelling is verzonden".

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Mx. Alba schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 14:41:
Duh.

Kreeg ik dus gisteren die mail dat ik het geld zou krijgen teruggestort en heb ik bij CoolBlue een camera besteld. Die kwam vanmorgen aan. Krijg ik daarna een mail van iBood dat ze de camera kunnen vervangen. Dus ik stuur een mail terug dat dat ik gisteren een mail had gekregen dat ik mijn geld terug zou krijgen en dat ik dus daarom ergens anders een camera had besteld en inmiddels zelfs al had ontvangen. Geen reactie op gekregen. Krijg ik vanmiddag een mail van iBood "uw bestelling is verzonden".

8)7
Gewoon weigeren aan de deur dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissie90
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-11-2022
Heb je nog nieuws? Ben wel benieuwd naar hoe dit is afgelopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Geweigerd aan de deur, de camera van iBood is terug gegaan naar iBood en ik ben gezellig foto's aan het schieten met een zelfde camera van CoolBlue. Iets duurder, wel betere service. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissie90
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-11-2022
gelukkig goed afgelopen dus.. veel plezier met je camera :)
Pagina: 1