• HowlingMad
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-09-2025
Hallo,

Mijn zelf bouw PC blijft sinds een week, 9 van de 10 keer steken tijdens de POST en bereikt hierdoor niet eens de BIOS, het scherm blijft zwart. De VGA_LED blijft dan branden, evenals de BOOT_DEVICE_LED. Als hij wel succesvol doorstart zijn er verder geen problemen meer te bespeuren kwa hardware. Videokaart laat zich ook vol stressen zonder artifacts etc. Alle componenten draaien op factory speed, PC draait waarschijnlijk al een jaar met de volgende configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 191,49€ 191,49
1Asus P8Z77-V€ 175,-€ 175,-
1Sapphire HD7850 2GB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1Corsair Obsidian 550D€ 108,-€ 108,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Logitech G11 Gaming Keyboard (Qwerty)€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9B Blue€ 73,05€ 73,05
1Corsair Enthusiast TX750M€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 124,95€ 124,95
1Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram€ 5,95€ 5,95
1Epson Expression Premium XP-700€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 777,44

Wat ik al geprobeerd heb is het volgende:
BIOS naar factory settings / Jumper
HD7850 in andere slots gestoken
HD3850 getest, zelfde problematiek

De eerste keer dat de POST failde kwam de volgende waarschuwing in beeld bij het opstarten: ''Overclocking failded! Please enter Setup to re-configure your system.'' PC is verder dus nog nooit overclocked geweest.

Lijkt mij dus niet in de videokaart te liggen maar in het moederbord. Kan enkel nog proberen de HD7850 in een ander systeem te prikken kijken of die hem in een keer pakt. Maar de HD 3850 werkt ook niet, dus het lijkt mij niet de schuldige.

Iemand suggesties?

Edit:

Ook bij gebruik van de IGPU van de processor blijft de PC dikwijls steken tijdens POST met dezelfde LEDS die branden.

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Heb je al geprobeerd om alle overklok settings terug te draaien in de Bios zelf (dus niet met jumpers) De HD7850 is een ander systeem proppen kan ook hoewel het dan raar is waarom hij dan niet de HD3850 pakt.

Misschien je Bios updaten. Als je de bios update en er is verder niks aan de hand zal het waarschijnlijk een kapotte PCI Express lane zijn. PCI express word in de CPU geregeld. Dus een andere CPU proberen kan ook.

Maar de Bios zegt dat de overklok faalt. Aangezien je een K editie hebt van de i5 is het aannemelijk dat je de CPU overklokt. Probeer de CPU klok op default te zetten. De CPU klok moet je met de hand terug zetten als je een overklok profiel hebt in de Bios.

Geeft het mobo ook nog wat codes of pieptonen. Deze zijn te vertalen dmv deze site.

TIME TO UPGRADE !!!

• HowlingMad
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-09-2025
Alle componenten van de PC lopen op de stock snelheid. Zijn ook nog nooit overgeclocked geweest!
De videokaarten getest in een ander systeem, en die liep zonder problemen.

Zie helaas geen mogelijkheid om de CPU ergens anders te testen. Pieptonen heeft dit moederbord nog nooit gegeven, vandaar dat er Ledjes opzitten gok ik. :)

Is het niet riskant de BIOS te updaten terwijl het systeem niet altijd in de BIOS komt bij herstart pogingen? Volgens mij herstart de PC meermaals tijdens het updaten van de BIOS?

Helaas blijft die PC ook hangen als ik enkel IGPU selecteer in de BIOS. Dan blijven dezelfde Leds branden als wanneer er een gewone videokaart inzit, dus de VGA_LED en de BOOT_DEVICE_LED.

Zal van het weekeinde nog wat verder rommelen maar meer suggesties zijn natuurlijk welkom!

EDIT:

Gefixt, Na een Bios update kwam de boel weer tot leven! Wonderlijk hoe die update zo'n verschil kan maken. PC start nu echt binnen een fractie op zonder eerst tot drie maal toe een Asus splash screen van de BIOS. Nu merk ik hem amper op!

[ Voor 13% gewijzigd door HowlingMad op 18-03-2014 21:26 ]