Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.
Zover ik weet kunnen huidige processors (CMOS blah blah) sneller werken naarmate de temperatuur lager wordt. Ze werken dus niet sneller omdat ze kouder zijn (met gelijke MHz) ...
Verwijderd
Een processor werkt stabieler als die kouder is, ga je hem overklokken dan wordt hij warmer omdat hij meer spanning krijgt(die je hem iets meer geeft om stabiel te draaien) en naarmate hij warmer wordt, wordt hij weer minder stabieler, dus gaat men hem extra koelen, dan gaat het weer...
Des te koeler je hem kan krijgen des te hoger kun je hem overklokken en sneller laten functioneren.
Ben je helemaal niet van plan om hem over te klokken, loopt hij gewoon stabiel.
Met warmer weer, kan hij weer wel minder stabiel worden, en dan kun je hem met extra coolers weer stabiel krijgen.
Dus als je hem continue op 5 graden zou kunnen houden, heb je met hem nooit een probleem.
Maar ga je hem bevriezen, zal hij niet beter presteren, alleen kun je hem dan weer sneller laten lopen(kloksnelheid) zonder dat hij onstabiel wordt.(dat wil zeggen, niet uit zich zelf, maar met het overklokken van de kloksnelheid)
Dus op jouw vraag, letterlijk: NEE
alleen stabiel!
Des te koeler je hem kan krijgen des te hoger kun je hem overklokken en sneller laten functioneren.
Ben je helemaal niet van plan om hem over te klokken, loopt hij gewoon stabiel.
Met warmer weer, kan hij weer wel minder stabiel worden, en dan kun je hem met extra coolers weer stabiel krijgen.
Dus als je hem continue op 5 graden zou kunnen houden, heb je met hem nooit een probleem.
Maar ga je hem bevriezen, zal hij niet beter presteren, alleen kun je hem dan weer sneller laten lopen(kloksnelheid) zonder dat hij onstabiel wordt.(dat wil zeggen, niet uit zich zelf, maar met het overklokken van de kloksnelheid)
Dus op jouw vraag, letterlijk: NEE
alleen stabiel!
Okee bedankt allemaal. IK had namellijk het gevoel dat ik met RC5 met het warme eer van afgelopen week minder blokjes kraakte op mijn Cel-333@416, maar dat al dan wel verbeelding geweest zijn.
Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.
Verwijderd
Dat verklaar ik juist in mijn verhaal, als het warmer weer wordt, de CPU minder stabiel wordt, en daardoor fouten kan gaan maken!
DUS dan extra koelen...
DUS dan extra koelen...
Even iets technisch:
De weerstand van geleiders en halfgeleiders wordt groter naarmate de temperatuur hoger wordt -> meer warmte productie (vicieuze cirkel). Supergeleiding kan dan ook alleen plaatsvinden bij zeer lage temperaturen.
Maar of snelheid van processoren weerstandsafhnakelijk is, is de vraag.
Maar: de foutkans van een processor wordt groter, naarmate de temperatuur stijgt -> instabiliteit.
Dus een processor kan sneller werken als hij goed gekoeld wordt. (of ie ook sneller werkt bij dezelfde klokfq blijft de vraag).
De weerstand van geleiders en halfgeleiders wordt groter naarmate de temperatuur hoger wordt -> meer warmte productie (vicieuze cirkel). Supergeleiding kan dan ook alleen plaatsvinden bij zeer lage temperaturen.
Maar of snelheid van processoren weerstandsafhnakelijk is, is de vraag.
Maar: de foutkans van een processor wordt groter, naarmate de temperatuur stijgt -> instabiliteit.
Dus een processor kan sneller werken als hij goed gekoeld wordt. (of ie ook sneller werkt bij dezelfde klokfq blijft de vraag).
Houdoe
Pagina: 1