Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wandelwants33
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-04 08:41
Hallo allemaal,

Ik heb een Seagate 1,5 TB schijf (ST31500541AS) die af en toe drie keer achter elkaar tikt.
Het was eerst een Toshiba externe HDD (nieuw gekocht en alleen gebruikt om te backuppen) die ik ongeveer een jaar terug heb ingebouwd in mijn computer als data-schijf. Vanaf het begin tikt deze schijf af en toe.
Ik heb al wel ontdekt dat dit een schijf is uit een slechte serie (firmware 7200.11) en nu heb ik de schijf getest met HDTune, en mijns inziens is dit niet helemaal jofel.
Weet iemand of dit oké is of dat ik beter de schijf kan vervangen, of wellicht de firmware upgraden?

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img801/2941/1h9b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is geen reden om die twee attributen geel te kleuren; de Current waarde zit met 100 op de perfecte score en ook boven de Threshold. De raw-value is 0, dus hier een geval dat HDtune er zelf niet zoveel van begrijpt.

Probeer het eens met CrystalDiskInfo; dat is wel iets beter dan HDtune.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wandelwants33
Oké, dank je wel, ChrystalDiskInfo geeft het volgende aan:

Klik

Als ik het zo zie hoef ik me dus geen zorgen te maken? En dat hij af en toe tikt, kan ik dat verhelpen door de firmware te upgraden, of moet ik dat maar gewoon zo laten? En, als ik de firmware ga upgraden ben ik dan mijn data kwijt?

edit:link gewijzigd, verkeerde schijf

[ Voor 8% gewijzigd door Wandelwants33 op 05-03-2014 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je Seek Error Rate is niet zo goed; dat betekent dat de schijf soms moeite heeft met zoeken. Dat betekent dat hij een heel klein beetje trager is, maar vooral ook een hogere kans zou kunnen hebben op mechanisch falen. Dat gezegd; iedere schijf kan falen en deze schijf zou zomaar jarenlang prima kunnen draaien. Zorg dus voor goede backups en vertrouw geen enkel opslagmedium voor belangrijke bestanden; zorg dat je beschermd bent door backups!

Firmware upgraden is een heel zeldzaam iets voor hardeschijven. Dat doe je niet vaak en ook daar kan veel bij mis gaan. Het zal eventuele mechanische problemen ook niet verhelpen, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wandelwants33
Dank je wel voor de info!

Ik maak wel regelmatig backups, maar dan is het denk ik toch niet zo handig om deze schijf nog heel lang als primaire data-schijf te gebruiken. Ik ga eens op mijn gemakje uitkijken naar een nieuwe.