• HakuntamaHobbes
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05-2014
Ik heb sinds november een AMD MSI 7970 Lightning Edition,

Kort na dat hem kocht had ik last van enkele glitches, ik heb hem terug gebracht naar Alternate, daar een dag laten ''testen'' ze konden geen probleem onder vinden.

Ik kreeg hem terug, hij deed het nog steeds, alles vervangen kabels, windows opnieuw geinstalleerd allerlei drivers geinstalleerd, bios van mobo geupdate.

Soms leek het wat minder te worden, maar gisteren waren de ''glitches'' weer in volle glorie terug tijdens het spelen van Bioshock:

https://plus.google.com/p...oid=112768825947621641686

Hier de video van Bioshock.

Ik wil graag even jullie mening, dit lijkt toch een videokaart probleem? Ook omdat ie het pas na een uurtje gaat doen?

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 13:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Het zou fijn zijn als je zou aangeven waar je pc precies uit bestaat (incl. scherm) en hoe deze is aangesloten.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• HakuntamaHobbes
Monitoren zijn nu alle 3 aangesloten met een van DVI naar actieve displayport heb 2 iiyama 2250mts touchscreen monitoren staan en 1 Samsung, dacht eerst dat het de samsung was maar gisteren waren ze het dus alle 3. Verder 16GB geheugen met een i5 4670k en een Asus Z87k-a mobo

[ Voor 4% gewijzigd door HakuntamaHobbes op 05-03-2014 18:24 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:17

Nemesizz

Untouchable

Even wat kleine vraagjes en/of dingen die je kan uitproberen;

- gebeurt het ook als er slechts 1 scherm is aangesloten?
- wat zijn de temperaturen van de kaart?
- wat doen de clockspeeds (GPU-z even laten meedraaien)
- heb je ook een browser op de achtergrond open staan?

Ik zal even uitleggen waarom ik deze vragen stel, want de glitches lijken me niet meteen glitches zoals je die ziet bij defect (video)geheugen of oververhitting (al kán oververhitting wel zulke glitches veroorzaken, maar meestal krijg je dan verkleuringen).
Ik denk zelf eerder dat de kaart op een te lage clockspeed blijft hangen en/of een te laag voltage.

Radeons hebben sinds (ik geloof de 4000 serie) AMD Powerplay. Die werkt vaak met 3 of 4 standen met clockspeeds (voor core en geheugen) en voltages (voor core en geheugen). Bij de meeste kaarten werkt dat gewoon zoals het hoort, maar een aantal (zoals de Radeon die ik heb) werkt het niet naar behoren.
Gevolg is dat ie de verkeerde clockspeed pakt en/of de verkeerde voltage, gevolgen kunnen dus zijn framedrops of glitches/driver crashes of -worst case- GSOD (Grey Screen of Death, die overigens ook wel eens een ander kleurtje hebben :P ).

"Ok leuk en aardig, maar vanwaar dan toch die vragen?" Nou, voor multi-monitor setups moet de kaart op een iets hogere frequentie draaien dan met een enkele monitor. Een enkele kan ie (idle) bijvoorbeeld op 157Mhz core 300Mhz mem draaien, maar voor 2 schermen moet ie naar 400Mhz core en 900Mhz mem (*kleine disclaimer, kan iets verschillen per model, ik ga even uit van m'n oude 5770), anders krijg je glitches (rare knipper effecten in beeld).

Een internet browser op de achtergrond kan ook roet in het eten gooien. Moderne browsers hebben vaak hardwareversnelling aanstaan, en die maakt gebruik van de GPU. Heel veel mensen gaan gamen, met een muziekje van Youtube op de achtergrond. Gevolg is dat de clockspeeds 'vast' kunnen gaan zitten op medium settings. Voldoende voor filmpjes, maar te laag voor gamen, en als de voltage dan ook te laag staat kun je ook weer glitches krijgen.

Dus, indien mogelijk, even die puntjes checken en zien we dan wel weer verder ;) .

• HakuntamaHobbes
Kijk! Weer iets geleerd! Ik heb er 3 schermen op staan en browser staat altijd open, tijdens gamen.

Ik ga eens kijken bij de AMD powerplay instellingen

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-01 12:09
Ik heb nagenoeg altijd firefox aanstaan, met gpu versnelling uitgeschakeld.
Maar de 7970's lijken wel wat narigheden te hebben :/
Zo heeft mijn systeem een rare quirk bij STALKER Call of prypiat.
Stalker COP

De hud rechtsonder heeft een groenige verkleuring :/
Dit is enkel bij mijn desktop, mijn 7970M (7870) heeft dit niet, voor zover ik mij herinner...

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Dit soort dingen had ik met mijn 280x(zelfde chip als 7970):
YouTube: Artifact 280x

• HakuntamaHobbes
Bekend probleem zo te zien...hoeft het in ieder geval niet aan de kaart te liggen. Ik blijf zoeken naar een oplossing. Vind namelijk in mijn eigen geval het zo raar dat ik soms uren kan gamen zonder en soms zijn ze er na 10 minuten. Meestal verschijnen ze zo snel in WoW

Ga nog wel even testen of ik het met 1 monitor ook heb.

[ Voor 9% gewijzigd door HakuntamaHobbes op 05-03-2014 19:56 ]

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-01 12:09
!mark schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 19:45:
Dit soort dingen had ik met mijn 280x(zelfde chip als 7970):
YouTube: Artifact 280x
Dat zou ik eigenlijk interpreteren als een kapotte vram, of framebuffer.
Aangezien er hele delen wegvallen :s

Ik zal eens een keertje een filmpje maken van mijn geval.

• HakuntamaHobbes
Heb vorige week dinsdag mijn monitor vervangen, probleem leek even weg te zijn maar gisteravond tijdens de beta van Wildstar deed hij weer hetzelfde als in mijn eerst geposte filmpje..

Ik heb alles geupdate en tips die hier gegeven nagelopen, maar het blijft na pak en beet 2 uur gamen gaat ie dit doen, stop start opnieuw op doet ie het weer een tijdje goed, todat het weer begint.

Begin toch steeds meer mijn videokaart te verdenken, ga er volgende week toch mee terug naar Alternate, heb nu 2 bewijzen van iets wat niet hoort, en ik heb sinds ik de 7970 heb, mijn oude 6970 heeft er 1,5 jaar in gezeten nooit problemen mee gehad.

Bovendien lijkt het alsof na die 2 uur problemen krijgt omdat ie 3 monitoren aan moet sturen, iets wat nier hoort!
Pagina: 1