Videopac schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 20:00:
[...]
Is het een optie om de bediening met een app op de ipad te doen?
In dat geval zou je aan een Raspberry Pi genoeg kunnen hebben. USB 2.0 is snel genoeg voor muziek alleen. Squeezelite werkt nog steeds prima en de nieuwe versie van de iPeng app schijnt heel goed te zijn.
Ik heb zelf een Odroid C2 met DietPi als OS en squeezelite. IPeng moet ik nog kopen, maar met de std Squeezebox app (gratis) en de Squeezepad app (niet gratis) werkt het al prima. Vergeet niet een goede dac en versterker. Voor zover ik kan zien is IQAudio beter dan het populaire Hifiberry.
Nee, ik heb geen ipad. De reden dat ik het zo met de Udoo had bedacht heeft een beetje historie.
Ik doe eigenlijk alles vanaf mijn PC (zie specs van mijn profiel). Om ruimte te besparen (ik heb een klein appartement) heb ik mijn ASUS Essence STX II geluidskaart uit mijn PC verkocht en de Denon DA-300USB DAC en de Audioengine N22 versterker (ter vervanging van mijn oude jaren80 versterker) gekocht om dan deze zomer ook een heel compact Mini-ITX systeem te kopen. In de kleinste ITX kasten (mijn voorkeur is/was de
Dan Case) passen eigenlijk geen twee 3,5" HDDs vandaar dat ik apart een audiospeler/nas erbij wou nemen.
Om het beeld compleet te maken dit was eigenlijk het plan om mijn data te gaan bewaren: PC met media-> audiospeler met nas/backup functionaliteit -> Offsite externe HDD. Allemaal 3 TB schijven.
Wat ik daarbij ook nog dien op te merken is dat de audiospeler dus ook stand alone zou zijn (dus zonder dat ik de pc aan doe). Ik wou hem portable maken met nog een headphone dac om ook op bed muziek te luisteren en hem zelfs mee te kunnen nemen naar vrienden met mijn hele muziekcollectie erbij.
Maar ik realiseerde me echter dat mijn huidige PC eigenlijk nog steeds prima voldoet en dat het eigenlijk zonde is om 1000+ euro aan een nieuw systeem uit te geven. Dus achteraf had ik de geluidskaart wel kunnen houden. Niet dat de Denon me echt tegenvalt op mijn luidsprekers (de Audioengine had ik sowieso gekocht) maar het geluid van beide op mijn headphone valt me wel tegen.
Dus als ik heel eerlijk ben heb ik aan mijn PC genoeg en hoef ik helemaal geen aparte nas/audiospeler. Ik twijfel daarom eigenlijk wel een beetje of ik uberhaupt wel de Udoo moet kopen. Ook dat scheelt geld maar aan de andere kant is het ook wel leuk om geld uit te geven terwijl het eigenlijk niet nodig is. En ik vind het gewoon leuk om alles zelf 'te maken' en te bedenken

Ik heb ook mijn mechanische keyboard in zelf in elkaar gezet als ook mijn bureau. Het geeft veel meer voldoening dan zomaar een kant en klaar iets te kopen
Mss had ik achteraf ook beter niet de Denon gekocht maar bijv een DAC met diverse andere inputs input. Maar het feit is dat de DAC naast een USB ingang nou eemaal alleen Digitaal Coax (S/PDIF), 2x Digitaal Optisch (S/PDIF) ingangen heeft. Het nadeel van de DAC is dat het drivers nodig heeft op Windows via USB . Ik heb me wellicht iets te veel laten leiden door design maar dat was voor mij ook belangrijk (kleine apparaten)
Ik had de hifiberry uitbereidingen voor de pi inderdaad ook al gevonden. Op zich zou een Pi device dus wel kunnen werken mits ik die op mijn DAC zou kunnen aansluiten via SP/DIFF. Dat iqaudio ziet er zeker interessant uit en zo te zien is de PiDigi+ module bedoeld voor digital out. Dat zou betekenen dat ik mijn pi kan aansluiten op mijn DAC. Dan zit ik alleen nog met het aansluiten van een HDD aan de Pi. Dat is nog wat gedoe vind ik.
Een ander punt waar ik op moet letten is of met bestaande software/hardware systemen beide functies (nas/audiospeler) mogelijk zijn.
Food for thought in ieder geval. Ik ga van het weekend met je suggesties aan de slag.
EDIT:
Ik heb eerst maar de IQauDIO Digi+ (en sata naar USB adapter) voor de pi besteld om te zien of dat bevalt.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.