Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:37

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.udoo.org/wp-content/uploads/2013/09/udoo_mano4.jpg

UDOO is a very powerful board based on dual or quad core ARM cortex-A9 CPU with great performance both on Android and Linux OS, and a dedicated ARM processor for the GPIO.
These are the main specifications:
  • Freescale i.MX 6 ARM Cortex-A9 CPU Dual/Quad core 1GHz
  • Integrated graphics, each processor provides 3 separated accelerators for 2D, OpenGL® ES2.0 3D and OpenVG™
  • Atmel SAM3X8E ARM Cortex-M3 CPU (same as Arduino Due)
  • RAM DDR3 1GB
  • 76 fully available GPIO
  • Arduino-compatible R3 1.0 pinout
  • HDMI and LVDS + Touch (I2C signals)
  • Ethernet RJ45 (10/100/1000 MBit)
  • WiFi Module
  • Mini USB and Mini USB OTG
  • USB type A (x2) and USB connector (requires a specific wire)
  • Analog Audio and Mic
  • SATA (Only Quad-Core version)
  • Camera connection
  • Micro SD (boot device)
  • Power Supply 12V and External Battery connector
Versies:

Afbeeldingslocatie: http://shop.udoo.org/media/catalog/product/cache/3/small_image/250x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/_/1.jpgAfbeeldingslocatie: http://shop.udoo.org/media/catalog/product/cache/3/small_image/250x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/9/s975-b000-2100-c2_3.jpgAfbeeldingslocatie: http://shop.udoo.org/media/catalog/product/cache/3/small_image/250x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/9/s975-g000-2100-c2_3.jpg
  • CPU Freescale i.MX 6 ARM Cortex-A9 Dual core 1GHz
  • GPU Vivante GC 880 + Vivante GC 320
  • Integrated accelerators for 2D, OpenGL® ES2.0 3D and OpenVG™
  • RAM DDR3 1GB
  • 76 fully available GPIO: 62 digital + 14 digital/analog
  • HDMI and LVDS + Touch
  • 2 Micro USB (1 OTG type a+b)
  • 2 USB type A (x2) and 1 USB connector (requires a specific wire)
  • Analog Audio and Mic
  • CSI Camera Connection
  • on board Micro SD card reader (boot device)
  • Power Supply (6-15V) and External Battery connector
  • CPU Freescale i.MX 6 ARM Cortex-A9 Dual core 1GHz
  • GPU Vivante GC 880 + Vivante GC 320
  • RAM DDR3 1GB
  • HDMI and LVDS + Touch
  • Analog Audio and Mic
  • CSI Camera Connection
  • WiFi Module
  • CPU Freescale i.MX 6 ARM Cortex-A9 Quad core 1GHz
  • GPU Vivante GC 2000 + Vivante GC 355 + Vivante GC 320
  • RAM DDR3 1GB
  • HDMI and LVDS + Touch
  • Analog Audio and Mic
  • CSI Camera Connection
  • WiFi Module
  • SATA

Blog
Forum
Wiki
Installatie-instructies

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
Ik denk erover om er een te gaan gebruiken als onderdeel van een audiofiele mediaplayer.
Het idee is om er dan via I2S een DAC aan te koppelen.

Ze worden ondersteund door Volumio.
Het is me nog niet duidelijk in hoeverre Volumio I2S ondersteund voor de UDOO en welke pinnen van de GPIO ze hiervoor dan gebruiken.

M.b.t. wifi: voor zover ik nu kan zien is het niet mogelijk om een externe antenne aan te sluiten?
(of kan dat ook door het toewijzen van bepaalde pinnen hieraan?)

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
Goed filmpje. Ik zie er meerdere staan, ook v.w.b. de connectiviteit. De Wifi-antenne zit gewoon op die adaptor: lijkt me niet de beste ontvangst garanderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geen stormloop topic.. maar het zijn toch leuke bordjes imho 8)
hoop toch dat er nog wat gebruikers hun ervaringen hier willen delen.

kwam dit nog tegen : DIY NAS with Openmediavault and UDOO

part 1 - YouTube: DIY NAS with Openmediavault and UDOO - pt. 1 Hardware
part 2 - YouTube: DIY NAS with Openmediavault and UDOO - pt. 2 Software Overview
part 3 - YouTube: DIY NAS with Openmediavault and UDOO - pt. 3 Hardware set up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 11:31
Kick, want deze ziet er dan weer heel gaaf uit: https://www.kickstarter.c...powerful-maker-board-ever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:22

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Je kunt ze inmiddels ook voorbestellen.

Zoals het er nu voor staat zullen verzendingen 3 maart van start gaan. Eerst krijgen de kickstarter backers hun product, daarna degenen die hebben voorbesteld. Link

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Wat is nou precies het voordeel van dit bordje? Ik weet niet elke exacte CPU hier in zit, maar ik gok een atom x3, x5, of x7. Dat zijn keurige processortjes voor een single board computer. Het lijkt er echter op dat het enige onderscheidende de integratie van een arduino bordje is. Tevens lijkt het er op dat deze intern via USB is aangesloten. Comminuceerd de arduino dan niet net zo als een normale losse arduino via USB? Zo ja verkies ik liever het modulaire van een losse Atom single board computer, en een losse Arduino. Zo kan je veel makkelijker het arduino of atom bordje upgraden of vervangen wanneer deze kapot gaat.

Of mis ik toch iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Je kan kiezen uit Atom, Celeron of Pentium. Ik heb geen verstand van Arduino noch ben ik zwaar technisch onderlegd. Voor mij is het hele Arduino gebeuren ook (nog) niet zo relevant.

Ik wil zelf een compacte (portable) mediaspeler cq nas/backupsysteem maken met een 10 inch touchscreen. Daarvoor heb ik als leek heel veel op internet rondgeneusd.

Het grote voordeel is dat het een volledig x86 board is waar dus oa windows op kan.

Het heeft een keur aan diverse aansluitingen / uitbereidingsmogelijkheden zoals een sata aansluiting waar dus rechtstreeks een HDD/SSD op aangesloten kan worden. Bij een pi bijvoorbeeld moet je veel meer fratsen uithalen om dit te bewerkstelligen en dan heb je geen fatsoenlijke data overdracht snelheden.

Daarnaast heeft het heel veel andere connectiemogelijkheden waaronder S/PDIF out wat voor mij belangrijk is om hem aan mijn dac te kunnen aansluiten. Verder kan er een SD kaart in, maar heeft het ook een M.2 slot voor SSD en een M.2 slot voor een wifi/bluetooth module. De duurdere versies hebben ook een ingebouwde 32 GB eMCC kaart.

Verder oa USB aansluitingen, HDMI, mini display ports, RJ45 ethernet.

Specs

Ik heb geen andere miniboards kunnen vinden die dit allemaal bieden. Het enige wat ik qua formfactor en connectie mogelijkheden voorbij heb zien komen is een pico itx board maar alleen zo'n bordje kost al 300 tot 400€.

Maar als iemand een alternatief weet dan hoor ik het graag.

[ Voor 4% gewijzigd door Dwarlorf op 27-01-2017 16:23 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
Dwarlorf schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:35:
Je kan kiezen uit Atom, Celeron of Pentium. Ik heb geen verstand van Arduino noch ben ik zwaar technisch onderlegd. Voor mij is het hele Arduino gebeuren ook (nog) niet zo relevant.

Ik wil zelf een compacte (portable) mediaspeler cq nas/backupsysteem maken met een 10 inch touchscreen. Daarvoor heb ik als leek heel veel op internet rondgeneusd.

Het grote voordeel is dat het een volledig x86 board is waar dus oa windows op kan.

Het heeft een keur aan diverse aansluitingen / uitbereidingsmogelijkheden zoals een sata aansluiting waar dus rechtstreeks een HDD/SSD op aangesloten kan worden. Bij een pi bijvoorbeeld moet je veel meer fratsen uithalen om dit te bewerkstelligen en dan heb je geen fatsoenlijke data overdracht snelheden.

Daarnaast heeft het heel veel andere connectiemogelijkheden waaronder S/PDIF out wat voor mij belangrijk is om hem aan mijn dac te kunnen aansluiten. Verder kan er een SD kaart in, maar heeft het ook een M.2 slot voor SSD en een M.2 slot voor een wifi/bluetooth module. De duurdere versies hebben ook een ingebouwde 32 GB eMCC kaart.

Verder oa USB aansluitingen, HDMI, mini display ports, RJ45 ethernet.

Specs

Ik heb geen andere miniboards kunnen vinden die dit allemaal bieden. Het enige wat ik qua formfactor en connectie mogelijkheden voorbij heb zien komen is een pico itx board maar alleen zo'n bordje kost al 300 tot 400€.

Maar als iemand een alternatief weet dan hoor ik het graag.
Is een 10" touch screen een must? En wil je er LibreElec of iets gelijks op draaien?
Veel andere bordjes hebben geen sata: dat is een nadeel als je een nas wil bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Videopac schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 17:34:
[...]

Is een 10" touch screen een must? En wil je er LibreElec of iets gelijks op draaien?
Veel andere bordjes hebben geen sata: dat is een nadeel als je een nas wil bouwen.
Sata (en S/PDIF) was voor mij ook de belangrijkste reden om voor de Udoo te kiezen. Maar wat me ook zeer bevalt is dat het zo veel mogelijkheden biedt. Ik zou het in de toekomst ook nog kunnen omvormen tot een mini PC met win10.

Ik zei mediaspeler maar het gaat me eigenlijk om muziek. Het liefst zou ik foobar2000 willen draaien. Ik heb begrepen dat ik dan Wine moet installeren. Ik heb biivoorbeeld ook Clementine uitgeprobeerd zowel op PC als Pi3 en dat is qua GUI vergelijkbaar maar ik geef de voorkeur aan foobar want dat is net iets subtieler. Andere optie zou android kunnen zijn maar de foobar2000 app op android is totaal anders dan die op de PC.

Ik ken LibreElec alleen van naam, heb er nog niet naar gekeken maar als dat vergelijkbaar is met Kodi dan blijf ik daar liever van weg. Dat vond ik helemaal niks.

10" leek mij het beste formaat, 7 vond ik te klein waardoor het niet overzichtelijk was. Ik heb daarvoor gewoon letterlijk op mijn pc de windows van foobar en clementine geschaald naar de lengte en breedte van het scherm dat ik momenteel op oog heb. Waveshare 10.1 inch. Het voordeel daarvan is dat er ook een simpele open case bij zit waarvan ik denk dat ik makkelijk is om daar de verschillende devices in te bouwen.

Ik las alleen dat het geen open source is dus wellicht moet ik nog verder kijken. Ik heb eigenlijk ook te weinig kennis van hoe dat met voeding moet. Ik weet ook niet of de single voeding die bij de udoo zit ook genoeg is om dat scherm te voeden via LDVS.

Verder heb ik nog een 2.5" laptop HDD van 250GB liggen die ik in eerste instantie wil gebruiken maar eigenlijk is dat niet genoeg voor mijn muziek verzameling. Of ik gooi er 1 van m'n 3TB 3,5 HDD's er in als dat praktisch genoeg is. Maar bij voorkeur wil ik in een later stadium nog een 2,5" 3TB HDD toevoegen maar het gaat zo al prijzig genoeg worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
Dwarlorf schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 18:07:
[...]

Sata (en S/PDIF) was voor mij ook de belangrijkste reden om voor de Udoo te kiezen. Maar wat me ook zeer bevalt is dat het zo veel mogelijkheden biedt. Ik zou het in de toekomst ook nog kunnen omvormen tot een mini PC met win10.

Ik zei mediaspeler maar het gaat me eigenlijk om muziek. Het liefst zou ik foobar2000 willen draaien. Ik heb begrepen dat ik dan Wine moet installeren. Ik heb biivoorbeeld ook Clementine uitgeprobeerd zowel op PC als Pi3 en dat is qua GUI vergelijkbaar maar ik geef de voorkeur aan foobar want dat is net iets subtieler. Andere optie zou android kunnen zijn maar de foobar2000 app op android is totaal anders dan die op de PC.

Ik ken LibreElec alleen van naam, heb er nog niet naar gekeken maar als dat vergelijkbaar is met Kodi dan blijf ik daar liever van weg. Dat vond ik helemaal niks.

10" leek mij het beste formaat, 7 vond ik te klein waardoor het niet overzichtelijk was. Ik heb daarvoor gewoon letterlijk op mijn pc de windows van foobar en clementine geschaald naar de lengte en breedte van het scherm dat ik momenteel op oog heb. Waveshare 10.1 inch. Het voordeel daarvan is dat er ook een simpele open case bij zit waarvan ik denk dat ik makkelijk is om daar de verschillende devices in te bouwen.

Ik las alleen dat het geen open source is dus wellicht moet ik nog verder kijken. Ik heb eigenlijk ook te weinig kennis van hoe dat met voeding moet. Ik weet ook niet of de single voeding die bij de udoo zit ook genoeg is om dat scherm te voeden via LDVS.

Verder heb ik nog een 2.5" laptop HDD van 250GB liggen die ik in eerste instantie wil gebruiken maar eigenlijk is dat niet genoeg voor mijn muziek verzameling. Of ik gooi er 1 van m'n 3TB 3,5 HDD's er in als dat praktisch genoeg is. Maar bij voorkeur wil ik in een later stadium nog een 2,5" 3TB HDD toevoegen maar het gaat zo al prijzig genoeg worden. ;)
Is het een optie om de bediening met een app op de ipad te doen?
In dat geval zou je aan een Raspberry Pi genoeg kunnen hebben. USB 2.0 is snel genoeg voor muziek alleen. Squeezelite werkt nog steeds prima en de nieuwe versie van de iPeng app schijnt heel goed te zijn.

Ik heb zelf een Odroid C2 met DietPi als OS en squeezelite. IPeng moet ik nog kopen, maar met de std Squeezebox app (gratis) en de Squeezepad app (niet gratis) werkt het al prima. Vergeet niet een goede dac en versterker. Voor zover ik kan zien is IQAudio beter dan het populaire Hifiberry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

Videopac schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 20:00:
[...]

Is het een optie om de bediening met een app op de ipad te doen?
In dat geval zou je aan een Raspberry Pi genoeg kunnen hebben. USB 2.0 is snel genoeg voor muziek alleen. Squeezelite werkt nog steeds prima en de nieuwe versie van de iPeng app schijnt heel goed te zijn.

Ik heb zelf een Odroid C2 met DietPi als OS en squeezelite. IPeng moet ik nog kopen, maar met de std Squeezebox app (gratis) en de Squeezepad app (niet gratis) werkt het al prima. Vergeet niet een goede dac en versterker. Voor zover ik kan zien is IQAudio beter dan het populaire Hifiberry.
Nee, ik heb geen ipad. De reden dat ik het zo met de Udoo had bedacht heeft een beetje historie.

Ik doe eigenlijk alles vanaf mijn PC (zie specs van mijn profiel). Om ruimte te besparen (ik heb een klein appartement) heb ik mijn ASUS Essence STX II geluidskaart uit mijn PC verkocht en de Denon DA-300USB DAC en de Audioengine N22 versterker (ter vervanging van mijn oude jaren80 versterker) gekocht om dan deze zomer ook een heel compact Mini-ITX systeem te kopen. In de kleinste ITX kasten (mijn voorkeur is/was de Dan Case) passen eigenlijk geen twee 3,5" HDDs vandaar dat ik apart een audiospeler/nas erbij wou nemen.

Om het beeld compleet te maken dit was eigenlijk het plan om mijn data te gaan bewaren: PC met media-> audiospeler met nas/backup functionaliteit -> Offsite externe HDD. Allemaal 3 TB schijven.
Wat ik daarbij ook nog dien op te merken is dat de audiospeler dus ook stand alone zou zijn (dus zonder dat ik de pc aan doe). Ik wou hem portable maken met nog een headphone dac om ook op bed muziek te luisteren en hem zelfs mee te kunnen nemen naar vrienden met mijn hele muziekcollectie erbij.

Maar ik realiseerde me echter dat mijn huidige PC eigenlijk nog steeds prima voldoet en dat het eigenlijk zonde is om 1000+ euro aan een nieuw systeem uit te geven. Dus achteraf had ik de geluidskaart wel kunnen houden. Niet dat de Denon me echt tegenvalt op mijn luidsprekers (de Audioengine had ik sowieso gekocht) maar het geluid van beide op mijn headphone valt me wel tegen.

Dus als ik heel eerlijk ben heb ik aan mijn PC genoeg en hoef ik helemaal geen aparte nas/audiospeler. Ik twijfel daarom eigenlijk wel een beetje of ik uberhaupt wel de Udoo moet kopen. Ook dat scheelt geld maar aan de andere kant is het ook wel leuk om geld uit te geven terwijl het eigenlijk niet nodig is. En ik vind het gewoon leuk om alles zelf 'te maken' en te bedenken :) Ik heb ook mijn mechanische keyboard in zelf in elkaar gezet als ook mijn bureau. Het geeft veel meer voldoening dan zomaar een kant en klaar iets te kopen

Mss had ik achteraf ook beter niet de Denon gekocht maar bijv een DAC met diverse andere inputs input. Maar het feit is dat de DAC naast een USB ingang nou eemaal alleen Digitaal Coax (S/PDIF), 2x Digitaal Optisch (S/PDIF) ingangen heeft. Het nadeel van de DAC is dat het drivers nodig heeft op Windows via USB . Ik heb me wellicht iets te veel laten leiden door design maar dat was voor mij ook belangrijk (kleine apparaten)

Ik had de hifiberry uitbereidingen voor de pi inderdaad ook al gevonden. Op zich zou een Pi device dus wel kunnen werken mits ik die op mijn DAC zou kunnen aansluiten via SP/DIFF. Dat iqaudio ziet er zeker interessant uit en zo te zien is de PiDigi+ module bedoeld voor digital out. Dat zou betekenen dat ik mijn pi kan aansluiten op mijn DAC. Dan zit ik alleen nog met het aansluiten van een HDD aan de Pi. Dat is nog wat gedoe vind ik.

Een ander punt waar ik op moet letten is of met bestaande software/hardware systemen beide functies (nas/audiospeler) mogelijk zijn.

Food for thought in ieder geval. Ik ga van het weekend met je suggesties aan de slag.

EDIT:

Ik heb eerst maar de IQauDIO Digi+ (en sata naar USB adapter) voor de pi besteld om te zien of dat bevalt.

Pagina: 1