Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Hoioi,

Ik wil een tweede scherm voor mijn werk/gameplek thuis omdat het huidige 1080p scherm simpelweg te weinig werkruimte biedt.
Nu zit ik al geruime tijd een 1440p scherm te overwegen, tot ik de volgende review bij de buren las.
http://nl.hardware.info/r...eview-4k-wordt-betaalbaar (betaalbare 60hz uhd monitor)

Nu overweeg ik dus deze omdat deze in theorie nog veel meer werkoppervlak biedt dan een 1440p paneel.

Ik vraag me alleen af of ik die werkruimte ook effectief kan benutten.

Een snelle google kon mijn vragen niet beantwoorden dus stel ik ze maar hier.
  • Schaalt windows7 een beetje fatsoenlijk naar UHD (DPI op 100%).
  • Schalen applicaties als Sublime/Notepad++ en Unity3d naar UHD of worden de lettertjes onleesbaar klein (zoals op de htpc van 1080p en dpi op 100%)
  • Ga ik elke pixel individueel kunnen gebruiken of is de pixel density dermate hoog dat voor elke "weergave pixel" meerdere fysieke pixels gebruikt moeten worden waardoor ik dus vrijwel niets heb aan de hogere resolutie.(lees; ik kan niet meer vensters naast/onder/boven/etc elkaar kwijt dan op een 1440p scherm)

Kanttekeningen.
  • Ik weet dat het een TN paneel is, ik vind de voordelen (geen lag) daarvan echter opwegen tegen IPS(kleurweergave/kijkhoek), zeker op het huidige UHD aanbod (native meestal 30hz)
  • Gaming ga ik er de komende jaren niet op doen omdat GPU-power voor nog UHD te duur is voor me (wat voor 1440p nog wel te doen is, over 2 jaar verwacht ik dat GPU's krachtig/betaalbaar genoeg zijn om dit scherm ).
  • Kijkafstand is bij beide schermen gelijk (gok 50 a 60cm)
  • Prijs is geen factor aangezien het UHD scherm in de prijscategorie van instap 1440p schermen valt
Alvast bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door eL_Jay op 05-03-2014 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Heb wat verder gezocht en naar ik vernomen heb schaalt windows abominabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:36
klopt. Heb zelf een 2560x1600 scherm @ 30". Persoonlijk vind ik dat pixels genoeg. Gebruik zelf veel photoshop en lightroom, en wat video-editing. Heb zelf het DPI op 125% staan, en in windows 8.1 gaat dat helemaal niet zo heel gek.

Ik denk dat op 4K zonder scaling alles onleesbaar zal worden. Ik vond op 1600p dit al redelijk vervelend worden.

die extra werkruimte krijg je alleen door de balken en menu's (dankzij de extra pixels) kleiner te maken. Op een gegeven moment zullen de balken te klein worden om werkbaar te zijn. Ik ben beniewd of dit al op 4K het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:45
Verder blijkt upscaling goed te werken, met name voor games leuk, zodat je niet meteen 3 780ti hoeft te kopen.
Ik denk dat ik er 1 ga bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uit de Dell UltraSharp UP3214Q review op TFT Central:

However, we felt text was too small really for prolonged comfortable use, even if you position the screen to only be a couple of feet away from you. We ended up changing the Windows font scaling to 125% which resulted in a text size more comparable to a 27" 2560 x 1440 screen. This was certainly more comfortable for text use and reading, although you do then of course lose some of the desktop real-estate. Windows seemed to handle the scaling well on the most part although some applications didn't change and some fonts looked a little wrong. It's not an ideal solution really, and some applications and operating systems will no doubt handle the scaling differently. To be honest we were a little unconvinced by the practical usage of such high resolutions on desktop monitors for normal uses. Cramming that same resolution into a 24" screen like the forthcoming Dell UP2414Q is surely going to be even more problematic?!
En dat gaat om een 31.5" scherm, het scherm waar jij naar linkt is 27.9". De pixelpitch op de 31.5" is al 13% groter en dan nog is het erg klein. 2560x1440 @ 27" heeft zelfs een pixelpitch die 46% groter is dan 3840x2160 @ 27.9".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:36

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Ik weet niet of je inmiddels al een keuze gemaakt hebt. Heb zelf nu sinds 2 weken een Samsung 28D590D 28" UHD monitor en ik wil zelf niets meer anders. Mijn kijkafstand bedraagt ongeveer 80cm en het is voor mij nog prima leesbaar. Nou is het wel zo dat ik goede ogen heb.

De monitor wordt voornamelijk onder Mac OS gebruikt, maar ook regelmatig nog met Windows 7 en persoonlijk vind ik het nog steeds goed werkbaar. Als je wat mindere ogen hebt dan kan ik me voorstellen dat het wat minder goed te lezen valt allemaal.
Overigens heb je ook de 34UM95 van LG, wat misschien wel een mooie middenweg is. 3440 x 1440, dus meer horizontale ruimte en hetzelfde verticaal als een 2560 monitor.

Persoonlijk ben ik supergelukkig met de enorme hoeveelheid werkruimte die ik met 3840x2160 gekregen heb. Mijn macbook werkt nu in clamshell mode omdat ik het 2e scherm (had de rMBP altijd open naast mijn U2913WM monitor voor extra ruimte) nu niet meer nodig heb. Heb de monitor nog gereviewed, misschien heb je er nog wat aan.
Pagina: 1