Hoioi,
Ik wil een tweede scherm voor mijn werk/gameplek thuis omdat het huidige 1080p scherm simpelweg te weinig werkruimte biedt.
Nu zit ik al geruime tijd een 1440p scherm te overwegen, tot ik de volgende review bij de buren las.
http://nl.hardware.info/r...eview-4k-wordt-betaalbaar (betaalbare 60hz uhd monitor)
Nu overweeg ik dus deze omdat deze in theorie nog veel meer werkoppervlak biedt dan een 1440p paneel.
Ik vraag me alleen af of ik die werkruimte ook effectief kan benutten.
Een snelle google kon mijn vragen niet beantwoorden dus stel ik ze maar hier.
Kanttekeningen.
Ik wil een tweede scherm voor mijn werk/gameplek thuis omdat het huidige 1080p scherm simpelweg te weinig werkruimte biedt.
Nu zit ik al geruime tijd een 1440p scherm te overwegen, tot ik de volgende review bij de buren las.
http://nl.hardware.info/r...eview-4k-wordt-betaalbaar (betaalbare 60hz uhd monitor)
Nu overweeg ik dus deze omdat deze in theorie nog veel meer werkoppervlak biedt dan een 1440p paneel.
Ik vraag me alleen af of ik die werkruimte ook effectief kan benutten.
Een snelle google kon mijn vragen niet beantwoorden dus stel ik ze maar hier.
- Schaalt windows7 een beetje fatsoenlijk naar UHD (DPI op 100%).
- Schalen applicaties als Sublime/Notepad++ en Unity3d naar UHD of worden de lettertjes onleesbaar klein (zoals op de htpc van 1080p en dpi op 100%)
- Ga ik elke pixel individueel kunnen gebruiken of is de pixel density dermate hoog dat voor elke "weergave pixel" meerdere fysieke pixels gebruikt moeten worden waardoor ik dus vrijwel niets heb aan de hogere resolutie.(lees; ik kan niet meer vensters naast/onder/boven/etc elkaar kwijt dan op een 1440p scherm)
Kanttekeningen.
- Ik weet dat het een TN paneel is, ik vind de voordelen (geen lag) daarvan echter opwegen tegen IPS(kleurweergave/kijkhoek), zeker op het huidige UHD aanbod (native meestal 30hz)
- Gaming ga ik er de komende jaren niet op doen omdat GPU-power voor nog UHD te duur is voor me (wat voor 1440p nog wel te doen is, over 2 jaar verwacht ik dat GPU's krachtig/betaalbaar genoeg zijn om dit scherm ).
- Kijkafstand is bij beide schermen gelijk (gok 50 a 60cm)
- Prijs is geen factor aangezien het UHD scherm in de prijscategorie van instap 1440p schermen valt
[ Voor 4% gewijzigd door eL_Jay op 05-03-2014 16:37 ]