Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:34

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Topicstarter
Voor een nieuw studentenhuis met 12 kamers moet ik het netwerk bedraad en draadloos aansluiten. Gelukkig is het een nieuw gebouw en elke kamer heeft een wandcontactdoos met twee netwerkaansluitingen die allemaal uit komen op een patchkast in de meterkast op de benedenverdieping.
Wij (de studenten) wonen echter op de bovenverdieping, dus ik zit een beetje met de plaatsing van de (wireless) router om het draadloze signaal ook goed verdeeld te krijgen. Ook heb ik graag de mogelijkheid de router fysiek te kunnen benaderen wanneer hij bijvoorbeeld gereset moet worden.

Mijn huidige plan is om voor het plaatsen van de router gebruik te maken van de twee kabels die naar de kamers toe lopen. De router wil ik dan in een centraal gelegen kamer zetten en via de ene aansluiting het WAN signaal naar boven te leiden en het geroute LAN signaal door de andere aansluiting weer naar beneden. Beneden wil ik dan twee 8 poort switches plaatsen om het LAN te verdelen naar alle overige kamers.

Met het oog op de toekomst heb ik gekozen voor een gigabit router en switches. Toch komt met deze opstelling het hele netwerk aan 1 kabel te liggen naar de router. Zal dit veel nadelige gevolgen hebben voor de snelheid/stabiliteit van het netwerk? Of vertelt de router alleen aan de computers waar ze elkaar kunnen vinden en gaat het verkeer onderling via de switches?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:23
[verwijderd]

[ Voor 117% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52
Heeft die patchkast ook een switch? Ik zou daar een pricewatch: TP-Link TL-SG1024DE (als je met 24 poorten uit komt) hangen, dan zit alles op dezelfde switch.

Dat je maar één poortje op de router hebt is niet erg, ik neem even aan dat je maar één subnet gaat gebruiken op je LAN, dan ga je dus alleen voor het internet over je router.

De switches weten waar de PC's zijn omdat ze MAC-adressen langs zien komen en onthouden, je router heeft daar niks in te vertellen :) Onderling verkeer gaat dan ook niet over de router.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

Topicstarter
Ik heb wel zitten nadenken over een grotere switch, maar om de kosten een beetje laag te houden voor de huisbaas heb ik het maar zo opgelost, scheelt weer €30. Denk dat het onderling (en tegelijk) filesharen tegenwoordig wel mee zal vallen aangezien je alles zo van internet trekt.
Daarnaast zal lang niet iedereen gebruik maken van zijn bedrade verbinding, dus hoop maar dat de TL-WR1043ND niet ten onder gaat aan een overvloed van draadloze connecties ;)
Bedankt voor de reacties zover! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
-Tim- schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 15:33:
[..]
Denk dat het onderling (en tegelijk) filesharen tegenwoordig wel mee zal vallen aangezien je alles zo van internet trekt.
Daarnaast zal lang niet iedereen gebruik maken van zijn bedrade verbinding, dus hoop maar dat de TL-WR1043ND niet ten onder gaat aan een overvloed van draadloze connecties ;)
[..]
Ik denk dat je je in deze twee punten nog wel eens kon vergissen. Je kunt inderdaad alles zo van internet trekken, maar heb je enig idee hoe het er met een torrent aan toe gaat? Daarbij worden vele verbindingen tegelijk gemaakt. Een huis-tuin-keuken router gaat soms al door z’n knieën omdat 1 persoon een torrent aan heeft staan. Kun je nagaan wat er gebeurt als 12 personen dat doen.

Ook je tweede punt vind ik nogal gewaagd. De meeste mensen hebben toch al vaak minstens 2 apparaten via WiFi (Telefoon en laptop/tablet). Daar komen dan nog consoles e.d. bij. Dan zit je dus al op 24 connecties. Ik heb zo'n idee dat die 1043ND dat niet leuk gaat vinden, en dat de boel onwerkbaar traag gaat worden.

Maargoed, je kunt het eerst proberen natuurlijk, en als het niet bevalt de boel nog aanpassen. Ik zou dan een centrale router pakken (die redelijk wat verkeer kan verstouwen) en gaan werken met losse accespoints. Dan overlaad je één enkel device ook niet met een groot aantal connecties, maar verspreid je het over meerdere accespoints (bijv. eentje/twee per verdieping).

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 05-03-2014 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Misschien is dit een mooie optie!? Voldoende poorten, ingebouwde router (welke snelheid heeft de Internet aansluiting?) en de stabiliteit van RouterOS.

En de prijs is ook niet verkeerd! Wel opletten dat het ex. BTW is...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-08 20:29
ThinkPadd schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 15:38:
[...]

Ik denk dat je je in deze twee punten nog wel eens kon vergissen. Je kunt inderdaad alles zo van internet trekken, maar heb je enig idee hoe het er met een torrent aan toe gaat? Daarbij worden vele verbindingen tegelijk gemaakt. Een huis-tuin-keuken router gaat soms al door z’n knieën omdat 1 persoon een torrent aan heeft staan. Kun je nagaan wat er gebeurt als 12 personen dat doen.

Ook je tweede punt vind ik nogal gewaagd. De meeste mensen hebben toch al vaak minstens 2 apparaten via WiFi (Telefoon en laptop/tablet). Daar komen dan nog consoles e.d. bij
Je was me net voor...
Als er ook maar 1 iemand een groter bestand gaat downloaden/delen wordt je complete draadloze netwerk onbruikbaar voor de rest.
Ik weet zo niet of het Half duplex verhaal nog opgaat voor deze Soho routers..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

Topicstarter
ThinkPadd schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 15:38:
[...]

Ook je tweede punt vind ik nogal gewaagd. De meeste mensen hebben toch al vaak minstens 2 apparaten via WiFi (Telefoon en laptop/tablet). Daar komen dan nog consoles e.d. bij. Dan zit je dus al op 24 connecties. Ik heb zo'n idee dat die 1043ND dat niet leuk gaat vinden, en dat de boel onwerkbaar traag gaat worden.

Maargoed, je kunt het eerst proberen natuurlijk, en als het niet bevalt de boel nog aanpassen. Ik zou dan een centrale router pakken (die redelijk wat verkeer kan verstouwen) en gaan werken met losse accespoints. Dan overlaad je één enkel device ook niet met een groot aantal connecties, maar verspreid je het over meerdere accespoints (bijv. eentje/twee per verdieping).
Goed dat je deze punten even aanhaalt, maar tja de router staat er al, dus ik ga het eerst maar eens zo proberen. Feit is ook dat de v1 van de 1043nd het in mijn vorige studentenhuis met 13 man altijd goed heeft volgehouden, vandaar dat ik deze keuze opnieuw durfde te maken. Wanneer het wel mis ging moesten er inderdaad even duidelijk afspraken gemaakt worden over torrents, maar over het algemeen ging het dus prima. Met een custom firmware zou het toch ook wel mogelijk moeten zijn dit gedrag van torrents wat in te temmen? Of zou ik met QoS juist de router méér gaan belasten omdat ie dan constant het verkeer in de gaten moet gaan houden?

Misschien is het allemaal wat onrealistisch, maar oplossingen zoals lier aanhaalt zijn helaas te duur. Ik heb met de huisbaas een prijs van ongeveer €120 afgesproken voor alle apparatuur, en met de router, switches en patchkabels zit ik daar al op. Ik denk dat ik er dus maar het beste van ga proberen te maken. Gelukkig heb ik al wel een huisgenoot gehoord die zijn extra router wou inpluggen, eventueel kunnen we die als accespoint instellen om de wireless load wat te verdelen over de apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-09 09:14
Houdt er rekening mee dat 12 studenten (+ eventuele aanhang) een stuk "netwerk" onvriendelijker zijn dan 12 gemiddelde MKB medewerkers, en bij een bedrijf van +-12 medewerkers ga je toch ook het netwerk niet inrichten met een bokkie wokkie gezinsrouter en switches van 19 euro? Ik voorzie met de gebruikte hardware een boel performance problemen als dit zo geplaatst gaat worden.

Ik zou minimaal een router plaatsen die performance kan garanderen bij 25+ nodes, een managed switch, zodat je bij misbruik ook nog zaken kan beheren, en meerdere (semi professionele) accesspoints bijv 1 AP per 3 of 4 kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Mja, het is natuurlijk wel je eigen studentenkamer, niet een ziekenhuis waar je 5 negens en een bepaalde bandbreedte moet garanderen...

Je setup gaat zeker werken, alleen als iemand besluit ergens een NAS neer te zetten en open te stellen voor de rest heb je kans dat het langzamer wordt :) Tenzij er een NAS komt denk ik dat wireless het eerste voor issues gaat zorgen door het potentieel aantal devices op één radio en mogelijk qua dekking in de kamers het verste weg (vooral op momenten dat er actief gebruik wordt gemaakt van het WiFi door meerdere mensen).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

Topicstarter
Paul schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 16:10:
Mja, het is natuurlijk wel je eigen studentenkamer, niet een ziekenhuis waar je 5 negens en een bepaalde bandbreedte moet garanderen...

Je setup gaat zeker werken, alleen als iemand besluit ergens een NAS neer te zetten en open te stellen voor de rest heb je kans dat het langzamer wordt :) Tenzij er een NAS komt denk ik dat wireless het eerste voor issues gaat zorgen door het potentieel aantal devices op één radio en mogelijk qua dekking in de kamers het verste weg (vooral op momenten dat er actief gebruik wordt gemaakt van het WiFi door meerdere mensen).
Jij begrijpt me.
Ik denk ook vooral WiFi tricky gaat worden. In dat geval is een accespoint bijpluggen in een verder gelegen kamer toch genoeg voor dekking én wat load van de router wegnemen?
In het uitzonderlijke geval dat er wel een NAS komt, is het dan beter die aan de router te hangen of aan een switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Aan de switch (ingebouwd in de router, die heeft 4 poorten, of een van de losse) waar de meeste mensen of de mensen waarvan je verwacht dat ze het meeste gaan downloaden aan hangen :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Mijn advies, doe het gelijk goed.

Zet een 24 poorts Gigabit switch neer en zet op elke verdieping een accespoint neer.

Het kost even wat meer maar dan heb je minder problemen in de toekomst.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

Topicstarter
Leo1010 schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 16:28:
Mijn advies, doe het gelijk goed.

Zet een 24 poorts Gigabit switch neer en zet op elke verdieping een accespoint neer.

Het kost even wat meer maar dan heb je minder problemen in de toekomst.
Al zijn er per kamer 12*2 aansluitingen, 1 aansluiting per kamer is genoeg. Dus dan kom je op een 12 of 16 poorts switch.
Zoals ik al heb aangegeven is het 'gelijk goed doen' te duur. Wat wel een optie zou kunnen zijn is één grote switch nemen van 100Mbit, bijvoorbeeld de pricewatch: TP-Link TL-SF1016D. Dan kom ik zelfs 20 euro onder mijn budget.
Zou dit dan een stabielere oplossing zijn? Want op zich verkies ik stabiliteit boven snelheid, ook omdat we voorlopig nog op een ADSL lijntje zitten en ik niet veel sharing verwacht over het LAN.

Van het bespaarde geld kan ik dan een accespoint halen om het bereik op de bovenverdieping uit te breiden. Een andere mogelijkheid is de router beneden te plaatsen, de bekabelde verbindingen via de 100Mbit switch te doen, en vanuit de router een gigabit verbinding naar het accespoint boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
'budget', met 120 euro voor switches, accesspoints _en_ kabels kun je niet echt over budget spreken, dat valt onder de categorie "het mag niks kosten".

Als iedereen 5 euro inlegt kun je een 24p gigabitswitch kopen, kun je (op één na, maar die heb je toch al in gebruik voor je WAN-link naar de router) alles patchen op één switch en ben je gewoon klaar...

€ 91 Azerty pricewatch: TP-Link TL-SG1024D
€ 45 Azerty pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND
€ 10 verzendkosten

Zit je op 146 euro, heb je (120 + 12*5 - 146=) € 34 over voor 26 patchkabels, dat moet wel lukken op netwerkwinkel.com...

[ Voor 26% gewijzigd door Paul op 05-03-2014 17:16 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Paul schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 16:10:

Klopt zeker, maar dit is wel de leefftijd dat er vrij vaak bijv. veel gegamed wordt, en ik kan je uit ervaring bij een maat van me vertellen dat als iemand bijv. zijn MMO niet meer fatsoenlijk kan spelen, of zijn HC diablo character verliest doordat iemand onstabiliteit in het netwerk veroorzaakt terwijl bij het contact van de kamer werkend internet beloofd wordt mensen heel pissig kunnen worden met alle problemen van dien in het huis.

Die maat van me bijv. heeft 3 maanden niet kunnen raiden in WoW door toedoen van de brakke infra aangelegd door de huurbaas (ook een gevalletje mag niets kosten) wat hem een spot in een destijds world top 5 guild gekost heeft. Dit ging door totdat ze met zijn 3'en naar de huurbaas gestapt zijn en afgedwongen hebben dat er een fatsoenlijk netwerk kwam (kosten 2:1 gedeeld met de huurbaas) en voor 300 euro lag er een voor een studenten huis perfecte netwerk infra (Managed HP switchje, goede 2de hands zakelijke router en een leuk AP voor 3 man) wat een kleine investering is als je er 4+ jaar wil/moet zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Ik zou zoals hierboven ook al genoemd wordt zeker eens tweedehands kijken.

Mooi ex-zakelijk spul pakken bijv. HP of Cisco, 3COM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:53
Gewoon ff op marktplaats kijken.

Ik heb er destijds 2 x een 24 poort 3300 3com switch vandaan gehaald voor €50,

1 gebruik ik voor mijn lanverkeer en de ander is spare

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

Topicstarter
shure-fan schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 21:11:
Gewoon ff op marktplaats kijken.

Ik heb er destijds 2 x een 24 poort 3300 3com switch vandaan gehaald voor €50,

1 gebruik ik voor mijn lanverkeer en de ander is spare
Marktplaats lijkt me inderdaad een goed idee. Nu is zo'n 3com 3300 echter wel een 100Mbit switch, zou dat voor mijn geval (in verband met de kosten) misschien dan de beste oplossing zijn of moet ik wel voor gigabit blijven gaan. Een grote managed switch lijkt me een stabieler netwerk opleveren echter niet erg future proof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
HP2824's zijn vaak bijv voor weinig te krijgen, en in zulke situaties best een leuke switch, ik gebruik er zelf ook 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

Topicstarter
Ik heb nu een tweedehands en unmanaged 16 poorts gigabit switch op de kop kunnen tikken voor een iets lagere prijs dan de twee 8 poort switches die ik eerst op het oog had. Ik ga het hier maar mee proberen en eventueel prik ik er nog een accespoint bij voor verderop in het gebouw. Volgens mij moet het dan wel goedkomen. Bedankt voor alle hulp :)
Pagina: 1