Toon posts:

Het desktop best buy systeem. extra koeling toepassen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen van tweakers,

Ik ben van plan om een desktop systeem aan te schaffen, meer specifiek deze :
reviews: Desktop Best Buy Guide: maart 2014

Echter heb ik een aantal simpele vragen, ik heb gemerkt dat dit systeem echt alles bevat wat jeje maar kunt wensen maar ik maak me zorgen om de koel mogelijkheden van het gehele systeem.

Is het een goed idee om extra Fans aan te schaffen om de luchtstroom binnen in de kast te vergroten?
Of is dit niet nodig in dit systeem?

Alvast bedankt voor eventueel advies dat jullie me kunnen geven.

Koen

Verwijderd

De daar gebruikte behuizing heeft 9 fanpoorten. Er worden standaard 2 fans meegeleverd dus het mogelijk om de rest nog op te vullen :P. Allemaal opvullen is overdreven maar je zou een paar extra fans kunnen toevoegen.

pricewatch: Cooler Master CM 690 III Closed

Verwijderd

Als je voor de volle 9 fans gaat zou ik wel, zonder twijfel, een fancontroller inbouwen. Anders zit je permanent op standje stofzuiger en sowieso heb je de volle capaciteit zelden tot nooit nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2014 15:41 ]

Verwijderd

Aan de voorkant zit een 200mm fan gemonteerd dus daar kun je niets meer monteren. Hierdoor blijven er minder plaatsen over omdat er op een 200mm plek 2x120mm fans passen :).

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1375094980.jpeg
Top: 120/140mm fan x 2, or 200mm fan x 1 (optional)
Front: 200mm fan x 1 (installed), or 120/140mm fan x 2 , 180mm fan x 1(optional)
Rear: 120mm fan x 1 (installed)
Side: 120mm fan x 2 or 180/200mm fan x 1(optional)
Bottom: 120mm fan x 1 (optional)
HDD cage: 120mm fan x 1 (optional)

Verwijderd

Topicstarter
Herr Roedy, ik heb even kort gekeken naar een Fancontroller zoals je zij, (heb er helaas geen ervaring mee)

Als ik het goed begrijp kan je hiermee een temperatuur instellen en de controller past de fans automatisch aan om deze temperatuur te handhaven, correct?

Dus, standaard 2 fans erbij. niet echt veel dus ik denk dat ik het verdubbel naar 4 en een controller erbij, beetje overkill maar te veel koeling is nooit een slecht idee.

Edit : nu ik die foto er zo bij zie denk ik dat ik ga voor de 2 orginele fans met een controller erbij :) jezus wat een stofzuigers haha

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2014 15:45 ]

Verwijderd

Fan controller heb je alleen nodig als je de fans niet meer op het moederbord kunt aansluiten. Op het moederbord is vaak plek voor meerdere case fans.

Verwijderd

Topicstarter
ChicaneBT, is er een voordeel over het gebruiken van een fan controller over het aansluiten op een moederbord?

Verwijderd

Als je de fans aansluit op het moederbord kost het geen extra geld en regelt het moederbord de snelheid van de fans :). Je kunt meestal verschillende instellingen daarbij kiezen.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

en als je een fan erbij zet zou ik voor een 200mm boven gaan, is dan nog redelijk stil en trekt een hoop lucht weg. de meeste moederborden hebben wel 3-4 aansluitingen voor de fans

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

Topicstarter
super, 200 mm fan erbij, dat moet toch echt voldoende wezen, maar op het moederbord is idd goedkoper, maar wat zou een voordeel zijn van een fan controller erbij? (ik verken graag alle optie's)

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Met een fan controller kan je altijd de fans regelen. Als je alles regelt op het moederbord kan dat alleen via de Bios. Dat betekend opnieuw opstarten, als je een fan controller hebt hoef je alleen maar aan het wieltje te draaien wanneer het systeem te heet word (lag of freeze) Vooral bij gamen doe ik dat.

Ikzelf heb 3 fans op standje rustig mijn processor koeler heb ik 70% mijn northbidge op 30% en mijn uitlaad (de fan die meestal achterop zit) staat op standje 0 (ja dat is een ijzeren super koeler die normaal in eindcentrales worden gebruikt, dat is niet zomaar een sofzuiger meer) Bij gamen staat mijn processor op 100 mijn northbidge op 60% de fans verschild en mijn uitlaad op 20% (ik zet het maar niet op 100 want dan heb je standje orkaan)

Maar dat is kwestie van knopjes draaien. Ik heb een Scythe Kaze Master Pro 5.25 die ook nog een bijhoud wat de temperatuur is. Als je minder dan 6 fans hebt kan je beter een Scythe Kaze Master 5.25 kopen Maar een kleinje zoals de Scythe Kaze Q Black of met lichtjes de DeepCool Rock Man PWM zijn prima voor een paar centen

Een paar Zalman ZM-RC100s kunnen ook leuk zijn, die zorgt ervoor dat de fan harder gaat draaien als het te warm word. Maar ik heb geen ervaring met die dingen.

TIME TO UPGRADE !!!

Verwijderd

Topicstarter
ricboy333, ik heb zelf ook even rondgekeken en ik vind dat de pro's vs de con's duidelijk zijn, fan controller heb je gewoon meer actuele controle over wat je fans doen. lijkt mij toch vele malen beter

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Over het algemeen kan je met een fancontroller vaak alleen handmatig de fans harder of zachter zetten, uitzonderingen daargelaten, een moederbord kan dit automatisch met de juiste temperatuur, althans een stuk beter dan de plaksensoren die je bij een fancontroller krijgt, die zijn volstrekt nutteloos. Ik snap ook niet waarom je je zorgen maakt over temperatuur? Het BBG systeem is voorzien van voldoende koeling om alles koel te houden, daarnaast is het voldoende stil.

De vragen die je stelt horen bij een 'beginner' dus ik ga er dan ook vanuit dat je niet gaat overklokken. Althans voorlopig lijkt mij dat geen goed idee. Voor een niet overklokt systeem is de koeling volledig adequaad. Niets aan doen, gewoon laten assembleren, aanzetten en genieten. Alle hardware is ruimschoots snel genoeg voor alles wat je er tegenaan smijt 'and then some'. zeker voor 1080p res.

Alles op de hoogste instellingen en gaan :)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Verwijderd

Topicstarter
Millman, klopt helemaal ik ben simpelweg een beginner.

vandaar men vragen er ook over, ik wil alle informatie binnen hebben voordat ik een beslissing maak, in ieder geval bedankt voor de info
Pagina: 1