End-to-End error in HDtune, SeaTools alles goed?

Pagina: 1
Acties:

• GAITii
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-01 16:26
beste Tweakers!

Nadat ik vanochtend even de maandelijkse checks deed op mijn homeserver kwam ik erachter dat 1 van mijn Seagates ST3000DM001 3TB een rode/failed status had op ID B8 (End-to-End error) (SMART). In SeaTools zegt die dat de SMART waarden allemaal goed zijn. Wie of wat moet ik nou geloven? En is die End-to-End nou echt gevaarlijk en RMA-waardig?

Lees op internet veel verschillende dingen, waar ik nou niet echt wijzer van wordt.

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Edit: In CrystalDiskInfo worden de schijven ook als Goed beschouwd. Waar moet ik nu vanuit gaan? :'(

[ Voor 9% gewijzigd door GAITii op 05-03-2014 13:04 ]

Steam: GAITii | PSN: GAITii | 3DS FC: 0361-7487-5231

Verwijderd

Post om de beginnen eens de gegevens? Ik kan er natuurlijk niets over zeggen zonder de SMART zelf te bekijken. ;)

• GAITii
De SMART waardes van deze schijf:

Afbeeldingslocatie: http://homeserver.gerbenkwakkel.nl/Tweakers.net/SMART.png

Verwijderd

HDTune overdrijft een beetje, ik zie geen kritische problemen (end-to-end was toch communicatiefout tussen disk controller en sata controller?)

Verwijderd

Dat is UDMA CRC Error Count. De End-to-End data protection gaat erover dat data niet corrupt raakt gedurende het 'datapad' binnen de hardeschijf. Bij enterprise-producten ook buiten de schijf.

In de praktijk betekent veel End-to-End errors dat je DRAM-geheugenchip corruptie vertoont; dat is meestal een reden de schijf te vervangen omdat hij af en toe corrupte informatie zou kunnen leveren.

In dit geval is daar wellicht geen sprake van; de Current waarde zit met 94 maar iets van de perfecte 100 score vandaan. Het probleem is dat de Threshold verkeerd ingesteld staat; dat is ook de reden dat HDtune er over valt.

• GAITii
Oké, bedankt voor jullie reactie's. Geen zorgen over maken dus! :)

Pagina: 1