Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Probleem] Laptop erg warm

Pagina: 1
Acties:

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-11 13:46
Hallo Tweakers,

Sinds een paar maand geleden heb ik door gekregen dat mijn laptop af en toe heel erg warm wordt. Nu heb ik veel gezocht op google, maar kon de oplossing gewoonweg niet vinden. Ik heb een Asus laptop de X53S serie, met een i5 2410m & gt520mx. De laptop draait op windows 8 en ik weet zeker dat hij virusvrij is.

Het probleem is dat wanneer ik gewoon aan het browsen ben, de laptop ineens heel veel wamer wordt. (Load van CPU = 100%) Ik kan het probleem niet monitoren met taakbeheer. Het rare aan dit probleem is namelijk dat wanneer ik taakbeheer open, de cpu load ineens daalt naar zo'n 40%. Waarna hij uiteindelijk naar zo'n 7% daalt.

Waarom springt te cpu load terug wanneer ik taakbeheer open? Is dit op te lossen zonder mijn windows opnieuw te installeren? Het laatste herstelpunt dat ik kan kiezen had dit probleem namelijk ook al.

Hieronder zijn wat screenshots te vinden over de temperatuur (loopt op tot 89 graden) en een screenshot van taakbeheer:
http://i.imgur.com/qv8XlYh.png
http://i.imgur.com/cXlb5Nf.png
http://i.imgur.com/fpCptmZ.png

[ Voor 5% gewijzigd door -Bas op 05-03-2014 11:09 ]

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

De temperatuur die ik zie is niet heel vreemd en dat is ook niet het probleem.
Het probleem is de 100% cpu load die er blijkbaar ineens is.

Als jij zeker weet dat de laptop virusvrij is dan ligt het dus aan of drivers of een normale applicatie.
Drivers updaten?
Start eens op in veilige modus en gebeurd dit dan ook nog?

Edit:

Ok, 89 graden is misschien toch wel wat warm. Had daar overheen gelezen.
Maar goed, wat ik ook zie is dat je CPU op 2.7Ghz lijkt te werken.
En dit zou hij moeten doen:
Kloksnelheid 2.3 GHz
Maximale turbosnelheid 2.9 GHz
Bron: http://ark.intel.com/nl/p...r-3M-Cache-up-to-2_90-GHz

Hij zou dus maar maximaal 2.3Ghz moeten lopen bij volle 100% belasting.
Misschien dat er iets in de bios niet helemaal goed staat?

Nevermind, blijkbaar is bij 100% load op 2 cores de boost snelheid 2.7 Ghz.

[ Voor 46% gewijzigd door Rye op 05-03-2014 12:23 . Reden: Max temp over het hoofd gezien ]

www.ping-win.nl

Verwijderd

Gewoon direct een nieuwe Windows install uitvoeren. Kost minder tijd dan zoeken naar een probleem.

• -Bas
@Rye
Als het aan de drivers ligt, dan ligt het waarschijnlijk aan de chipset drivers denk ik? Ik ga eens kijken of het herinstalleren van de drivers helpt.

@ChicaneBT
Dan moet ik weer alle programma's opnieuw installeren, is uiteindelijk ongeveer even veel moeite. Tenzij ik het niet kan oplossen met de drivers natuurlijk. ;)

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Als je niet opnieuw wilt installeren kan je ook botweg een laptopkoeler eronder zetten, kost 10-20 euro. Er kan zoveel aan de hand zijn:

- Register verpest (kan je op fouten checken met bijv. ccleaner)
- je zegt geen virussen, maar misschien toch iets anders op de achtergrond bezig wat de virusscanner niet kan lezen --> start op in VM
- taskbar spam die de browser vertraagt.
- je windows logfiles checken
- startup (msconfig) checken

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:16
Je kunt nog testen of het in andere browsers ook is.

Maar ondanks dat het vrij rigoureus is, denk ik dat nieuwe instal wel sneller is dan zoeken, veel kleine dingetjes installeer je meestal toch in de loop van de tijd, dus je bent vaak sneller klaar dan je van te voren denkt.

• -Bas
Het is een schone installatie, misschien dat een programma het register heeft aangetast dat zou zeker kunnen. Het maakt niet uit welke browser ik gebruik, het begint namelijk als ik taakbeheer afsluit!

CPU 100% -> taakbeheer openen -> CPU weer idle

Taakbeheer geopend -> CPU Idle -> Taakbeheer sluiten -> CPU 100%

Denk dat ik hem binnenkort maar weer eens opnieuw installeer. Bedankt voor de reacties in ieder geval!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:38

TommieW

Numa numa.

En wat als je taakbeheer gewoon bij het opstarten van je PC al opent?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• -Bas
TommieW schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 15:25:
En wat als je taakbeheer gewoon bij het opstarten van je PC al opent?
Dan gaat cpu gebruik direct weer omlaag. Oftewel, ik gebruik de laptop alleen als taakbeheer geopend is op dit moment!

• GroundBreaking
Dikke kans dat het dit virus is igfxUpdate. Of iets vergelijkbaars, die schakelen zichzelf uit wanneer je task manager opent.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:10

D4NG3R

kiwi

:)

89C voor een 2nd gen i5 is geen ramp, mijn i7 2670QM tikt dit ook aan op 100% load.

Ding al eens uitgestoft?

Edit: Ah maar tijdens gewoon browsen gaat hij dus ook opeens naar 100%.

[ Voor 39% gewijzigd door D4NG3R op 05-03-2014 15:47 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• -Bas
GroundBreaking schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 15:42:
Dikke kans dat het dit virus is igfxUpdate. Of iets vergelijkbaars, die schakelen zichzelf uit wanneer je task manager opent.
Dat lijkt mij ook, het virus dat jij noemt veroorzaakt "helaas" het probleem niet. :9

• GroundBreaking
Hoezo niet als ik vragen mag?

• -Bas
Het kan wel een virus zijn, een soortgelijk virus, maar niet het specifieke virus wat je net noemde. Heb namelijk het bestandje opgezocht in de system32 map, stond er alleen niet in.

Raar ook trouwens dat malwarebytes dit soort virussen niet zomaar herkend :S

• GroundBreaking
-Bas schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 16:34:
[...]

Het kan wel een virus zijn, een soortgelijk virus, maar niet het specifieke virus wat je net noemde. Heb namelijk het bestandje opgezocht in de system32 map, stond er alleen niet in.

Raar ook trouwens dat malwarebytes dit soort virussen niet zomaar herkend :S
Ook hier niet? C:\Windows\SysWOW64
En is er ook geen Search Indexer service?

Want het is echt precies wat dit virus doet.

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Heb je dan ook in Veilige modus eens geprobeerd te scannen? En ook met je virusscanner? MBAM heeft standaard geen shield aan(behalve Pro)

[ Voor 3% gewijzigd door ByteMe_ op 05-03-2014 16:56 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• -Bas
GroundBreaking schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 16:54:
[...]

Ook hier niet? C:\Windows\SysWOW64
En is er ook geen Search Indexer service?

Want het is echt precies wat dit virus doet.
laurensschu is een held! 8) Er waren 2 bestanden met de naam: igfxUpdate.exe. Eén van deze bestanden zat in de SysWOW64 map, het andere bestand stond in SysWOW64/update. Door deze 2 bestanden te verwijderen is het helemaal opgelost! Bedankt! :+

• GroundBreaking
Top!
Het kon gewoon niet anders.

• -Bas
Het is nog niet helemaal opgelost, een bestand zorgt ervoor dat de 2 andere bestanden worden aangemaakt. Geen idee hoe ik dit dan weer kan voorkomen.

Edit:
Bleek dat ik de service nog had draaien, ondertussen heb ik hem uitgeschakeld en verwijderd via command prompt. Alles opgelost dus! Bedankt iedereen :)

[ Voor 35% gewijzigd door -Bas op 05-03-2014 21:41 ]

• GroundBreaking
-Bas schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 20:12:
Het is nog niet helemaal opgelost, een bestand zorgt ervoor dat de 2 andere bestanden worden aangemaakt. Geen idee hoe ik dit dan weer kan voorkomen.

Edit:
Bleek dat ik de service nog had draaien, ondertussen heb ik hem uitgeschakeld en verwijderd via command prompt. Alles opgelost dus! Bedankt iedereen :)
Idd, als de service nog draait, komt het meestal terug.
Maar in ieder geval opgelost.
Pagina: 1