Monitorperikelen

Pagina: 1
Acties:

• PatMan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 23:31
Hoi,

Vorige week heb ik een Iiyama 19" monitor gekocht, de MA901U. Misschien ben ik een zeikerd, maar als ik dicht bij het scherm kijk (en soms ook vanaf een afstandje, en dat is nog het meest irritant), zie ik een soort van trilling door het beeld gaan, met name goed te zien bij de randen van letters. Ook als ik in Win ME kies voor afsluiten, is in het donkere achtergrondpatroon (voor mij) duidelijk een trilling te herkennen.

Ik heb verschillende frequenties, resoluties, etc geprobeerd, zonder enig effect. Zelfs bij het opstarten is bij het BIOS scherm deze golfbeweging al te zien. Ik heb 'm ook nog aangesloten op een andere PC: precies hetzelfde effect.

In de veronderstelling dat dit exemplaar niet goed is, ben ik 'm gaan ruilen voor een van hetzelfde type. Wat blijkt: precies hetzelfde probleem! Ligt dit nu aan mij? Als ik deze monitor vergelijk met mijn 17" van vier jaar terug (ook een Iiyama, de MF8617E) is de beeldkwaliteit in dit opzicht duidelijk minder! Daar zijn de randen rondom letters duidelijk en strak, zonder enige trilling...

Ik heb tot nu toe dus behoorlijk spijt van deze monitor. Ik overweeg om aan de winkel te vragen of ik 'm nog kan inruilen voor een andere 19", bijvoorbeeld de Iiyama A902MT (Vision Master Pro 451) of de NEC Multisync FE950+ DiamandTron.

Nu zijn mijn vragen:
- is het effect dat ik zie "normaal"?
- zien anderen met een MA901U dit effect ook optreden?
- zouden bovengenoemde monitoren een vooruitgang zijn? (als de winkel akkoord gaat ga ik er uiteraard naar kijken, jammer genoeg had ik bij deze monitor dit in de winkel niet gezien (stond ook op drie schappen hoog :))

Alvast bedankt voor de (eventuele) reacties! :)

Groeten,

PatMan

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:01

Exirion

Gadgetfetisjist

Zitten de kabel helemaal goed strak aangesloten? Staat het scherm niet in de buurt van een trafo of andere storingsbron? Ik weet niet hoe erg het is, maar als er iets in de buurt van een monitor staat dan kan het scherm inderdaad een heel klein beetje gaan trillen, of wat kleine golvende streepjes vertonen. Ik heb zelf een 4 jaar oude 9017 (VM Pro 17), en die is absoluut strak net als jouw oude Iiyama. Een vriend van me heeft de 451, en die is even goed dus die van jou moet ook gewoon goed zijn. Het lijkt me dat er inderdaad iets niet goed zit. Gewoon ermee teruggaan :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• PatMan
Kabels zitten goed, qua stralingsbronnen is er niets veranderd ten opzichte van toen de 17" er nog stond. De dichtstbijzijnde bron zijn de luidsprekers, maar die staan op zo'n 40 cm afstand.

Maar ja, als er iets niet goed zit, is het toch vreemd dat twee exemplaren van precies hetzelfde type hetzelfde probleem geven...

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dat is vreemd ja...
Echt geen storingsbron? Ik had een tijdje geleden ook een trilling in beeld; daar bleek mijn Siemens DECT-basisstation voor verantwoordelijk te zijn die ik net een stukje te dicht bij de monitoren had geschoven.
Een stukje herverschuiven did the trick. :)

• Coyote
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-04-2021
Wat voor videokaart heb je?
Een tijd terug heb ik ooit een vergelijkbaar probleem gehad met een 17"Iiyama op een Diamond Speedstar :r

Waarschijnlijk zal je kaart geen probleem zijn, maar je weet maar nooit (nvidia-kaarten staan bijvoorbeeld niet bekend om hun strakheid wat dat beterft)

• PatMan
Nee, helaas (nou ja :)) echt geen storingsbronnen in de buurt. Ik heb de monitor ook in de winkel weer aan het werk gezien, hetzelfde verhaal...

Ook heb ik nog de monitor verschoven, nog steeds hetzelfde probleem. Mijn videokaart is een Asus V7700, maar deze gaf bij de 17" een perfect beeld...

Dus ik denk dat ik maar eens ga bellen, bedankt voor jullie reacties!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik heb dezelfde monitor, en exact dezelfde klachten, van een afstandje zie ik het niet, en ik kan er uren achter zitten zonder koppijn te krijgen. Ik vind het persoonlijk wel best zo, maar ik kan me goed voorstellen dat het voor jou erg irritant is.

Mijn scherm is al een keer naar iiyama geweest voor vlekken in het beeld en een rechteronderhoek die naar boven buigt, maar dat heeft men daar niet goed verholpen. Ik ga dus binnenkort weer bellen.

Succes

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-08 17:18
Probleem zie je wel vaker, bij de Ati Radeon is er een shimmering patch, die het voor het grootste deel verhelpt. Voor de nVidia kaarten weet ik zo niks.
Pagina: 1