Toon posts:

All-round PC Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Momenteel ben ik aan het orrienteren voor een nieuw desktop systeem.
Echter heb ik nog een hoop twijfels, vooral wat betreft het benodigde budget.
Doel is natuurlijk zoals bij iedereen om een systeem op te zetten welke weer een aantal jaren leuk mee kan.
Wat ik nieuw nodig heb is een kast met inhoud en een nieuw scherm.
Qua budget zat ik te denken aan 1000 - 1500 euro, is dit voldoende, te weinig of teveel?

Wat wil ik doen
Gamen, Programmeren, Opnemen/stream van games + video bewerking.

Wat mag het kosten
Zoals in de intro al vermeldt twijfel ik nog een beetje aan het budget (dus advies hierbij is gewaardeerd)
Momenteel schat ik het budget op 1000 - 1500 euro voor een kast + vulling en een scherm.

Apparatuur al in bezit
Toetsenbord, muis, speakers, headset

Benodigd
Kast, moederbord, processor, geheugen, videokaart, hdd('s), & scherm.
(volgens mij ben ik nu niets vergeten, komt neer op kast + vulling en scherm).

Merken
Ansich geen merk voorkeuren al heb ik in het verleden slechte ervaringen gehad met MSI, dus weet niet of ik dat aandurf.
Wat wel belangrijk is, ik gebruik als OS altijd een linux distro, het is dus belangrijk dat de hardewaren daargoed op draaien (ook met eventuele proprierty drivers).

Wensen
Stil is fijn
Energie verbruik het liefst natuurlijk zo gepast mogelijk.

Mijn lijstje tot nu toe
Heb graag feedback op dit lijstje, er staat niets vast!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 284,50€ 284,50
1Asus Z87-A€ 112,95€ 112,95
1MSI GeForce GTX 760 Gaming€ 215,95€ 215,95
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 70,49€ 70,49
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,04€ 84,04
1Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 228,69€ 228,69
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,50€ 36,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,-€ 60,-
1LG BH16NS40 Retail Zwart€ 64,26€ 64,26
1Seasonic M12II 620W€ 64,95€ 64,95
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.321,33

Bedankt alvast voor de input, ik hoor graag hoe jullie er overdenken!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:06

P_Tingen

omdat het KAN

Gaat er een beetje om op welk niveau je wil gamen en videobewerken. De andere activiteiten kunnen ook wel op een Pentium. Welke games wil je spelen op welke resolutie? Wat versta je onder videobewerken (ik edit ook wel eens een filmpje, maar dat mag geen naam hebben en zou óók op een Pentium wel kunnen)

Als je niet al te zware games speelt of op niet al te hoge resoluties kun je met een AMD al een heel eind komen. Wil je echte heavy shit dan zul je uiteraard in de buidel moeten tasten.

Ik gok overigens dat je voor €1500 wel een heel mooi systeem kan kopen en het moet al gek lopen wil dat te weinig zijn. Maar het hangt van je wensen af, dus misschien kun je iets meer toelichten over je toekomstige gebruiksscenario?

... en gaat over tot de orde van de dag

Verwijderd

Topicstarter
@ P_Tingen Dank voor je reactie.
Mijn gebruiks scenario verschilt nogal vandaar alround.
Gamen is soms een lichte indie game, terwijk ik de andere keer aan de huidige triple A games zit.
Denk hierbij aan games als: Thief, SC5, verscheidene (MMO)RPG.
Video/foto bewerking moet je denken aan de filmpjes die ik zelf maak, foto's van vakantie.

Daarnaast door mijn programmeren heb ik wel het e.e.a. nodig gezien ik zowel op web, system & mobile development actief ben. Ook maak ik veelal gebruik van een aantal VM's om het e.e.a. op te ontwikkelen/testen

Wil dan ook een krachtige pc welke weer een tijdje mee kan mijn andere pc is inmiddels dus danig oud dat ik momenteel langer aan het wachten ben, dan dat ik zelf bezig ben.

Hoop dat dit een beetje toelichting geeft, indien niet hoor ik het natuurlijk ook graag.

• niektb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-02 10:46
Ik raad ten zeerste een upgrade aan naar een GTX770 met jouw budget en jouw doeleinden. Wel bij NVidia blijven vanwege Shadowplay.

Daarnaast lijkt het erop dat je wil overclocken, klopt dat?

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

Verwijderd

Topicstarter
@niektb overclock wil ik inderdaad openhouden.
Zolang de pc nog snel genoeg is zal ik hier niets mee doen, tot nu toe altijd de gewoonte gehad pas te overclocken wanneer de pc een beetje traag ging voelen. Zodat ik nog net even wat "extra" leven in het systeem kan blazen voordat het tijd is voor een nieuwe.

Ga zeker eens kijken naar de GTX770 ten opzichte van 760, want zit hier een groot verschil in?

• niektb
Stukken vlotter natuurlijk. http://mobile.pcadvisor.c...s-card-comparison-review/
Verschillen tussen de 20 en de 25%.

En is dit scherm niet voordeliger? pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart
Of deze als je groot wil: pricewatch: LG IPS277L-BN Zilver, Zwart

[ Voor 48% gewijzigd door niektb op 05-03-2014 13:05 ]

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

Verwijderd

Topicstarter
Bij prestatie verschill van 20 tot 25% wordt het zeker wel interessant :), denk dat ik hem wel ga nemen. Dank voor toevoeging :).

Is dat niet het scherm waar er het e.e.a. klachten was m.b.t. de bouwkwaliteit?
Wat betreft het scherm hoeft het ook niet super goedkoop, wil graag een goed scherm welke goede prestaties levert qua kleuren en welke stabiel staat.
Zal de schermen wanneer ik weer thuis ben even goed naast elkaar leggen om daar de beslissing over te maken.

• martji
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-11-2022
pricewatch: Gigabyte GA-Z87-HD3 is een stuk goedkoper en voldoet denk ik aan al jouw eisen als je niet echt heel veel gaat overklokken. Deze komt ook met 4 SATA-kabels, terwijl de Asus er 2 heeft.

Verwijderd

Topicstarter
martji thnx voor je input, zal ze wanneer ik thuis ben eens goed in de vergelijking zetten.
Om de sata kabels is het mij niet te doen, die heb ik nog zat thuis liggen.
Echter qua kosten/baten kan het natuurlijk wel interessant zijn :).

Verwijderd

Topicstarter
Heb toch besloten om voor de Gigabyte GA-Z87-HD3 te gaan en met de upgrade naar GTX770 kom ik op het volgende lijstje uit. Wel twijfel ik nog of het handig is om de 4gb versie van de GTX770 aan te schaffen, hij is wel een heel stuk duurder. Hierdoor weet ik dus niet zeker of dit het prijsverschil rechtvaardigd. Nog andere op/aanmerkingen of adviezen?

Ik hoor ze graag :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 284,-€ 284,-
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 89,90€ 89,90
1Asus GeForce GTX 770 2GB DirectCU II OC€ 286,89€ 286,89
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 70,90€ 70,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,03€ 84,03
1Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 228,69€ 228,69
1LG BH16NS40 Retail Zwart€ 64,90€ 64,90
1Seasonic M12II 620W€ 63,-€ 63,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.367,81

• niektb
Nee dat prijsverschil is niet gerechtvaardigd aangezien de gpu er niet ten volle gebruik van kan maken vanwege de beperkte bandbreedte. (Althans daar had het onder andere mee te maken)

Verwijderd

Topicstarter
Ah thnx voor de info, dan zal ik dat in ieder geval niet doen :).
Wat denken jullie verder van dit systeem? zouden jullie zelf veel anders doen?

• hydrargyrum
  • Laatst online: 10-04 09:47
Ik zou zelf geen blu-ray speler pakken, omdat je die toch bijna nooit gebruikt. Ook word de asus koeler niet zo vaak gekozen, omdat hij redelijk groot is, en dus dan een eventuele sli-setup niet meer mogelijk is. Ik heb zelf de gigabyte, maar de msi is ook erg goed.
Ook zou ik de 23" ultrasharp pakken, tenzij dat je die 120 verticale pixels fijn vindt.
Na die verbeteringen is er ook ruimte voor een 27" scherm, mocht je dat fijner vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de feedback, zag inderdaad dat die Asus ook niet zo'n goede review value had, omgezet naar de MSI versie. BD inderdaad maar eruit gehaald, is vrij zinloos.
23" gepakt, al wordt dan een 27" misschien inderdaad wel interessant, al is de 27" versie van de ultrasharp reeks wel relatief prijzig, of zouden jullie dan een andere versie aanraden?

Lijstje tot nu toe:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 274,55€ 274,55
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 182,95€ 182,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.244,83

Verwijderd

Waarom een GTX 770? Een AMD r280x is veel meer futureproof met 3gb geheugen en een bus die het kan sturen, aan die 770 heb je niet lang plezier van

Verwijderd

Ik zou AMD niet nemen voor Editing en video bewerking xd Slechte ervaring mee gehad.

Ik ben nu over naar Intel en Nvidia GTX serie en ik ben echt heel erg blij hiermee..

1 ding die ik je echt heel erg aanraad.. Koop echt veel RAM.. ik heb 16gb en mijn C4D projecten vragen echt veel RAM en processor ruimte.. ik heb op me profiel een wel een setje staan van 2x8 GB met koeling en ze werken perfect..

Ram is een must voor editing

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de feedback.
Zit nog erg te twijfelen over de videokaart en ram.
Qua videokaart neig ik meer naar NVidea omdat deze al langer bezig zijn met linux drivers dan AMD, waardoor mijn gevoel zegt dat deze beter uitgekrisallisseerd zijn, al ligt de "bang for buck" bij AMD op dit moment zeer zeker hoger.

Qua ram twijfel ik doordat deze op dit moment relatief gezien duur zijn, maar met editing en virtualiseren bij het programmeren is het wel fijn om daar een "overschot" van te hebben..

Keuzes, keuzes keuzes altijd lastig.

@neverkind, wat voor slechte ervaring heb je het dan over?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2014 10:35 ]

• niektb
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 10:21:
Waarom een GTX 770? Een AMD r280x is veel meer futureproof met 3gb geheugen en een bus die het kan sturen, aan die 770 heb je niet lang plezier van
Bovendien wil de TS streamen en daarbij komt shadowplay om de hoek kijken wat alleen nvidia heeft.

Je kan altijd beginnen met 8 en upgraden naar 16.

[ Voor 6% gewijzigd door niektb op 06-03-2014 10:31 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 10:29:

Qua ram twijfel ik doordat deze op dit moment relatief gezien duur zijn, maar met editing en virualiseren bij het programmeren is het wel fijn om daar een "overschot" van te hebben..

Keuzes, keuzes keuzes altijd lastig.

@neverkind, wat voor slechte ervaring heb je het dan over?
Waar ik veel last van heb gehad is de updates.. Ik had op een gegeven moment geen beeld meer in C4D of in een ander edit programma.. Alleen maar groene stippels en rode lijntjes en ik was er klaar mee.. Video kaar was perfect alleen heb ik hem gewoon weg geflikkert. Ik kreeg geen hulp van AMD en met de site schoot ik niks op.. Om de maand gebeurde dit en ik kreeg weken later pas een update/tweak in handen die dit verholp.

Maar dat zijn mijn ervaringen..

Wat ik oh zo fijn vind is dat Intel en Nvidia elkaar perfect aansluiten..
Echt nooit problemen gehad en het programma van Nvidia waardoor hij automatisch update werkt zeer goed!

Shadowplay is voor mij de nieuwe fraps.. Ik heb geen fps drops tijdens het opnemen en alles loopt flot mee.. ook de kwaliteit is gewoon goed!

Fraps is ook goed maar maakt files van 10 gig voor een opname van 20 minuten.. Shadow play die maakt er mooie kleinere files van zonder kwaliteit verlies.

Ja RAM is erg erg duur.. Het setje van mij is 160 euro terwijl ik best een budget game PC heb.. niet iets super ofzo maar goed genoeg om te editen en te gamen.. De ram heeft mijn pc gered.. ik was hopeloos.. ik laggde en stotterde en er bleek uiteindelijk een draad mijn ventilator te blocken van de video kaart.. Maar met de 16 gig krijgt mijn windows 8 de ruimte, en je games en apps krijgen ook mooie de ruimte..

Het is even sparen of investeren maar het resultaat mag er echt zijn!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je verdere uitleg hier kan ik wat mee :).

Heb zelf in het verleden ook alleen nvidia kaarten gehad en nooit problemen, maar heb inderdaad ook altijd intel pc's gehad.
Dat shadow play klinkt in iedergeval erg interessant, zal er eens wat meer naar kijken.

Computers kosten natuurlijk altijd een redelijk bedrag, gaat mij erom dat ik niet meer ga betalen voor zaken die momenteel duurder zijn dan nodig. De investering maken vind ik totaal geen probleem :).

@niektb, dat was ook mijn eerste gedachte toen ik het systeem bij elkaar zocht.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2014 10:55 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 10:48:

Heb zelf in het verleden ook alleen nvidia kaarten gehad en nooit problemen, maar heb inderdaad ook altijd intel pc's gehad.
Dat shadow play klinkt in iedergeval erg interessant, zal er eens wat meer naar kijken.

Computers kosten natuurlijk altijd een redelijk bedrag, gaat mij erom dat ik niet meer ga betalen voor zaken die momenteel duurder zijn dan nodig. De investering maken vind ik totaal geen probleem :).
Want als je meer ram neemt en het set up wat je hebt uitgezocht.. dat gaat zeker wel 10 jaar mee, qua prestaties.

Verwijderd

Topicstarter
@neverkind, Zou wel erg tof zijn als dat lukt, maar 10 jaar is een lange tijd in ICT-land. Dus verwacht niet dat ik dat ga halen met dit systeem.
Het is alleen de vraag wat wijsheid is, nu 8 en later nog eens 8 of direct 16gb terwijl de ram prijs onnodig hoog ligt.

Zat ook nog te kijken naar het scherm Dell ultrasharp U2713 en is wat duur, maar wel erg vet.
Al zijn er in de reviews wel een aantal mensen die last hebben van ernstige backlight bleeding.
Iemand een idee of dat handig is? of zijn er betere 27" schermen voor een leuke prijs?

Dell U2713:
pricewatch: Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-03 15:15
Werkt Shadowplay überhaupt al op Linux? Mijn google searches wijzen uit van niet, maar ik heb er geen ervaring mee.

Verwijderd

Topicstarter
Dnomaid, moet daar inderdaad nog wat meer onderzoek naar doen.
Lijkt erop dat dit momenteel nog niet het geval is, wat ik wel veel tegen kom is de hoop dat wanneer de Steamboxen/SteamOSen meer aantrekken Nvidia hier ook meer mee gaat doen, gezien de linux drivers natuurlijk toch een beetje een ondergeschoven kindje blijven.

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-03 15:15
Mijn gut feeling zegt ook wel: Linux -> NVidia, omdat die op vl

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb inderdaad tot nu toe nog nooit problemen gehad met nvidia kaarten en linux, maar dan ook weer heb nooit een AMD zelf gehad. Dus weinig tot geen ervaring met AMD en linux.
Maar ik hoop dat er hier wat mede-tweakers zijn die hier wel ervaring mee hebben en misschien beter weten hoe dat er nu voor staat.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Heb je echt zo'n beest van een processor nodig trouwens? Voor wat je schetst lijkt een i7 me redelijk fors.

Met een i5 zou je wellicht ook een heel eind kunnen komen. Oke, de i5 is wat "langzamer" >:) dan een i7 (compare) maar als je dat niet persé nodig hebt is het zonde van het geld en kun je het prijsverschil van €85 tov een pricewatch: Intel Core i5 4670K Boxed gebruiken voor extra geheugen.

Verwijderd

Het scheelt geld maar kijk naar de prestatie vermindering die je dan uit je pc haalt.. Ik denk hoe beter = meer leeftijd duur, meer kracht, meer prestatie bij coderen en editing etc..

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-04 14:50
Misschien kan je in plaats van de Crucial SSD ook nog nadenken over een Samsung 840 EVO? Deze zijn een stuk beter qua performance in schrijven, en je hebt het budget er voor.

Eventueel, zou je ook een modulaire voeding kunnen nemen, lijkt wat netter in de kast als je dit eventueel een irritatiepunt zou vinden :-)

[ Voor 29% gewijzigd door Apart op 06-03-2014 12:19 ]

https://ko-fi.com/apart

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 11:51:
Het scheelt geld maar kijk naar de prestatie vermindering die je dan uit je pc haalt.. Ik denk hoe beter = meer leeftijd duur, meer kracht, meer prestatie bij coderen en editing etc..
Tuurlijk, hoe meer hoe beter. Als geld geen issue is tenminste. Zet er een pricewatch: Intel Core i7 3960X Tray van dik duizend euro in en je hoeft in ieder geval niet meer over de processor in te zitten.

Vraag is alleen of je het nodig hebt. TS heeft een max budget van zo'n 1500 euro en ik vraag me af of je de laatste 80 euro beter kan steken in 16GB geheugen of in een i7

Verwijderd

Topicstarter
Die processor heb ik denk ik wel nodig, en heb het vermoeden dat deze inderdaad helpt bij het langer in leven houden van mijn nieuwe pc. het is voor mij ook geen dealbreaker om er 80 euro bij te leggen als dat de houdbaarheid van mijn pc ten goede komt (beknibbelen op een groot bedrag heeft naar mijn inziens weinig nut).

Wat is het voordeel van de Samsung 840? behalve de hogere snelheid, begreep dat die crucials ook een powerloss safety hebben, opzich spreekt dat mij wel aan, als de vraag hoevaak dat je gaat "redden".
Is het prestatie verschil groot tussen de crucial en de Samsung?

Ik laat mij graag adviseren m.b.t. de computer. Dus op het moment dat het handiger is om een i5 te nemen en de EVO dan hoor ik dat natuurlijk graag :).

Heeft iemand trouwens nog kennis over die Dell Ultrasharp 27" ten opzicht van de 23"? Ook wat betreft de bouw kwaliteit (paar posts terug die backlight bleeding e.d.).

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 12:34:
Die processor heb ik denk ik wel nodig, en heb het vermoeden dat deze inderdaad helpt bij het langer in leven houden van mijn nieuwe pc. het is voor mij ook geen dealbreaker om er 80 euro bij te leggen als dat de houdbaarheid van mijn pc ten goede komt (beknibbelen op een groot bedrag heeft naar mijn inziens weinig nut).

Wat is het voordeel van de Samsung 840? behalve de hogere snelheid, begreep dat die crucials ook een powerloss safety hebben, opzich spreekt dat mij wel aan, als de vraag hoevaak dat je gaat "redden".
Is het prestatie verschil groot tussen de crucial en de Samsung?
Als je de i7 nodig hebt, dan doen. Als je hem koopt vanwege het langer in leven houden: niet doen. Je kan dan beter over een paar jaar een nieuwe pc kopen. Per saldo ben je dan goedkoper uit.

Vwb de SSD: het verschil tussen SATA300 en SATA600 merk je in de praktijk niet eens, laat staan verschillen tussen een Crucial en een Samsung. Op papier: ja, in de praktijk: nee.

• niektb
Van de NVidia Site:
http://www.geforce.com/geforce-experience/faq

[...]
Q: What games are supported?
A: ShadowPlay supports all DirectX 9, 10, and 11-based games.
[...]
Momenteel ondersteunt Shadowplay alleen DirectX, geen OpenGL en dus geen Linux. Nou maar hopen dat ze die ondersteuning in de toekomst wel bieden.

Verwijderd

Topicstarter
@P_Tingen dank, dan ga ik hem denk ik toch voor de zekerheid maar inruilen met een i5
Dan houd ik het qua ssd ook op de crucial, heb dan liever powersafety dan theoretisch sneller.

niektb: had het inderdaad gezien. Is afwachten hopelijk dat de steamOS daar wat invloed op kan hebben :).

Dan zou hij zo worden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 197,50€ 197,50
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 182,95€ 182,95
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 98,-€ 98,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.157,33

• martji
Je zou wat kunnen besparen door pricewatch: Gigabyte GV-N770OC-2GD te nemen. Deze is ook prima.
Ter vergelijking :
Gigabyte
MSI

En pricewatch: Thermalright True Spirit 140 is iets beter voor dezelfde prijs.

Verwijderd

Topicstarter
@martji, thnx denk dat ik dat ga aanpassen.
Btw. heb jij ergens een goede vergelijking van de thermalright & scythe? Kan nu nog niet echt vinden welke feitelijk beter zou zijn. Nu geloof ik je woord natuurlijk ook, maar vind het ook wel interessant om te lezen.

Kan iemand mij verhelderen, wat is wijsheid om te doen: de huidige ultrasharp of die van 27"?
Zit nog erg te twijfelen vooral omdat ik erg wisselende verhalen lees over de bouwkwaliteit van de 27" versie.

Ik wil jullie tussendoor graag bedanken voor alle zeer nuttige feedback die ik hier heb mogen ontvangen, ik heb het gevoel dat het systeem langzaam maar zeker steeds beter "in elkaar past".

Dus mijn dank is groot :), meer feedback is natuurlijk altijd welkom!

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2014 13:49 ]

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10-2025
als je wilt streamen en video bewerken zou ik gewoon lekker de i7 nemen, scheelt toch altijd weer wat tijd. dus dan kun je meer gamen ;)

gametag: estruqiarixs

• martji
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 13:42:
@martji, thnx denk dat ik dat ga aanpassen.
Btw. heb jij ergens een goede vergelijking van de thermalright & scythe? Kan nu nog niet echt vinden welke feitelijk beter zou zijn. Nu geloof ik je woord natuurlijk ook, maar vind het ook wel interessant om te lezen.
Ik kan nu geen directe vergelijking vinden, dus daarom de Mugen 3 PCGH erbij gepakt.
True Spirit 140
Mugen 3 PCGH

• niektb

Verwijderd

Topicstarter
@Harm30 nu begin ik toch weer te twijfelen :P.
Denk dat ik er maar een nachtje over moet slapen of het i5 of i7 wordt.

De review had ik wel gevonden, alleen omdat het nu echt gaat om Thermalright vs Scythe mugen 4 PCGH, dus zal daar nog even wat verder onderzoek naar moeten doen zodat ik zeker weet dat ik de "beste" voor ongeveer het zelfde bedrag haal :).

• MB147
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-04 11:25
Je kan het natuurlijk ook anders verwoorden, een i5 met een 27" scherm of een i7 met een 23" scherm.
Persoonlijk zou ik kiezen voor een goed scherm gaan ipv het verschil tussen een i5 en i7. In jouw geval zou ik gaan voor een i5 met goed scherm.

Qua koeler zou je kunnen kijken naar de Noctua, uitstekende koeler en prima fans, die lekker stil zijn.

Verwijderd

Ik zie dat nog niemand hier de Xeon heeft genoemd :P. Niet OC, geen IGP, wel 4 cores en 8 threads:
pricewatch: Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed

Verwijderd

Topicstarter
@MB147, wat het prijs verschil tussen i5 & 27" en i7 & 27" is ook niet dusdanig groot om dat te laten.
Volgens mij was het processor verschil iets van 80 euro o.i.d. daar moet je natuurlijk niet een systeem van 1000+ euro laten afhangen. (denk ik).
Ga de koelers zeker eens bekijken :)

@ChicaneBT: Ga ik dan ook maar weer eens bekijken, betekend wel dat ik er ook weer een nieuw mb bij kan zoeken, iets met geen Z meer nodig dan :P

• MB147
Het prijsverschil tussen i5 en i7 is inderdaad maar een klein 100,- , maar het prijsverschil tussen een goede 23 " en een goede 27 " is wel zo'n 200, -.

Aan de Xeon had ik nog niet gedacht, maar dat is eigenlijk wel de betere optie, maar dan kun je niet OC-en. Je hebt dan beide, een i7 en een 27" scherm binnen budget.
Hier een voorbeeld, wel 16 GB RAM.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 216,59€ 216,59
1Asus B85-PLUS€ 74,95€ 74,95
1Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart€ 462,05€ 462,05
1Noctua NH-U12S€ 50,95€ 50,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 115,20€ 115,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.439,32

• martji
@MB147
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 heeft wat meer features voor een lagere prijs en ik denk dat een Noctua niet nodig is als er niet kan worden overgeklokt. pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is prima.

Verwijderd

Pas wel op met die MSI videokaart, want Twin Frozr fans kunnen snel slijten als je de kaart intensief gebruikt. Veel miners klagen hierdoor over de slechte kwaliteit van de fans, maar als je je pc normaal gebruikt, denk ik wel dat de fans een tijdje mee kunnen gaan. En je gaat natuurlijk ook niet minen met een GTX 770. Bron

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2014 17:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
@MB147 met de xeon is inderdaad ook een interessante optie, die processor is maar 200MHz trager dan de i7 die ik in eerste instantie geselecteerd had.
Als ik bij dat systeem de MSI videokaart verruil voor de eerder aangerade gygabit versie zit ik volgens mij helemaal goed.
Moet er toch nog eens flink over nadenken :P.

@SP97
Nee minen zal ik niet gaan doen, dus dat is ansich geen probleem, maar dank voor het aanhalen, weet jij toevallig of dit bij de Gigabyte versie minder is?

Hmm die G1 Sniper B5, is wel interessant al zag ik vooral grote verschillen tussen de audio kanalen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2014 18:11 ]

Verwijderd

Check deze review even als je twijfelt: productreview: Gigabyte G1.Sniper B5 review door TERW_DAN

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 17:59:
@SP97
Nee minen zal ik niet gaan doen, dus dat is ansich geen probleem, maar dank voor het aanhalen, weet jij toevallig of dit bij de Gigabyte versie minder is?
Over Gigabyte hoor ik erg weinig klachten over fans. De klachten die ik hoor zijn vooral over Twin Frozr fans, met name bij de 280X door het minen.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie input.
Heb even het e.e.a. naast elkaar gezet na alle (zeer verwelkomde feedback).
Dus heb nu 2 lijstjes 1x Xeon & 1x i7, het prijs verschil is ongeveer 100 euro.

i7
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 88,04€ 88,04
1Gigabyte GV-N770OC-2GD€ 262,05€ 262,05
1Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart€ 495,-€ 495,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.541,52

Xeon
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 216,59€ 216,59
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 69,83€ 69,83
1Gigabyte GV-N770OC-2GD€ 262,05€ 262,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.455,90

Voor welke zouden jullie gaan? Dan natuurlijk ook de vraag upgraden naar 16gb of na verloop van tijd 8gb erbij kopen?

Die scythe mugen kan ik natuurlijk zonder problemen vervangen voor danwel de Noctua of voor de thermalright, of welke koeler dan ook beter is rondom dezelfde prijsklasse.

• Cristan
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-04 18:34
Ik vraag me trouwens af: heb je expres voor ATX gekozen? Mini-ITX is namelijk misschien ook wel een optie. Meer dan 1 insteekkaart en 2 reepjes geheugen ben je volgens mij ook niet van plan te gebruiken. En de rest van de hardware valt echt wel in een mini-itx kast te stoppen. Ikzelf vind een Silverstone Raven RVZ01 of een Sugo SG08 wel mooie kasten.

Verwijderd

Topicstarter
Cristan meer dan 1 pci-x zal ik inderdaad niet gebruiken, qua geheugen komt er t.z.t waarschijnlijk wel het e.e.a. bij, momenteel is helaas het geheugen wat aan de dure kant dus houd ik het op een minimum.
Echter is de grote van de kast voor mij geen probleem omdat ik ruimte zat heb onder mijn bureau, dus denk dat het dan ook wel fijner is om gewoon lekker de ruimte te hebben om je ding in te doen.
Qua kosten scheelt het volgens mij sowieso niets?

• MB147
Beide systemen zijn goed in balans, de 1e geeft je de mogelijkheid om nog een paar 100 mhz erbij te doen en te spelen met het overklokken. Voor de rest blijft het natuurlijk wel jouw keuze.

Oja en veel plezier met het bouwen van het systeem.

Verwijderd

Topicstarter
@MB147, dat gaat wel lukken bouwen heb ik altijd al leuk gevonden :)

Snap dat het mijn keuze blijft, het is alleen lastig om te bepalen of dat kleine verschil het prijs verschil a 100 euro rechtvaardigd :P, maar dan ook weer het is een groot bedrag maar dat heb je altijd met nieuwe systemen. Dus wat is dan nog 100 euro...

Denk je dat ik inderdaad voor een andere koeler moet gaan? en 16gb geheugen?

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10-2025
denk dat je aan 8gb eerst wel ruim voldoende zult hebben, als je niet wilt overklokken lekker voor de xeon gaan, kun je misschien zelfs wel een wat dikkere gpu zoeken..

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus GTX780-DC2OC-3GD5€ 434,-€ 434,-
1Gigabyte GV-N780OC-3GD (rev. 2.0)€ 443,50€ 443,50
Bekijk collectie

Importeer producten
Totaal€ 877,50

kom je mooi op de zelfde prijs van de i7

gametag: estruqiarixs

Verwijderd

Topicstarter
Dat is ook nog wel een idee inderdaad, dan zou ik inderdaad rondom de 1600 uitkomen.
Zijn die kaarten het prijs verschil van ongeveer 150 euro waard (ten opzichte van de 770)?

Verwijderd

Tijdens het gamen is die het zeker waard op dat Dell scherm (1440p) dat je hebt gekozen. Als je de videokaart gaat overklokken, zou ik zeker voor de Asus kiezen, want die is echt een beest met overklokken mede door de uitstekende koeler die erop zit.

Verwijderd

Topicstarter
Weet nog niet zeker of ik de videokaart ga overclocken dat heb ik namelijk nog nooit geprobeerd.
Voor de rest heb ik wel het e.e.a. overclockt, alhoewel dit wel altijd binnen de veilige marches was.

Verwijderd

Videokaart is heel makkelijk over te klokken, ik vind het iig makkelijker dan een processor overklokken. pricewatch: Asus PB278Q Zwart is ook een eventueel alternatief voor het scherm.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de toevoeging deze ga ik eens wat verder bekijken (heb de review wel gelezen en het filmpje gekeken). Beoordelingen lijken grofweg dicht bij elkaar te zitten (de Dell wat lager, echter heeft deze 37 stemmen terwijl de Asus er nog maar 7 heeft).

• Kareem
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 10:25:
Ik zou AMD niet nemen voor Editing en video bewerking xd Slechte ervaring mee gehad.

Ik ben nu over naar Intel en Nvidia GTX serie en ik ben echt heel erg blij hiermee..
Welke uit de Nvidia GTX serie zou je specifiek aanbevelen voor videobewerking?

Kareem Abdul-Jabbar

• niektb
Kareem schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 09:16:
[...]

Welke uit de Nvidia GTX serie zou je specifiek aanbevelen voor videobewerking?
Zijn in principe allemaal oké. Hoe meer CUDA cores hoe beter (als het programma CUDA ondersteunt), maar op een gegeven moment is het ook niet meer rendabel/zinnig om duurder te gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door niektb op 08-03-2014 09:40 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-04 20:37

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 10:48:

@niektb, dat was ook mijn eerste gedachte toen ik het systeem bij elkaar zocht.
Dat intel en nvidia perfect samenwerken is natuurlijk bullshit, in de vorm van Intel ook perfect met AMD kan werken, of AMD met nvidia, of AMD met AMD enz.

Dat shadowplay voor jullie God is kan goed zijn, maar hebben jullie al eens naar andere progamma's gekeken? xSplit, open(naam kwijt maar iig minder zwaar dan xSplit), en kijk maar eens bij TekSyndicate, daar is AMD met zijn 8 core in het voordeel.

AMD heeft met de 280X inderdaad een voordeel op de 770 (4Gb), omdat de 280X een 384Bit bus heeft en 3GB geheugen, nu denk je, de 770 heeft er 4, maar aangezien die kaart maar een 256Bit bus heeft kan hij die bij lange na niet aansturen.

Wat neverkind zit te bazelen over videobewerking wat niet goed gaat ligt hoogstwaarschijnlijk gewoon aan hemzelf, er zijn zat progamma's die OpenCL gebruiken en daar ligt AMD niet achter. Ik geef ook toe dat de driverondersteuning van AMD uit voor Linux nog niet optimaal is, maar deze is wel al een stuk beter dan een jaar geleden.

Er is Videobewerking en Videobewerking, en die van jou is relatief gezien niet zwaar, dus vind ik 16 Gb ram bull-shit, je kunt altijd nog bijplaatsen moch het ooit te weinig zijn, maar eer je dat punt berijkt ben je ook geen vakantievideo's meer aan het bewerken.

Je moet het zelf weten met shadowplay, ik wist het iig wel, de AMD (wel een tip, pak dan WEL de Asus koeler aangezien deze gewoon 2 slots is en het glansrijk wint op gebied van warmte/geluid.)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• niektb
Bedoelde je toevallig Open Broadcaster Software? (OBS)

Verdiep je ff in Shadowplay, ik krijg het idee dat je niet goed weet wat het is.

Er zijn het nodige aan videobewerkingsprogramma's die van CUDA gebruik maken, wat AMD niet heeft, alleen NVidia.

De huidige AMD kaarten zijn met name erg goed in games, zodra je andere dingen gaat doen ligt mijn voorkeur toch bij NVidia. ( oa Betere Linux drivers, Cuda en dus Shadowplay)

De 16GB RAM is niet vanwege het vakantiefoto's (ik ben met je eens dat je daar geen 16 voor nodig heb) maar vanwege het draaien van VM's en developmentzaken.

Verwijderd

Topicstarter
@Kuusje dank voor je reactie.

Heb alleen nooit geimpliceerd dat AMD & Intel niet goed samen gaan, vroeg alleen naar zijn ervaring.
Daarnaast heb ik zelf nooit (prive) op AMD systemen gewerkt waardoor ik het voor gamen/streamen/video-editing niet kan inschatten hoe goed of slecht een AMD-kaart is.

Shadowplay is geen god hoor, sterker nog het werkt momenteel nog niet eens op Linux. Ja heb wel een hoop editing programma's gezien en weet dat deze lang niet allen het zelfde reageren op verschillende hardware. Al heb ik goede hoop dat shadowplay wel gaat werken, iets met steamboxen enzo :)

Van de 770 4gb versie wist ik dat de bus het niet aan kon, had er persoonlijk dus ook nooit voor gekozen, betaal je een hoop meer geld voor een klein beetje winst ten opzichte van de 2gb versie.

Wat betreft het niet goed gaan van videobewerking op AMD, heb ik geen benul als eerder gezegd heb ik hier nooit in prive sferen mee gewerkt en is ook geen dealbreaker wel weer extra informatie (dus ook dank voor jouw toevoeging :)).
Driver ondersteuning vind ik wel erg belangrijk de reden waarvoor ik tot nu toe altijd nvidia kaarten has was omdat toendertijd de AMD drivers voor linux echt slecht waren. Weet niet hoeveel dat verbeterd is de afgelopen jaren al geloof ik direct dat dit nu wel een stuk verbeterd is.

16gb ram is natuurlijk niet alleen voor videobewerking, ik doe ook wel eens iets met virtualiseren en tijdens het programmeren loopt mijn memory-footprint meestal ook erg op, vandaar dat ik twijfel tussen 8 en 16.

Zal nog wat onderzoek doen naar AMD drivers van linux, en mocht dat positief eindigen (en de 280 of 290 is inderdaad een stuk beter dan de 770) dan zal ik zeker de asus versie pakken :).

Dank voor de moeite die je in dit bericht heb gestoken, waardeer het heel erg.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Ik wil binnenkort de pc gaan bestellen en dacht dat een laatste check ronde nog wel een goede zou zijn.
Dit in verband met het feit dat er in de tussentijd misschien betere hardware is uitgekomen, er nieuwe kennis is onder mede-tweakeroids of andere leuke dingen :).

Wat wil ik doen
Gamen, Programmeren, Opnemen/stream van games + video bewerking.

Wat mag het kosten
Zoals in de intro al vermeldt twijfel ik nog een beetje aan het budget (dus advies hierbij is gewaardeerd)
Momenteel schat ik het budget op 1000 - 1500 euro voor een kast + vulling en een scherm.

Apparatuur al in bezit
Toetsenbord, muis, speakers, headset

Benodigd
Kast, moederbord, processor, geheugen, videokaart, hdd('s), & scherm.
(volgens mij ben ik nu niets vergeten, komt neer op kast + vulling en scherm).

Merken
Ansich geen merk voorkeuren al heb ik in het verleden slechte ervaringen gehad met MSI, dus weet niet of ik dat aandurf.
Wat wel belangrijk is, ik gebruik als OS altijd een linux distro, het is dus belangrijk dat de hardewaren daargoed op draaien (ook met eventuele proprierty drivers).

Wensen
Stil is fijn
Energie verbruik het liefst natuurlijk zo gepast mogelijk.

Mijn lijstje
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 279,50€ 279,50
1Gigabyte GV-N770OC-2GD€ 248,04€ 248,04
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,50€ 69,50
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,90€ 83,90
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,54€ 54,54
1Seasonic M12II 620W€ 64,95€ 64,95
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 91,04€ 91,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.512,87

Ik hoor graag wat jullie zouden veranderen.
Had eerst ook een Xeon build, echter heb ik besloten dat ik toch liever voor een overclockbare i7 variant ga i.v.m. future-proof zijn van het systeem. Zo kan ik de levensduur nog iets verlengen door te overclocken.

Dank alvast voor de reacties!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Niet om het een of ander, maar kon je je vorige topic niet bumpen? Daarin staat al zoveel nuttige info...

Verwijderd

Topicstarter
@br00ky, ja dat had gekunt, dacht alleen dat dat niet wenselijk was. Vandaar dat ik dit niet gedaan had.

Indien het wel wenselijk is, kan ik dat wel doen en kan een modje dit topic dicht doen.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:43

Bolletje

Moderator Harde Waren
Het is juist wel wenselijk! Ik heb nu de topics samengevoegd.

Verwijderd

Topicstarter
@Bolletje thnx, zal het voor de volgende keer onthouden :)

• niektb
Beetje dure monitor, verder in orde.

Verwijderd

Topicstarter
Voor welke/wat voor monitor zou je dan gaan?

• niektb
Jouw resolutie voorkeur is nogal prijzig:
Voor hetzelfde geld kun je 2 FHD monitoren kopen.

pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-04 20:37

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

niektb schreef op maandag 24 maart 2014 @ 17:28:
Jouw resolutie voorkeur is nogal prijzig:
Voor hetzelfde geld kun je 2 FHD monitoren kopen.

pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart
Er zit wel een groot verschil in qua resolutie, en niet iedereen vind 2 schermen zo geweldig, maar het is je eigen keus.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

Topicstarter
@niektb, dank voor je reactie :).

Het bureau waar de monitor op komt te staan is niet al te groot, hierdoor is de kans groot dat deze niet naast elkaar op het bureau passen.
Vandaar dat ik in deze gekozen heb voor 1440p, zodat ik toch een ruime resolutie/groot scherm heb om het e.e.a. naast elkaar te zetten (natuurlijk reking houdend met het feit dat er ook nog speaks naast staan).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2014 17:46 ]

Pagina: 1