Wall mount Volume control keuken

Pagina: 1
Acties:

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-12 22:54
Ik ben een redelijke muziekliefhebber en daarom heeft mijn schoonfamilie gevraagd of ik kon adviseren. Men is de keuken aan het verbouwen en er moest over muziek in de keuken nagedacht worden. Achteraf heb ik altijd vrij snel spijt van dit soort adviesvraagstukken. Als ik adviseer (dan adviseer ik meestal wat ik zelf zou kopen) dan zit ik in de verkeerde prijsrange. Als ik iets goedkopers moet adviseren dan sta ik er niet altijd achter.

Ik heb geprobeerd een aantal vragen te stellen, waaronder:
- Mogen de luidsprekers zichtbaar zijn. (antwoord, nee: weggewerkt)
- Is het wenselijk om audio in woonkamer en keuken te integreren? (antwoord: ja)
- Wat wil je luisteren? radio (geen internetradio), ipod en cd
- Mag bediening via ipad (nee dat vond men te lastig. Helaas viel sonos dus af)
- budget: kreeg ik geen duidelijk antwoord op. Maar in totaliteit mag dat echt maar een paar honderd euro kosten. Men is niet echt liefhebber namelijk, maar het moet wel goed klinken... :o Tja daar moet je het dan mee doen.

Wat heb ik geadviseerd: zorg dat je een paar fatsoenlijke speakers in je plafond inbouwt (dat leek mij de enige oplossing) en dat je de bekabeling doortrekt naar de woonkamer. Ik was dus van plan om een Stereo netwerkreceiver te adviseren, of een AV receiver. (Bijvoorbeeld Marantz 1604). Helaas vallen veel van de Stereo network receivers af. Het kastje waar het apparaat inmoet is van Spectral en de hoogte van het schap is 146 mm (uit mijn hoofd). De zone 2 functionaliteit van een moderne AV receiver sprak me wel aan. Verschillende bronnen in verschillende zones en ook gescheiden volumeregeling (ook in een gewone stereo configuratie).

Dus ik samen met mijn schoonvader op zoek naar een paar plafondluidsprekers (op woensdag, terwijl men op donderdag het plafond kwam plaatsen en een muurtje kwam zetten). Slechte planning. :(
Nou zitten we daar in die winkel, zegt hij ineens: als nou de telefoon gaat in de keuken, dan moet ik wel die speakers kunnen muten. (en nee, niet via een app want dat vind men niet snel/gebruikersvriendelijk genoeg).

Die winkeleigenaar zegt: je kunt prima een volumeregeling inbouwen in de muur. Hij weet wel een adresje dat die dingen verkoopt. De tijd dringt dus besloten om daar maar voor te gaan.
Dus kabels getrokken van de woonkamer naar de inbouwdoos voor de volumeregeling en van de volumeregeling naar de speakers. Nou vond ik twee volumeregelingen achter elkaar direct al niet de meest elegante oplossing, maar theoretisch zou het moeten kunnen werken. Een echt multiroom audio systeem wordt als snel te duur. Dus kwa plafondspeakers hebben we 2x 8 inch ELAN THP800c gekocht (6 ohm , 100W rms). Relatief oude beestjes volgens mij maar daarom prima geprijsd. Het formaat en specs zijn er echter heb ik nog geen idee of het fatsoenlijk klinkt. Liever had ik ze een Klipsch of B&W setje aangesmeerd maar ook dat was tegen een andere prijs. (3 a 400 per speaker, in plaats van nu 175 voor de set).

Gisplafond netjes ingebouwd met uitsparingen voor de speakers en een (standaard) inbouwdoos in de nieuwe muur gefreesd, speaker kabels getrokken etc. Nu duurt het al een poosje, maar die specifieke leverancier komt nog niet over de brug met die volumeregeling. Geen idee waarom. Dan maar zelf op zoek.

Nu zit ik me al een hele avond suf te zoeken. Er zijn verschillende soorten volumeregelingen.
resistor based volume control
Impedance matching volume control
... ?

De belangrijkste merken die ik vind:
QED, Russound, Niles Audio.

Wat ik opvallend vind is dat Niles en Russound met name in de US leverbaar zijn en dat QED een Engels merk is. Het nadeel van die US merken is dat ze een amerikaanse inbouwdoos gebruiken. Dat gaat dus niet passen in de standaard doos die er nu inzit. De QED dozen (WM14, WM16 (want ja een speaker switch lijkt me ook acceptabel) zijn allemaal slecht leverbaar, of het maximale wattage is laag (40W per speaker, terwijl de speakers 100W RMS zouden zijn). Alle oplossingen zijn prijzig. (+ 100 euro/dollar/pond). Of de weerstand is te laag (volumeregeling vereist 4 ohm op de speakeruitgang van de receiver. Waar bijvoorbeeld de marantz 1604 minimaal 6 ohm levert).

Voordat ik iets op internet bestel, moet ik toch met enige zekerheid kunnen zeggen of het een beetje fatsoenlijk gaat werken. Heeft iemand een lumineus idee om tegemoet te komen aan mijn schoonvaders wensen? Waarom zijn die volumeregelingen in Nederland niet populair? Ik zou niet weten waar je ze kunt kopen hier. Alle hulp wordt op prijs gesteld!

Ik voeg hieronder ter referentie even wat van de linkjes van betreffende producten bij:
http://www.multi-room.com...manuals/altx-2manrev2.pdf
http://www.lektropacks.co...-Speaker-Switch-(Series)-
http://www.crutchfield.co..._wall_volume_control.html
http://artsound.be/module...86_spec_nln_volst_122.pdf

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-12 19:13

DjVe

Hatsaflats!

Waarom zo moeilijk doen? Je kan toch gewoon een stereo setje (zo'n all in ding) pakken van Marantz/Denon/Yamaha? Hang daar die plafonspeakers aan en je bent klaar. Kan je alles mee en heeft vaak ook nog eens airplay.

Als je dan ook nog eens die audio wil integreren met het geluid in de woonkamer, dan kan je via een uitgang (pre-out/zone 2) van de woonkamer audio (neem aan dat die aanwezig is) naar een aux ingang van de set in de keuken gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door DjVe op 05-03-2014 08:38 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Wel een leuk project :)
Zelf heb ik het opgelost door simpelweg een kabel door de muur heen te trekken van de avr naar de keuken, en daar 2 speakers aan te hangen. Het is nog zo'n oude waar je standaard al 2 speaker paar aan kan hangen. Dat werkt al prima voor mij (M.A.W. probeer uit te kijken, het niet te overdenken :) )

Maar is een losse zone noodzakelijk/hun wens. Of denk je der alleen aan "omdat het kan" ?
Meestal is het namelijk helemaal niet practisch om 2 verschillende geluidsbronnen te hebben op zon korte afstand.

Je adviseert een nieuwe receiver aan, wat staat er nu dan ?
Overigens zou met normale speakers 40W meer dan genoeg moeten zijn om een keuken vol muziek te zetten !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:59

FeaR

In GoT we trust

vandenhende schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 23:47:
...of het maximale wattage is laag (40W per speaker, terwijl de speakers 100W RMS zouden zijn). Alle oplossingen zijn prijzig. (+ 100 euro/dollar/pond). Of de weerstand is te laag (volumeregeling vereist 4 ohm op de speakeruitgang van de receiver. Waar bijvoorbeeld de marantz 1604 minimaal 6 ohm levert).
Ik durf niet te zeggen wat er gebeurt als je van de waarden afwijkt sprekende over de contactdozen, maar hoe je het hier stelt werkt het vanaf de receiver-kant in ieder geval niet. Een receiver is niet minimaal xx Ohm. De impedantie is anders over het gehele bereik, kan zo ver dippen tot onder de 3 Ohm tot pieken ruim over de tientallen Ohm. Idem met het vermogen: Speakers van 100 Watt RMS zegt niets, je stuurt er zeker niet constant 100 Watt naar toe.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-12 18:30

mr.paaJ

generatie cmd+z

universele AB? Logitech heeft er een met een losse IR zender voor bij de receiver en een radioverbinding naar de AB.

Marmitek heeft draadloze IR zendkastjes.

[ Voor 15% gewijzigd door mr.paaJ op 05-03-2014 09:48 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• vandenhende
DjVe schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 08:36:
Waarom zo moeilijk doen? Je kan toch gewoon een stereo setje (zo'n all in ding) pakken van Marantz/Denon/Yamaha? Hang daar die plafonspeakers aan en je bent klaar.
Hoe mute ik dan de radio als de telefoon gaat in de keuken (en de radio in de woonkamer in een afgesloten kast staat)?
heuveltje schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 08:55:
... Het is nog zo'n oude waar je standaard al 2 speaker paar aan kan hangen. Dat werkt al prima voor mij (M.A.W. probeer uit te kijken, het niet te overdenken :) )

Maar is een losse zone noodzakelijk/hun wens. Of denk je der alleen aan "omdat het kan" ?
Meestal is het namelijk helemaal niet practisch om 2 verschillende geluidsbronnen te hebben op zon korte afstand.

Je adviseert een nieuwe receiver aan, wat staat er nu dan ?
Overigens zou met normale speakers 40W meer dan genoeg moeten zijn om een keuken vol muziek te zetten !
Ik denk dat een extra zone gewoon handig is om gescheiden volumeregeling te kunnen hebben. Daarnaast zou je dan theoretisch gewoon tv kunnen kijken in de woonkamer en radio luisteren in de keuken. Men heeft nu een setje vergelijkbaar aan deze. Daar kun je dus gewoon geen extra speakers op aansluiten. het voordeel van een AV receiver is dan ook dat de bestaande satellietspeakers niet perse vervangen hoeven te worden (vanwege de aanwezigheid van een subwoofer out en de mogelijkheid om de front speakers op small te zetten).
http://www.ebay.co.uk/itm...140964145393#ht_540wt_988
FeaR schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 08:55:
[...]

Ik durf niet te zeggen wat er gebeurt als je van de waarden afwijkt sprekende over de contactdozen, maar hoe je het hier stelt werkt het vanaf de receiver-kant in ieder geval niet. Een receiver is niet minimaal xx Ohm. De impedantie is anders over het gehele bereik, kan zo ver dippen tot onder de 3 Ohm tot pieken ruim over de tientallen Ohm. Idem met het vermogen: Speakers van 100 Watt RMS zegt niets, je stuurt er zeker niet constant 100 Watt naar toe.
Dank voor de toevoeging Fear. Ik weet dat al die waarden (wattage) etc niet direct veel zeggen. Echter ik moet toch beter proberen te begrijpen hoe het precies werkt voordat ik een dergelijke volumeregelaar bestel. Ik zal de wet van ohm er nog eens op naslaan. ;)
mr.paaJ schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 09:46:
Marmitek heeft draadloze IR zendkastjes.
Ja, men heeft dus al een marmitek ir control pro 8. Achteraf was het dus een veel beter idee geweest om een IR oog in de keuken beschikbaar te maken via de IR control pro 8. Dan legt men de afstandsbediening maar in de keuken. Helaas (gezien de slechte voorbereiding en timing) zit de wanddoos al in de muur. Nu kunnen we die natuurlijk altijd nog dichtsmeren en gewoon de speakerkabels verbinden. Maar vooralsnog heb ik niet veel zin om die boodschap over te gaan brengen daar. ;) Eerst even goed gebrijpen wat de alternatieven zijn. Toch een extra IR oog is een goede optie.

Wederom bedankt! }:O

• Eddie001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 22:19
Als die volumeknop eigenlijk alleen belangrijk is om te muten, kan je er voor kiezen om voor een duppelpolige schakelaar te gaan. De goedkoopste oplossing mijn inziens en toch met 1 druk op de knop de beiden stroom kringen verbroken of verbonden.

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
harman kardon heeft een leuke set speciaal voor keukens uitgebracht, de "MaestroKitchen 100"
Qua budget iets hoger maar onzichtbaar weg te werken in de keuken en makkelijk te bedienen :)
Afbeeldingslocatie: http://mikeshouts.com/wp-content/uploads/2011/05/Harman-Kardon-MaestroKitchen-100-544x368px.jpg
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t31/c0.175.851.315/p851x315/1523570_742802089081722_1252482167_o.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door arjants op 07-03-2014 16:54 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-12 22:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eddie001 schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 16:47:
Als die volumeknop eigenlijk alleen belangrijk is om te muten, kan je er voor kiezen om voor een duppelpolige schakelaar te gaan. De goedkoopste oplossing mijn inziens en toch met 1 druk op de knop de beiden stroom kringen verbroken of verbonden.
Dat zou ik idd ook doen, is wel het makkelijkste als het ingebouwd moet worden.

De meest pragmatische oplossing voor dat muten is trouwens gewoon de keuken uitlopen. Hoe vaak heb je daar nou helemaal het geluid op een dermate groot volume staan dat een telefoon niet te verstaan is :?

Bovendien, de meeste mensen gaan toch lopen als de telefoon opgenomen wordt (vraag me niet waarom), dus dat wat betreft maakt het ook niks :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• vandenhende
Bedankt voor jullie reacties. Kogel is door de kerk. Jammer van de inbouwdoos en de extra kabel in de muur, maar deze gaat dicht, en wordt netjes gestucd. Men had al een marmitek ir control pro 8. Ik ga gewoon de extra IR ontvanger 3856P bestellen (inbouw) deze verstoppen we wel ergens in de keuken zodat de installatie gewoon met de afstandsbediening te gebruiken is in de keuken.

Afbeeldingslocatie: http://www.fabertronics.nl/media/catalog/product/cache/1/image/e882461031c08ce97eb1eec3f33f2566/i/r/ircp-3856p_1_1.jpg

@arjants: aardig setje van harman kardon. bedankt voor de tip! Wist helemaal niet dat dit soort installaties te koop waren.

[ Voor 12% gewijzigd door vandenhende op 08-03-2014 22:32 . Reden: harman karTon :) ]

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-12 18:04
vandenhende schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 18:30:
@arjants: aardig setje van harman karton. bedankt voor de tip! Wist helemaal niet dat dit soort installaties te koop waren.
Inderdaad - dat had ik een jaar eerder moeten weten. Ik heb nu een oud cassetedek bovenop de keukenkast, en deze HK set past precies boven mijn oven... |:(
Pagina: 1