• The Underminer
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-10-2025
Hallo allemaal!

Ik wil graag een camera aanschaffen met een grote sensor. Belangrijk is echter een motorzoom die je met de rechterhand kunt bedienen (dus met een rocker rond de ontspanknop). Omdat ik ook s'avonds goede foto's wil kunnen maken is een hotshoe ook erg fijn. Ik overweeg De powershot G16 of Olympus XZ-2. Deze hebben geen bijster grote sensor (1/1.7") maar ik ging er vanuit dat dat het enige is wat je nog betaalbaar kunt krijgen. Om een goede grip te hebben zou een sony rx10 ideaal zijn, maar wel erg prijzig.

Nu ontdekte ik dat er ook systeemcameraś zijn met een zoom-rocker, zoals de nex-3n met zoom kitlens. Dat is qua beeldkwaliteit natuurlijk een stap hoger, en verrassend betaalbaar. Echter heeft deze geen hotshoe. Hebben jullie een tip voor iets vergelijkbaars met hotshoe? Als er ook nog eens een evf bijzit kan ik het budget misschien wel rekken tot 800.

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:40

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Hoeveel moet de zoom zijn, een rx-100 heeft 3,6x zoom en een Canon G1x met 4x en hebben beide een grotere sensor dan gemiddeld.
Systeemcamera heeft nog een grotere sensor maar daar de kitlens is ook vaak maar rond de 3x zoom, maar het grote voordeel daarvan is dat je altijd later andere lenzen er voor kan kopen.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• The Underminer
Zo'n 3x is voldoende. Ik vond ook nog de lumix dmc-gf6 met 14-42 kitlens. Ook die is helaas zonder flitsschoen.

G1X is zwaar en al wat ouder en schijnt nogal traag te zijn met AF.
rx100 vond ik niet zo lekker in de hand liggen.
Misschien dat de olympus stylus 1 het wat dat betreft beter doet.

Maar het zijn goede suggesties. In die richting zoek ik het een beetje.
Zijn er nog meer voorbeelden hiervan?

[ Voor 57% gewijzigd door The Underminer op 05-03-2014 01:01 ]

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-01 13:19
Nog een suggestie:

http://www.fotokonijnenbe...-zwart-14-42mm-power-zoom

Je zat er al in de buurt, maar de G6 is het duurdere broertje van de GF6. Voldoet volgens mij aan al je eisen, hotshoe, evf, onder de 800, grote sensor, hoge beeldkwaliteit.

Let op, panasnonic heeft dus 2 14-42 lenzen, 1 powerzoom en 1 handzoom.

[ Voor 3% gewijzigd door matk89 op 05-03-2014 11:17 ]

• The Underminer
matk89: Wow!
Dacht eerst even dat ie geen zoom-rocker had, maar die bleek dus achter de ontspanner te zitten.
Redelijk fors toestel, maar dat geeft mij alleen maar meer grip. En nog met allerlij extras als touch, uitklapscherm en EVF. topper!

Wordt dit type toestel aangeduid met een bepaalde categorie? Dat helpt zoeken naar alternatieven ;-)

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-01 14:01
Anders zou dit nog altijd een optie zijn? :+
http://nofilmschool.com/2...m-rocker-for-dslr-lenses/

• matk89
Ja, die knop is toewijsbaar aan een functie (belichting, diafragma aanpassen etc) maar als er een power zoom lens op zit kun je daarmee zoomen.

Ergonomisch inderdaad (voor mij) een heerlijk ding, bovendien volledig met vrijwel alle mogelijke functies voor een camera.

Naar mijn weten is er niet direct een specifieke subcategorie waar hij valt behalve systeem camera of ILC.

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Voor de Panasonic G6 heb je ook nog een tele power zoom, wat een leuke aanvulling kan zijn: Panasonic 45-175mm
Voordeel van de Panasonic G6 is ook dat je momenteel niets kan vinden in die prijsklasse met een betere video kwaliteit.

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-01 21:01
Misschien is de Sony A6000 met 16-50 lens een idee? 11fps met focus, APS-C sensor, 16/24 groothoek, 24MP, EVF voor 800 euro, komt binnen een maand uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.imaging-resource.com/PRODS/sony-a6000/Z-sony-a6000-inHand.JPG

[ Voor 35% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 05-03-2014 13:50 ]

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Ik denk dat dit de keuzes zijn die je op dit moment hebt:

Panasonic G5 met 14-42mm X Powerzoom
Microfourthirds (1,33") sensor, EVF, hotshoe
(Op dit moment verkoopt Foto Hans Keuzekamp een demomodel voor 399 euro)

Panasonic G6 met 14-42mm X Powerzoom
Microfourthirds (1,33") sensor, EVF, hotshoe
Later kun je bij deze camera's eventueel nog de 45-175mm X Powerzoom kopen.

Olympus Stylus 1
1/1.7" (0,59") sensor, EVF, hotshoe

Olympus Stylus XZ2
1/1.7" (0'59") sensor, hotshoe, EVF apart te koop

Canon G1x
1,5" sensor, hotshoe, OVF, geen EVF

Canon G1x Mark II
1,5" sensor, hotshoe, EVF apart te koop

Nikon Coolpix 7800
1/1.7" (0,59") sensor, EVF, hotshoe

Leica D-Lux 6/Panasonic LX7
1/1.7" (0,59") sensor, hotshoe, EVF apart te koop

Ricoh GXR met A16 24-85
APS-C-sensor, hotshoe, EVF apart te koop

[ Voor 17% gewijzigd door Kwintessens op 05-03-2014 13:40 ]

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
The Underminer schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 23:44:
Belangrijk is echter een motorzoom die je met de rechterhand kunt bedienen (dus met een rocker rond de ontspanknop).
Waarom is dat belangrijk voor je? Als het bijvoorbeeld meer uit gewoonte is, zou ik die wens/eis laten varen en zeker kijken naar andere mogelijkheden.

Verwijderd

Waarom wil je een grote sensor? De Canon G1 X II heeft bijvoorbeeld een lens die 1 stop meer licht (maximaal) naar de sensor kan sturen dan de 14-24mm Panasonic lens, vind je dat ook belangrijk of gaat het je echt alleen om de sensorgrootte.

Dan nog iets over flitsers, ik begrijp nu namelijk dat je daarvoor die hotshoe wil hebben. Voor Canon en Nikon is de meest uitgebreide verzameling flitser spullen te koop, bijvoorbeeld ook goedkopere ("namaak") merken en radio triggers met automatische flitsbelichting ("TTL"). Voor Sony/Minolta is misschien ook nog wat extra verkrijgbaar maar bij Panasonic/Olympus zit je volgens mij aan de spullen van de fabrikant zelf vast. Een mooie flitser is voor elk hotshoe type bij de camera fabrikant wel te vinden dus als je geen ingewikkeldere dingen wilt hoef je je niks van het bovenstaande verhaal aan te trekken. :)

• The Underminer
Ik kan me vergissen, maar de a6000 heeft geen zoom rocker volgens mij. Wel een schuifje op powerzoomlenzen, die zit bij de linkerduim.

Ik wil dit per se omdat ik weinig fijne motoriek heb in mijn linkerhand en de polsdraaing helemaal niet mogelijk is. Een alternatief zou een handmatige zoom zijn met follow focus zijn, en die op de zoomring zetten.
Zie lensstraps.com

De G6 lijkt me echter een prima toestel, die ik bij de lokale fotozaak heb besteld met de 14-42 power zoom. Mocht dat niet helemaal bevallen dan koop ik de xz-2 waar ik redelijk mee overweg kan, die hebben ze op voorraad.

Bedankt voor de suggesties!

• matk89
Aah, dat verklaart inderdaad dat je perse een powerzoom wilt :)

Heel erg veel plezier met je camera!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
The Underminer schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 12:40:
Ik kan me vergissen, maar de a6000 heeft geen zoom rocker volgens mij. Wel een schuifje op powerzoomlenzen, die zit bij de linkerduim.

Ik wil dit per se omdat ik weinig fijne motoriek heb in mijn linkerhand en de polsdraaing helemaal niet mogelijk is. Een alternatief zou een handmatige zoom zijn met follow focus zijn, en die op de zoomring zetten.
Zie lensstraps.com

De G6 lijkt me echter een prima toestel, die ik bij de lokale fotozaak heb besteld met de 14-42 power zoom. Mocht dat niet helemaal bevallen dan koop ik de xz-2 waar ik redelijk mee overweg kan, die hebben ze op voorraad.

Bedankt voor de suggesties!
Veel plezier met de G6!
Pagina: 1