upc modem als bridge. op zoek naar gateway instellingen

Pagina: 1
Acties:

• Ferdyvw
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-08 07:19
Ik heb vandaag mijn UPC modem/router ontvangen maar blijf graag mijn eigen tplink wr1043nd gebruiken.

In het UPC modem heb ik de bridge modus aangezet en dat lijkt goed te gaan: mijn tplink verkrijgt namelijk aan de WAN kant een extern ip adres ( 89.99.100.1) alleen het gateway adres verkrijgt hij niet. UPC kon het me ook niet geven.

Ik heb als gateway adres het interne adres geprobeerd dat het UPC modem nog heeft (192.168.100.1), maar dat werkt niet.

Wanneer ik het UPC modem weer als router instel en bij zijn instelljngen kijk, vind ik de gateway ook niet helaas.

Jullie suggesties?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Even een pc/laptop direct aansluiten op het modem?
Of het modem een half uurtje uit zetten en dan nog een keer proberen?

Dat laatste is sowieso wel goed!

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Ferdyvw
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-08 07:19
Ja ik heb een laptop aan het modem hangen..maar dat helpt me nog niet aan de gateway gegevens :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

89.99.100.1 klinkt juist als een gateway-IP van een /24-reeks. Als dat zo is, is dit geen valide IP voor de client (je router). Of het ook een /24 is, is een tweede, maar je bent erg karig met gegevens...

Wat hier fout kan gaan is dat als je modem in bridged mode draait, er per boot (van de modem) maar één apparaat een DHCP-lease kan verkrijgen. Zou zomaar kunnen dat je met je laptop al die lease hebt waardoor de router niets krijgt. Om dat uit te sluiten:
1) stroom van modem.
2) stroom van router.
3) stroom op modem en wachten tot het online is.
4) stroom op router. Als het online is zou jij dat ook moeten zijn.

Verder zul je nooit en te nimmer de gateway hard moeten of mogen instellen bij een consumentenverbinding met dynamisch IP, het is - net zoals het IP-adres zelf - iets wat je via DHCP moet verkrijgen en iets wat in beginsel bij iedere DHCP renew kan veranderen. Het zal je allicht opgevallen zijn dat ieder MAC-adres waarmee je een IP aanvraagt een ander IP heeft, en dat die verschillende IP's zelfs in totaal verschillende ranges kunnen zitten. Daar horen ook totaal verschillende gateway adressen bij :o

Als bovenstaande tips niet helpen en je wilt wel meer hulp van ons zul je een stuk meer info moeten geven ipv 'smart arse' opmerkingen over hoe suggesties van anderen jou blijkbaar niet helpen.

Oslik blyat! Oslik!