Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Beste iedereen :)

Ik heb van mijn oom een oude Apple Cinema Display gekregen de 20" deze heeft een voeding van 65w op 24v nodig, want de voeding zat er niet bij. Nu heb ik via een collega een oude NoteBook adapter gekregen deze levert 20v op 6 ampere wat via P=Uxi is P=20x6=120watt. Maar nu komt voor mij het moeilijkste. Ik moet deze 20v naar 24v om hoog gooien. Ik ben al eventjes weze zoeken maar ik zie persoonlijk door de bomen het bos niet meer. Weten jullie nog wat goede schakelingen die ik zou kunnen gebruiken om het scherm weer te laten werken?

mvg Jctjepkema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gewoon die 20v proberen en anders een 24v adapter kopen.

Om die 20v naar 24v te krijgen is niet handig en ik denk niet goedkoper.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gewoon eerst 20V er in jagen was ook mijn eerste idee.. wel even kijken of het niet stiekem wisselstroom is wat de apple wil :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-10 14:44

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Inderdaad kan je het gewoon eerst met 20v proberen.

Ik spreek uit ervaring dat je sommige apparaten met een iets lagere spanning nog makkelijk kan aansluiten (scherm van 12v kan ook wel op 10 of zelfs 9) maar zeker weet je het nooit, kan in iedergeval weinig misgaan als je er te weinig op zet, te veel is een ander geval :P

Heeft die cinema display trouwens niet een hele andere aansluiting dan er op de adapter zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Ik zou vooral NIET zomaar de 20V er op aansluiten, maar gewoon een universele laptopadapter halen die 24V output heeft. Net zoals deze Tweaker heeft gedaan met zijn Cinema Display: [CiP]Hackintosh G5 Mod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
@djesse8999 Yess hij heeft een andere aansluiting, maar dat is het probleem niet:) heb zeker een goede soldeerbout om dat soort dingen te overzien :)

@ThinkPad oke de universele laptopadapter is een goed idee, maar het leek mij wel een leuk idee om zelf een dc dc converter te solderen.

nog een vraag, nu heb ik dit apparaat besteld voor een ander project:
http://www.ebay.com/itm/1..._trksid=p3984.m1497.l2649

Zou ik met dat ding ook de 24 volt kunnen bereiken? want het gaat hier wel om zon goedkoop gefabriceerd chinees printplaatje. Maar de schakeling is vanzich zelf volgens mij ook al vrij simpel om te maken. Zou dit werken? door natuurlijk wel de 20v adapter aan te sluiten?

Oja en @ThinkPad waarom zou ik niet die 20v moeten aansluite? is dat slecht voor het scherm/elektronica enzovoort?

[ Voor 11% gewijzigd door jctjepkema op 04-03-2014 21:48 . Reden: iets vergeten bij de vraag. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Als de polariteit klopt en het beide gelijkstroom is zie ik geen probleem om er 20V op te zetten. Ik doe hier regelmatig een voltje minder (soms 1 meer wegens gebrek :p) en behalve dat het kan zijn dat je apparaat niet werkt heb ik nog nooit een probleem gehad.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Hangt helemaal af wat voor voeding in je display zit !
Een paar volt meer of minder is meestal geen probleem.

Veel te lage spanningen kunnen net zo goed een voeding slopen.
Als de voeding die gebruikt wordt een schakelende voeding is gaat als je de spanning lager maakt de stroom omhoog.
Wordt deze stroom te groot kan deze de voeding slopen.

Het risico met dit verschil ( 4V ) is niet erg groot.

Als je dat printje van ebay gebruikt zet er dan wel even een spoel en condensator achter deze dingen hebben vermoedelijk een akelige rimpel .
Dat kun je vermoedelijk op je scherm terug zien als je er niets aan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Het gaat hier om een HP laptop voeding die 6ampere levert op 20v gelijkstroom. Lijkt mijzelf dat dit een redelijke kwaliteit voeding is. Jullie zeggen dat ik hem gewoon kan aansluiten? moet ik trouwens wel vermelden dat hetscherm gelijkstroom wil hebben op 24.5v met 2.65ampere. Zou dat werken? of zeggen jullie niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een kant en klare oplossing wilt dan zou ik direct een 24vdc voeding kopen en niet verder prutsen met een 20v voeding.

DC/DC Converters boosten de spanning door op een bepaalde frequentie een spoel aan en uit te schakelen. door dit geschakel ontstaat ook een boel ruis, die ruis kan te terug horen op de speakers van je scherm of zelfs op het beeldscherm zelf, doordat bijvoorbeeld het ruis je beeldsignaal beïnvloed.

Hoewel de ebay verkoper een maximaal rimpelspanning van 2% opgeeft, verteld hij verder niks over de eventuele hoogfrequente ruis.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2014 16:11 . Reden: info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Oke :) daar heb ik wat aan:) maar met een flinke condensator kan ik die ruis ook niet voor een deel opvangen? Het beeldscherm heeft overigens geen speakers, is nog een van de oudere generatie. Dan haal ik binnenkort nog even een universele laptopvoeding op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
jctjepkema schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 16:23:
Oke :) daar heb ik wat aan:) maar met een flinke condensator kan ik die ruis ook niet voor een deel opvangen?
Nee alleen een condensator haalt niet veel uit daar moet zeker ook een spoel bij!!!

2% op 24,5 volt = 0,49 v omhoog en omlaag =0,98V rimpel , dit bijna geen rimpel meer te noemen maar eerder een golf !

Is het tweaken van je voeding geen optie ?
Als je mazzel hebt zit er een potmeter in die de spanning in bepaalde grenzen kan regelen.
Vaak zitten er schroefjes onder de 4 rubber dopjes.

Verder is met de laatste gegeven het verschil al 24,5- 20= 4,5 volt.
Als het scherm bij 24,5 volt 2,65A vraagt (zal wel veel lager liggen ) , dan is het verbruik ongeveer 64,925 W en moet er bij 20V 64,925/20 = 3,25A lopen om hetzelfde vermogen te krijgen.

Een voeding die 24V levert is natuurlijk de veiligste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Oke ja de voeding die ik heb die 20v levert levert 6 ampere dus dat zit wel snor, maar ik ga nu kijken of hij open kan en dat ik de voeding omhoog kan draaien :)
\
Helaas ik kon geen potentiometer vinden.. jammer, heb verder ook niet een ac adapter liggen die 24v +/- 3a heeft, iemand rond zwolle nog? anders ga ik toch maar een universele laptop adapter kopen.

[ Voor 38% gewijzigd door jctjepkema op 05-03-2014 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Hij werkt hoor typ dit bericht nu met een cinemadisplay:D heb een 90watt universele laptop lader gekocht met voltage schakelaar. Op dit moment is hij nog slordig gesoldeerd om te testen, maar vanavond krijgt hij een nette verbinding. Allemaal bedankt!
Pagina: 1