Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

MacBook Pro 13", 15" of Air voor GoPro?

Pagina: 1
Acties:

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-11 16:57
Tweakers,

Ik ben toe aan een nieuwe laptop. Inmiddels de windows 8 versie in handen gehad, maar dat voelde als erg onwennig en onduidelijk. En dat na al die jaren windows gebruiken.

Concreet, ik wil een nieuwe laptop aanschaffen. Maar ik wil binnenkort een GoPro aanschaffen en die video's (hobby matig dus) gaan bewerken. Daarnaast heb ik ook een spiegelreflexcamera waarbij ik ook mijn foto's hobby matig bewerk af en toe.
Mijn voornaamste reden is dat mijn laptop voldoende is voor het bewerken van de GoPro video's.

Welke laptop is hiervoor nou goed?
- MacBook Air
- MacBook Pro 13" Retina (met welke specs, i.v.m. het prijsverschil)
- MacBook Pro 15" Retina (met welke specs, i.v.m. het prijsverschil)

De Pro 15" is natuurlijk de beste van het rijtje, maar omdat die pas bij 2000+ euro begint vind ik dat wel veel geld voor wat hobby werk voor de GoPro.

Ik ga er vanuit dat je alle laptops voldoende in huis hebben om alle andere functies te ondersteunen, gamen doe ik eigenlijk nooit.

Verwijderd

Wil je vlot video's gaan bewerken zit je richting een i5 en i7 in een desktop. Dat betekent dat je voor een laptop een i7 nodig hebt en geen U variant want die zijn ook niet snel. Als je dat bedenkt dan weet je dat je bij Apple al gelijk in de allerduurste categorie zit. Wat je je dan moet afvragen waarom moet je een laptop hebben? Als je echt een laptop moet hebben dan zou ik gewoon een normale laptop kopen met Windows 8 en een startknop programma installeren.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-11 08:25
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 14:50:
Wil je vlot video's gaan bewerken zit je richting een i5 en i7 in een desktop. Dat betekent dat je voor een laptop een i7 nodig hebt en geen U variant want die zijn ook niet snel. Als je dat bedenkt dan weet je dat je bij Apple al gelijk in de allerduurste categorie zit. Wat je je dan moet afvragen waarom moet je een laptop hebben? Als je echt een laptop moet hebben dan zou ik gewoon een normale laptop kopen met Windows 8 en een startknop programma installeren.
een startbalk implementeren zal mogelijk niet het probleem oplossen van onwennigheid. Het is een optie maargoed...

zou zelf gaan voor de retina pro 13 inch en voor werkzaamheden thuis eventueel een extern scherm gebruiken omdat alleen maar 13 inch niet echt prettig werkt.

15 inch pro is misschien wat overkill voor het werk dat je ermee wil gaan doen.

wat betreft de specs. standaard retina pro zal voldoende moeten zijn. Wil je toekomst gericht zijn kun je overwegen het geheugen al te upgraden aangezien dat is vast gesoldeerd op je moederbord.

[ Voor 44% gewijzigd door koentjuh1987 op 04-03-2014 14:53 ]

...

• Novadecasa
Bedankt voor jullie reacties.

Al met al is de Air afgeschreven als mogelijke optie dus. Was overigens mijn insteek ook al.
Echter is de 13" alleen met een dual core beschikbaar, en een 15" met een quadcore.

Het moet wel een laptop zijn en geen desktop, omdat ik op een vrij kleine ruimte woon en ik ook mijn laptop mee wil/moet nemen af en toe buiten de deur.

Een extern aansluiten zou evt moeten kunnen inderdaad, voorheen sloot ik vaak mijn laptop aan op mijn 107 cm HD LED tv middels een HDMI kabel.

Welke specs zou een MacBook moeten beschikken en wat is belangrijk voor het vloeiend bewerken van GoPro video's?

Verwijderd

Welk programma ga je gebruiken voor editten? Ik zou je toch adviseren om Windows te overwegen. Inderdaad voor een i7 betaal je heel veel extra bij de 13" inch versie of je moet gelijk de dure 15" inch versie aanschaffen.

Voor een Windows laptop met i7 en 1080p scherm begint het vanaf 799 euro, maar dan moet je nog wel een SSD erbij kopen van iets van 110 euro en er moet plek voor zijn. Dat laatste kan ik je ook niet vertellen, dat zal je per laptop moeten bekijken of iemand moet het weten :). http://tweakers.net/categ...itqbDhavKsAD8i_BdUrw17rDw

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2014 17:40 ]

• Novadecasa
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 17:32:
Welk programma ga je gebruiken voor editten? Ik zou je toch adviseren om Windows te overwegen. Inderdaad voor een i7 betaal je heel veel extra bij de 13" inch versie of je moet gelijk de dure 15" inch versie aanschaffen.

Voor een Windows laptop met i7 en 1080p scherm begint het vanaf 799 euro, maar dan moet je nog wel een SSD erbij kopen van iets van 110 euro en er moet plek voor zijn. Dat laatste kan ik je ook niet vertellen, dat zal je per laptop moeten bekijken of iemand moet het weten :). http://tweakers.net/categ...itqbDhavKsAD8i_BdUrw17rDw
Welke software exact weet ik nog niet, weet wel dat ik moviemaker niet prettig meer vind. En daarnaast wil ik photoshop en lightroom goed kunnen draaien voor m'n foto's.
Eigenlijk wil ik juist kijken naar een niet-windows machine ;) maar toch een goed punt (waar ik zelf ook al vaak aan gedacht heb).

• Novadecasa
Dus ik neig eigenlijk specifiek naar een Apple product, ook omdat ik steeds vaker hoor dat mensen voor foto/video en muziek bewerking er bij zweren.

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-10 23:30
Ik ben kunst/documentair fotograaf én grafisch ontwerper. Ik gebruik _geen_ mac. Tevens is er geen enkel verschil in de praktijk bij dit soort zaken tussen macs en windows pc's; de Adobe suite is identiek behalve wat shortcuts.

Ik zweer dus absoluut niet bij Mac - hele mooie apparaten vaak, maar gewoon duurder dan nodig is. Als je geen OS-x gewend bent is er geen enkele noodzaak om een apple te kopen, zo simpel is het.

In dit geval zou ik écht voor zoveel mogelijk power gaan, kijk eens naar laptops van Lenovo, Toshiba met een IPS scherm er in.

Verwijderd

Ik zou voor een goede laptop gaan met een i7 4700 MQ en genoeg ram ( 8 is op zich perfect maar meer is natuurlijk altijd beter ) en gewoon bij windows blijven, als je windows 8 niet fijn vind neem dan gewoon windows 7 ;)

dit is bijvoorbeeld een mooie laptop.
http://tweakers.net/price...0jv-cn270h/specificaties/

ik weet niet hoe handig je met laptops bent , maar je zou er bijvoorbeeld nog een 2.5 inch ssd schijfje in kunnen zetten en dan heb je echt een top laptop :)

• Novadecasa
Bedankt!

Maar niemand die hier iets zinnings kan zeggen over de opties die ik zelf aandraag?

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-11 08:25
mijn advies zou zijn.. kijk eerst eens naar de software die je wilt gebruiken. wat zijn daarvan de specs. ga je veel vanaf de macbook werken. moet je veel opslagruimte hebben of bewerk je lokaal en wordt het uiteindelijk opgeslagen op je externe schijf.

8GB werkgeheugen is altijd prettig werken. Hoe meer hoe beter, zeker als je naar de toekomst kijkt.

...

Verwijderd

8GB is voor het bewerken van video zelfs weinig en moet je dan ook wel echt zien als het minimale.

• Novadecasa
Daarmee is de 15" met 16gb dus de enige optie...maar de windows varianten hebben toch ook allemaal 'maar' 8gb?

• Jefrey Lijffijt
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-11 18:35
Professionele designers en artiesten werken inderdaad vaak met Mac. Voor bedrijven die dergelijke professionals inhuren is de prijs van een desktop al snel weinig relevant, omdat dit hooguit een paar procent van de kosten is. Het gaat dan echter over iMac's of Mac Pro's en niet over laptops. Deze status quo lijkt mij totaal niet relevant voor hobbyisten. Aan de andere kant durf ik zelf best iedereen Mac aan te raden, wat je er ook mee wilt. Ze verkopen alleen geen budget-pc's/laptops.

Videobewerking is de zwaarste applicatie voor consumenten die je kunt bedenken, sneller is altijd beter en het verschil tussen een dual-core en een quad-core zul je merken. Verder wil je inderdaad minimaal 8 GB geheugen, maar afhankelijk van de software kan meer zeker nuttig zijn (en je hebt nooit teveel). Wat betreft videobewerking is de eerste vraag die je moet stellen of je echt aan een laptop vast zit. In het high-performance segment zijn desktops namelijk en veel goedkoper en krachtiger. Als je per se een laptop wilt, en je hebt het budget, dan moet je gewoon voor een 15" laptop met quad-core gaan. Als je het teveel geld vind, dan kun je inleveren op gewicht (dikker/zwaarder = goedkoper) of performance. De 13" rMBP is ook een fantastische laptop, maar simpelweg 2x zo traag als de 15". Voor de 13" denk ik dat ik de 200 euro voor 8 -> 16 GB geheugen lekker in mijn zak zou houden [is overigens wel degelijk te krijgen bij het duurdere model, dus waar je laatste opmerking over ging volg ik niet precies].

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Jefrey Lijffijt schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 12:49:
Aan de andere kant durf ik zelf best iedereen Mac aan te raden, wat je er ook mee wilt. Ze verkopen alleen geen budget-pc's/laptops.
Oneens, iedere gamert en tweakende tweaker kan beter heel ver bij apple uit de buurt blijven.
Voor TS, ik zou voor windows model gaan die je de helft kost voor vergelijkbare specs als een mac die aan je eisen voldoet.

[ Voor 15% gewijzigd door eL_Jay op 06-03-2014 12:54 ]

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:15

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica