gigabit ethernet connector aansluiten als 10mbit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijs33
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10 16:04
Voor een project met een PIC18f67j60 ben ik van een demo bord van olimex overgestapt naar een eigen bord ontwerp. De software werkt perfect op het olimex bordje (ping, http server,...). Op het eigen bordje draait de software ook goed (als ik debug en break, loopt het programma nergens vast, de uart werkt,...).
Het enige verschil is dat ik een gigabit ethernet conector met magnetics gebruik inplaats van een 10/100mbit connector. Ik vermoed dat daar het probleem zit. Is het mogelijk om een gigabit ethernet connector zoals:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/105dudf.png

aan te sluiten zoals:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2ahxje9.png

De 2 extra paren heb ik niet nodig en zweven momenteel, maar zo werkt het blijkbaar niet. Hoe moet ik pinnen 3,1,2 en 8,7,9 aansluiten?

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Mijn vaag is: wat is nou precies je probleem? Je zegt wel dat je een probleem hebt maar nergens wat het probleem is.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:10

Infant

It's a floating Dino!

Het is inderdaad een beetje gokken. Ik zet in op dat je bordje geen verbinding maakt met hetgene waar je het andere kabel einde in prikt... een 100MBit hub? Een router?

Als ik de schema tekening van dat olimex onderdeel 043TC mag geloven....
(Leuk feitje is dat een googletje op 043TC me panties en turbos opleveren.... maar dat terzijde.)
...worden de ongebruikte paren 4/5 en 7/8 kort gesloten en gebiassed.

Ook wel termination genoemd. Als je de ongebruikte kabels niet fatsoenlijk terminate, gaat er signaal op staan dansen en wordt het een grote bende.

Een 10/100Mbit verbinding gebruikt die twee paren niet, en de meeste 1Gbit hub/switches kunnen terug naar 100M vallen als je maar 4 aders vast maakt.
Dus: Als je een 4 aderige kabel pakt/maakt, doet hij het dan wel?

Anders moet je dus even opzoeken hoe je die twee paren moet terminaten als je ze niet gebruikt, ik gok het zelfde als in het schema met twee 50 Ohm weerstanden naar een voeding, en ontkoppeling naar de GND, maar zeker weten doe ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijs33
De ethernet kabel (4 paren) wordt rechtstreeks in mijn laptop gestoken. Mijn netwerkadapter staat op een vast ip, in de zelfde range als het vast ip van de pic18f. Dit werkt met het olimex bordje. Ik kan de 2 extra paren niet termineren zoals in de 10/100mbit connector. Enkel de aansluiting na de transfo's komen naar buiten. kan ik deze dan gewoon aan massa leggen?

Ik heb niet direct een ethernet kabel met slechts 2 paren.

Het probleem is dat er geen communicatie is, echter zien zowel de pc als de pic dat er een kabel is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:32
Op welke snelheid heeft je laptop de verbinding ge-negotiate?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijs33
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/16m3dj4.png

ge-negotiate op 10Mbit, dit is wat de pic aankan, echter is er geen netwerk toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:32
Wat voor tcp-library draait er op je controller? Verwacht deze een dhcp adres? Moet je een fixed ip aan je laptopadapter geven? Moet je misschien een crosskabel gebruiken? Misschien kon je vorige bordje auto-sensen en deze niet?

[ Voor 40% gewijzigd door OnTracK op 04-03-2014 15:56 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijs33
De microcontroller draait de tcp-ip stack van microchip, exact dezelfde code draait perfect op het olimex bordje(zowel met vast als dynamisch ip werkt icmp en http server). Het probleem ligt zeer waarschijnlijk niet bij de software. De kabel is ook in orde, het probleem ligt waarschijnlijk aan de gigabit connecter die gebruikt is.(http://www.molex.com/mole...03_MODULAR_JACKS_PLUG.xml)

Hieronder staat het schema van het zelf gemaakt bordje:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2rmwfnr.png
Er is achteraf nog een 25MHz kristal toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Dat van die crosscable is ook een goeie ja, als het ene bordje dat softwarematig doet en de ander niet dan verklaard dat ook al het probleem. Je hebt niet toevallig een crosscable liggen?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijs33
Het is exact de zelfde PIC en de tcp-ip stack van microchip kan dit auto-sensen.
crosscable heb ik ook niet direct liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Heb je hem simpelweg wel goed aangesloten? Die connectoren hebben compleet andere pinnummers. En ook de externe componenten erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijs33
de connector is aangesloten zoals op het schema, de manier van aansluiten heb ik gedeeltelijk van het olimex bordje overgenomen en deels vanuit de datasheet van de pic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
cross/straight -> gigabit poort op je laptop? mooi dan maakt als het goed is niks uit :-) (ongeacht of die nu op 10 of 100 of 1000mbit loopt )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijs33
Ik heb even met een scope op alletwee de bordjes gemeten. Op beide bordjes zie ik op het zendpaar pulsen (ongeveer 60Hz), dit is om de 10Mbit te negotiaten. Echter zijn de pulsen op het olimex bordje veel groter (2V) tegenover het eigen bordje (0,7V). Dit is als er geen kabel is aangesloten.
Als ik wel een kabel aansluit zakken deze spanningen naar 1,2V en 0,3V.

Is die 0,3V te weinig om communicatie op te zetten?
Waaraan ligt het spanningsverschil? de voeding is dezelfde, de pic is identiek, trekt de ethernet connecter deze spanning naar beneden? Kan er iets aan gedaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:26

Stoney3K

Flatsehats!

Begin eerst eens met de connector te termineren zoals ie hoort. Dat is, als het goed is, in de datasheet van Molex terug te vinden, de meeste Ethernet-connectoren moeten getermineerd worden met 50 ohm naar massa.

Ik zie ook dat je de RX en TX rechtstreeks aan je Ethernet-connector hebt geknoopt. Daar zit niks anders in dan een transformator, dus voor je PIC (die een spanningsbron is) ziet dat uit als een kortsluiting. De stroom door de connector zal dan te groot worden en de ontvangkant oversturen.

Remedie: Zet in serie met je TX een 50 ohm weerstand en over je RX een 50 ohm naar massa. Hetzelfde doe je aan de andere ader van het paar, zo blijft de stroomlus ook symmetrisch.

Edit: Ik moest even door je schema heen grasduinen, maar je RX terminatie ziet er goed uit. TX moet een serieweerstand worden, geen parallel.

Als je het goed doet zou je PIC tussen TX en 'RX' (aan de remote kant) een spanningsdeler moeten zien die precies 50/50 is. Dat komt aardig overeen met de 2V die je op je Olimex bordje meet. (of 1,2V op een belaste kabel, met 3,3V driver)

[ Voor 21% gewijzigd door Stoney3K op 05-03-2014 11:49 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijs33
De connector is intern getermineerd zoals op de eerste foto met 75ohm.
De RX(+en-) en de TX(+en-) heb ik aangesloten zoals op het olimex bordje.https://www.olimex.com/Pr...B/resources/PIC-WEB-C.pdf
Is dit niet de goeie manier?

Edit:
Op het olimex bordje wordt de TX toch ook met een parallel weerstand aangesloten en niet met een weerstand in serie?

[ Voor 19% gewijzigd door matthijs33 op 05-03-2014 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:26

Stoney3K

Flatsehats!

Die serieweerstand zou goed in je Ethernet jack ingebouwd kunnen zijn. Dan is dat het verschil: Jouw stekker heeft het niet, terwijl de jack op het Olimex board dat wel heeft.

Meet eens met een multimeter over pennen over TD+ en TD- op je Olimex (pennen 1 en 2) en vergelijk die met TD0+ en TD0- op je eigen board. Die weerstand moet overeen komen.

Ongebruikte aderparen (TD2 en TD3) termineren met 110 ohm over het paar.

Jouw Ethernet aansluiting heeft wel 75 ohm terminering, maar dat is alleen vanaf de middenwikkeling naar aarde. Dat is bedoeld om eventuele DC-stromen door de netwerkkabel de nek om te draaien, niet als matching voor de lijnimpedantie.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijs33
De weerstand tussen TX+ en TX- is bijna 0 (0,8ohm op het olimex bordje en 1,1ohm op het eigen bordje)
Pagina: 1