PC upgrade advies

Pagina: 1
Acties:

• SubZer0.nl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-01-2023
Mijn PC is inmiddels ruim 3 jaar oud en afgelopen week heeft mijn grafische kaart de geest gegeven. De Radeon 5970HD naar wat ik heb vernomen van een verkoper bij mijn lokale PC winkel heeft altijd te kampen gehad met problemen en dat heb ik in die drie jaren dat ik hem had dan ook gemerkt. Aan het eind van de run duurde het tot bijna een uur voordat ik überhaupt beeld kreeg en dat is natuurlijk onacceptabel. Mijn eerste oplossing was het aanschaffen van een nieuwe kaart. Oude drivers van de PC af, nieuwe kaart erin en het zou wel weer werken leek me. Maar mooi niet dus. Mijn huidige moederbord ondersteunt PCI-E 2.0, terwijl de kaart die ik kocht voor PCI-E 3.0 was. Dit deed mij denken om in plaats van enkel een nieuwe grafische kaart aan te schaffen meteen een upgrade aan te schaffen (moederbord, CPU, RAM en GPU) om zodoende weer minstens een jaar (mogelijk meer) vooruit te kunnen.

Ik ben zelf totaal geen hardware techneut. Ik houd niet bij wat er nieuw op de markt komt, noch welke hardware goed met elkaar samenwerkt. De zoektocht voor mij is dan ook één geworden van complete upgrade kits die worden aangeboden op de diverse webshops. Maar misschien snijd ik me daarmee wel te veel in de vingers en zijn er betere oplossingen. Daarom zou ik mijn vraag voor advies hier graag neerleggen.

Hoewel ik geen krachtige videokaart voor mijn werk nodig heb wil ik wel regelmatig een game starten en deze wil ik dan ook graag met de hoogst mogelijke settings kunnen draaien. Zo speel ik bijvoorbeeld graag Rome 2: Total War en Battlefield 4. Een kaart die dat aan kan kan ook makkelijk mijn benodigdheden voor mijn werk aan.

Mijn oude systeem ziet er als volgt uit:

Thermaltake Tt Element V VL20001W2Z ATX
GigaByte X58A-UD7 X58 FRG SA
Int Core i7-920 2666 1366 BOX
Sapphire Radeon 5970HD
D3 8GB 2133-999 BlDrag K4 GEI
WD 300 GB SAT2 WD3000HLFS
Samsung 1 TB SAT2 HD103SJ
CoolerMaster Silent Pro M 850W ATX2
Plextor 24X DL RW SA PX-880SA BlR

Hierbij ga ik er van uit dat vele onderdelen te hergebruiken zijn en dat een vervanging van het moederbord, CPU, RAM en GPU voldoende zijn voor enige tijd. Ik heb een voorkeur voor Intel processoren, maar qua merk voor moederbord of GPU maakt het voor mij niet. Ik wil rond de 700 euro uittrekken voor deze upgrade.

Zeer benieuwd naar waar jullie meekomen, ik laat me graag adviseren. Alvast bedankt!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-02 16:05
Ik zou lekker helemaal niks vervangen. Ik zou die processor gewoon wat overklokken. Gewoon een goede GPU kopen en je kan weer jaren vooruit. Eventueel een SSD om je systeem wat sneller te maken betreffende opstarten en gevoelsmatig.

Iig je budget lekker zo veel mogelijk op zak houden en over 2 jaar eens gaan kijken. Je huidige spullen kunnen voorlopig nog wel even mee komen. Dus gewoon een r9 280x of 770 kopen en de rest lekker zo laten.

ps. PCI-e 2.0 en 3.0 maakt op het moment nog geen bal uit is maar minimale prestatiewinst mits je videokaart pci-e 2 vol getrokken krijgt.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-02 10:18
@Joenino, fijn commentaar, scheelt mij weer typen! Zou ik ook doen.

Als je moederbord kapot is echter, wat zou kunnen als ik je verhaal lees. Koop dan een tweedehands x58 moederbord of een 2500k met bijbehorend moederbord. Dan ben je voor minder dan je de helft van je budget klaar.

Upgraden heeft op het moment vrij weinig toegevoegde waarde.

[ Voor 67% gewijzigd door Gizzy op 04-03-2014 12:52 ]

flickr - WOT Profile - Game PC

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:05
Met Joenino eens, heb je al een aftermarket processor koeler?
Extra aandacht puntje, je geheugen kan in triple channel draaien als je 3 'dezelfde' reepjes erin hebt, dat heb je nu niet (of het nu op single of dual channel draait weet ik niet).
Misschien nog een SSD erbij en you're good to go.

Edit: denk bv aan zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GV-R929OC-4GD€ 376,92€ 376,92
1Thermalright True Spirit 140€ 33,04€ 33,04
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 508,96

Ik weet niet wat je budget is, je kunt natuurlijk nog wat besparen.

[ Voor 80% gewijzigd door mitsumark op 04-03-2014 12:56 ]

Verwijderd

De processor presteert nog prima in verschillende spellen. Met een leuke overclock erop zal deze het nog beter doen.
BF4 nog goed: http://www.techspot.com/r...d-4-benchmarks/page6.html
Crysis 3 presteert deze nog vrij goed (zelfde niveau als de FX-8150) http://www.techspot.com/r...-3-performance/page6.html
Splinter Cell draait de processor in de top mee: http://www.techspot.com/r...ist-benchmarks/page5.html
Metro Last Light nog steeds goed: http://www.techspot.com/r...ht-performance/page6.html
Company of Heroes nog steeds goed: http://www.techspot.com/r...-2-performance/page4.html
Far Cry 3 nog steeds goed: http://www.techspot.com/r...-3-performance/page6.html

De processor kun je ook nog overclocken. Hoe dit moet kun je wel in een ander subforum hier op GoT vinden. De upgrade set hierboven vind ik een mooie :).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2014 13:43 ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:37
Maybe de Club3D HD7870 GHz 2GB die nu in de pricewatch staat voor € 139,-- incl. porto ?

• SubZer0.nl
Kijk, dat is toch het fijne van hier de vraag plaatsen. Jullie gecombineerde kennis is zoveel groter dan dat van mij. Love it. Ik geef even wat antwoorden op volgorde van de replies.

De grafische kaart die ik kocht ter vervanging gaf geen beeld, is dit een teken dat het mogelijk mn moederbord is dat niet meer naar behoren werkt ipv PCI-E2 vs PCI-E3? Als ik de PC gewoon op laat starten dan komt deze wel in windows namelijk.

Mijn CPU heeft de standaard koeler. Een SSD is een punt waar ik al een tijdje over zit te denken. Toen ik de PC kocht waren deze qua capaciteit nog heel klein en prijzig. Binnenkort maar eens met de tijd mee gaan...

In BF4 heb ik ook absoluut geen problemen met de prestaties van het systeem. In Rome 2 echter wel. Stotterende frame rate, zelfs op low graphics settings.

Ik waardeer de adviezen zeker, ik vraag me nu dan ook sterk af waarom de PCI-E3 kaart het niet deed in mijn systeem. Wat nog wel een puntje van aandacht is misschien is de snelheid waarop mijn RAM geheugen werkt namelijk 1066 mhz. Is dit nog een groot nadeel voor het totaalbeeld?

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02 19:22
Mijn eerste oplossing was het aanschaffen van een nieuwe kaart. Oude drivers van de PC af, nieuwe kaart erin en het zou wel weer werken leek me
welke kaart heb je gekocht?

misschien helpt het om windows opnieuw te instaleren, maar koop dan eerst die ssd want dan moet dat sowieso

Verwijderd

SubZer0.nl schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 17:12:
De grafische kaart die ik kocht ter vervanging gaf geen beeld, is dit een teken dat het mogelijk mn moederbord is dat niet meer naar behoren werkt ipv PCI-E2 vs PCI-E3? Als ik de PC gewoon op laat starten dan komt deze wel in windows namelijk.
Bios update is soms noodzakelijk

• SubZer0.nl
Ik had een GTX 760 gekocht, maar die heb ik inmiddels al teruggebracht aangezien ik daarmee ook geen beeld kreeg. Windows opnieuw installeren, of bios updaten is ook niet mogelijk zonder beeld naar ik meen :P

Dankzij de eerdere adviezen weet ik welke weg ik in wil slaan. Ik ga er vanuit dat de problemen na de aanschaf van de (tweedehands) componenten zijn opgelost. Van mij mag het topic dan ook op slot, of verwijderd. Hartelijk dank allemaal :)
Pagina: 1