Croga schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 13:04:
Kroegtijger;
De fout die je hier maakt is dat je niet te maken hebt met mensen met enige technische kennis. Alles wat je kunt doen om de oplossing technisch eenvoudiger te maken is dus een voordeel.
De eindgebruiker is weliswaar niet technisch, maar dat hoeft dan ook niet. Ik kan ook geen auto repareren, maar kan m wel besturen. Dat zijn 2 verschillende zaken. In een goede setup (wat heel goed mogelijk is) is het dus prima te doen. Zelfs mn vriendin heeft geen enkele moeite met zowel de HTPC als de Pi, en dat is nu niet direct de meest technische gebruiker..
- MySQL centraal opzetten is niet in enkele minuten gebeurt. Ondanks de beschrijving op de wiki heb ik het nog nooit voor elkaar gekregen. En dat is niet omdat ik het niet geprobeerd heb. Ergo: Ja, mischien is dit configureerbaar maar als er ook maar iets mis gaat is het systeem onbruikbaar en de gebruikers kunnen dit niet oplossen. Ofwel: Het kost wel moeite, levert geen waarde: Niet doen.
Dan doe je toch echt iets gruwelijk verkeerd, want het stelt helemaal niets voor. Alles wat je moet doen is je MySQL voor externe systemen bereikbaar maken (my.cnf dus aanpassen van 127.0.0.1 naar je IP van je server), een gebruiker op MySQL aanmaken en die volledige rechten geven op je MySQL-server (je kan het ook beperken, maar dan moet je er iets meer moeite voor doen) en in je advancedsettings.xml verwijzingen naar je server maken. Alles bij elkaar letterlijk binnen 5 minuten gedaan. Voor wat betreft "iets mis gaan" is er nog niets aan de hand, want alleen je library is dan niet meer zichtbaar, maar de rest functioneert nog steeds prima. Je kan dus nog altijd alles netjes op files afhandelen als het echt moet, maar er kan eigenlijk niet veel mis gaan erin. MySQL is super-stabiel, en verder zijn het wat verwijzingen naar een andere locatie, maar thats it. Of je het nu dus op een SQLite of een (remote) MySQL weg schrijft, het resultaat is hetzelfde.
Voor wat betreft hetgeen dat het niets zou opleveren is dat zeer zeker niet het geval. Zo kun je bijvoorbeeld dezelfde library van XBMC vanaf de tablet (waar ook XBMC op kan) benaderen, en dus o.a. een film of serie op de TV kijken, halverwege stoppen, en op de tablet verder kijken waar je gebleven was. Voor de Pi levert het zoals gezegd dus enorme performance-winst op omdat de lees/schrijf-acties van de database op een ander systeem plaats vinden, en je dus niet de SD extra moet aanspreken (wat al een trage factor is) voor de database. Hoe groter je media-collectie, hoe groter dat voordeel wordt. Daarnaast is er met de data in MySQL nog veel meer mogelijk natuurlijk (alhoewel dat niet eindgebruiker gerelateerd is; daarvoor is aanzienlijk meer technische kennis voor nodig).
- Ja, een NAS maakt het eenvoudiger. Ik zou licht voorstander zijn van een NAS ware het niet dat, net als hierboven, het een ingewikkeldere configuratie oplevert. In dit geval is mijn oordeel milder dan hierboven: Het kost weliswaar moeite (en geld) maar levert wel iets op.
Als dit al “ingewikkeld” is kan je je afvragen of je uberhaupt wel aan dergelijke systemen moet gaan denken en niet gewoon lekker interactieve TV van Ziggo / UPC moet gaan nemen en daar acceptatie in hebben. Dit is heel erg basic netwerk-configuratie, waarvoor ook hierbij geldt dat het een eenmalige instelling is die je moet doen en de eindgebruiker nooit ook maar iets van mee hoeft te krijgen.
- Wat betreft het weghalen van de netwerkverbinding heb je gelijk: De ervaring wordt er duidelijk minder door (hoewel nogsteeds oneindig veel beter dan geen mogelijkheid om iets af te spelen. Ik deel dan ook de term "afknapper" zeker niet). De waarde is best hoog (hoger dan van bovenstaande twee) en de kosten best laag. Er zijn echter nogsteeds kosten: Het kan zijn dat het netwerk hiervoor geschikt gemaakt moet worden (naar mijn mening echter niet meer dan voor de tablet)
Ofwel: Als ik een volgorde zou moeten aangeven in implementatie zou het zijn:
1. netwerkloze Pi met XBMC en USB media (90% van de waarde gedekt, lage kosten)
2. Netwerk kabel leggen (behoorlijke extra waarde, nauwelijks kosten)
3. NAS neerzetten (extra waarde, redelijk wat kosten)
4. Centrale MySQL (geen waarde, wel kosten)
Waarom zou een MySQL kosten met zich mee brengen?? Als je toch al een NAS hebt draaien (en doorgaans kies je dan een Synology of QNAP of iets dergelijks) kan je daar prima een MySQL op laten draaien, en dat is nog gratis ook. Daarbij heeft het dus wel degelijk meerwaarde, dus gaat die vlieger niet helemaal op.
Overigens is het natuurlijk wel handig om er nog even bij te vermelden dat de Raspberry Pi een leuk device is, maar wel zn beperkingen kent. FullHD content afspelen gaat wel, maar het is niet super-snel (duurt even voordat het start). Ook de menu-navigatie is acceptabel, maar niet uitmuntend, en zijn er de nodige add-ons en skins die eenvoudigweg niet erop willen functioneren. Daarnaast is over het algemeen het gebruik van DTS audio niet haalbaar. Voor zn prijs is het een heel leuk ding, maar zelf ben ik van mening dat het meer iets is voor additionele TV’s in het netwerk op te nemen tegen lage kosten. Zo gebruik ik er een in de slaapkamer tot volle tevredenheid, maar vond ik het in de huiskamer te kort schieten en staat daar dan ook een volwaardige HTPC. De navigatie begon behoorlijk te irriteren, evenals het ontbreken van addons en skins. Met alleen DD51 valt imho te leven, alhoewel het niet ideaal is.