Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Mijn ouders willen graag via een mediaspeler films kijken op hun Panasonic plasma TV. Aangezien ze niet zo handig zijn met netwerken enzo, leek het mij een optie als ze hun tablet (Galaxy Tab 3) aan hun TV hingen via MHL.

Zelf heb ik geen ervaring met zo'n opstelling. Iemand anders hier wel?

Kun je op deze manier in 1080p films kijken in goede kwaliteit? Werkt het aansluiten enzo een beetje makkelijk?

Zelf heb ik een RPi met OpenELEC, met een NAS. Ben ik helemaal tevreden mee, maar bij mn ouders gaat dat niet werken. Het goed werkend houden van het netwerk, NAS, RPi en XBMC is gewoon te lastig.
De andere oplossing die ik voor me zag, via een USB stick content op een dedicated mediaspeler afspelen, leek me net zo omslachtig als de tablet gebruiken. Bovendien moeten ze dan een extra apparaat aanschaffen en hiermee leren werken.

De gekoppelde TV is trouwens niet helemaal de juiste versie. Het is wel een 42" Panasonic plasma van ongeveer 3 jaar oud.

[ Voor 6% gewijzigd door GrowMyHair op 04-03-2014 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:28

Tazzios

..

De output resolutie zal maar 1280 x 800 zijn, hetzelfde als het scherm van de tablet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:56
Echt practisch lijkt het me niet als ik heel eerlijk ben. Een simpelere oplossing is wat je zelf eigenlijk al schetst: Een NAS met centrale MySQL database en een RPi (of ander vergelijkbaar XBMC-based device) zou voldoende moeten zijn. Zeker door het gebruik van CEC is het super-eenvoudig bedienen, en remote assitance is prima te doen mocht er iets aan de hand zijn. Je kan remote een SSH-verbinding naar de Pi maken (even prt 22 open gooien dus naar de Pi toe) en vervolgens eventueel nog wat tunnels erbij opzetten om de NAS te bereiken. Via WinSCP kan je mocht het nodig zijn de advancedconfig.xml remote editten en met behulp van PHPMyAdmin kan je als het nodig is rechtstreeks de database editten. Meer dan voldoende mogelijkheden dus. Lijkt me veel gebruiksvriendelijker dan via een tablet aanrommelen.
Overigens is een Pi natuurlijk een mooie mogelijkheid, maar je kan ook een ander (XBMC-based) device nemen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Tazzios schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 11:41:
De output resolutie zal maar 1280 x 800 zijn, hetzelfde als het scherm van de tablet.
Dat ook inderdaad. Doodzonde op zo'n beeldscherm imho. Een Pi kan dit wel prima doen, maar mogelijk dat met het oog op performance een kleine HTPC een betere optie is. Een NUC zou een mogelijkheid zijn, maar er zijn ook nog volop andere alternatieven.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Niet online
Als je via de tablet geen full HD hebt, is het inderdaad geen goede oplossing.

Maar zoals kroegtijger al schetst, is zo'n Pi opstelling ook vrij ingewikkeld.
Bediening via CEC is inderdaad makkelijk, maar om de rest voor mekaar te krijgen moet je toch een beetje tweaker zijn. Ik vrees dat dat in hun geval te lastig is om veel gebruikt te gaan worden, en dan is een investering van 300 euro voor een setup met NAS+HD+Pi toch lastig te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 20:43

Croga

The Unreasonable Man

kroegtijger schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 11:42:
Een NAS met centrale MySQL database en een RPi (of ander vergelijkbaar XBMC-based device) zou voldoende moeten zijn.
Waarom een centrale MySQL database? XBMC is heel goed in staat zijn database gewoon zelf op te bouwen en lokaal te houden, scheelt je weer een behoorlijke complicerende factor.

Nog sterker: Waarom een NAS? Waarom niet gewoon hun media op een USB stick laten zetten en die in de Pi steken? Werkt ook als een trein en is weer een stap eenvoudiger. Ik durf zelfs te beweren dan dat eenvoudiger is dan die tablet te gebruiken.

Ergo:
Rapsberry Pi met XBMC
USB stick/hdd voor media
Aansturing gebeurt met de afstandsbediening van de TV via CEC

Het enige wat je ouders dan nog moeten doen is:
- TV op kanaal van de Pi zetten
- Media via USB aansluiten
- Afstandsbediening van de TV gebruiken om zooi af te spelen

In principe is er dan zelfs geen netwerk verbinding meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Niet online
De oplossing van Croga lijkt me dan idd beter. (Voordeel van een externe database is dat XBMC dan iets sneller werkt op de Pi.)

Met een investering van Pi+kastje+HDMI kabel+oplader+SD kaartje = 60 euro is misschien wel een gokje te nemen. Die USB stick hebben ze al. Nu nog hopen dat CEC op hun Panasonic net zo goed werkt als op mijn Samsung.

Maar is het voor dat geld niet handiger om een goedkope mediaspeler te nemen, of werken die dingen ook niet zo goed? De meer geavanceerde functies van XBMC gaan ze toch niet echt waarderen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
GrowMyHair schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 11:52:
Als je via de tablet geen full HD hebt, is het inderdaad geen goede oplossing.

Maar zoals kroegtijger al schetst, is zo'n Pi opstelling ook vrij ingewikkeld.
Bediening via CEC is inderdaad makkelijk, maar om de rest voor mekaar te krijgen moet je toch een beetje tweaker zijn. Ik vrees dat dat in hun geval te lastig is om veel gebruikt te gaan worden, en dan is een investering van 300 euro voor een setup met NAS+HD+Pi toch lastig te verantwoorden.
Qua setup valt het allemaal wel mee, en lijkt het een stuk lastiger dan dat het is. Qua investering valt het wat tegen. Het is met name de NAS die het duur maakt. Gaat het om een enkele TV en is er verder nooit behoefte aan file-sharing, dan is een HTPC of mediaspeler met HDD ook een prima oplossing.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Croga schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 11:58:
[...]

Waarom een centrale MySQL database? XBMC is heel goed in staat zijn database gewoon zelf op te bouwen en lokaal te houden, scheelt je weer een behoorlijke complicerende factor.
XBMC maakt, als je geen centrale MySQL gebruikt, gebruik van een SQLite database. Op een RPi gebeurt alle storage lokaal op de (relatief trage) SD-card. Je kunt dat hele proces elimineren op de Pi door dit elders af te laten handelen. De meest eenvoudige weg is dan een MySQL database. Dit is met enkele minuten geconfigureerd. De Wiki van XBMC is hier meer dan duidelijk in over hoe te doen, en met een minimale hoeveelheid inzet is dat dus zo te regelen.
Nog sterker: Waarom een NAS? Waarom niet gewoon hun media op een USB stick laten zetten en die in de Pi steken? Werkt ook als een trein en is weer een stap eenvoudiger. Ik durf zelfs te beweren dan dat eenvoudiger is dan die tablet te gebruiken.
Het is nu niet het summum van gebruiks-gemak als je elke film / serie eerst naar een USB-stick moet kopieren om vervolgens m pas te kunnen gaan kijken. Redelijk antieke methode naar mijn mening, wat totaal niet nodig hoeft te zijn. Een NAS maakt in dat opzicht het leven een heel stuk eenvoudiger. Zeker als er toch al behoefte zou zijn aan centrale storage (denk aan het delen van bestanden, of meerdere TV's met mediaspelers of iets dergelijks).
Ergo:
Rapsberry Pi met XBMC
USB stick/hdd voor media
Aansturing gebeurt met de afstandsbediening van de TV via CEC

Het enige wat je ouders dan nog moeten doen is:
- TV op kanaal van de Pi zetten
- Media via USB aansluiten
- Afstandsbediening van de TV gebruiken om zooi af te spelen

In principe is er dan zelfs geen netwerk verbinding meer nodig.
Zonder netwerk-verbinding kan je hooguit rechtstreeks op de file afspelen, maar zet je de gehele library buiten spel. Content kan niet meer gescraped worden. Ik zou dat dus ook regelrecht afraden om het op die manier te doen. Je doet dan imho enorm afbreuk aan de gebruikers-ervaring die je zou kunnen hebben, waardoor het eigenlijk meer een afknapper wordt dan een goede ervaring van de 21e eeuw.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Kroegtijger;

De fout die je hier maakt is dat je niet te maken hebt met mensen met enige technische kennis. Alles wat je kunt doen om de oplossing technisch eenvoudiger te maken is dus een voordeel.

- MySQL centraal opzetten is niet in enkele minuten gebeurt. Ondanks de beschrijving op de wiki heb ik het nog nooit voor elkaar gekregen. En dat is niet omdat ik het niet geprobeerd heb. Ergo: Ja, mischien is dit configureerbaar maar als er ook maar iets mis gaat is het systeem onbruikbaar en de gebruikers kunnen dit niet oplossen. Ofwel: Het kost wel moeite, levert geen waarde: Niet doen.
- Ja, een NAS maakt het eenvoudiger. Ik zou licht voorstander zijn van een NAS ware het niet dat, net als hierboven, het een ingewikkeldere configuratie oplevert. In dit geval is mijn oordeel milder dan hierboven: Het kost weliswaar moeite (en geld) maar levert wel iets op.
- Wat betreft het weghalen van de netwerkverbinding heb je gelijk: De ervaring wordt er duidelijk minder door (hoewel nogsteeds oneindig veel beter dan geen mogelijkheid om iets af te spelen. Ik deel dan ook de term "afknapper" zeker niet). De waarde is best hoog (hoger dan van bovenstaande twee) en de kosten best laag. Er zijn echter nogsteeds kosten: Het kan zijn dat het netwerk hiervoor geschikt gemaakt moet worden (naar mijn mening echter niet meer dan voor de tablet)

Ofwel: Als ik een volgorde zou moeten aangeven in implementatie zou het zijn:

1. netwerkloze Pi met XBMC en USB media (90% van de waarde gedekt, lage kosten)
2. Netwerk kabel leggen (behoorlijke extra waarde, nauwelijks kosten)
3. NAS neerzetten (extra waarde, redelijk wat kosten)
4. Centrale MySQL (geen waarde, wel kosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Niet online
@De discussie hierboven. Ik werk thuis met een NAS waarop een MySQL database draait. Elke paar maanden loopt mn Pi vast en dan installeer ik m opnieuw. Kost ergens tussen de 15 en 30 minuten. Omdat de database op de NAS staat, hoeft die niet opnieuw gegenereerd te worden. Bij mij werkt alles bekabeld, met netwerkverbinding, soepel en ziet er absoluut 21e eeuws uit, zeker in combinatie met Yatse.

Bij mn ouders is het een ander verhaal. In principe zou ik ze kunnen uitleggen hoe bovenstaande setup werkt. En zolang als alle elementen het blijven doen hebben ze dan een werkende setup. Echter zodra er ergens iets wegvalt, omdat bijvoorbeeld de router gereset is, WIFI verstoord wordt, de SD van de Pi corrupt raakt, de NAS vastloopt etc., dan werkt het niet meer en weten ze niet hoe het opgelost moet worden.

Dan is zo'n oplossing met een USB stick een stuk makkelijker. Je mist dan de cover art en beschrijving van de film enzo, en je moet van de PC naar de TV lopen met een USB stick, maar je kunt dan wel film kijken.

Is voor zo'n gebruiksscenario een Pi met XBMC nog wel de beste oplossing? Of is een goedkope mediaspeler betrouwbaarder/makkelijker in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrybobslee
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:38
Waarom niet een mediaspeler met ingebouwde HDD. Als je dan de mediaspeler als netwerkschijf op de 'download' pc zet dan is het een kwestie van:
- film downloaden
- overzetten naar mediaspeler
- afspelen en genieten.

Of je koopt een mediaspeler zonder HDD en streamt de films vanaf de pc.

[ Voor 14% gewijzigd door Barrybobslee op 04-03-2014 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Croga schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 13:04:
Kroegtijger;

De fout die je hier maakt is dat je niet te maken hebt met mensen met enige technische kennis. Alles wat je kunt doen om de oplossing technisch eenvoudiger te maken is dus een voordeel.
De eindgebruiker is weliswaar niet technisch, maar dat hoeft dan ook niet. Ik kan ook geen auto repareren, maar kan m wel besturen. Dat zijn 2 verschillende zaken. In een goede setup (wat heel goed mogelijk is) is het dus prima te doen. Zelfs mn vriendin heeft geen enkele moeite met zowel de HTPC als de Pi, en dat is nu niet direct de meest technische gebruiker..
- MySQL centraal opzetten is niet in enkele minuten gebeurt. Ondanks de beschrijving op de wiki heb ik het nog nooit voor elkaar gekregen. En dat is niet omdat ik het niet geprobeerd heb. Ergo: Ja, mischien is dit configureerbaar maar als er ook maar iets mis gaat is het systeem onbruikbaar en de gebruikers kunnen dit niet oplossen. Ofwel: Het kost wel moeite, levert geen waarde: Niet doen.
Dan doe je toch echt iets gruwelijk verkeerd, want het stelt helemaal niets voor. Alles wat je moet doen is je MySQL voor externe systemen bereikbaar maken (my.cnf dus aanpassen van 127.0.0.1 naar je IP van je server), een gebruiker op MySQL aanmaken en die volledige rechten geven op je MySQL-server (je kan het ook beperken, maar dan moet je er iets meer moeite voor doen) en in je advancedsettings.xml verwijzingen naar je server maken. Alles bij elkaar letterlijk binnen 5 minuten gedaan. Voor wat betreft "iets mis gaan" is er nog niets aan de hand, want alleen je library is dan niet meer zichtbaar, maar de rest functioneert nog steeds prima. Je kan dus nog altijd alles netjes op files afhandelen als het echt moet, maar er kan eigenlijk niet veel mis gaan erin. MySQL is super-stabiel, en verder zijn het wat verwijzingen naar een andere locatie, maar thats it. Of je het nu dus op een SQLite of een (remote) MySQL weg schrijft, het resultaat is hetzelfde.
Voor wat betreft hetgeen dat het niets zou opleveren is dat zeer zeker niet het geval. Zo kun je bijvoorbeeld dezelfde library van XBMC vanaf de tablet (waar ook XBMC op kan) benaderen, en dus o.a. een film of serie op de TV kijken, halverwege stoppen, en op de tablet verder kijken waar je gebleven was. Voor de Pi levert het zoals gezegd dus enorme performance-winst op omdat de lees/schrijf-acties van de database op een ander systeem plaats vinden, en je dus niet de SD extra moet aanspreken (wat al een trage factor is) voor de database. Hoe groter je media-collectie, hoe groter dat voordeel wordt. Daarnaast is er met de data in MySQL nog veel meer mogelijk natuurlijk (alhoewel dat niet eindgebruiker gerelateerd is; daarvoor is aanzienlijk meer technische kennis voor nodig).
- Ja, een NAS maakt het eenvoudiger. Ik zou licht voorstander zijn van een NAS ware het niet dat, net als hierboven, het een ingewikkeldere configuratie oplevert. In dit geval is mijn oordeel milder dan hierboven: Het kost weliswaar moeite (en geld) maar levert wel iets op.
Als dit al “ingewikkeld” is kan je je afvragen of je uberhaupt wel aan dergelijke systemen moet gaan denken en niet gewoon lekker interactieve TV van Ziggo / UPC moet gaan nemen en daar acceptatie in hebben. Dit is heel erg basic netwerk-configuratie, waarvoor ook hierbij geldt dat het een eenmalige instelling is die je moet doen en de eindgebruiker nooit ook maar iets van mee hoeft te krijgen.
- Wat betreft het weghalen van de netwerkverbinding heb je gelijk: De ervaring wordt er duidelijk minder door (hoewel nogsteeds oneindig veel beter dan geen mogelijkheid om iets af te spelen. Ik deel dan ook de term "afknapper" zeker niet). De waarde is best hoog (hoger dan van bovenstaande twee) en de kosten best laag. Er zijn echter nogsteeds kosten: Het kan zijn dat het netwerk hiervoor geschikt gemaakt moet worden (naar mijn mening echter niet meer dan voor de tablet)

Ofwel: Als ik een volgorde zou moeten aangeven in implementatie zou het zijn:

1. netwerkloze Pi met XBMC en USB media (90% van de waarde gedekt, lage kosten)
2. Netwerk kabel leggen (behoorlijke extra waarde, nauwelijks kosten)
3. NAS neerzetten (extra waarde, redelijk wat kosten)
4. Centrale MySQL (geen waarde, wel kosten)
Waarom zou een MySQL kosten met zich mee brengen?? Als je toch al een NAS hebt draaien (en doorgaans kies je dan een Synology of QNAP of iets dergelijks) kan je daar prima een MySQL op laten draaien, en dat is nog gratis ook. Daarbij heeft het dus wel degelijk meerwaarde, dus gaat die vlieger niet helemaal op.
Overigens is het natuurlijk wel handig om er nog even bij te vermelden dat de Raspberry Pi een leuk device is, maar wel zn beperkingen kent. FullHD content afspelen gaat wel, maar het is niet super-snel (duurt even voordat het start). Ook de menu-navigatie is acceptabel, maar niet uitmuntend, en zijn er de nodige add-ons en skins die eenvoudigweg niet erop willen functioneren. Daarnaast is over het algemeen het gebruik van DTS audio niet haalbaar. Voor zn prijs is het een heel leuk ding, maar zelf ben ik van mening dat het meer iets is voor additionele TV’s in het netwerk op te nemen tegen lage kosten. Zo gebruik ik er een in de slaapkamer tot volle tevredenheid, maar vond ik het in de huiskamer te kort schieten en staat daar dan ook een volwaardige HTPC. De navigatie begon behoorlijk te irriteren, evenals het ontbreken van addons en skins. Met alleen DD51 valt imho te leven, alhoewel het niet ideaal is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
GrowMyHair schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 13:24:
@De discussie hierboven. Ik werk thuis met een NAS waarop een MySQL database draait. Elke paar maanden loopt mn Pi vast en dan installeer ik m opnieuw. Kost ergens tussen de 15 en 30 minuten. Omdat de database op de NAS staat, hoeft die niet opnieuw gegenereerd te worden. Bij mij werkt alles bekabeld, met netwerkverbinding, soepel en ziet er absoluut 21e eeuws uit, zeker in combinatie met Yatse.

Bij mn ouders is het een ander verhaal. In principe zou ik ze kunnen uitleggen hoe bovenstaande setup werkt. En zolang als alle elementen het blijven doen hebben ze dan een werkende setup. Echter zodra er ergens iets wegvalt, omdat bijvoorbeeld de router gereset is, WIFI verstoord wordt, de SD van de Pi corrupt raakt, de NAS vastloopt etc., dan werkt het niet meer en weten ze niet hoe het opgelost moet worden.
[...]
Dan is zo'n oplossing met een USB stick een stuk makkelijker. Je mist dan de cover art en beschrijving van de film enzo, en je moet van de PC naar de TV lopen met een USB stick, maar je kunt dan wel film kijken.
Als je toch al aan het lopen bent, kan je net zo goed naar de videotheek lopen en de DVD ophalen :{
Is voor zo'n gebruiksscenario een Pi met XBMC nog wel de beste oplossing? Of is een goedkope mediaspeler betrouwbaarder/makkelijker in gebruik?
De Pi is een developers-bord, wat inhoudt dat er nog wel eens wat puntjes mee kunnen zijn. Daarnaast schuurt het tegen de ondergrens van system-specs aan en zul je dus echt goed moeten opletten met wat je bijvoorbeeld aan add-ons installeert en configureert, aangezien het wel eens de config onbruikbaar kan maken. Dat levert geen betrouwbare situatie op lijkt me. Ik zou, zeker als je een echt betrouwbare oplossing zoekt, eerder kijken naar een mediaspeler met HDD zoals dus een medi8er of WD Live en leren leven met de bedachte werkwijze van de fabrikanten, óf een HTPC (of zbox/nuc etc) er neer zetten, maar in ieder geval wel zorgen voor een systeem dat wat meer kracht heeft dan een Pi waar je alles op kan enablen en nog altijd een functionerend systeem geeft. Op basis van OpenElec is dit prima mogelijk zonder al te veel moeite. De grote vraag is dus met name wat het mag kosten en naar wat voor eind-situatie je streeft. (is beschreven situatie het eind-doel, of is het aannemelijk dat er in de relatief nabije toekomst nog additionele wensen bij komen)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Farid. schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 13:31:
Waarom niet een mediaspeler met ingebouwde HDD. Als je dan de mediaspeler als netwerkschijf op de 'download' pc zet dan is het een kwestie van:
- film downloaden
- overzetten naar mediaspeler
- afspelen en genieten.

Of je koopt een mediaspeler zonder HDD en streamt de films vanaf de pc.
Dit dus

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

kroegtijger schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 14:10:
Waarom zou een MySQL kosten met zich mee brengen??
Omdat kosten niet alleen uit baar geld bestaan..... Tijd en moeite zijn ook kosten.

Uiteindelijk heeft het geen zin geld/tijd/moeite te steken in zaken waarvan je niet weet of ze waarde hebben. De truuk is dat als je begint met het eenvoudigste scenario wat ik schetste, je altijd nog kunt kijken of moeite steken aan de overige zaken ook daadwerkelijk zinvol is. Zet gewoon die Pi zonder netwerk met USB media op. Als dan blijkt dat de library met gedownloadde info zinvol is, steek je er een kabel in. Als blijkt dat USB media niet handig is, zet een NAS neer. Als blijkt dat de response tijd niet ideaal is, zet een centrale library op. Maar de kans is heel erg groot dat deze mensen al lang blij zijn met die kale Pi. En dan is iedere stap die je meer zet, iedere moeite die je er meer in steekt, verloren moeite (die ook nog eens de kans dat het mis gaat vergroot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zeggen mensen dat de output resolutie maar 720p is :?. De resolutie van de tablet heeft niets te maken met de HDMI of MHL output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 16:02:
Waarom zeggen mensen dat de output resolutie maar 720p is :?. De resolutie van de tablet heeft niets te maken met de HDMI of MHL output.
Bedoel je dat een Galaxy Tab 3 wel in staat is om 1080p uit te sturen via MHL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Croga schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 15:52:
[...]

Omdat kosten niet alleen uit baar geld bestaan..... Tijd en moeite zijn ook kosten.
In een zakelijke omgeving wel ja. Dit is een prive-omgeving waarin je dat amper mee hoeft te wegen. Als je jezelf een uurtje kwaad maakt erom heb je alles al netjes draaiend.
Uiteindelijk heeft het geen zin geld/tijd/moeite te steken in zaken waarvan je niet weet of ze waarde hebben.
Zoals ik al aangaf heeft het wel degelijk waarde. Zowel in functionaliteiten als in performance.
De truuk is dat als je begint met het eenvoudigste scenario wat ik schetste, je altijd nog kunt kijken of moeite steken aan de overige zaken ook daadwerkelijk zinvol is. Zet gewoon die Pi zonder netwerk met USB media op. Als dan blijkt dat de library met gedownloadde info zinvol is, steek je er een kabel in. Als blijkt dat USB media niet handig is, zet een NAS neer. Als blijkt dat de response tijd niet ideaal is, zet een centrale library op. Maar de kans is heel erg groot dat deze mensen al lang blij zijn met die kale Pi. En dan is iedere stap die je meer zet, iedere moeite die je er meer in steekt, verloren moeite (die ook nog eens de kans dat het mis gaat vergroot)
Huur of koop dan gewoon weer de Dvd's... Dan weet je zeker dat er geen problemen mee komen :{

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jep. Ik zou niet zien waarom het niet kan. De MHL standaard kan 1080p aan en de tablet kan 1080p materiaal tonen.

Edit: Alleen waar moeten je ouders hun content vandaan halen? Van jouw NAS of hoe ga je dingen voor hun downloaden?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2014 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 16:09:
Jep. Ik zou niet zien waarom het niet kan. De MHL standaard kan 1080p aan en de tablet kan 1080p materiaal tonen.

Edit: Alleen waar moeten je ouders hun content vandaan halen? Van jouw NAS of hoe ga je dingen voor hun downloaden?
De tablet zelf heeft geen full HD scherm. Dus als de contents van het scherm via pixel mapping overgezet worden, dan heb je geen full HD. Als er een nieuw beeld gerenderd wordt, zou het inderdaad full HD kunnen zijn.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, vandaar dat ik het hier vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou niet zien waarom het niet werkt. Het werkt gewoon hetzelfde als bij een laptop met HDMI out. Het scherm van een laptop is vaak ook 720p, maar de output kan wel 1080p aan.

Lees dit stukje over MHL: http://hometheaterreview....tv-let-me-count-the-ways/
Specs MHL: http://meetmhl.com/

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2014 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 16:23:
Ik zou niet zien waarom het niet werkt. Het werkt gewoon hetzelfde als bij een laptop met HDMI out. Het scherm van een laptop is vaak ook 720p, maar de output kan wel 1080p aan.
Het zou inderdaad kunnen werken, maar de eerste twee reacties gaven aan dat de output resolutie beperkt zou zijn tot de resolutie van de tablet. Zou mooi zijn als iemand zekerheid kan geven of het werkt.

Bij laptops is het volgens mij niet (altijd) zo dat je mirroring kan toepassen met verschillende resoluties/beelverhoudingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk anders eens wat filmpjes op YouTube hoe het werkt met MHL op een Galaxy telefoon/ tablet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:28

Tazzios

..

Volgens deze link: http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/samsung-galaxy-tab3-20130918/
kan de Samsung Galaxy Tab3 7.0 het wel of de 10.1" het ook kan geen idee.
Ik dacht dat het altijd gemirrored werd. Wordt denk een keertje uitproberen

Om te bepalen wat handig is voor je ouders is het ook belangrijk om te bekijken hoe ze aan die films komen.
Op USB? > een mediaspeler zonder hardeschijf.
Downloaden ze zelf? > media speler met hardeschijf en schijf van de mediaspeler koppelen als extra schijf op de download pc. Eerst naar tablet kopiëren is onhandiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Niet online
Hoe ze aan films komen is nog nader te bepalen en ook afhankelijk van het afspeelapparaat. Opties genoeg: via microsd naar tablet, streamen vanaf PC, via netwerk kopieren naar tablet, via usb kopieren naar tablet. Ethernet bij de TV krijgen is echter een stuk lastiger.

Gisteren heb ik via een gedeelde map op een windows PC (bekabeld) gestreamd naar de TV (WIFI). De kwaliteit daarvan bleek bedroevend, de TV speelt het niet in HD af, maar in 360p of zoiets.
Via USB stick direct naar de TV is geen optie, omdat de TV geen FAT32 of NTFS ondersteund en alleen AVI bestanden kan afspelen.

Op de tablet kunnen de gedeelde mappen ook benaderd worden, speelt het wel lekker af en ziet het er scherp uit.

Hier: http://www.mhlconsortium.org/productlist/mobile-devices/ staat dat de tablet MHL ondersteunt, terwijl de link van Tazzios vrij stellig aangeeft dat er geen MHL op zit. Op youtube vind ik geen filmpje vinden van MHL op de tab 3.

Wel op andere devices, en daar ziet het er doorgaans prima uit. Het is alleen moeilijk te bepalen via een youtube film of het beeld daadwerkelijk 1080p is. Bovendien, als het van een native 1080p device afkomt, is het ook logischer dat de output 1080p is. Het filmpje van MHL op een S2 (YouTube: Samsung Galaxy S II MHL HDMI Cable Demo) is echter erg hoopgevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

kroegtijger schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 16:09:
In een zakelijke omgeving wel ja. Dit is een prive-omgeving waarin je dat amper mee hoeft te wegen. Als je jezelf een uurtje kwaad maakt erom heb je alles al netjes draaiend.
Waarom zou dat het paradigma veranderen?
Zoals ik al aangaf heeft het wel degelijk waarde. Zowel in functionaliteiten als in performance.
Het heeft voor jou waarde. Dat betekend nog niet dat het ook voor iemand anders waarde heeft. Om nog maar even een ander stokpaardje aan te halen: Waarde heeft pas waarde als de waarde gewaardeert wordt. Als iemand niet zit te wachten op mediainformatie van het internet dan heeft het toevoegen van die netwerkkabel geen waarde. Als de menus snel genoeg zijn voor de gebruiker dan heeft het centraal opslaan van de bibliotheek geen waarde. De enige manier om daar achter te komen is het uitproberen.
Huur of koop dan gewoon weer de Dvd's... Dan weet je zeker dat er geen problemen mee komen :{
De gebruiker heeft al aangegeven dat men waarde ziet in een HTPC-achtige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Croga schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 19:38:
[...]

Waarom zou dat het paradigma veranderen?
Moet je je uren dan ook betalen thuis? Ik in ieder geval niet…
Het heeft voor jou waarde. Dat betekend nog niet dat het ook voor iemand anders waarde heeft. Om nog maar even een ander stokpaardje aan te halen: Waarde heeft pas waarde als de waarde gewaardeert wordt. Als iemand niet zit te wachten op mediainformatie van het internet dan heeft het toevoegen van die netwerkkabel geen waarde. Als de menus snel genoeg zijn voor de gebruiker dan heeft het centraal opslaan van de bibliotheek geen waarde. De enige manier om daar achter te komen is het uitproberen.
Je snapt nu zelf toch ook wel dat een argument als “ik zie geen waarde in performance-verbetering” niet heel erg steekhoudend is mag ik hopen?
De gebruiker heeft al aangegeven dat men waarde ziet in een HTPC-achtige oplossing.
Dan moet je zeker geen RPi nemen

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Niet online
@de heren hierboven. Volgens mij gaan jullie er niet zo makkelijk uitkomen. Een RPi oplossing met NAS en gedeelde library is voorlopig te duur en te lastig. Maar ik ben het wel met jullie eens dat het een mooie oplossing is. Alleen op dit moment niet geschikt voor mijn ouders. Beginnen met een RPi, en dan eventueel later uitbreiden met een NAS, nadat de behoefte aan gedeelde storage is ontstaan is wellicht wel een optie.

Maar, aangezien de MHL oplossing een veel kleinere leercurve heeft en bovendien een erg kleine investering vergt, blijft dat ook een mogelijkheid.
Iemand ervaring met MHL en een Tab 3 10.1? Werkt dat en komt daar full HD uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag het anders even in het Galaxy Tab topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

kroegtijger schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 10:09:
Moet je je uren dan ook betalen thuis? Ik in ieder geval niet…
Ieder uur wat ik steek aan het installeren van een HTPC kan ik niet steken in mijn studie, TV kijken, naar de bioscoop gaan, een computerspelletje spelen......
Tijd is het meest schaarse goed wat je beschikbaar hebt. Het uitgeven aan zaken die niets opleveren is zinloos.
Je snapt nu zelf toch ook wel dat een argument als “ik zie geen waarde in performance-verbetering” niet heel erg steekhoudend is mag ik hopen?
Waarom zou dat niet steekhoudend zijn? En als dat niet steekhoudend is, waarom heb jij dan als werkPC geen 8*16-core computer met 64GB RAM en 4 PCI-e SSDs in RAID0?

De performance van het menu van een rPi met Xbian is best behoorlijk. Ja, het kan beter maar mij is het nooit de moeite waard geweest om daar wat aan te doen. De gemiddelde gebruiker heeft er genoeg aan.
Dan moet je zeker geen RPi nemen
Waarom niet? Het ding draait XBMC en speelt daarmee video en audio af op de televisie. Of je het nou HTPC, mediacenter of videorecorder noemt, het doet waar TS om vraagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-09 13:20
GrowMyHair schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 10:52:
@de heren hierboven. Volgens mij gaan jullie er niet zo makkelijk uitkomen. Een RPi oplossing met NAS en gedeelde library is voorlopig te duur en te lastig. Maar ik ben het wel met jullie eens dat het een mooie oplossing is. Alleen op dit moment niet geschikt voor mijn ouders. Beginnen met een RPi, en dan eventueel later uitbreiden met een NAS, nadat de behoefte aan gedeelde storage is ontstaan is wellicht wel een optie.

Maar, aangezien de MHL oplossing een veel kleinere leercurve heeft en bovendien een erg kleine investering vergt, blijft dat ook een mogelijkheid.
Ik zit met het zelfde, zoals te lezen is in mijn andere topic. Ik wil namelijk ook graag mijn toekomstige tablet (galaxy tab 3 10.1) aansluiten op de tv.
Bij samsung zeiden ze dat dit mogelijk was, zowel op de 7.0, 8.0 als 10.1, via een universele hdtv adapter (mhl adapter).
Maar ja als je dan op sommige sites weer tegenkomt dat ze dit helemaal niet ondersteunen, slaan bij mij de twijfels ook toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de specificatie pagina NL staat MHL ondersteuning niet:
http://www.samsung.com/nl...s/tab/GT-P5210ZWAPHN-spec

Op de specificatie pagina VK staat MHL ondersteuning wel:
http://www.samsung.com/uk...blets/GT-P5210ZWABTU-spec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 12:17

silverball

De wagen voor moderne mensen

GrowMyHair schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 10:52:

Bij mij komt er géén fullHD uit. Trouwens ik weet niet waar je je films vandaan haalt, maar ik zou gewoon een xbmc based device neerzetten, beetje HDD, en dan gewoon films streamen met XBMCtorrent O-)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-09 13:20
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 17:41:
Op de specificatie pagina NL staat MHL ondersteuning niet:
http://www.samsung.com/nl...s/tab/GT-P5210ZWAPHN-spec

Op de specificatie pagina VK staat MHL ondersteuning wel:
http://www.samsung.com/uk...blets/GT-P5210ZWABTU-spec
Dat bedoel ik. Zou toch wat zijn dat dit per regio verschillend is..
Ik heb daarnaast nog eens zitten zoeken naar een galaxy tab topic hier op tweakers, maar ik kon helemaal niks vinden of ligt het aan mij?

Heb zojuist weer naar samsung gebeld en eigenlijk weten ze het daar ook niet precies of elke 10.1 MHL ondersteunt. Er werd mij geadviseerd om even bij de MM langs te gaan en het daar dan direct te testen :| .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Om maar niet een bijna dezelfde threat te beginnen

Heel kort door de bocht ik zoek een Android tablet waar popcorntime op kan draaien.

Ik heb nu een Lenovo 10 inch waar hij op werkt.
Alleen is het geheugen net te weinig.
En aangezien ik geen root heb, kan ik niet op een sd schrijven met PT.
Daarnaast ondersteund de Lenovo geen MHL en heeft geen HDMI.

Dus ik zoek.

Een ruim geheugen, of simpel root acces.
Een hmdi uitgang
Of MHL ondersteuning.

Kan hem dan als mediacenter en Domotica aansturing gebruiken.
En dat voor een Nederlandse prijs...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Pagina: 1