Oplossingen in plaats van vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickMayall
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-03-2022
Excuses voor de vage omschrijving maar ik kan het niet beter verwoorden (first time forum post).

Al geruime tijd zit ik met een spreekwoordelijk ei. Zoals velen onder het leespubliek van tweakers vervul ik de functie van IT-helpdesk voor een ruime kring van familie, vrienden en kennissen. Over het algemeen kom je dezelfde problemen tegen, maar soms zitten er uitermate exotische dingen tussen. Het gevolg is dat men dan veel tijd steekt in het afschuimen van de duistere krochten van internetfora die gevuld zijn met ongeveer 99,9% "I too have a problem with..." en ander ongein.
Als je dan uiteindelijk een oplossing gevonden hebt, zou het dan niet zinvol zijn om ergens een plaatsje te hebben waar je dit kan delen met anderen? Mensen zouden kunnen argumenteren dat dit onderdeel uitmaakt van het "forum" principe. Maar fora zijn mijns inziens echter een oplijsting van vragen waar velen op inpikken en meestal weinig wordt opgelost. Anderen zullen zeggen dat dit onder "blogs" zou kunnen zitten maar dan wordt het geconcentreerd per auteur en verlies je de kritische massa om genoeg volume te krijgen.
Geen idee dus hoe het er uit moet zien, vandaar mijn ei... Het zou de meest uitgebreide DIY-hoek kunnen worden voor de gevorderde hobbyist waar gelijkgestemden ideetjes kunnen opdoen en eventueel cudo's of comments kunnen geven op aangeboden oplossingen. Posts zouden kunnen gaan over hardware, software en andere implementaties van alle fun die we kunnen hebben met onze digitale spullen. Van basis dingen zoals "Hoe configureer ik een dual boot systeem" tot gekke dingen als "Hoe maak ik een multiroom entertainmentsysteem van afgedankte tablets". Het moeten echter uitgevoerde zaken zijn die aantoonbaar (en reproduceerbaar) werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-10 16:32
Een wiki als knowledge base? Zou wel eens een mega-succes kunnen worden, al vraag ik mij af of dit niet al eens geprobeerd is.

Grappig dat ik hier ooit eens met 3 man aan begonnen ben, misschien wel 10 jaar geleden. Dat is uiteindelijk nooit wat geworden omdat wij er simpelweg niet genoeg tijd in staken, maar het had potentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
wat je denk ik bedoelt is een bak met tutorials voor allerlei zaken op technisch gebied. zodat je kunt zoeken op iets wat je wilt binnen deze post bak waar vervolgens de juiste tutorial uitrolt?

of bedoe je opossingen van problemen waar lang tegen aan het uitzoeken is geweest waarbij de tweakers kort het probleem omschrijft met daarbij een omschrijving?

of misschien wel beide?

in beide gevallen zou er zwaar gemoddereerd moeten worden en onzinvolle posts direct moet worden geschrapt om het leesbaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het helpt soms om "solved" toe te voegen aan een Google-zoekopdracht.
Ik heb met name een hekel gekregen aan sites als answersPUNTcom... Google faalt wat mij betreft door dergelijke dingen te indexeren en bovenaan te plaatsen. Wat heb ik aan een hele pagina met links naar exact dezelfde probleemstelling, zonder oplossing? Er zijn meer websites die zo hits scoren zonder dat je er iets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-10 14:16
Je bedoelt een Stack Exchange? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:58
offtopic:
Als je in je signature 'Verzonden door middel van' bedoelt, is dat dan niet Sent met een 't'? :) To send- send - sent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-10 14:16
maarud schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 11:37:
offtopic:
Als je in je signature 'Verzonden door middel van' bedoelt, is dat dan niet Sent met een 't'? :) To send- send - sent
Zeg, willen we niet off-topic gaan?! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickMayall
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-03-2022
Net even naar Stack Exchange gaan kijken. Mooie front end maar daaronder is het eigenlijk ook een forum met onder elk topic de klassieke "can I fix my hair with a rapsberry pie?"

Ik denk eerder aan een systeem zoals de user reviews maar ipv "ik heb net product A gekocht en wil de wereld laten weten wat ik er van vind" zou het kunnen zijn "ik heb net iets gemaakt/ontworpen/gerepareerd en wil de wereld laten weten hoe ik dit gedaan heb".

Hoe je dit gaat moeten mappen of modereren is inderdaad de vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
RickMayall schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 11:59:
Hoe je dit gaat moeten mappen of modereren is inderdaad de vraag...
hoe dat aangepakt moet worden is nog wel te duidelijk denk ik.
In een TS laat je de regels weten bijv. een dik gedrukte titel met waar het over gaat.
daaronder na een enter de aanpak/oplossing. als 1 van de 2 ontbreekt of er andere informatie zoals vragen zijn wordt direct de hele reactie weggegooid.

vragen mogen dan ook niet in zo'n topic daar kan men het gewone topic voor gebruiken. dan zou je de standaard zoekfunctie binnen het topic kunnen gebruiken om die tutorials/probleem en oplossingen op te kunnen zoeken.

het vereist vermoedelijk veel weggooi werk voor de moderator omdat er altijd mensen zijn die de TS niet lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-10 08:48
Je wilt een open kennissysteem hebben?
Ik vraag me af of zoiets niet al eens geprobeerd is. Het principe wordt in het bedrijfsleven immers dagelijks gebruikt (neem bijvoorbeeld KIS)

Ik weet dat er ook verenigingen zijn die zul soort portals gebruiken voor het delen van allerhande informatie met hun leden.

Nieuw is het dus absoluut niet.

Edit:
Net als bij bijvoorbeeld WIKIpedia moet je wel rekening houden met het feit dat info welke geplaatst wordt, niet altijd correct hoeft te zijn. En wanneer er veel info verzameld is, wordt het ook lastiger om de contect te gaan controleren op juistheid.

[ Voor 24% gewijzigd door Gadgeteer op 10-03-2014 16:43 ]

Pagina: 1