[win7] Kan exe niet verwijderen na opstarten/afsluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Heel vaak kan ik een exe file niet verwijderen nadat ik em opgestart heb en weer afgesloten heb. Het kan dan letterlijk 2-3 minuten duren voordat Windows em "loslaat" en ik em kan verwijderen. De meldingen die ik krijg varieren nogal:
  • "Access denied" (command prompt)
  • "Please remove the write protection!" (total commander)
  • "You need permission to perform this action" (explorer)
Het probleem is zo goed als volledig reproduceerbaar. Pak een willekeurige exe, knal em op m'n desktop, start em op, sluit em weer af, en verwijder em.

Om zeker te zijn dat de exe verwijderbaar zóu moeten zijn:
  • De exe is écht afgesloten. Hij komt niet meer voor in de task manager, ook niet na een klik op "Show processes from all users".
  • Ik ben owner van de exe.
  • Ik heb full control permissions op de exe.
  • UAC staat aan, maar er wordt niet om elevation gevraagd (logisch, want vorige twee punten). UAC uitzetten helpt niet.
  • In Process Explorer met Ctrl+F zoeken naar de exe levert een resultaat op: het System proces houdt de exe in gebruik.
Na een paar minuten verdwijnt die exe ook gewoon. Vanzelf echt! Wrs vanwege de pogingen om em te verwijderen. Alsof de delete commando's vertraagt aankomen ofzo. Maarja, hij is dan ook gewoon in gebruik, dus "te laat aankomen" is het niet letterlijk. Zo lijkt het alleen maar.

Die laatste is raar, want dat hoort niet. System hoort een exe niet in gebruik te houden nadat ie gesloten is. Dit heb ik nu op m'n werk, maar thuis niet (ook Windows 7). Op m'n vorige werk (ook Windows 7) had ik dit ook nooit.

Enige verschil is de virusscanner. Thuis (geen problemen) draai ik Avast, maar zonder realtime scanner. Op vorige werk (ook geen problemen) draaiden we een gedrocht van Microsoft met realtime scanner. Nu op huidige werk draai ik Avast (met realtime on-write scanner, maar géén on-access scanner). Verder kan ik geen verschil ontdekken. Meer mensen met Windows 7 en Avast die dit misschien kunnen bevestigen danwel ontkennen?

Zijn er nog andere condities waaronder het System proces een net afgesloten exe nog een poosje gelocked houdt?...

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avec_style
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:05
probeer eens unlocker. Dat is een tooltje welke bijhoudt of een bestand gelocked is en je kunt hiermee ook het bestand weer unlocken.
Als een bestand gelocked is kun je ook zien door welk proces dat komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik weet al welk proces het bestand gelocked houdt, zoals ik in de TS al aangaf: System.

Het punt is niet om een bestand te unlocken, het punt is dat dat locken niet mag gebeuren. Dat hoort niet zo te werken, en er is *iets* dat dit veroorzaakt. Ik zoek dus naar een oplossing, niet naar een workaround.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Welke maprechten heb je op je desktop folder ? Kloppen die allemaal ?

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Yup. Niets mis mee.
Rechten is het probleem niet.

disclaimer: ik ben een doorgewinterde windows-user, dus ik weet gelukkig waar ik over praat... mocht iemand dat zich afvragen ;)

[ Voor 61% gewijzigd door _Thanatos_ op 07-03-2014 12:50 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik denk aan : vss of je hebt application experience service uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Holy cr... Je hebt gelijk!
Application Experience aangezet en het euvel is weg. Nu vraag ik me wel af hoe het UITzetten van een service juist voor raar gedrag kan zorgen. Dat klinkt mij verkeerdom in de oren.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Google skillz ;)
No kidding, je zet iets uit dat default aanstaat. Dan vind ik het logisch dat er "iets" kan gebeuren.
Dat het vaag is, agreed 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:58

TheVMaster

Moderator WOS
_Thanatos_ schreef op maandag 10 maart 2014 @ 10:09:
Holy cr... Je hebt gelijk!
Application Experience aangezet en het euvel is weg. Nu vraag ik me wel af hoe het UITzetten van een service juist voor raar gedrag kan zorgen. Dat klinkt mij verkeerdom in de oren.
Tja.....waarom zou je iets uit zetten wat default (blijkbaar) aan staat? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
quote: Application Experience
Processes application compatibility cache requests for applications as they are launched
Daarom. Cache-dingen uitzetten, en tegenwoordig is dat compatibility-geneuzel nergens meer voor nodig. 10 jaar geleden wel. Vandaar: uit.

Ik kan er gewoon nog geen 1+1=2 van maken dat dit probleem door deze service komt. Dat kennelijk het correct functioneren van het meest bazale van een OS+FS (een bestandje verwijderen) afhankelijk is van een tamelijk high-level system service. Hoe precies is dat logisch??

[ Voor 34% gewijzigd door _Thanatos_ op 10-03-2014 16:57 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Het werkt ook allemaal wel, alleen niet zo snel als jij wil. Je kunt echt wel bestanden verwijderen.
Maar goed, ben hier niet om designkeuzes van MS te verdedigen, je hebt je probleem opgelost :)
Pagina: 1