Heel vaak kan ik een exe file niet verwijderen nadat ik em opgestart heb en weer afgesloten heb. Het kan dan letterlijk 2-3 minuten duren voordat Windows em "loslaat" en ik em kan verwijderen. De meldingen die ik krijg varieren nogal:
Om zeker te zijn dat de exe verwijderbaar zóu moeten zijn:
Die laatste is raar, want dat hoort niet. System hoort een exe niet in gebruik te houden nadat ie gesloten is. Dit heb ik nu op m'n werk, maar thuis niet (ook Windows 7). Op m'n vorige werk (ook Windows 7) had ik dit ook nooit.
Enige verschil is de virusscanner. Thuis (geen problemen) draai ik Avast, maar zonder realtime scanner. Op vorige werk (ook geen problemen) draaiden we een gedrocht van Microsoft met realtime scanner. Nu op huidige werk draai ik Avast (met realtime on-write scanner, maar géén on-access scanner). Verder kan ik geen verschil ontdekken. Meer mensen met Windows 7 en Avast die dit misschien kunnen bevestigen danwel ontkennen?
Zijn er nog andere condities waaronder het System proces een net afgesloten exe nog een poosje gelocked houdt?...
- "Access denied" (command prompt)
- "Please remove the write protection!" (total commander)
- "You need permission to perform this action" (explorer)
Om zeker te zijn dat de exe verwijderbaar zóu moeten zijn:
- De exe is écht afgesloten. Hij komt niet meer voor in de task manager, ook niet na een klik op "Show processes from all users".
- Ik ben owner van de exe.
- Ik heb full control permissions op de exe.
- UAC staat aan, maar er wordt niet om elevation gevraagd (logisch, want vorige twee punten). UAC uitzetten helpt niet.
- In Process Explorer met Ctrl+F zoeken naar de exe levert een resultaat op: het System proces houdt de exe in gebruik.
Die laatste is raar, want dat hoort niet. System hoort een exe niet in gebruik te houden nadat ie gesloten is. Dit heb ik nu op m'n werk, maar thuis niet (ook Windows 7). Op m'n vorige werk (ook Windows 7) had ik dit ook nooit.
Enige verschil is de virusscanner. Thuis (geen problemen) draai ik Avast, maar zonder realtime scanner. Op vorige werk (ook geen problemen) draaiden we een gedrocht van Microsoft met realtime scanner. Nu op huidige werk draai ik Avast (met realtime on-write scanner, maar géén on-access scanner). Verder kan ik geen verschil ontdekken. Meer mensen met Windows 7 en Avast die dit misschien kunnen bevestigen danwel ontkennen?
Zijn er nog andere condities waaronder het System proces een net afgesloten exe nog een poosje gelocked houdt?...
日本!🎌