Toon posts:

Nieuw all-round systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte tweakers,

Na ongeveer 5,5 jaren trouwe dienst is mijn huidige systeem (Q6600, P5QE, 4GB, GeForce GTX460) toch wel aan vervanging toe.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Het nieuwe systeem moet doen wat het oude systeem ook deed: de gebruikelijke dingen als browsen, filmpje kijken, tekstverwerking, incidenteel een spel spelen (geen grafische wondertjes; spellen als Anno 1404 en dergelijke) etc. Kortom: geen bijzondere eisen.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Het totale budget is ongeveer €700,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Componenten en randapparatuur die (vooralsnog) meegaan naar het nieuwe systeem:
- muis en toetsenbord
- twee beeldschermen (1920*1200 en 1680*1050)
- DVD-drive
- videokaart: voldoet nu nog prima omdat ik nauwelijks games speel. Gezien het budget wacht ik met aankoop van een nieuwe videokaart. Ook V&A houd ik in de gaten.
- twee HDD's voor opslag gaan mee.
- legale Windows 8 is aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Zie de wenslijst hieronder.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Graag zou ik een toekomstbestendig systeem willen samenstellen (wie niet?) dat het weer een jaartje of 5 zou kunnen uithouden, afgezien van mijn huidige videokaart vanzelfsprekend. Verder vind ik stilte belangrijk (vandaar de keuze voor de behuizing) en heb ik een hekel aan een kabelbrij in mijn kast. Overclocken zal ik niet gaan doen.

Graag ontvang ik van jullie commentaar/aanbevelingen op mijn lijstje hieronder!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 179,99€ 179,99
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 88,90€ 88,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,04€ 84,04
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,50€ 62,50
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 79,95€ 79,95
1Samsung 840 EVO 250GB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 647,33

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Als je niet gaat overklokken is een B85 chipset voldoende! pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5, pricewatch: ASRock B85 Pro4, pricewatch: MSI B85-G41 PC Mate etc.

edit: en als je wil overklokken heb je een K-versie van je processor nodig en een steviger koeler.

[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 04-03-2014 10:52 ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:45
Als je de non-tactical versie van dat Crucial geheugen neemt scheelt ook iets.

En de Crucial M500 240GB is aanmerkelijk goedkoper.

Als voeding maybe de XFX Pro 550w ?

[ Voor 37% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 04-03-2014 10:51 ]

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:59
Als je bovenstaande vier adviezen volgt heb je een prima PC. Niks op aan te merken.
Dus:
- non-tactical
- B85 mobo
- Crucial SSD
- Iets goedkopere voeding (XFX is ook goede kwaliteit)

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:45
Je zou als kast de CoolerMaster N300 kunnen overwegen.
Heeft standaard al 2x een 120mm casefan erin @ 900rpm. Heeft frontside USB3.0
De voeding zit onderin ( pre ! ). En de beide luchtstroomrichtingen van de te plaatsen voeding zitten zodoende buiten de kast. Te weten onder- en achterzijde.
De kast kost maar circa € 34,00 !

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties tot dusver!

Wat betreft de moederborden:
ik was vergeten te vermelden dat een digitale audio uitgang een vereiste is; het pricewatch: MSI B85-G41 PC Mate moederbord valt dus af als ik de specs moet geloven. Ik ga even kijken naar een ander moederbord met B85 chipset!

Wat betreft het geheugen:
De keuze was gevallen op de tactical versie vanwege low-profile (dat was bij mijn oude systeem wel zo handig vanwege de enorme Scythe koeler. Is dit inderdaad niet nodig met de rest van de beoogde setup? Ook dacht ik dat het misschien energiezuiniger zou zijn vanwege 'low-voltage DDR3L'. Is dit een juiste aanname of is het onzin?

Wat betreft de SSD:
Op basis van de reviews op Tweakers gekozen voor de Samsung; snelheid en betrouwbaarheid zouden beter zijn..Wat hiervan waar is, is natuurlijk de vraag.

Wat betreft de voeding:
Een modulaire voeding is een vereiste; zuinigheid met energie is natuurlijk een plus. Vandaar mijn keuze voor de pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt Graag hoor ik wat een goed alternatief is van XFX; ik zie er zo snel geen.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Low profile kan naargelang de koeler zeker handig zijn. Low voltage maakt niet zoveel uit, want je geheugen verbruikt mss één procent van het vermogen van je computer. ;)

Snelheid van de Samsung 840 EVO is idd hoger. Betrouwbaarheid is van beide goed. Als jij die extra snelheid zijn prijs waard vind, kan je voor de EVO gaan, maar omdat je wss niets gaat merken van het snelheidsverschil lijkt de Crucial omwille van de prijs mij een betere keuze.

Seasonic G 550 is een goede keuze.

Verwijderd

Topicstarter
Op basis van de commentaren heb ik nog een ander lijstje aangemaakt. Gezien het feit dat ik nauwelijks games speel vraag ik me af of ik ook met een iets minder snelle processor toe kan: een i5 4440 is natuurlijk qua specs iets minder dan een 4670 maar hoeveel ga ik daar van merken? Mijn vermoeden: niets.

Wat betreft het moederbord: een digitale audio-uitgang is een vereiste en dat maakt dat ik bij de eerder voorgestelde pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 uitkom. Zie ik iets over het hoofd waardoor ik voor de €6,- duurdere pricewatch: Gigabyte GA-Z87-HD3 zou moeten kiezen zoals in mijn eerste lijstje?

Het nieuwe lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 153,-€ 153,-
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 82,-€ 82,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,03€ 84,03
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 61,50€ 61,50
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 79,95€ 79,95
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 559,48

Vanwege low profile blijft ik toch bij de tactical versie van het geheugen; die €2,50 extra doet er ook niet toe en scheelt misschien wat ergernis bij het bouwen van de PC.

EDIT: Volgens sommigen past mijn oude Scythe Mugen 2 Rev. B ook op socket 1150 (ik heb alle onderdelen nog, waaronder bevestigingsmateriaal voor socket 1155/1156). Kan iemand dat bevestigen/ontkennen? Scheelt toch weer ongeveer €25,-

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2014 16:13 ]

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Als je koeler op socket 1155 past, past die ook op 1150.
Je kan een beetje besparen op je behuizing door de Corsair Carbide 330R te nemen. Deze heeft ook geluidsdemping en koelt ongeveer even goed als de Define R4. (http://www.anandtech.com/bench/product/983?vs=880)

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de specificaties pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B gaat dat inderdaad lukken. Bedankt voor de tip over de behuizing, ik zal de pricewatch: Corsair Carbide 330R eens nader onder de loep nemen.
Pagina: 1